Maryland is één van de oudste van de Verenigde Staten van Amerika. Geografisch nogal apart omdat de staat eigenlijk wordt verdeeld door de enorme Chesapeake Bay (zo'n prachtige Amerikaanse naam die je uitspreekt als tjezzapiek). Het is de welvarendste staat van de USA en dat komt natuurlijk doordat het deel van Maryland dat westelijk van de Chesapeake Bay ligt naast Baltimore in feite alle voorsteden van Washington D.C. bevat (Washington zelf ligt niet in Maryland maar in het District of Columbia).
Vandaag sta ik als gezegd in Fishing Creek op het enorme schiereiland oostelijk van de Chesapeake Bay (de Eastern Shores zegt men hier). De naam van dit gehucht had niet beter gekozen kunnen zijn, want alles draait hier om boten en vissen, vooral naar krab. Al lang voordat ik dit dorp bereik zie ik overal de aanlegsteigers en water(sport)mogelijkheden. Ik ben hier echt niet zo ver van de grote steden Baltimore en Washington vandaan, maar de sfeer is hier totaal anders, zuidelijk en ontspannen. Hiernaar toe rijdend zie je steeds minder auto's wat het gevoel versterkt naar het einde van de wereld te rijden - en een beetje kloppen doet dat wel! Zelfs toerisme is er hier niet, dat gaat meer richting de Atlantische kust. Ik kom hier natuurlijk met een geheel ander doel. Als vervoer heb ik een zeer modale viercilinder Pontiac G6 (Budget had geen "aanbieding" voor een voordelige upgrade dit keer) die nog het meest is opgevallen doordat Oprah er in 2004 één weggaf aan haar volledige studiopubliek. Maar ach, hij doe het....

Een klant die al eerder een Mustang bij ons gekocht heeft, ziet nu kans een zeer bijzondere wens in vervulling te laten gaan. Maar omdat het om iets heel bijzonders gaat gaan we eerst op inspectie..... Hoe bijzonder? In 1969 zijn er 299.824 Mustang gebouwd, maar van deze homologatiespecial maar 1628. Ik heb het natuurlijk over de 1969 Ford Mustang Boss 302! Verkoper Kevin en zijn vrouw woonden en werkten vroeger in Washington en deden daar ijverig mee aan de "ratrace", tot ze het roer hebben omgegooid (zou een leuke titel voor een tv-programma zijn

Calypso Coral is-ie en hij is prachtig! Met originele en NOS onderdelen opnieuw opgebouwd en op het interieur na (dat in goede staat is maar wat "patina" heeft) is hij nieuw. Alles klopt ook aan de auto en alle documentatie is in orde inclusief originele dealerrekening. Waaruit blijkt hoe goed deze auto werd uitgerust door zijn eerste eigenaar (ook uit Maryland trouwens) zoals met zeldzame toerenteller, sperdiff, extra korte overbrenging, bucket seats, enz. Met 4 gallons benzine erbij ($ 1,33) kwam de totale rekening op $ 3406,88. Ook de proefrit op de verlaten weg over het eiland verloopt perfect - zonder stuurbekrachtiging, met onprecieze bakbediening en fenomenale kracht is het wel een "handvol". Europa is binnenkort een echte 1969 Boss 302 rijker....(en veel waren er tot nu toe niet, volgens mij ook maar een handvol).

Voor de aardigheid nog een paar toeristische plaatjes; ik vind die Amerikaanse bruggen altijd een soort mooi van lelijkheid, de eerste foto toont de William Preston Ln Jr Memorial Bridge die de Chesapeake Bay overbrugt. Met een oudere en een nieuwere overspanning. En Baltimore....