C4 Transmissie - mogelijke oorzaken oil leaks & oplossin

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Sway

C4 Transmissie - mogelijke oorzaken oil leaks & oplossin

Bericht door Sway »

Ik heb een algemene vraag waar vast al veel over is geschreven.

Is er ergens een uitgebreid document/beschrijving of weblink waar netjes beschreven staat wat alle mogelijke oorzaken zijn van C4 Transmissie lekkages en hoe je ze grotendeels kan fixen?

Het is bekend dat C4's in het algemeen niet geheel lekvrij zijn, maar er zijn denk ik wel 5 of 6 plaatsen (seals/pakkingen) waar lekkages kunnen optreden en zou handig zijn als dit ergens netjes beschreven staat. En natuurlijk wat je per type lek moet doen/vervangen om het op te lossen.

Heeft iemand dit? Ook wellicht met tekeningtjes of foto's?
MAg natuurlijk in het Nederlands of Engels.

Mijn bak lekt niet veel olie maar op jaarbasis gaat er toch ca 1/4 liter olie bij. Van anderen weet ik dat er ook C4's die helemaal niet lekken.
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

-Oliepan pakking

-Pomp keerring (achter de koppelomvormer)

-Ingaande as van de schakelpook (o-ring en keerring)

-Peilstokpijp o-ring

-Keerring uitgaande as

Als je die vervangen hebt moet de bak wel dicht zitten......
Erwin

1966 convertible
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Hoi Sway,

De grootste kans op lekkages heb je bij de keerringen die je in het staartstuk, bij de oliepomp en bij de schakelhevel tegenkomt. Ook bij de o-ringen van het kick-down asje en aan de pijlstokhouder wil het wel eens lekken.
Bij race toepassingen met flink hoge lijndruk (200+ psi) komen d'r af en toe lekkages voor bij oliekanalen tussen de oliepomp en de behuizing (pakkingen laten het daar wel eens afweten) en tussen de servo deksels. Ook daar zijn oplossingen voor, maar die zijn voor dit verhaal niet zo van toepassing.

De o-ring van de pijlstokhouder (in het geval van een case-fill C4) is eenvoudig te verwisselen. Je trekt de pijlstokhouder los, schoonmaken, nieuwe keerring en eventueel wat kit eraan, en alles kan weer terug.

De o-ring van de kickdown-as vervang je door de moer los te draanen en de kick-down hevel te verwijderen.

Als je versnellingsbak yoke verwijderd kun je met een trekker de keerring in het staartstuk verwijderen en vervangen. Wel eerst de olie aftappen!

Om de keerring bij de oliepomp te verwijderen moet de koppelomvormer, en dus de bak eruit. Ook deze kun je met een trekker of soortgelijk gereedschap verwijderen. Let wel op dat je niet de achterliggende lagerbus beschadigd.

Voor het vervangen van de keerring bij de schakelhevel zul je de carterpan, kickdownhevel, vrijstandschakelaar, kickdownas, en valvebody moeten verwijderen. Pas daarna kun je de grote moer aan de binnenkant van de behuizing losdraaien waar de as van de schakelhevel mee vast zit. Pas als je die verwijdered hebt kun je de keerring vervangen.

Als je wilt zet ik er morgen wat plaatjes nij.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
BenDover

Bericht door BenDover »

Ah, volgens mij lekt die van mij ook bij de kickdown-as.
Moet daarvoor de olie er ook uit? zal wel anders komt er geen olie uit toch?
Mustang 66 cabrio, todo: voorremmen, achterremmen, remleidingen, achteras, uitlaat na dempers.
Sway

Bericht door Sway »

Guys, veel dank voor de info!! Goed om te weten.

Hoe zit het met de mogelijke lekkage bij de transmissie-koelleidingen die naar de radiator lopen? Dit lijkt me ook een mogelijke plek.

tminus3: zou inderdaad handig zijn wat plaatjes/foto's van het een en ander te hebben. Hoe meer hoe beter!

Mooiste zou eigenlijk zijn als we hier op het forum een mooi documentje met dit soort zaken zouden samenstellen. Denk dat er veel mensen graag willen weten waar de mogelijke C4 Transmissie-leaks allemaal kunnen zitten. Wie weet iets voor de toekomst!

Zijn er trouwens Amerikaanse shop manuals/artikelen met foto's waar ook veel over dit onderwerp is beschreven?

Ben nu nog niet van plan mijn bak er onderuit te halen (niet veel lekkage), maar wellicht dat ik in de winter wat meer onderzoek aan de bak ga doen.

