Tik in motor

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
tripleblack

Bericht door tripleblack »

Koude motor/warme motor? Het tikken is neem ik aan toerenafhankelijk. Kleppen is niet ondenkbeeldig als je geen geharde zittingen hebt. Is de klacht langzaam aan steeds erger geworden of is het acuut ontstaan. Misschien is het makkelijker een antwoord te geven als je een aantal situaties kan uitsluiten. Je moet dan een iets meer gedetailleerde omschrijving geven. Ik heb ook ooit een tik in de motor gehad, maar dat bleek uiteindelijk de stuurbekrachtingspomp te zijn.

Peter
tripleblack

Het lijkt me dan niet dat het je kleppen zijn. Zeker koud zullen deze door een gebrek aan smering meer geluid maken en dan nadat de auto op temperatuur is gekomen zal het geluid afnemen. Op afstand moeilijk in te schatten. Kan het geen lager zijn?

Heb je al getest met een schroevendraaier aan je oor. Je luistert goed waar het geluid wegkomt en probeert met een grote lange schroevendraaier aan je oor (en de andere zijde op het blok of op een onderdeel) te luisteren waar het geluid wegkomt. Dit is een goede eerste test, maar let wel op dat je niet met kleding of andere lichaamsdelen in de draaiende motor cq fan terechtkomt.

Peter
Herman

Bericht door Herman »

Dit lijkt heel veel op het tikken die de mijne gaf en geeft als het oliepijl dalende is. Tevens loopt de temeratuur op wat dan te zien is op de wijzer.
Gebeurde me ook in Zwolle en toen kotste hij koelvloeistop over de vloer.
Ik heb er opgelet en het valt me ook op dat de wagen soms gewoon blijft rijden en nergens last van heeft tot er een file ontstaat op de snelweg.
Dan krijg het tikken en de temperatuurschommelingen weer de overhand als mijn oliepijl te laag is.
Nu ik dit van deze wagen weet, hou ik elke week het oliepijl goed in de gaten want ik rij ook elke dag en op gas.

:ciggy:
tripleblack

Herman,

Is het niet zo dat je motor pingelt doordat deze te heet loopt. Dan kan ook als een soort tikken worden ervaren:
Een pingelende motor kan ook ontstaan door:
- Onjuiste brandstof. Voor LPG niet aan de orde denk ik;
- Te vroeg afgesteld ontstekingstijdstip;
- storing in werking centrifigaalvervroeger;
- onjuist type bougies;
- Overmatige koolaanslag in de verbradingskamers (lijkt me sterk na je koprevisie)

Het kan natuurlijk ook zijn dat je thermostaat of waterpomp defect zijn. Dit is overigens een vrij zwak punt bij de USA Ford's. Daardoor loopt de temperatuur natuurlijk extra op, wat weer andere effecten kan geven.
Wim67

Bericht door Wim67 »

Zware tik, gebonk, duidt op een onderblok probleem. Lichte klank tik duidt op een kopprobleem doorgaans. Als het blok koud is wordt de olie die nog dik is, niet zijdelings uit je lagers geperst. Als de olie heet wordt (bij weinig olie erg heet, tekort tijd om af te koelen) is de olie dun en wordt zijdelings uit te "ruime" lagers geperst, dit geeft een metaalklank!
Bij teveel drijfstanglagerspeling kunnen je klepstelen kromgedrukt worden.
De motor zal niet meer netjes rondlopen, onafhankelijk van de bedrijfstemperatuur!!!
Ik vermoed dat er drijfstanglagerschalen aan zitten te komen.
Ook gezien het snel heftiger worden van de tik.
Groetjes, Wim
karabakkus

Bericht door karabakkus »

Om even aan te haken op dit probleem!!

Ik heb hier sinds kort ook last van.
Als de motor koud is is er niets aan de hand, is hij warm, hoor je een soort tikken in de motor.
Naarmate je meer gas geeft, volgen de tikken elkaar sneller op (gehoord waanneer ik stil stond).

