Mustang overpuiten; Hoe?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

MrLee86

Mustang overpuiten; Hoe?

Bericht door MrLee86 »

Hallo allemaal,

Ik heb uitgebreid gelezen wat er allemaal gepost staat over het restaureren en dan in het speciaal het overpuiten van mustangs. Echter heb ik mijn antwoord nog niet helemaal kunnen vinden.

Eergisteren ben ik langs een spuitbedrijf geweest dat mij wist te vertellen dat het kaal maken van de auto niet nodig was. Echter heb ik hier een daar op het forum gelezen was dat dit wel nodig was. Ook wisten zij mij te vertellen dat ik de lak er met afbijt af moest halen.

Nu ben ik benieuwd wat de beste methode is om de auto helemaal te restaureren (qua lak). Zelf denk ik dat afbijt beter niet gebruikt kan worden en de auto wel helemaal kaal moet.

Hoe moet ik de lak verwijderen? Kan ik de carosserie het beste laten zandstralen?

Fijne tweede kerstdag!

Groeten,
Leroy
robbert.b.

Bericht door robbert.b. »

Hoe moet ik de lak verwijderen? Kan ik de carosserie het beste laten zandstralen?
Tja, ikzelf heb de auto door middel van afbijt van de meeste lak weten te ontdaan, en vervolgends de auto geheel gestraald.
Dit heb ik gedaan om alles goed te hebben.

Dus dit ligt er maar net aan hoever je je auto wil restaureren, je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Sommige spuiten de gehele auto na een goede schuurbeurt, en andere ( zoals ik ) stralen de hele auto om er zeker van te zijn, dat er geen roestplekken meer op de auto zitten en alle gaten dichtgelast zijn.

Maar ik heb ook wel eens een gehoord dat bepaalde soorten verf elkaar niet kunnen verdragen en dus een chemische reactie teweegbrengen.
Echter heb ik hier geen verstand van.

Dus alles heeft te maken met de staat van de auto, en hoever jezelf wilt gaan.
Life is great when driving real American muscle....
428cj

stralen

Bericht door 428cj »

Ja dat ben ik wel met Robbert eens, hij heeft de wagen en de onderdelen bij mij zelf gestraald maar dat is niet de reden waarom ik dat zeg. Als de lak er goed op zit en je alleen de slechte plekken schoon straald en eventueel last kan je de wagen ook heel mooi krijgen. Toch zijn er lakken welke elkaar inderdaad niet pakken maar hier weet je spuiter als het goed is alles van. Als je de wagen of enkele onderdelen hiervan wilt stralen kun je natuurlijk altijd bij mij terecht maar ga eerst eens goed informeren wat je precies wilt.

Succes
MrLee86

Bericht door MrLee86 »

Om een goed beeld te geven:
De auto is behoorlijk hard en de lak is nog aardig voor een auto van 40 jaar. Echter zijn de motorkap en kofferbak later een keer overgespoten in een lictere tint. Daarnaast zijn er een eentalplekken "slecht" bijgewerkt met een verkeer kleur lakstift. Om van de auto weer een mooi geheel te maken, wil ik de gehele auto over laten spuiten, maar dan wil ik wel dat dat goed gebeurt. Niet dat de oude lak binnen enkele jaren door gaat werken in de nieuwe lak.

Dat is het dilemma waar ik een beetje mee zit. De lak zelf is nog aardig voor zo'n oude auto, maar kan dit samen met de huidige lakken?

Mede aan de hand van dat gegeven moet ik een keuze maken of ik de auto helemaal laat ontlakken of alleen daar, waar het echt nodig is.
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

zelf heb ik gehoord dat de nieuwe watergedragen lakken niet houden op de lakken van vroeger. maar een spuiter weet er veel meer van dan ik.

