lekkage inspectie klep automaat?
Moderator: Shelby GT-H
lekkage inspectie klep automaat?
Hallo allemaal - eindelijk een top motor - maar nu weer een nieuw euvel, eh: uitdaging: steeds lekkage.
Niet bij een simpele testrit - wel als ik de motor flink op z'n staart heb getrapt. Gisteren weer - bleek flink te druppelen tussen inspectieplaat en het bell house (klopt dat)? Plaat zit met 2 bouten vast - 1 bout bleek geheel verdwenen! Ik kon die inspectieplaat iets bewegen - kwam geen olie meer uit - dus andere bout losgehaald voor de maatvoering - hield ik ineens die inspectieplaat in mijn handen - ik wist toen nog niet wat die plaat was.
Plaat weer met 2 bouten goed vastgezet - proefrit gemaakt - helemaal niets geen lekkage.
Daarom vandaag wat verder weg geweest - flink op z'n staart getrapt - vlak bij huis 'rook' ik iets vreemds
Meteen gestopt: flinke oliestraal - weer tussen bellhouse en die inspectieplaat. Beide bouten zijn er nog - geen idee of ze ook goed vastzitten - motor was nog te heet.
Maar - moet er geen pakking tussen? Hoe kunnen 2 bouten aan de -onderkant- van die plaat het anders lekvrij maken? Of wordt die inspectieplaat bovenin 'geklemd' en moet het met 2 bouten goed gaan? Indien er een pakking nodig is - welke??
Dank!
Extra: gaat om Mustang V8 uit 1966 met automaat - geen idee of dat C3 of C4 automaat is maar die inspectieplaat lijkt op die van een C4 ...
Extra 2: olie is rood = bakolie ...
Niet bij een simpele testrit - wel als ik de motor flink op z'n staart heb getrapt. Gisteren weer - bleek flink te druppelen tussen inspectieplaat en het bell house (klopt dat)? Plaat zit met 2 bouten vast - 1 bout bleek geheel verdwenen! Ik kon die inspectieplaat iets bewegen - kwam geen olie meer uit - dus andere bout losgehaald voor de maatvoering - hield ik ineens die inspectieplaat in mijn handen - ik wist toen nog niet wat die plaat was.
Plaat weer met 2 bouten goed vastgezet - proefrit gemaakt - helemaal niets geen lekkage.
Daarom vandaag wat verder weg geweest - flink op z'n staart getrapt - vlak bij huis 'rook' ik iets vreemds
Meteen gestopt: flinke oliestraal - weer tussen bellhouse en die inspectieplaat. Beide bouten zijn er nog - geen idee of ze ook goed vastzitten - motor was nog te heet.
Maar - moet er geen pakking tussen? Hoe kunnen 2 bouten aan de -onderkant- van die plaat het anders lekvrij maken? Of wordt die inspectieplaat bovenin 'geklemd' en moet het met 2 bouten goed gaan? Indien er een pakking nodig is - welke??
Dank!
Extra: gaat om Mustang V8 uit 1966 met automaat - geen idee of dat C3 of C4 automaat is maar die inspectieplaat lijkt op die van een C4 ...
Extra 2: olie is rood = bakolie ...
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Re: lekkage inspectie klep automaat?
lekkage zal hogerop plaatsvinden: Afdichting van de pompbehuizing naar transmissiebehuizing, of afdichting tussen TC en pompbehuizing.
Plaatje zit er alleen maar om stof en vocht weg te houden van flexplate en TC. Er achter hoort het gewoon droog te zijn.
Plaatje zit er alleen maar om stof en vocht weg te houden van flexplate en TC. Er achter hoort het gewoon droog te zijn.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: lekkage inspectie klep automaat?
Js - NOOB hier - dacht de oorzaak van de lekkage gevonden te hebben maar begreep niet dat zo'n plaatje kon werken.
Is het een inspectieluik. Nooit te oud om te leren. Dank!
Is het een inspectieluik. Nooit te oud om te leren. Dank!
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: lekkage inspectie klep automaat?
Door het plaatje te verwijderen, is ook de enige manier om de 4 moeren los te maken waarmee de torque convertor vast zit aan de flexplate.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Re: lekkage inspectie klep automaat?
