C4 inschakelen in drive

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

bartuitschaijk

Bericht door bartuitschaijk »

Ik had de olie al gepeild op de juiste manier, die staat redelijk wat boven peil. De bak lekt sowieso olie en gaat er dus onderuit. Het gaat er mij natuurlijk om of ik een bak revisie moet of niet. De bak schakelt nl. goed (slipt ook niet) als hij eenmaal maar echt in D zit. Een te hoog oliepeil lijkt mij niet voor slecht inschakelen te kunnen zorgen, een laag peil wel, dat is logisch.

Bart
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Dan had mr Ford vast wel het max. streepje van de peilstok afgelaten.. Nu zal het voor een automaat anders zijn dan voor een motorblok, maar zou in ieder geval de lekkage niet door het hoge niveau veroorzaakt worden? M.a.w. kijk eerst eens hoe het loopt met het juiste peil.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
McQueen
Contacteer:

Bericht door McQueen »

Teveel olie in de bak bij draaiende motor? (warm?)
Het niet in 3 gaan kan te maken hebben met de vacuum van de bak. Als daar een lek zit of de vacuum slang is niet goed aangesloten op het inlaat spruitstuk schakelt ie bijna niet naar 3. (naar 2 doet ie dan hoger in de toeren dan normaal)
[img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img] Let's Rock ! [img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img]

.
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

WEMi schreef:Wanneer weet je eigenlijk dat je C4 automaat aan revisie toe is, de mijne heeft ook rare manieren, te lang in hoge toeren draaien vooraleer te versmijten in de 2-3 D,... en het is ook niet echt gemakkelijk om hem in de juiste stand te zetten.

Wie weet waar ik een schema van deze bak kan vinden?
we staken een nieuwe km-kabel maar deze werkt niet!
(bj 1966)

Groetjes, WEMi
Hoi WEMi,

Het enige wat ik me kan bedenken vwb je kilometertellerkabel is dat het tandwiel in de bak niet helemaal op de kabel zit geschoven. In neem iig aan dat er nog wel tanden op zaten ;-) Anders is er iets mis met de teller zelf.

Ik kan uit je omschrijving niet goed opmaken of de bak laat schakelt of slipt. En als hij slipt, bij het overschakelen of in versnelling. Wat je zowieso kunt doen is je vacuumleiding naar de modulator controleren op scheuren of breuken, en de rembanden opnieuw afstellen:

- contramoer losdraaien
- stelbout aandraaien tot 120 inch-pond (13.5 Newton-meter)
- Intermediate (voorste) remband 1,5 slag terug draaien
- Low/Reverse (achterste) remband 3,0 slagen terug draaien
- contramoer strak draaien

Als je bak dan nog slipt zal d'r echt aan de binnenkant gekeken moeten worden.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
WEMi

Bericht door WEMi »

alvast bedankt tminus3 voor je reactie,

mijn bak schakelt op de grote stip redelijk, maar op lage toeren heeft de motor niet veel kracht,...

op de kleine stip draait de motor soms veel te hoog in toeren vooraleer hij verspringt, soms kan ik een beetje gas geven zonder dat de auto dan vooruit gaat, het is alsof ik soms in neutraal zit ergens tussen 2de en 3e versnelling,... werkt soms in schokken.

het is ook moeilijk om de pook in de juiste stand te zetten.

morgenmiddag hebben we misschien wat tijd over om eens enkele zaken na te kijken.

groetjes WEMi
:wink:
Black Ford Mustang '66 coupé 289 V8
& Midnight blue Ford Mustang '65 convertible 200 6L
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Kijk, dat wordt al een stuk duidelijker. Een '66 Mustang C4 begint op de grote stip in de 2e versnelling en zal dus niet erg snel optrekken. Op de kleine stip (de beruchte 'green dot') gebruikt de bak alle versnellingen.
Als het lang duurt voor hij aanpakt op de kleine stip, en daarnaast ook nog eens slipt, zal de forward clutch hoogstwaarschijnlijk niet goed aangrijpen.
Probeer eens weg te rijden in L(ow). Als de bak dan wel meteen aanpakt is het zeker de forward clutch.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
bartuitschaijk

Bericht door bartuitschaijk »

Marc,

Is dit bericht nu voor mij bedoeld of voor WeMi?

WeMi,

ik zou het fijn vinden als je eenvolgende keer zelf een nieuw topic opent voor jouw bakproblemen, houdt het m.i. iets overzichtelijker dan daarvoor mijn topic te gebruiken.

Bart
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Hoi Bart,

Mijn laatste bericht was aan WEMi gericht, maar als jouw bak in de 2-3-D (grote stip dus) eerder reageert als op 1-2-3-D (green dot) duid dat dus net zo goed op een probleem met de forward clutch.
No show, all go!
Dub

Bericht door Dub »

"Wil je het hele systeem het gemakkelijkst verversen (oude olie zwart etc) dan kun je het beste (wat ik altijd doe) de terugstroom leiding op de radiateur/koeler los halen en e.e.a middels een slang in een bak laten lopen"

Welke van de twee leidingen is de retourleiding ???
1966 Mustang Coupe 289, c4 Cruise-o-Matic, Pertronix ignition, tri-y headers, dual Flowmaster exhaust.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Dat is eenvoudig te controleren bij een koude motor. Start de motor, zet hem in drive gedurende 60-90 seconden. Zet daarna de motor weer uit. Voel aan beide leidingen. De warmste is de aanvoerlijn, de koude de retourlijn.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
65-fastback

Bericht door 65-fastback »

als er teveel olie in de bak zit, schuimt de olie bij warme motor.
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
Dub

Bericht door Dub »

....bij mij voelen ze allebei koud aan. Kan het zijn dat de koeler verstopt zit ???
1966 Mustang Coupe 289, c4 Cruise-o-Matic, Pertronix ignition, tri-y headers, dual Flowmaster exhaust.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

..en als je de motor nog ietsje langer in drive laat draaien?
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”