Pagina 1 van 2

kachelradiateur klusprojekt

Geplaatst: za 03 jun, 2006 11:49
door GTvert87
Als de geur van koelvloeistof binnen in de auto te ruiken is, is dit vaak een teken dat de kachelradiateur lekt. En ja hoor, op een gegeven moment liep het water over de voeten. Tijd voor noodreparatie waarbij de kachel wordt omzeild door met een slang de verwaming te kortsluiten.
Goed, geen natte voeten meer, maar ook geen verwarming. Zomers gaat het nog wel. Beslagen ramen met koude lucht schoon blazen en raampjes lekker op een kier, maar in de winter is dit niet meer te doen.
In de manuals gelezen dat dit bij dit model Mustang een grote reparatie is. De radiateur zit verstopt in de kachelunit en is niet zomaar, zoals bij oudere modellen, via het dashboard kastje te vervangen.
Een tijd lang op deze manier door gesukkeld tot ik op mustangfever met Wil (mustangmania) aan de praat raakte over mijn koplampen. Hij had namelijk Marc een tip gegeven over de koplampen en ik mocht dat ook proberen (zie 'koplampen poetsen…'). Ook zei hij dat hij ervaring had met vervanging van de kachelradiateur en hij had voor mij een nieuwe liggen. Na de agenda te matchen op de SNC 0605 is een afspraak gemaakt op 23 mei jl. bij hem.
Ongelooflijk wat een klus. Dit had ik nooit zelf kunnen doen zonder de technische kennis (en techniek) van hem. Zijn liefde voor de mustang en meer specifiek de Fox was besmettelijk. Wil had toentertijd uit een goede, nieuwere sloop mustang een komplete kachelunit gehaald en hij heeft me overgehaald om niet alleen de radiateur aan te pakken. Nu komt na de kachel, de airco aan de beurt en daarna zelfs een nieuwe verflaag.

Hierbij wat foto’s van de kachelklus en dit wordt zeker vervolgd…:peace:




kachelunit compleet eruit
Afbeelding
kachelunit
Afbeelding
kachelradiateur
Afbeelding
inderdaad lek!
Afbeelding
.briljant idee van Wil:
heel de kachelunit vervangen.
De nieuwe radiateur en airco reviseren.
Afbeelding
de boss in aktie! :clap:
Afbeelding

Afbeelding
aircopomp/aircoradiateur afstoppen.
Afbeelding
Afbeelding
koelvloeistof bijvullen en klaar.
Afbeelding
:ciggy: Was it as good for you as it was for me?......ont'maagd'!

Geplaatst: za 03 jun, 2006 12:16
door 72grande
Mooi verslag Emile! En de complimenten aan Wil voor zijn hulp natuurlijk.

Ik lees op alle Fox-sites en -fora dat die kachel een zwak punt is, dus ik kom vast ook een keer aan de beurt. Goed te weten dat ik dan bij jullie te rade kan gaan :mrhappy:


Marc

Geplaatst: za 03 jun, 2006 12:55
door Edze
Wat een klus is dat geweest Emile.
Je herkend de mustang bijna niet meer vanbinnen.

Ik wist dat dit echt een project was omdat ik een thunderbird aan het slopen ben.
Daar zit de kachelunit op dezelfde manier ingebouwd.
Ik had het voordeel dat het geheel niet weer in elkaar hoeft. ( gelukkig ).

Mooi verslag en zeer leerzaam voor mensen met een FOX.

Geplaatst: za 03 jun, 2006 16:03
door 1970TwisterSpecial
Ik ben ook volgend jaar aan de beurt om dit zaakje aan te pakken.
De benodigde radiator heb ik al een tijdje liggen, maar ik kan nu echt niet de zin vinden,
om heel het dashboard eruit te trekken.
Dat zal komende winter wel worden

Geplaatst: za 03 jun, 2006 17:13
door danwen
Wij zijn ook aan de beurt en kunnen zo te zien wel wat hulp gebruiken, pffffffffffff.