Nee hoor, je kunt ook het hele motorblok ervoor wegzagen1970TwisterSpecial schreef: ↑wo 16 aug, 2023 21:19 Door het plaatje te verwijderen, is ook de enige manier om de 4 moeren los te maken waarmee de torque convertor vast zit aan de flexplate.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: lekkage inspectie klep automaat?
rrommel schreef: ↑zo 13 aug, 2023 17:54
Daarom vandaag wat verder weg geweest - flink op z'n staart getrapt - vlak bij huis 'rook' ik iets vreemds
Meteen gestopt: flinke oliestraal - weer tussen bellhouse en die inspectieplaat. Beide bouten zijn er nog - geen idee of ze ook goed vastzitten - motor was nog te heet.
x2
lees deze eens door -> viewtopic.php?t=31845
Toont ook mooie dwarsdoorsnede op 2de pagina met mogelijke lekkagepunten.
Greets,
C.
Re: lekkage inspectie klep automaat?
Dank allemaal - ik leer elke dag weer bij. Dit onderdeel van de auto had ik nog niet gezien
Geen idee dat dit een inspectie klep was
Ondertussen ben ik wel verder - een specialist heeft de bak eruit gehaald en heel duidelijk is
dat we overnieuw mogen beginnen - er is behoorlijk wat verbrand/afgeleten in de automaatbak - foto's volgen nog.
Even ter info:
- er hangt een 302 - naar 333 (.4 overbore) stroker in met alu koppen, snelle nokkenas etc. - gaat richting 430 pk
- met een C4 automaat die gereviseerd is - maar dit blijkbaar (?) niet aankan
- van SummitRacing een 2800 stahl koppelkomvormer
Vraag is nu: wat is wijsheid:
- de C4 automaat opnieuw opbouwen - met veel betere/sterkere spullen?
- een C6 erin hangen (is dat te krijgen?) - die ook verstevigen - maar dan moet van alles vervangen worden zoals
aandrijfas en vast nog meer - want bak is langer
- handbak - wat ik minder leuk vind - en waar dan vast ook van alles vervangen moet worden
Advies?
Dank!
Geen idee dat dit een inspectie klep was
Ondertussen ben ik wel verder - een specialist heeft de bak eruit gehaald en heel duidelijk is
dat we overnieuw mogen beginnen - er is behoorlijk wat verbrand/afgeleten in de automaatbak - foto's volgen nog.
Even ter info:
- er hangt een 302 - naar 333 (.4 overbore) stroker in met alu koppen, snelle nokkenas etc. - gaat richting 430 pk
- met een C4 automaat die gereviseerd is - maar dit blijkbaar (?) niet aankan
- van SummitRacing een 2800 stahl koppelkomvormer
Vraag is nu: wat is wijsheid:
- de C4 automaat opnieuw opbouwen - met veel betere/sterkere spullen?
- een C6 erin hangen (is dat te krijgen?) - die ook verstevigen - maar dan moet van alles vervangen worden zoals
aandrijfas en vast nog meer - want bak is langer
- handbak - wat ik minder leuk vind - en waar dan vast ook van alles vervangen moet worden
Advies?
Dank!
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Re: lekkage inspectie klep automaat?
Een C4 moet dit makkelijk aan kunnen. 500pk voor een standaard, 700pk voor een geupgrade zijn geen rare nummers. Normaal moet je een goed gebouwde c4 niet stuk moeten krijgen met een een 333 stroker.
Na mijn 347 stroker upgrade had ik mijn oude c4 binnen 100km kapot gereden, Daarna een nieuwe gestoken met wat upgrades en 10 jaar zonder problemen kunnen rijden. (dit is inclusief wat test ritjes op het circuit ) Dus een C4 blijft in mijn ogen een goede optie tenzij je ook zit te denken aan een oad wnat die 3 versnellingen is en blijft wel een dingetje in mijn ogen.
Na mijn 347 stroker upgrade had ik mijn oude c4 binnen 100km kapot gereden, Daarna een nieuwe gestoken met wat upgrades en 10 jaar zonder problemen kunnen rijden. (dit is inclusief wat test ritjes op het circuit ) Dus een C4 blijft in mijn ogen een goede optie tenzij je ook zit te denken aan een oad wnat die 3 versnellingen is en blijft wel een dingetje in mijn ogen.
Re: lekkage inspectie klep automaat?
Dank je Peer. Net wat zitten lezen + youtube over zo'n AOD. Lijkt me veel betere optie!
Zijn die te krijgen?
Zijn die te krijgen?
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Re: lekkage inspectie klep automaat?
Veel geleerd weer - gelukkig een specialist gevonden die de C4 kon reviseren met veel betere spullen.
