Nieuwe radiator 1968 302 V8

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Eric85
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 08 feb, 2023 15:51

Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door Eric85 »

Dag allen,

na mijn aanmelding en even voorstellen was het dan lang stil, maar sinds april 2023 ben ik dan toch eigenaar van mijn jeugdliefde: een 1968 Wimbledon White mustang coupe.

Het enige "issue" is dat de radiateur vanuit de vorige revisie is gevuld met de rode koelvloeistof, welke te agressief is voor de alu radiateur en iets lekt. Deze moet helaas worden vervangen, ook al is ie maar 2 jaar oud. Het betreft een alu 24" champion, non-AC variant voor een 302 motor, 3 row. Geen hi-po variant. Aansluitstukken vanaf de voorzijde gezien beide aan de rechterkant.

Maar: nu had ik bij het Zweedse speeding begin juli een order geplaatst voor een vergelijkbaar exemplaar: verwachte levertijd december. Helaas hebben ze bij Voorend alleen de koperen versie (300 euro duurder en heb liefst weer een aluminium) en bij Adams classics is het niet op voorraad, evenals Moviecars.

Jullie nog ideeën, bij voorkeur zonder uit de VS te importeren? Ik zie wel een paar chinese merkloze alternatieven, maar liefst een gerenommeerd merk zoals champion of vergelijkbaar.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door Dakloos »

Hallo Eric, welkom hier!

RSB Mustang in Duitsland al geprobeerd?
Erwin

1966 convertible
Eric85
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 08 feb, 2023 15:51

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door Eric85 »

Hoi,

zojuist gekeken maar helaas ook niks op voorraad.
Eric85
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 08 feb, 2023 15:51

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door Eric85 »

Dan ook maar wat beeldmateriaal erbij, het blijft een forum en kijk-mij-met-mijn auto immers:)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door saf1908 »

Op Velocity Group (.de) kun je van ACP een goede kwaliteit kopen, 2 of 3 row. 2 rows hebben grotere tubes van 1.25” waardoor ze zelfs beter dan de 3 rows koelen. Ik heb zelf Champion gehad en nu al jaren ACP en ben heel tevreden.

Dat lekken zou misschien ook door schade van elektrolyse kunnen komen. Om die reden heb ik er een zinken anode in zitten (ipv aftapkraantje).
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door Gearz »

Eric85 schreef: wo 06 sep, 2023 12:37 Jullie nog ideeën, bij voorkeur zonder uit de VS te importeren? Ik zie wel een paar chinese merkloze alternatieven, maar liefst een gerenommeerd merk zoals champion of vergelijkbaar.
Goedkoop is duurkoop, Champion is echt verre van een gerenomeerd merk en niets beter dan de chinese merkloze alternatieven welke jij noemde.
De radiateurs welke Champion (en andere goedkope fabrikanten) verkoopt hebben meestal Tubes van 0.75" doorsnee (lekker voordelige produktie qua materiaal).
Dit is veel te klein voor een goede aluminium radiateur om effectief te koelen !
Zoek liever iets met 1" of 1.25" Tubes, beter een two row met 1.25" tubes dan een three row met 0.75" tubes.
Daarnaast zijn de koelbakken van de champion radiateuren eraan gelijmd met epoxy resin in plaats van aluminum furnace brazed zoals je bij een kwaliteitsradiateur wel kan verwachten.
Bestel er meteen een Anode bij om schade door electrolyse te voorkomen, de hoofdoorzaak van lekkage.

Waarom niet in the USA bestellen?
Via een shipping agent zoals USA2YOU heb je de bestelling binnen twee weken voordelig thuis zonder verrassingen.

