Ik heb voor ik die van mij kocht gewoon bij Ford Utrecht geinformeerd of zij het onderhoud op zich konden nemen, of dat dat een probleem moest zijn. Was geen probleem (en tot op heden is dat ook geen probleem geweest) dus in principe zou een Ford garage zowiezo met die auto's uit de voeten kunnen.
Van de 2005/2006 serie weet ik niet zo of daar 'Service Engine Soon' lampjes inzitten, maar indien dat wel zo is, ga er dan bij de garage wel even achteraan of ze met een
ODBII computer uit de voeten kunnen. Of schaf een handlezer daarvoor aan, zodat je in ieder geval de computer foutcode kunt uitlezen. Ik heb de mijne vrijdag nog even nodig gehad
In Oss zit Hendriks. Ford garage met meet als gemiddeld US gehalte:
http://www.us-ford.nl/ dus mogelijk dat je daar anders verder mee komt.
Onderhoud van de nieuwere Mustang's is hetzelfde als van menig ander auto. Filtertje hier, olie daar. De APK controleert eigenlijk het meest belangrijke al als je het combineert met een kleine/grote beurt. In de handleiding staat over het algemeen wel dat om de 6000 mijl een beurt nodig is (en bij mij staat er globaal ook in wat er nodig is per beurt), maar daar is in te schuiven. Ikzelf probeer het gewoon eenmaal per jaar te doen, gelijk met de APK mee. Als er natuurlijk problemen zijn, dan komt het mogelijk eerder. Beurt-rotatie is normaal gesproken kleine beurt, kleine beurt, grote beurt.
Alleen ben ik wel tot de ontdekking gekomen (eigenlijk niet verwonderlijk), dat APK's en zo wel een maandje eerder moeten. Als er dan iets is, is er in ieder geval nog tijd om het te bestellen en te plaatsen alvorens de auto uit z'n APK loopt. Is behoorlijk rot als je de auto vanuit de APK niet mag gebruiken omdat je op een onderdeel aan het wachten bent.
Onderdelen zijn normaal gesproken redelijk te krijgen. Liggen blijkbaar van Ford uit materialen in Keulen in centrale magazijn, en anders moet het uit de US komen. Staat normaal gesproken 10 tot 15 werkdagen voor. Dus zeg maar 3 weken. Zelf bestellen kan ook, en dan kun je materialen uit de US binnen 4 dagen binnen hebben, al naar gelang wat je ervoor wilt betalen voor de verzending. Hou daarmee wel rekening met inklaringskosten en dergelijke. Dat zijn van die verborgen kosten die je niet direct op de aanschaf meeweegt.
All-risk in de verzekering hangt van je verzekering, dekking, schadevrije jaren en leeftijd af. Ik kreeg van de ANWB de aanbieding om m'n verzekering aan te passen naar een goedkopere... Toch eens bellen. Blijkt dat ik met mijn leeftijd en schadevrije jaren volgens de ANWB verzekering geen eens met deze auto mag rijden. Ze geven er geen verzekering voor af.
Wat mij wel verbaasde (en daar ben ik ook voor aanschaf nog achteraan gegaan qua kosten) is dat de '02 Mustang mij op jaarbasis minder kost dan mijn '99 Cougar. En daarbij laat ik m'n bonus/malus / no-claim nog even buiten beschouwing. Blijkbaar wisten ze niet echt wat ze ermee aanmoesten qua nieuw-prijs. Heb het wel meerdere malen nagevraagd, maar was toch juist.
Dus: Ga voor je iets doet even na of je bij de garage uitkomt, en wat de verzekering per auto doet. Laat dat zeker meewegen in je overwegingen. Het is natuurlijk zonde om een auto te kopen, als je 'm daarna niet kan betalen