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
iceman

Bericht door iceman »

meestal zit er cellulose lak op.deze gaat niet samen met de lakken hier in nederland omdat de oplosmiddelen de oude laklaag weer zacht maken.
je kunt dit proberen door op een niet zichtbaar plekje op de mustang,een lap met thinner,te deppen.word de lak zacht en plakkerig,dan moet je de auto helemaal kaal maken.zo niet ,laat hem schuren bij het spuitbedrijf en spuiten in 2k lak of waterbasis.succes
mustang 68 302 engine
ford bronco 83,302 4x4-verkocht
erpie

Bericht door erpie »

Ik heb zelf eerst 5 jaar lekker rondgereden in de mustang alvoorens ik met de restauratie begon. Mijn mustang was in de USA al eens gerestaureed "op de amerikaanse manier" en ook daar overgespoten.
Op diverse deles sprong de lak al bij aanraking van het plaatwerk en op andre delen moest ik werkelijk 5 schuurpads gebruiken om een vierkante centimater van de lak te ontdoen.

Om enkele stukken opnieuw te spuiten als je de juiste kleur niet weet.... niet doen, je krijgt altijd kleurverschil. Mijn advies..... helemaal kaal schuren tot op het blanke metaal !!

Ik dacht dat mijn mustang ook redelik hard was :cry: totdat je het kale plaatwerk ziet (plamuur verbergt veel). Ik heb dus wat niet plaatwerk erin gezet en alles staat nu in de epoxy.

Het is wat meer werk, maar beter goed dan half werk..... en vervolgens over een paar jaar weer opnieuw te moeten beginnen.

Dus... schuren totdat je er bij neervalt en een goede basis maken\

succes
Mustang '67 Coupe DLX (Still Under Construction)
MrLee86

Bericht door MrLee86 »

Dat idee had ik zelf ook al. Op welke manier heb jij geschuurd tot het kale metaal? handmatig? elektrisch? En met wat voor schuurpapier/schuurshijf?
robbert.b.

Bericht door robbert.b. »

Beste MrLee86,

Hier is een link naar mijn topic betreffende de restauratie van mijn Fastback.

Ik ben alvolgens te werk gegaan :

- Auto compleet gestript
- Motorruimte kaalgemaakt met staalborstel op slijptop en boormachine
en geschuurd met schuurpapier.( achteraf nutteloos omdat ik ging
stralen )
- De gehele auto meerdere keren in de Albastine afbijt gezet.
( dit omdat er meerdere lagen verf en lak op de auto zaten en het
stralen dus een eeuwigheid zou duren )
- En de gehele auto gestraald.

Wat ik hiermee had bereikt was dat ik een goede basis had, en ik dus geen verborgen ellende meer kon tegenkomen.

http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic. ... t+fastback
Life is great when driving real American muscle....
DennisStang

Bericht door DennisStang »

Helemaal kaal maken is altijd de beste optiie. De oude lak wil inderdaad nogal eens raar gaan doen, zeggen ze. Heb er geen ervaring mee, maar zou het risico ook niet nemen. Heb het destijds ook niet gedaan. Clear it to the bone.. :) Als je het toch gaat doen..
Groet,

Dennis.

SOLD <<< Silver Blue '66 hardtop, vinyl top, 289 Cui, AT, PS >>> SOLD

Weer rustig aan zoekende, nu naar een '67-'68 coupé V8..
MrLee86

Bericht door MrLee86 »

Dat is inderdaad een interessant topic. Het heeft me zeker een goed inzicht gegeven in het proces van restaureren. Ik denk ook dat ik de auto helemaal ga strippen en weer opnieuw opbouwen. Het enige ding waar ik bang voor ben is het hemeltje. Het hemeltje zit nu nog vrij strak en is in goede staat, maar als ik de auto helemaal wil laten overspuiten, moet deze eruit. Is dit zelf terug te zetten?

En dan even helemaal off-topic, weet iemand hoe ik de rockerpanels los krijg?

Bedankt voor al jullie replies!

