Piep vanuit motorruimte

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1629
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Korte update:

Vakantietijd voor de garage en dus een mooie mogelijkheid om op eigen gelegenheid de cilinderkoppen aan te pakken.
Jan (Big_fun_58) was zo aardig zijn kennis en kunde (en bloed/zweet/tranen(?)) er op los te laten, zodat ik na de vakantie en revisie een paar mooie koppen terug kan laten zetten.

Hierbij wat 'work in progress' voor de liefhebber (foto's van voor en na):

Afbeelding
Afbeelding



Afbeelding
Afbeelding



Afbeelding
Afbeelding

Nu al happy met dit vakwerk en ik kijk ernaar uit weer te gaan rijden. :ok:
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Dakloos »

Netjes!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 929
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door sjirafje »

Wat een verschillen, dat zal wel wat extra vermogen opleveren.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door edgar »

Ik weet het wel zeker :D
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

Aha, ik zie dat de wachttijd nuttig wordt besteed.:)
Dat ga je wel merken denk ik. Een paar jaar geleden heb ik ook de uitlaatpoorten uitgedremeld. Niet zo uitgebreid als Jan dat doet, maar die "smog bobbels" eruit gehaald en de uitlaat poorten wat meer gelijk gemaakt met het spruitstuk. Hij was voor mijn gevoel wel vlotter daarna, met name in hogere toeren maar ik rijd nog met standaard spruitstukken dus heel veel zal het dan ook niet opleveren.

Ik ben wel iets verder met mijn tjielp project. Inmiddels heb ik de drijfstanglagers, krukas lagers en oliepomp gecheckt. Dit ziet er niet heel verkeerd uit maar is ook zeker niet als nieuw. Wat opvalt is dat vrijwel alle lagers wel ergens wat glimmends aan het oppervlak hebben. Nergens koper maar wel door de bovenste matte laag. Ik heb er zgn. tri metal lagers in van Clevite (77 P-serie). Volgens experts kan dat glimmen duiden op te weinig smering of te krappe lagers. Aan de andere kant was dit ook wel redelijk normaal bij oldtimers die maanden achter elkaar stil staan en dus relatief weinig smering tijdens de start hebben. De oliepomp was hierdoor verdacht maar ziet er prima uit en binnen spec. De oliedruk was immers ook wel goed.
Mijn plan is om de lagers te vervangen met dezelfde. De krukas heb ik er voorzichtig onderuit gehaald(niet de makkelijkste klus onder de auto) en ziet er nog heel mooi glad uit(.020 undersize). Met plastigauge gemeten zijn de huidige lagers nog net in spec dus is het even afwachten waar ie op uit komt met nieuwe. Afhankelijk daarvan wou ik de olie viscositeit afstemmen.
Eerst maar eens onderdelen bestellen. Ik ga voor een tamme nokkenas, waarschijnlijk de XE258HR van Comp Cams vanwege de combinatie met automaat en relatief standaard opbouw.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1809
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Big_fun_58 »

Nou, ik heb mijn best gedaan op deze koppen want, ondanks dat ze van een Belgisch "revisie bedrijf" ( :mrgreen: ) afkwamen, mankeerde er genoeg aan.
Het aanligvlak van de manifoldpakking was vakkundig verknoeid met een roterend schuurschijfje. Het vlakje tussen de "poorten" was bol geworden (zie foto's waar licht tussendoor schijnt) en kan een bron van valse lucht (lekkage) zijn.
Er zaten grotere A-kwaliteit Manley kleppen in maar er was niets aan de poorten of aan het weghalen van scherpe kanten gedaan.
Tevens waren er geharde uitlaatzittingen in gezet (dat was positief!) maar de 45 graden zitting van de uitlaat was soms maar 0.5 mm breed (zie foto). Véél te weinig voor een wegauto (of race auto).
De inlaatklepzitting was niet veel beter. Helemaal aan de binnenzijde van het 45 graden vlak op de klep en 1 mm breed (of minder).
Vakkundig braswerk....
Netjes de klepzittingen allemaal opnieuw in de kop geslepen (in 5 hoeken voor een vloeiende kelkvorm van de zitting en poort) en zodanig dat deze mooi in het midden van de klepzitting afdicht (zie foto's).
Uitlaat minimaal 1,8 mm breed, inlaat minimaal 1,5 mm breed (ongeveer). Veel beter voor op de weg.
De inlaatmanifoldpakkingvlakken van de koppen heb ik gelukkig, na een hoop werk, weer vlak kunnen schuren en de koppen zelf zijn nu wèl gevlakt (dat bleek óók nodig :mrgreen: )
Alles is een stuk beter geworden en ik hoop dat we hiermee de piep óók aangepakt hebben. We zullen zien.
Zo, heb ik lekker al mijn frustatie van mij afgeschreven.
Dàt lucht op! :lol:

