Sensoren en spanningsregelaar vervangen toch foutieve waarde
Moderator: Shelby GT-H
Dit zijn de waarden die Dakota Digital aangeeft voor hret instelllen van het type benzinevlotter...
Sender type
GM 0-30 ohm
GM 0-90 ohm
GM 40-250 ohm
FORD 73-10 ohm
FORD 20-150 ohm
VDO 10-180 ohm
SW/SUN 33-240
Ik heb de Ford 73-10...
En heeft dus niets met oliedruk te maken.
Sender type
GM 0-30 ohm
GM 0-90 ohm
GM 40-250 ohm
FORD 73-10 ohm
FORD 20-150 ohm
VDO 10-180 ohm
SW/SUN 33-240
Ik heb de Ford 73-10...
En heeft dus niets met oliedruk te maken.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
-
mantachiel
Dus de meningen zijn wat verdeeld. Als, als de temperatuursensor dezelfde weerstand zou moeten geven als de oliedruksensor (73-10), dan zou mijn sensor dus inderdaad de verkeerde waarden geven. Maar zeker weten doen we dat dus nog niet.
Dus blijft nog altijd de vraag:
Welke Ohm waarden moet een temperatuursensor dan geven (bij koud en bij warm ofwel minimum en maximum weerstand) ?????????
Welke Ohm waarden moet een temperatuursensor dan geven (bij koud en bij warm ofwel minimum en maximum weerstand) ?????????
Je temperatuurmeter is inderdaad hetzelfde type als de benzinemeter. Bij ca 75 ohm op de sensor zal de meter op "C" staan en bij ca 10 ohm op "H". Je hebt bij 90 graden een weerstand gemeten van 50 ohm. De meter zal dan ongeveer in het midden moeten staan.mantachiel schreef:Dus de meningen zijn wat verdeeld. Als, als de temperatuursensor dezelfde weerstand zou moeten geven als de oliedruksensor (73-10), dan zou mijn sensor dus inderdaad de verkeerde waarden geven. Maar zeker weten doen we dat dus nog niet.
Dat jij in koude toestand 230 ohm meet klopt! Je meet namelijk bij kamertemperatuur. Als je een koude auto start staat de temperatuurmeter niet op "C" maar er ver onder. Het duurt een tijdje voordat de meter uit de hoek komt. In die tijd veranderd de weerstand van de sensor van ca 230 ohm naar 10 ohm. Ik neem aan dat de karakteristiek van zo'n sensor verre van lineair is, dwz dat de weerstandsafname niet gelijk oploopt met de temperatuur.
Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het erop dat je sensor ergens kortsluit zo gauw je 'm in het blok schroeft.
Enne.....al die weerstandwaarden en de bijbehorende uitslag op een metertje van 45 jaar oud moet je maar met een korreltje zout nemen want het zijn verre van precisie instrumenten!
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Al rondsmurfend op internet kwam ik deze tekst tegen:
The range is 11 ohm to 78 ohm. I had a similar reading on my temp gauge as well as a high reading on my oil pressure and the switchs and gauges checked out fine. The problem came down to a missing ground strap from the engine block to the firewall.
Ook goed om weten !
The range is 11 ohm to 78 ohm. I had a similar reading on my temp gauge as well as a high reading on my oil pressure and the switchs and gauges checked out fine. The problem came down to a missing ground strap from the engine block to the firewall.
Ook goed om weten !
Keep smiling, your life is shorter than you think !
- metzijndrie
nee, want zie de toelichting die je er zelf onder schrijft; en ja, natuurlijk moet je sensors / zenders hebben die bij het instrument horen. De vraag waar het hier om draait is welke sensor (=zender, transmitter, opnemer) hoort bij het instrument (=gauge, metertje, meter, aanwijsinstrument) dat in een '67er zit. De 4-20mA standaard is hier nog niet zo hard toegeslagenPertinente onzin.
Om de verwarring groter te maken: mijn goed aanwijzende temp meter van een '67 coupe heeft een sensor die bij 14 celsius (huidige buitentemp) 340 Ohm (gemeten bij 1.5 Volt) heeft.
@Erwin: wellicht kan je jouw link bij phpBB2/viewtopic.php?t=14411& repareren? (The requested URL /phpBB2/viewtopic.php?t=12951&postdays=0&postorder=asc&start=0 was not found on this server)
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group
Gertjan, Jelle, Paul
Gertjan, Jelle, Paul
Wat jij wilmetzijndrie schreef:neePertinente onzin.
Ik heb er ook niet zoveel verstand van..
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- metzijndrie
ik zie het licht Emiel: in de catalogus zit een spelfoutje: er wordt over "full" gesproken waar ze "fuel" bedoelen; een aantal regels lager spellen ze het wel goed.Kijk het nog eens goed na !