Leroy
ramon

Bericht door ramon »

weet waar je aan begint, van het een komt het ander en de kosten lopen altijd op .Het beste is een goed plan maken.
MrLee86

Bericht door MrLee86 »

Ik ben nu bijna zover dat ik de gehele auto kaal kan maken met afbijt. De auto is gelukkig behoorlijk hard en ik heb tot nu toe maar twee echte "rotte" plekjes gevonden.

Omdat ik het leuk vindt om aan de auto te werken, ben ik ook van plan zelf het voorwerk aan de auto te doen. Van nature ben ik een vrij precies iemand en kan ook overal de tijd voor nemen. Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met het voorbereidende werk, maar ik heb wel het idee dat ik het voorbereidende werk zelf kan doen met een aantal aanwijzingen van mensen die daar meer verstand van hebben.

Om een duidelijk overzicht te krijgen wil ik alles wat ik nu weet even op een rijtje zetten, om te controleren of dit klopt.

1. Auto demonteren
2. Chassis + overig plaatwerk ontlakken met afbijt
3. Chassis + overig plaatwerk licht zandstralen op plekken waar roest zit
4. Chassis + overig plaatwerk ruw maken (licht opschuren met P400)
5. Metaal ontvetten
6. Primerlaag aanbrengen
7. Primerlaag licht opschuren (P400)
8. Primerlaag schoonmaken / ontvetten
9. Beschadigde delen plamuren
10. Geplamuurde delen licht opschuren (P400)
11. Geplamuurde delen schoonmaken / ontvetten

Daarnaast gebruik ik de volgende handleiding:
http://local.nonverbaal.nl/alacar2/www/ ... ructie.pdf

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of bovenstaand de juiste werkwijze is. Alle informatie is wenselijk!

Alvast bedankt!
MrLee86

Bericht door MrLee86 »

@ Peter Kaptein: Dat is weer het verhaal met oude en nieuwe lakken. Op dit forum wordt hier en daar gezegd dat de oude lakken en nieuwe lakken (van deze ijd) niet samengaan, waardoor de nieuwe lak gaat vlekken of gaat scheuren. (oude lakken schijnen veelal thermoplasten te zijn en zijn rekbaar, terwijl nieuwe lakken thermoharders zijn welke niet elastisch zijn) dit kan uiteindelijk resulteren in het scheuren van de nieuwe lak. Iets waar ik helemaal niet op zit te wachten.

Ik wilde het voorwerk vooral zelf gaan doen, omdat ik gister een bedrijf had dat alleen al €12.000 nodig had om het chassis kaal te maken en in de epoxy te zetten kaal te maken, in de epoxy te zetten en volledig glad te trekken. Dit was dus zelfs zonder lak!

Het liefst zou ik het strak maken ook uitbesteden. Ik had in totaal gerekend op zo'n beetje €5.000 euro voor het kaal maken + strak maken + spuiten van de auto. Mag ik vragen hoeveel jij ongeveer kwijt bent voor deze handelingen?
McQueen
Contacteer:

Bericht door McQueen »

Kort samengevat :
Ga naar een goede spuiter die zal zelf wel zien en zeggen wat en hoe hij het gaat doen.
Is niet altijd noodzakelijk dat de wagen kaal gezet word, geeft natuurlijk wel de beste resultaten maar is zeker niet noodzakelijk.

Niet elke spuiter heeft het graag dat de wagen kaal geleverd word, spreek af hierover.
Een goede expo helpt tegen het probleem van de twee verschillende lakken. Nogmaals : een goede spuiter weet wat hij doet.
Bij een spuiter heb je dus ook garantie, dus hij zal de wagen wel degelijk maken ivm de twee verschillende lakken.

En inderdaad, ik heb in het verleden ook prijzen gehoord bij een spuiter van zelfs 15.000 € !!!!! :( :x
De wagen werd dan wel heel grondig aangepakt en de versleten stukken vervangen door nieuwe, roest , blutsen, enz ...

Jan.
[img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img] Let's Rock ! [img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img]

.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”