Wat foto's:
- door de lekkage waren de componenten flink gesloopt (te heet geworden):
https://www.dropbox.com/scl/fo/ntkxgmry ... 6safp&dl=0
- mooie upgrade: betere en nieuwe oliepomp - meer vacuum - brein schoongemaakt/gepolijst (zat vol met gruis) - koeler erbij
niet te zien op de foto maar meteen temp-sensor erin laten zetten.
https://www.dropbox.com/scl/fo/sgk5jrcs ... mt148&dl=0
Morgen ophalen en weer rijden!
Wat foto's:
- door de lekkage waren de componenten flink gesloopt (te heet geworden):
https://www.dropbox.com/scl/fo/ntkxgmry ... 6safp&dl=0
- mooie upgrade: betere en nieuwe oliepomp - meer vacuum - brein schoongemaakt/gepolijst (zat vol met gruis) - koeler erbij
niet te zien op de foto maar meteen temp-sensor erin laten zetten.
https://www.dropbox.com/scl/fo/sgk5jrcs ... mt148&dl=0
Morgen ophalen en weer rijden!
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Re: lekkage inspectie klep automaat?
Zitten veel onderdelen in he, zo'n automaat.
Toen ik de mijne deed, dacht ik wel eens dat ik het nooit meer in elkaar zou krijgen.
Vraagje; hoe is de extra oliekoeler aangesloten? In serie of parallel met de unit in radiator? En als in serie, zit de externe qua olie flowrichting dan voor of na de radiator?
Toen ik de mijne deed, dacht ik wel eens dat ik het nooit meer in elkaar zou krijgen.
Vraagje; hoe is de extra oliekoeler aangesloten? In serie of parallel met de unit in radiator? En als in serie, zit de externe qua olie flowrichting dan voor of na de radiator?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: lekkage inspectie klep automaat?
@edgar - volgens mij parallel - er lopen 2 losse leidingen van de koeler (geplaatst voor de radiator) naar de bak ...
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Re: lekkage inspectie klep automaat?
OK, parallel, dat is nog niet zo verkeerd.
Maar..
Ik heb ooit in een heeeeeel grijs verleden een introductie cursus gedaan bij Speetjens Transmissie. Daar hoorde ik voor het eerst dat je idealiter de extra koeler in serie set met de unit in de radiator en dan vooraan in de flow.
Het idee er achter: ook tranmissie olie moet een bepaalde temperatuur bereiken om naast de juiste viscositeit te bereiken ook vocht en andere componenten te laten verdampen, net als motorolie. Door de olie door de radiator te voeren wordt deze gekoeld maar zal nooit koeler worden dan de watertemperaruur.
Door eerst de olie door een externe koeler te laten gaan en daarna door de radiator, wordt de olie als deze zeg maar te ver afgekoeld wordt, weer terug op temperatuur gebracht als deze vervolgens door de radiator loopt.
Vaak wordt aangeraden om een externe koeler parallel te zetten (zoals in jouw geval) met de reden dat bij een blokkade er een alternatief pad voor de olie overblijft. Volgens mij komt dit niet zo vaak voor en heb je meer aan een goede olietemperatuur voor de levensduur van alle componenten in de transmissie. Eventueel te controleren met een aparte sensor en meter in de cockpit. Als er ooit eens een blokkade zou optreden, zie je dat snel genoeg aan de oplopende temperatuur.
Maar..
Ik heb ooit in een heeeeeel grijs verleden een introductie cursus gedaan bij Speetjens Transmissie. Daar hoorde ik voor het eerst dat je idealiter de extra koeler in serie set met de unit in de radiator en dan vooraan in de flow.
Het idee er achter: ook tranmissie olie moet een bepaalde temperatuur bereiken om naast de juiste viscositeit te bereiken ook vocht en andere componenten te laten verdampen, net als motorolie. Door de olie door de radiator te voeren wordt deze gekoeld maar zal nooit koeler worden dan de watertemperaruur.
Door eerst de olie door een externe koeler te laten gaan en daarna door de radiator, wordt de olie als deze zeg maar te ver afgekoeld wordt, weer terug op temperatuur gebracht als deze vervolgens door de radiator loopt.
Vaak wordt aangeraden om een externe koeler parallel te zetten (zoals in jouw geval) met de reden dat bij een blokkade er een alternatief pad voor de olie overblijft. Volgens mij komt dit niet zo vaak voor en heb je meer aan een goede olietemperatuur voor de levensduur van alle componenten in de transmissie. Eventueel te controleren met een aparte sensor en meter in de cockpit. Als er ooit eens een blokkade zou optreden, zie je dat snel genoeg aan de oplopende temperatuur.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.