Handbak gezocht voor achter 351C

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
69sportsroof

Handbak gezocht voor achter 351C

Bericht door 69sportsroof »

Door problemen met mijn huidige versnellingsbak, ben ik op zoek naar een andere handgeschakelde 4-bak in mijn Mustang. In het verleden was er al een enigszins provisorische reparatie op de versnellingsbakbehuizing gedaan, maar nu is er een probleem met versleten tanden. Behalve een serienummer is er op de huidige bak echter niets te vinden over merk of type, zodat er geen vervangende onderdelen te bestellen zijn. De huidige handbak is een toploader, die ooit ergens in het verleden er in gezet is i.p.v. de automaat waarmee de Mustang uit de fabriek gekomen is. De motor die in mijn '69 fastback ligt, is een 351 Cleveland 2V.
Weet iemand of ik met de huidige bak nog ergens terecht kan om vast te stellen wat voor bak het is?
Gezien de eerdere reparatie is het misschien zinvoller om een andere bak te zoeken. Wie weet waar ik daarvoor het beste terecht kan, of heeft er misschien zelf nog wat liggen?
Ik wil natuurlijk het liefst weer zo snel mogelijk kunnen rijden, dus alle informatie is welkom.

met vr. gr.

Roelof
1970TwisterSpecial
Moderator
Contacteer:

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Misschien kan iemand aan de hand van een foto zien welke type bak het is
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Zit de Tag niet meer op de bak ?
Is een klein plaatje met een nummer er op die onder een bout zit tussen bakhuis en vliegwielhuis.

De originele Mustang bak die er bij een 69 351 onder hoort te zitten heeft code RUG-AG en zit onder een 302 of 351. e.e.a is een close ratio 28-spline outputshaft bak. Andere diverse modellen of jaren passen echter ook prima mits de juiste shaft.

Er zijn 3 hoofd verschillen tussen de diverse toploaders zelf, namelijk de lengte en dikte van de imputshaft en het aantal splines op de outputshaft.
Er zijn bakken voor achter smallblocks , voor achter een 390 en voor achter bigblocks.
Daarnaast zijn er close en wide ratio bakken.

Andere verschillen van de diverse modellen, bouwjaren en toepassingen zitten hem in de andere delen dan de bak zelf, namelijk de positie van de shifter op het staartstuk, de diameter van het vliegwiel en het type drukgroep en gaffel maar deze delen kan je in principe over zetten van je oude bak.

Hier mijn bookmarks

Info
http://www.toploaderheaven.com/buying_u ... oaders.htm
http://www.toploadertransmissions.com/t ... rinfo.html
http://www.mansfieldmustang.com/Transmission.html

Parts
http://www.davidkeetoploaders.com/DKTT% ... 20List.pdf
http://www.davidkeetoploaders.com/Catalog.pdf
http://www.toploaderheaven.com/
http://www.sacramento-mustang.com/sm/ca ... ranman.pdf

Voorend in Gendt heeft nog stapels bakken liggen maar weet ook de prijs .

Hoop dat je er wat aan hebt.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
69sportsroof

Alvast bedankt voor de info. Op de site van David Kee staan mooie nieuwe toploaders. Als ik ze voor die dollarprijs hier in NL zou kunnen kopen, zou ik het gelijk doen. Foto's moet ik even kijken of dat gaat lukken, aangezien ik dan eerst nog onder de knie moet krijgen hoe ik die op het forum kan zetten. Ik heb de bak intussen thuis liggen. Er zit aan de rechterzijkant een tag op de bak, vastgezet met een klinkje. Hierop staat het volgende:

HEH CG
011944

Kan iemand hier iets mee? Wat me opvalt aan de (nu zwarte) bak, is dat de oorspronkelijke kleur van de behuizing groen is. In eerste instantie wil ik kijken of de bak te reviseren is. Als ik te weten kan komen wat voor bak het is, is er waarschijnlijk ook wel aan onderdelen te komen. In dat geval ben ik op zoek naar een paar versnellingsbakdelen en bij voorkeur een nieuwe behuizing (alleen het schakelgedeelte)
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Weet je zeker dat er CG staat ?
Een HEH CG komt uit een '66 Galaxie 428cui en is een close ratio 31-spline big block bak.
Het zou kunnen hoor maar dan is er toch wel het nodige aangepast.
Je zou even het aantal splines kunnen tellen.

Het zou ook nog kunnen dat ze de originele input shaft toch hebben gebruikt, deze is iets korter dan de smallblock shaft en valt/steunt dus in dit geval niet in het toplager. Op deze manier draai je dus wel je bak naar z'n grootje. (misschien een verklaring waarom e.e.a nu defect is gegaan ?)
Er zijn ook dikkere (extended) toplagertjes verkrijgbaar (Boss 302) en ze worden ook wel door de handige doe het zelver uit een bronze bus gedraaid. Ik heb er zelf ook ééntje gemaakt uit een originele en deze gemodificeerd.
Als je de bak er achter plaatst zonder drukgroep, vliegwiel en gaffel kun je net zien of deze al dan niet in het toplager valt.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
69sportsroof

Zeer bedankt voor de informatie, hier kan ik weer verder mee! Ik heb net even gekeken, en het is inderdaad een 31 spline uitgaande as aan de achterzijde. Ik zal de voorzijde zeker in de gaten houden als deze bak er weer onder komt. Ik heb in het verleden het glijlager en de keerring achter in het staartstuk een keer vervangen, en deze bleken een veel grotere diameter te hebben dan normaal. Ik kwam uiteindelijk uit op een lagerbus en keerring van een automaat. Dit zal dan ook te verklaren zijn vanuit de bigblock versie.
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Ik denk dat jouw mysterie is opgelost.
Ben erg benieuwd of jouw problemen o.a te wijten zijn aan inputshaft versus toplager en of ze met de onderbouw/conversie hier aan gedacht hebben.
Mocht je e.e.a toch helemaal juist willen hebben, zou je er een smallblock input shaft in kunnen zetten. Deze is uitwisselbaar met de bigblock shaft en is dus net een fractie langer.

Het verschil zit 'm in het gedeelte na de splines dat in het toplager schuift.
De FE blokken en bigblok output shafts zijn 3/4 in lengte,
De smallblok output shafts zijn 1 1/4 in lengte (het uiteinde).
69sportsroof

Ik kan op dit moment alleen de bak opmeten, omdat de auto bij de garage staat. Het gladde toplagerdeel is 3/4" lang, wat dan dus de bigblock shaft zou zijn. Het uiteinde is wel over een redelijke lengte "conisch", wat er op zou kunnen duiden dat dit maar deels in het toplager heeft gezeten, en daarin heen en weer is gaan bewegen. Het is veel langer dan alleen maar een pasrandje. Dit te kort zijn van de as zou ook het uitslaan van het voorste lager in het versnellingsbakhuis verklaren.
Ik zal proberen morgen achter de toplagerpositie t.o.v. het montagevlak van de bak te komen, dan kan ik dit vergelijken. Ik begin echter wel al zo'n donkerbruin vermoeden te krijgen wat de conclusie zal zijn.
69sportsroof

Ik heb nog even contact gehad met de garage. Toen het lager uitgeslagen was in het versnellingsbakhuis, bleek het inderdaad niet goed te zitten bij het toplager. Dit is toen opgelost met een bronzen bus die ze hebben laten draaien. Vanaf toen is het lengteverschil van de versnellingsbakas dus opgevangen. Deze as hoef ik dus niet meer te wisselen.
1963

Bericht door 1963 »

mmmmmmmmmm , ik had nog wel een 4bak gehad voor een boss 351
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”