olie voor automaat
Moderator: Shelby GT-H
olie voor automaat
hoi ben nieuw hier en heb zelf een mustangIII 79 met 302 blok erin
nu wil ik de olie vervangen van de automaat heb al op een topic gelezen hoe ik dat het beste kan doen (heb trouwens al vele topics gelezen en het is inderdaad een heel goed forum hier met veel hulpbehoevende mensen )
ik had nu eigenlijk nog een vraagje
kan ik daar gewoon de atf olie indoen die nu gewoon verkrijgbaar is bij elke autozaak of is het speciale van wege de ouderdom van de wagen
verder heb ik nog een 74 maverick staan met een l6 motor (is ooit aan gort gereden door vorige eigenaar ) heeft iemand ervaring mee naar het ombouwen naar een v8 (hebben namelijk bestaan in de us maar zijn nooit geexporteerd ) alle info is welkom
groetjes devil
nu wil ik de olie vervangen van de automaat heb al op een topic gelezen hoe ik dat het beste kan doen (heb trouwens al vele topics gelezen en het is inderdaad een heel goed forum hier met veel hulpbehoevende mensen )
ik had nu eigenlijk nog een vraagje
kan ik daar gewoon de atf olie indoen die nu gewoon verkrijgbaar is bij elke autozaak of is het speciale van wege de ouderdom van de wagen
verder heb ik nog een 74 maverick staan met een l6 motor (is ooit aan gort gereden door vorige eigenaar ) heeft iemand ervaring mee naar het ombouwen naar een v8 (hebben namelijk bestaan in de us maar zijn nooit geexporteerd ) alle info is welkom
groetjes devil
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Contacteer:
De voorgeschreven olie voor de automaatbak is ATF-F.
Deze olie is is lastiger te verkrijgen dan gewone Dexron.
Ik gebruikt de ATF-F van Kroon:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ---f-ford/
Deze olie is is lastiger te verkrijgen dan gewone Dexron.
Ik gebruikt de ATF-F van Kroon:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ---f-ford/
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
welkom op t forum
met olie of ombouwen kan ik je niet helpen, al is er wel een topic over welk type (motor)olie je het best kan gebruiken, weet alleen niet of daar ook in staat wat je het beste in je automaat kan gooien.
maar fotos zijn altijd welkom
ben vooral benieuwd naar je Maverick, is toch het broertje van de II
met olie of ombouwen kan ik je niet helpen, al is er wel een topic over welk type (motor)olie je het best kan gebruiken, weet alleen niet of daar ook in staat wat je het beste in je automaat kan gooien.
maar fotos zijn altijd welkom
ben vooral benieuwd naar je Maverick, is toch het broertje van de II
'01 Mégane Coupé
T'zal toch altijn een Hollander blijven he'...Krijg je ook nog eens korting
Ik heb mijn olie laten verversen (volledig) met ATF-F zoals Ford voorschrijft. Emiel (AVC) heeft dat gedaan, en heeft de "F" op voorraad.
Je weet tenslotte nooit wat er in is als je een "oud hok" koopt, dus als je de motorolie ververst, kan de C4 er ook wel bij. Heb zelfs ook de olie van de achterbrug laten verversen, temeer omdat ik een uitgelopen lager had, zodoende zijn die metaaldeeltjes er hopelijk ook uit.
Ieder zal er wel een andere mening op nahouden, maar ik gebruik:
Motorolie: Mineraal 15W40
Remmen: Ferodo DOT3
C4: ATF-F
Koelvloeistof: Groen G12
Benzine: Super 98 + loodvervanger
Emiel
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
- tminus3
- Donateur 2014
- Contacteer:
De benzine is daar niet zoveel anders, maar de gehanteerde octane rating wel. In Europa gebruikt men RON (research octane number) om het octaangetal van pomp benzine aan te geven. In de USA gebruikt men RON+MON(motor octane number):2 als octaangetal bij de pompen.
Het octaangetal volgens MON ligt gemiddeld zo'n 10 punten lager dan volgens RON. Voor dezelfde kwaliteit benzine is het octaangetal in de US gemiddeld zo'n 5 punten lager als in Europa. 88 zou in Europa dus zo'n beetje 93 heten.
Het octaangetal volgens MON ligt gemiddeld zo'n 10 punten lager dan volgens RON. Voor dezelfde kwaliteit benzine is het octaangetal in de US gemiddeld zo'n 5 punten lager als in Europa. 88 zou in Europa dus zo'n beetje 93 heten.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
No show, all go!
- okp
- Donateur 2013
- Contacteer:
ik weet het, even off topic,tminus3 schreef:De benzine is daar niet zoveel anders, maar de gehanteerde octane rating wel. In Europa gebruikt men RON (research octane number) om het octaangetal van pomp benzine aan te geven. In de USA gebruikt men RON+MON(motor octane number):2 als octaangetal bij de pompen.
maar dan zou ik hier dus normaal gezien zonder problemen op euro 95 kunnen rijden? Met of zonder loodvervanger?
grtz
Eric
Hangt allemaal af van de compressieverhouding Eric.zonder problemen op euro 95 kunnen rijden
Heb je een "A" code of een "C" code ?
Kijk dan in de tech.docs en als je dichtbij de 10:1 zit, gebruik dan, voor die enkele centjes meer, gewoon 98... het beestje zal u dankbaar zijn.
Emiel
72grande schreef:Ik vind hem leuk, die Maverick !
vind ik ook en rijd ook best lekker voor eentje van 74 wel te verstaan is bij mijn weten ook een van de weinigen in nederland
in brunsum heeft lang eentje gestaan maar die was nog niet ingevoerd weet eigenlijk ook niet waar die gebleven is
maar was een 4.1 ,6 cilinder in lijn en dat blok was eigenlijk al aan gort toen ik hem aanschafde na wat studiewerk ben ik erachter dat ze in amerika bestaan hebben onder een grabber versie en dat was ook leverbaar met een 302 en c4 automaat dus heb een blok en automaat aangeschaft benodigde onderdelen besteld waaronder ook de delen voor een ombouw naar rembekrachtiging hoop er van de zomer aan te kunnen beginnen als de andere niet teveel aandacht vragen want met de mustang en de amc word wel dagelijks gereden bij ons dus daar is ook wel telkens het nodige sleutelwerkt bij wat ook wel beetje normaal is maar daar ist ook hobby voor toch
verders bedankt iedereen voor de reacties tis echt een leuk forum hier en ga zekers regelmatig komen kijken
verder kwam ik op een site van belco oil die hebben aft dexro II ,dexro III en aft f automaten olie maar de kenmerken van de dexro II en de atf f zijn nagenoeg dezelfde bij beide zijn ook de ford specificatie vernoemd dus dat vond ik beetje vreemd (er word ook gesproken van ex dexro II bij de atf f )omdat ik hier ergens gelezen had dat de atf f iets dikker en stropiger was dan de dexro II
heb er een mailtje heen gestuurd om dat nader te verklaren
als ik uitleg krijg dan zal ik het niet nalaten om het hier te posten
groetjes devil
Ja, Belco Oil is achter mijn hoek
In Schoten, en ze zijn "Oldtimer-Vriendelijk"
Je kan er ook met kleine hoeveelheden kopen.
Emiel

In Schoten, en ze zijn "Oldtimer-Vriendelijk"
Je kan er ook met kleine hoeveelheden kopen.
Emiel