Hier wat foto's:

Afbeelding
Dit zou "vlak" moeten zijn maar zit vol met dieptes (donkere delen).

Afbeelding
Dit zou vlak moeten zijn maar dat is "bol" geschuurd (licht schijnt erdoor).

Afbeelding
Idem

Afbeelding
Mogelijke vacuumlek route die piep zou kunnen veroorzaken.

Afbeelding
Een voorbeeld van de veel te smalle uitlaatzittingen met de scherpe hoek voor de gassen.

Afbeelding
De rode lijnen zijn de (juiste) klepzetel breedtes (hier komt de klep op te liggen). Nu zijn ook de vloeiende klepzittingvormen zichtbaar om de gassen beter langs de kleppen te laten stromen (meer koppel èn vermogen).

Afbeelding
Bijna niet te zien een voorbeeld van hoe het revisie bedrijf het aanligvlak van een inlaat klep had afgeleverd (te smal en op de binnenrand van de klepzitting). Er zit koolaanslag op de plaats waar de klep hoort af te dichten......

Afbeelding
Zoals het moet wezen. Voldoende breedte en naar het midden.
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op za 19 aug, 2023 17:32, 14 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1629
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Nogmaals dank Jan voor alle hulp. Het bevestigt maar weer eens dat als het echt goed moet gebeuren, je het eigenlijk “zelf” moet doen (of met jouw hulp :mrgreen:).
Jammer, want het kost een hoop tijd en geld (dat revisiebedrijf stuurde gewoon een factuur natuurlijk).

Of het gepiep hierdoor verholpen is zullen we - gezien de andere werkzaamheden - nooit weten, maar we weten wel dat het allemaal weer fris is en extra vermogen zal leveren!

Ik hoop ook dat Richard van zijn probleem af komt en die verkleurde drijfstanglagers herken ik ook. Die van mij waren ook goed versleten. Krukaslagers worden ook vervangen.

Vakantie van de garage zit er bijna op, dus hopelijk wordt het bouwpakket snel weer in elkaar gezet.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Dakloos »

Duidelijke foto's en uitleg Jan. Ronduit schandalig dat deze koppen als gereviseerd worden beschouwd! Ben heel erg benieuwd wat het bewerken van standaard koppen voor een winst oplevert. Vaak wordt dit gedaan in combinatie met een andere nokkenas (zou ik ook doen) maar puur alleen de koppen bewerken en alles terugzetten zie of hoor je nooit.
Erwin

1966 convertible
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door edgar »

Big_fun_58 schreef: vr 18 aug, 2023 19:10 Hier wat foto's:
.
.
.
Berichten van Jan en en de weekfolder van de slager hebben op mij altijd hetzelfde effect; ga spontaan kwijlen :lol:
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1629
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Dakloos schreef: za 19 aug, 2023 09:52 Duidelijke foto's en uitleg Jan. Ronduit schandalig dat deze koppen als gereviseerd worden beschouwd! Ben heel erg benieuwd wat het bewerken van standaard koppen voor een winst oplevert. Vaak wordt dit gedaan in combinatie met een andere nokkenas (zou ik ook doen) maar puur alleen de koppen bewerken en alles terugzetten zie of hoor je nooit.
Ik ben ook heel benieuwd. Helemaal standaard is het niet bij mij. Het blok en de koppen zijn van een 302 en hebben al grotere kleppen. Verder heb ik ook tri-y headers, een Edelbrock carb en inlaat, dus het zal vast mooi ademen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1629
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Update:

Mijn auto vrijdag na 4,5 maand weer opgehaald. Een rib uit mijn lijf kwijt (bijna €9.000 al met al). Vooral i.v.m. de vele arbeid die er in is gestoken. Met name veel tijd gestoken in het oplossen van de piep voordat tot revisie werd besloten. En daarna vooral sleutelwerk en her en der wat onderdelen en revisiewerk.