Thanks!
Sway

Bericht door Sway »

By the way: ik heb bij mijn bak wel eens een druppel transmissie-olie zien hangen aan 1 van de koelleidingen. Dus het zou kunnen dat de aansluiting van deze leiding naar de bak niet helemaal netjes dicht zit.

Of is er nog een andere 'very likely' plaats waar dan het lek zit en de olie dan omlaag loopt en op die koelleiding terecht komt?
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Jullie vragen foto's... hier zijn ze:

Afbeelding

Afbeelding

Emiel
8)
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Sway

Bericht door Sway »

Emiel, looks good!!

Voor jouw info: ik ga van de week naar de States en ga ook even het enorme Warehouse van Mustangs Unlimited in Manchester, Connecticut bekijken omdat ik daar dan praktisch in de buurt ben. Dat wordt dus echt geweldig!

Heeft er trouwens nog iemand Amerikaanse beschrijvingen met plaatjes van alle mogelijke plekken van oil leaks in C4's en hoe een en ander te vervangen?

Weet iemand of er standaard setjes te krijgen zijn met alle pakkingen/O-ringetjes, etc die je nodig hebt om alle mogelijke lekkagebronnen van een C4 eens aan te pakken? Dan neem ik zo'n setje direct mee vanuit de US>
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Hoi Sway,

In principe is elk gat in de behuizing een potentieel lek, dus ook de o-ringen van de koppelingen van je leidingen, tellerkabel, vacuum-modulator en de contramoeren voor de rembanden kun je vervangen. Oliepompen van vroege C4's hebben nog een seal om de omtrek. Om die te vervangen moet de pomp eruit.
De koelleidingen zijn de hoogste punten in een C4 waar een lek kan voorkomen, dus als daar een druppel hangt, lekt het ook daar.

In een zogenaamde overhaul kit zitten alle pakkingen, o-ringen, keerringen en seals (ook die voor je servo's, koppelingen en valvebody) die je nodig hebt als je een versnellingsbak gaat reviseren. Om één lekkage te verhelpen wel overkill. Ik gebruik altijd die van Transtec. Een revisiebedrijf kan je d'r wel aan helpen.
Een specifieke stap-voor stap beschrijving voor het verhelpen van alleen lekkages zul je niet vinden. Dan koop je beter een ATSG rebuild manual of van Haynes 'The Ford Automatic Transmission Overhaul Manual'
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Sway

Bericht door Sway »

tminus3: bedankt voor alle info!

Heeft iemand nog een digitale kopie liggen van: 'The Ford Automatic Transmission Overhaul Manual'?

Altijd handig om te hebben.
Sway

Bericht door Sway »

Zie trouwens deze link: http://www.repairmanual.com/catalog/H10355

Heeft iemand dit boek? Is het voldoende geillustreerd met foto's, etc?
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Ik heb o.a. de Haynes manual, en die is behoorlijk gedetailleerd en heeft flink wat foto's. Als je zelf een keer een C4 wilt reviseren zeker een aanrader.
No show, all go!
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Niets ten nadele van Niel, maar 'Dr. Tranny' is heus niet het enige die een C4 kan reviseren.
En 'beter dan nieuw' vind ik ook zo'n nikszeggende kreet. Als een C4 in standaard vorm makkelijk 200.00-300.00 km meegaat, waarom zou je 'em dan 'beter als nieuw' maken? Als je d'r meer vermogen op loslaat zijn een aantal upgrades zeker noodzakelijk. Voor standaard gebruik is een normale revisie met netjes afgestelde spelingen ruim voldoende.
No show, all go!
Mustang Den Haag

Bericht door Mustang Den Haag »

leonardo schreef:Voor zo een probleem is er maar 1 adres: Speetjens Transmissie te Beek NL.
Die man is een ongelooflijke krak in zijn vak.
Ik ben zelf in bezit van een Mach 1 uit 1971.
Had ook wat lekkage aan bak, maar meestal is er meer aan de hand dan enkel hier of daar een dichting.
Bak is achteraf beter dan nieuw.
Hier krijg je nog korting !!!!

http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12147

GR ROB
_________________________________________________________________________________________________________
Enjoy Life Today, don't wait for it...
amtrans
Contacteer:

Bericht door amtrans »

persoonlijke mening als je transmissie goed schakeld en alleen maar lekt.
een seal kitje er in doen..
zitten alle keerringen en pakkingen en oringen in om de transmissie
aan de buitenkant lekdicht te krijgen...

groeten:
amtrans
www.amtrans.nl
info@amtrans.nl
+31612251973
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”