Het rare was, toen ik eenmaal thuis was had ik ook last van die tik, maar na een aantal malen vol op het gas te staan (stationair) was de tik ineens weer weg.

Wel heb ik vorige week mijn bougies vervangen (200 CUI). Wat erin zit was een Bosch DR10BC (Brasl) en heb deze toen vervangen (op raad door Lans Auto) door Ac Delco R85TS.

Kan dit het probleem zijn, of denkt een van jullie aan wat anders??

P.s hij moet toch volgende week naar de APK, kunnen ze ehm evt. gelijk maken!!

Alvast bedankt,
Marc "Karabakkus"
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Wim67 schreef:Zware tik, gebonk, duidt op een onderblok probleem. Lichte klank tik duidt op een kopprobleem doorgaans. Als het blok koud is wordt de olie die nog dik is, niet zijdelings uit je lagers geperst. Als de olie heet wordt (bij weinig olie erg heet, tekort tijd om af te koelen) is de olie dun en wordt zijdelings uit te "ruime" lagers geperst, dit geeft een metaalklank!
Bij teveel drijfstanglagerspeling kunnen je klepstelen kromgedrukt worden.
De motor zal niet meer netjes rondlopen, onafhankelijk van de bedrijfstemperatuur!!!
Ik vermoed dat er drijfstanglagerschalen aan zitten te komen.
Ook gezien het snel heftiger worden van de tik.
Groetjes, Wim
Daar zat ik ook al aan te denken, vooral ook omdat de oliedruk afneemt bij een warme motor.
Erwin

1966 convertible
wlardi

Bericht door wlardi »

hallo

Heb het zelfde ,heb al uit verschillende hoeken gehoord mn drijfstang lagers te vervangen ...uitstel van executie ... komt het op neer..

Tik zit voor in bij mij en wordt erger als ik stil sta met de auto en de motor op bedrijfs themp.

wlardimhir
John

Bericht door John »

Hallo forumlezers

Ik wil nog even inhaken op dit onderwerp (tik in blok).
Ik heb namelijk het zelfde probleem,koud niks aan de hand maar als de motor warm is begint hij flink te tikken.
ik was er al achter gekomen dat het aan cilinder 7 moest liggen omdat ik een voor een de bougie doppen losgehaald heb en bij het loshalen van dop 7 hield het tikken op, doordat die cilinder op dat moment geen verbranding meer had. kwamen er ook minder/geen krachten op de pistonpen en drijfstanglager lijkt me.
Ik heb ondertussen het blok open liggen maar buiten wat slijtage sporen van de drijfstanglagers is er weinig vreemds te zien . we gaan voor de zekerheid maar alle drijfstanglagers vervangen (ben d'r nu toch) en dan maar hopen dat het over is, maar als iemand nog andere tips heeft GRAAG

vriendelijke groet John
Hennie
Adverteerder

Bericht door Hennie »

het kunnen ook de hydr. stoters zijn, die willen nog wel eens gaan tikken als de olie erg heet wordt.
het kan ook zijn dat er een olie kanaaltje verstopt zit richting je stoters, maar dan zou die het juist koud moeten doen.
deze zijn iets simpeler tevervangen.

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
CopperShim

Bericht door CopperShim »

Ik heb bij een warme temperatuur ook meer getik in het blok, zeker als ik een stukje heb gereden. Nadat ik er andere dikkere olie op gedaan, is het minder geworden, maar is nog niet helemaal over.
Ik heb vorig jaar nieuw drijfstanglagers in de motor laten zetten evenals nieuwe hoofdlagers. Mijn koppen zijn compleet gereviseerd, maar geen geharde zittingen. Had het wel gevraagd te doen, maar ze waren het "vergeten te noteren" op de werkorder. Mooi kut was dat dus. Ik zit dus ook met hezelfde probleem, kan horen dat de mijn oliedruk fluctueert, weet niet hoe dat kan. dan tikt een klep wel iets, dan weer niet. Erg raar.
1965 Fastback 289-V8
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”