Hallo allemaal
Weten jullie toevallig hoe een aandrijfas wordt gebalanceerd?
Wordt deze als samenstelling gebalanceerd (dus yoke + kruiskoppelingen + aandrijfas) ?
Of als systeem (dus motor + versnellingsbak + complete aandrijfas + differentieel) .
Ik heb ooit gelezen dat je bij onbalans (bonken / jankend geluid) de aandrijfas 180° tov het differentieel moet verdraaien.
Maar dat heeft toch totaal geen zin?
Of mis ik iets .
Groetjes Willem
Balanceren aandrijfas
Moderator: Shelby GT-H
- willem_nog_niks
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29
Balanceren aandrijfas
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Re: Balanceren aandrijfas
180 graden draaien is nonsens bij een enkele aandrijfas zonder een extra kruiskoppeling, tussensplines/schuifstuk of middenlager.willem_nog_niks schreef: ↑ma 14 aug, 2023 21:23 Wordt deze als samenstelling gebalanceerd (dus yoke + kruiskoppelingen + aandrijfas) ?
Of als systeem (dus motor + versnellingsbak + complete aandrijfas + differentieel) .
Ik heb ooit gelezen dat je bij onbalans (bonken / jankend geluid) de aandrijfas 180° tov het differentieel moet verdraaien.
Maar dat heeft toch totaal geen zin?
Als er iets bonkt of jankt, dan is er iets aan de hand met de kruisstukken of met de achteras.
De aandrijflijn wordt compleet met slip yoke, U-joints, en flenzen gebalanceerd.
Koop je een nieuwe losse aandrijfas, dan is deze enkel gebalanceerd.
Echter, als er vibratie in de aandrijflijn zit is het meestal een uitgeharde baksteun,versleten kruiskoppeling of een te grote pinion angle op de achteras t.o.v. de aandrijfas.
Een reeds bestaande as balanceren is meestal eigenlijk enkel strikt noodzakelijk in het geval deze te hebben ingekort of na het oplopen van schade.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- willem_nog_niks
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29
Re: Balanceren aandrijfas
Ik had al zo'n vermoeden . Hartelijk dank voor je snelle en duidelijke reactie Michel. Ik denk dat ik de oplossing voor het probleem al weet aangezien ik in het verleden iets heel doms heb gedaan .
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0