Inderdaad; zie boven.Pertinente onzin
Resteert dat mijn goed werkende sensor 340 ohm bij 14 celsius is.
Ben benieuwd wat nu uiteindelijk bij Mantachiel de bron van de ellende is.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group
Gertjan, Jelle, Paul
Gertjan, Jelle, Paul
Nee, staat geen fout in, ze geven met full aan welke waarde de sensor heeft wanneer de tank vol zit. Aan alleen een bereik (vergelijk de 0-90 ohm voor een GM unit en de 73-10 ohm van ford bijvoorbeeld uit het lijstje van Emiel, deze zullen in de praktijk niet zover uit elkaar liggen) heb je zo los ook niet zoveel, je wilt ook weten welke waarde hij heeft als de tank vol is (of leeg). Als je een GM gauge op een ford sender uit het voorbeeld aan sluit, geeft hij vol aan als de tank leeg is, en leeg als de tank vol is 
Wat het probleem is wat mantachiel heeft, ben ik ook benieuwd naar. Je kunt met ford gauges er van uit gaan dat als ze 'peggen' (volle schaal aangeven) ze geen weerstand ondervinden. Dus of sensor zit in de buurt van 0 ohm, of een kortsluiting (in de bekabeling van gauge naar sender unit, of gauge maakt sluiting in de instrument bezel). Erwin tipte dat de temperatuur en benzinemeter redelijk uitwisselbaar zijn, dus het is de moeite waard om de twee stekkers op de instrument cluster eens om te wisselen en kijken wat er gebeurt. Dan is al een hoop uit te sluiten.
Afgaande op de symptomen: peggen bij contact aan, terug naar nul als stekker op sensor losgehaald wordt, maakt de temp. sender ergens sluiting (defect, verkeerd gemonteerd, iets anders). Ik lees dat het een nieuwe is, ik ben benieuwd wat de oude unit doet. Desnoods sensor er uit draaien, met een draadje eens aan massa leggen en aan de gang met koud en warm water.
Wat het probleem is wat mantachiel heeft, ben ik ook benieuwd naar. Je kunt met ford gauges er van uit gaan dat als ze 'peggen' (volle schaal aangeven) ze geen weerstand ondervinden. Dus of sensor zit in de buurt van 0 ohm, of een kortsluiting (in de bekabeling van gauge naar sender unit, of gauge maakt sluiting in de instrument bezel). Erwin tipte dat de temperatuur en benzinemeter redelijk uitwisselbaar zijn, dus het is de moeite waard om de twee stekkers op de instrument cluster eens om te wisselen en kijken wat er gebeurt. Dan is al een hoop uit te sluiten.
Afgaande op de symptomen: peggen bij contact aan, terug naar nul als stekker op sensor losgehaald wordt, maakt de temp. sender ergens sluiting (defect, verkeerd gemonteerd, iets anders). Ik lees dat het een nieuwe is, ik ben benieuwd wat de oude unit doet. Desnoods sensor er uit draaien, met een draadje eens aan massa leggen en aan de gang met koud en warm water.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
-
mantachiel
Ik ben wat aan het meten en doen geweest en heb toch maar geinvesteerd in een elektronische (dus geen mechanische) spanningsregelaar bij de lokale electronica zaak ad wel € 1,=. Wat draadjes eraan gesoldeerd, gemonteerd en voila, de temperatuur sloeg niet gelijk in het rode, dat gebeurt nu pas als de auto een paar minuten draait. De oliedruk lijkt een goede waarde te geven en nadat ik dinsdag de nieuwe tankvlotter heb gemonteerd en de tank vol gegooid heb geeft de tankmeter ook vol aan. Nu maar een flink stuk rijden en kijken of die daalt.
Wordt dus nog vervolgd, maar het euvel is nog niet geheel opgelost, alle meters en sensors geven een meting van 5 volt behalve de temperatuursensor, die krijgt slechts 2.3 volt en geeft dan dus naar mijn idee te weinig weerstand, waardoor de meter naar heet stijgt. Daar moet ik dus nog even naar kijken en uiteraard naar wat de benzinemeter gaat doen.
Overigens dat van de elektronische spanningsregelaar heb ik van dit forum afgehaald, werkt blijkbaar goed en kost bijna niks !
Wordt dus nog vervolgd, maar het euvel is nog niet geheel opgelost, alle meters en sensors geven een meting van 5 volt behalve de temperatuursensor, die krijgt slechts 2.3 volt en geeft dan dus naar mijn idee te weinig weerstand, waardoor de meter naar heet stijgt. Daar moet ik dus nog even naar kijken en uiteraard naar wat de benzinemeter gaat doen.
Overigens dat van de elektronische spanningsregelaar heb ik van dit forum afgehaald, werkt blijkbaar goed en kost bijna niks !