Geplaatst: za 03 jun, 2006 18:24
door 351q
De benodigde radiator heb ik al een tijdje liggen, maar ik kan nu echt niet de zin vinden,
om heel het dashboard eruit te trekken.
ik heb vorig jaar net de kachel radiateur vervangen,je hoeft dus niet je hele dashboard eruit te trekken
bij mij kon je van de onderkant het hele zaakie laten zakken,net genoeg ruimte :ciggy:

Geplaatst: za 03 jun, 2006 20:14
door 66fastback
Danny Wendy

Jullie hebben geluk voor een 66er steld het niet zoveel voor.
vier boutjes twee slangetjes en klaar is klara.
Een en ander is wel veeeel gemakkelijker met het handschoen kastje uit de weg.

Don't worry be happy

Eric

Geplaatst: za 03 jun, 2006 20:21
door 66fastback
sorry 65er
maar tot 66 was het hetzelfde daarna weet ik het niet zeker

Eric

Geplaatst: za 03 jun, 2006 22:53
door 1970TwisterSpecial
351q schreef:
De benodigde radiator heb ik al een tijdje liggen, maar ik kan nu echt niet de zin vinden,
om heel het dashboard eruit te trekken.
ik heb vorig jaar net de kachel radiateur vervangen,je hoeft dus niet je hele dashboard eruit te trekken
bij mij kon je van de onderkant het hele zaakie laten zakken,net genoeg ruimte :ciggy:
Mijnes betreft een kachel die voorzien is van airco [die waarschijnlijk al verwijdert is]
Deze zijn een stukkie groter dan 1 zonder airco.
Maar ik vraag me af hoe ik al die clips aan de achterkant los en vast moet krijgen. Ben bang dat ie toch eerst helemaal eruit moet voor ik die los kan maken

Geplaatst: za 03 jun, 2006 23:12
door 351q
wow,ronald dat weet ik 1,2,3 ook niet.

voordat ik de kachelunit kon demonteren moest ik eerst de tunel en het handschoen kasje eruit slopen
dan heb je meer ruimte.
wat bedoel je met al die clips?

Geplaatst: zo 04 jun, 2006 08:06
door 1970TwisterSpecial
Om de box van de verwarming open te maken moet je aan de voor- en achterkant verschillende clips vverwijderen zodat je hem door de midden kunt splitten

Geplaatst: zo 04 jun, 2006 09:21
door danwen
66fastback schreef:Danny Wendy

Jullie hebben geluk voor een 66er steld het niet zoveel voor.
vier boutjes twee slangetjes en klaar is klara.
Een en ander is wel veeeel gemakkelijker met het handschoen kastje uit de weg.

Bij ons is die van onze 85er aan de beurt, de 65er is dik in orde

Geplaatst: zo 04 jun, 2006 09:30
door 72grande
Nou sprak ik gisteren Fox-tovenaar Wil in Den Haag en toen hadden we het natuurlijk over deze klus.

Tot en met 1986 werd een heel ander dashboard toegepast, dus als het goed is gaat het bij jullie eenvoudiger (minder lastig, moet ik dan zeggen)....


Marc

Geplaatst: zo 04 jun, 2006 09:53
door Hennie
Ik heb zo'n klusje ook een kleine 10 jaar geleden al een keer aan hand gehad met de 88er saleen.
ideaal, voor het werk in Polen in de winter en dan de kachel stuk, en nog naar huis moeten rijden....
eerste een bypass gemaakt zodat de motor wel gewoon kon draaien zonder koelwater tekort te komen en toen zonder kachel 1200km naar huis, muts op, handschoenen aan, beslagen ramen, wat een feets.
achteraf was het rijden minder erg dan de kachel verwisselen, wat een drama is dat zeg.
er staat toevallig een stukje in de Mustang monthly, en die maken ook al het verglijk met dit klusje, "een wortkanaal behandeling is minder erg"
dat was mijn ervaring ook.

Hennie

Geplaatst: zo 04 jun, 2006 09:54
door danwen
Dat is dan weer een meevaller, we zullen er het in Zwolle zeker even over hebben.