Dan het oordeel:

Helaas hoor ik nog steeds (!) een lichte piep… Niet bij het ophalen van mijn auto, maar thuis in de garage wel. Al is het wel stukken minder dan eerst en niet hoorbaar met de motorkap dicht, laat staan als je er in rijdt.

Misschien moet ik eerst maar eens flink gaan rijden en wellicht is het straks weer verdwenen.

En anders word ik gek, vrees ik…
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

Hoi Stefan,
Goed om te horen dat ie het weer doet.
Loopt ie nou ook merkbaar beter/sneller? 8)

Wel balen dat het piepen nog niet helemaal weg is. Ik vraag me af of dit dan toch niet in de geleide platen zit van de stoterstangen. Ik heb zelf geen ervaring met geleide platen maar kan me er iets bij voorstellen dat je dat iets hoort. Met name als de uitlijning van lifter, tuimelaar(stud) klep niet 100 % in lijn zit(zijdelingse krachten). Misschien hoort dat geluid er dan iets bij.
Wat is er eigenlijk vervangen aan de klepbediening bij de revisie? Heb je nog steeds dezelfde tuimelaars, stoterstangen, nokkenas, lifters, etc?

Ik heb de spullen inmiddels grotendeels binnen. De nieuwe nokkenas zit er in met nieuwe lagers. De krukas ga ik binnenkort er weer in doen. Er komt nog wel wat bij kijken en een hoop van die ”als je het toch los hebt liggen” dingen zoals timing cover, distributie tandwiel, timing chain. Het gaat nog wel even duren. Zelf ben ik ook wel bang dat de piep er alsnog in zit na al dit werk. Aan de andere kant kan je wel weer wat uitsluiten.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1629
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Heb nog niet gemerkt of hij sneller is, maar dat is ongetwijfeld zo. Ik kan het nog niet proberen omdat ik eerst mijn blok moet inrijden en hoge toeren vermijden.

De geleideplaatjes lijken me niet. Hebben hier goed naar gekeken en die vertonen geen enkele schuurplekken.

Tuimelaars, stoterstangen, nokkenas en lifters zijn allemaal behouden en zagen er goed uit. Lagers van de nokkenas zijn wel vervangen.

Hopelijk komt het bij jou ook goed. Veel succes in ieder geval!

Ik ga mijn blok goed inrijden en hopelijk is het straks helemaal verdwenen.
Laatst gewijzigd door saf1908 op di 19 sep, 2023 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 929
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door sjirafje »

Wat flauw dat die piep nogsteeds niet weg is :(
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

saf1908 schreef: di 19 sep, 2023 21:48 Heb nog niet gemerkt of hij sneller is, maar dat is ongetwijfeld zo. Ik kan het nog niet proberen omdat ik eerst mijn blok moet inrijden en hoge toeren vermijden.

De geleideplaatjes lijken me niet. Hebben hier goed naar gekeken en die vertonen geen enkele schuurplekken.

Tuimelaars, stoterstangen, nokkenas en lifters zijn allemaal behouden en zagen er goed uit. Lagers van de nokkenas zijn wel vervangen.

Hopelijk komt het bij jou ook goed. Veel succes in ieder geval!

Ik ga mijn blok goed inrijden en hopelijk is het straks helemaal verdwenen.
Ah, ja dat is ook zo. Wel even goed inrijden inderdaad.
Je weet in ieder geval dat er niks in twijfelachtige staat dus waarschijnlijk ook niks kapot maakt door er mee te rijden. Hopelijk is ie na wat mijlen weer mooi stil!
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”