Starter werkt niet

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Starter werkt niet

Bericht door mymustang »

Na lange afwezigheid door ziekte en omstandigheden... nog eens terug op het forum.
Mustang heeft jaren wat stilgestaan en heb hem onder het stof gehaald om verder aan te werken. Heb destijds de kabelboom hersteld en alles ook volgens schema bekabeld. Nu wou ik hem starten maar de starter slaat niet aan. Contactslot is nieuw en de wagen reed voorheen. Mijn vraag nu, wat mag ik of zou ik moeten meten van spanning als ik start?geeft het contact massa aan het startrelais en bij loslaten terug spanning of hoe moet ik het zien. Ik zit namelijk wat vast met werking startprocedé. Als ik rechtstreeks spanning zet op de i side en dan de 's side even massa geeft, dan werkt de relais wel. Wat is er fout?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Starter werkt niet

Bericht door peer »

Op S hoor je geen massa te zetten (kan geen kwaad, maar dan zou hget relay niet mogen werken) S is voor de safety switch in geval van een automaat.

Het systeem werkt op zich vrij simpel hoewel het er soms ingewikkeld uit kan zien. Ik ga er even vanuit dat als het relay wel 'klikt' de starter nog altijd niet rond gaat? zit de starter niet gewoon vast na al die jaren stilstaan?

Diagnose is vrij simpel om in stapjes uit te zoeken. (Ik ga er vanuit dat het om een 65er gaat?)

Eerst de starter direct aansturen, een orginele starter heeft maar 2 kabels, een ground en een dikke + kabel die loopt naar het start relay. Die zou je eens kunnen overbruggen met een startkabel. Verbind met een dikke startkabel de rechter dikke kant van het start relay (de dikke kant rechts langs de i) en hang die rechtstreeks aan de + van de accu. Gaat de motor rond, dan is de starter goed, zo niet dan is het de starter of de kabel er naar toe.

Werkt ie wel, zet een + op de I en S van het relay als dan de starter dan niets doet, dan kan het nog de kabel van de accu naar het start relay zijn (dit zou je nog kunnen overbruggen met een startkabel, zet een startkabel van de + van de accu op de meest linkse terminal van het relay (links van de S) Doet ie het dan wel = kabel accu naar start relais.
Doet ie het nog niet blijft er over: slechte massa start relay, start relays zelf stuk.
Deed ie het wel meteen met de I en S op de + dan blijft er over: safety switch of contact slot / kabels.

Maar voordat ik dat uit ga typen kan je dit beter eerst eens proberen
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Starter werkt niet

Bericht door mymustang »

Als ik het contact opzet dan had ik zowel op 's en i spanning. Contact af of automaat in D geen spanning. De neutral safety werkt. Ik meet momenteel met de kabel niet aangesloten op de starter om te kijken of er spanning komt op de kabel. Ik vroeg me eigenlijk af of het contactslot in run massa geeft op de i- Side of waar haalt de relais zijn massa om in te schakelen. Torn ik de wagen kocht was er massa draad aan de i- Side en een draad van het contactslot op de s-Side en de wagen starte toen wel. Nu ik alles via schema heb aangesloten niet meer. Op de S zit saftey switch en op de I zit de splitsing contactslot run die in de firewall opsplitst naar de 16 richting + bobijn. Zo is het volgens schema van 65'.
Dus ik ging er vanuit dat het wel oké was zo,niet dus!
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Starter werkt niet

Bericht door mymustang »

Ik ga alleszins eens de stappen doorlopen die je verteld. Heb nog een starter en relais liggen en contactslot is nieuw... dus kan het nog in de bekabeling zitten mochten de componenten nog goed werken. Weet eigenlijk niet of de relais nu massa krijgt via de body of via de run contactslot. Veronderstel dat de relais toch ergens goed aan de massa moet zitten?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Starter werkt niet

Bericht door edgar »

De I ( ignition ) aansluiting op het startrelais is verbonden met de de draad die naar je ontsteking loopt. En wel op de plek na de weerstanddraad in dat circuit. Normaal krijgt je bobine in bedrijf vanaf contactslot door de weerstanddraad heen ongeveer 6 volt spanning. (onbelast meet je 12V). Omdat bij starten de boordspanning ver inzakt en een dikke vonk op dat moment wel prettig is, wordt er in het startrelais naast de verbinding van accu plus aansluiting naar de startmotor, ook direct 12volt op de I aansluiting gezet. Hiermee krijgt de bobine tijdens het starten kort 12 volt toegedient.

De S ( start ) aansluiting activeert het startrelais. Het startrelais wordt via de montageschroeven aan massa gelegd.

Om op je eerdere vragen antwoord te geven: contactslot legt niks aan massa.

Heb je geen shop manual? Je zegt dat je een schema hebt. Dat zou de mystiek van de I en de S aansluiting weg moeten kunnen nemen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Starter werkt niet

Bericht door Dakloos »

Hier een wat duidelijker versie van het start/ontstekings schema:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Starter werkt niet

Bericht door mymustang »

Okay, al nuttige informatie. De pinkwire is bij mij niet meer aanwezig wegens petronix ontsteking en bobijn..., maar dat zal niet het probleem zijn. Ik ga alles best eerst testen. Goeie massa aan startrelais controleren, en de bedrading van contactslot controleren. Waarschijnlijk gaat het ergens iets heel stoms zijn wat ik over het hoofd zie.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”