Michel.
Laatst gewijzigd door Gearz op do 07 sep, 2023 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door saf1908 »

Ha Michel, ik snap je punt en veel goede info die mij ook heeft geholpen, maar bij mijn weten zijn Champion radiateurs tegenwoordig ook gewoon gesoldeerd ipv gelijmd. Althans de 2 exemplaren die ik in mijn vorige auto had. En ze worden massaal gebruikt in standaard Mustangs, dus het is voor een kleine portemonnee vast een optie. De beste kwaliteit, waarschijnlijk niet.

Zoals gezegd heb ik nu voor ACP gekozen vanwege de goede reviews, acceptabele prijs en vooral “stock” looks maar wel aluminium. Heb een Maxcore met 2 rijen van 1.25” tubes. Koelt perfect.
Heb hem ook zwart gespoten voor nog meer stock look. (Wel speciale radiateurlak gebruiken, anders koelt ie nog niet!)
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door Cobretti »

Eric85 schreef: wo 06 sep, 2023 12:37 ...Jullie nog ideeën...
Dag Eric,

In dit uitgebreide topic kan je ook enkele radiator merken en veel info terugvinden -> viewtopic.php?t=31529
Ik koos uiteindelijk om een aluminium radiator op maat te laten maken bij een radiatorbouwer. Het koelblok heb ik kunnen traceren en bleek uiteindelijk Italiaans en qua specs OK. Mijn wagen is een Shelby replica, zeer veel is bijgevolg custom. Voor uw toepassing zou ik geen maatwerk doen ; er moeten perfect passende standaard radiatoren bestaan met de aansluitingen op de juiste/zelfde positie. En dan hangt het enkel af van wat je prijs/kwaliteit wil uitgeven.
Een idee kan zijn om gewoon dezelfde plaatsen ? Zeker als je geen koelingsproblemen had. En deze keer dan vullen met de juiste koelvloeistof.

Knappe foto's van een mooie wagen trouwens.
December is dichterbij dan je zou denken.
Ikzelf zal 4jaar bezig zijn met mijn koelwaterprojectje :( , heb natuurlijk heel wat andere dingen gedaan, maar in 2024 moet het goedkomen :up:

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door Dakloos »

saf1908 schreef: wo 06 sep, 2023 21:33 (Wel speciale radiateurlak gebruiken, anders koelt ie nog niet!)
Waarom niet? Lijkt me stug dat een laagje lak de koeling zo erg beïnvloedt.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door saf1908 »

Dakloos schreef: do 07 sep, 2023 05:23
saf1908 schreef: wo 06 sep, 2023 21:33 (Wel speciale radiateurlak gebruiken, anders koelt ie nog niet!)
Waarom niet? Lijkt me stug dat een laagje lak de koeling zo erg beïnvloedt.
Schijnbaar wel. Veel over te lezen, maar het komt er op neer dat die speciale radiatorlak veel dunner is en minder isolerend werkt.
1966 Mustang Fastback
Eric85
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 08 feb, 2023 15:51

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door Eric85 »

Ik ben aan het zoeken geweest naar de ACP variant op jullie advies. Helaas kan ik nog niet een volledig matchend exemplaar vinden, of ik denk nog teveel in "tunnelvisie". Wel zie ik deze variant, zou dit dan de beste keuze zijn?

https://www.velocity-group.de/en/belts- ... oil-cooler

Het enige wat dus niet klopt, is dat het een 20 inch is i.p.v. een 24 inch. Heeft iemand een idee waar je een zelfde soort 24 inch variant kan krijgen?
Of kan ik ook voor een 20 inch variant gaan, als er een 24 inch in heeft gezeten?
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Nieuwe radiator 1968 302 V8

Bericht door saf1908 »

Nee moet je niet doen. Zou het zeker zoveel mogelijk laten zoals het was. Er was een reden dat Ford van 20” naar 24” radiatoren ging. En daarnaast is je radiator support (opening in de body) daarop gemaakt.

Je moet deze hebben: https://buyacp.com/parts/maxcore-2-row- ... -fm-er207/

Goed verkrijgbaar op alle gangbare Amerikaanse sites en die versturen ook naar NL.
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”