Piep vanuit motorruimte

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 929
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door sjirafje »

Kan het door de oliewissel zelf gekomen zijn? Bv een kanaaltje wat eerst open was wat verstopt is geraakt bij het aftappen van de olie? Als dat het geval is zou een flush met een reinigingstoevoeging en een dikkere of juist dunnere olie misschien kunnen helpen?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door peer »

saf1908 schreef: do 15 jun, 2023 21:53
Big_fun_58 schreef: do 15 jun, 2023 20:49 Dan zou ik het eerst eens laten rusten en eens 1000 km gaan rijden. Kijken of het weggaat.
Als het iets ernstig is dan had je allang ergens een spoortje of aanwijzing gevonden.
Moeilijk, maar wat moet je anders? Je motor reviseren voor duizenden Euro's terwijl er 0 garantie is dat het probleem weggaat?
Sterkte bij je keuze. :o
Ja dat is een optie, alleen kun je met doorrijden misschien meer schade aanrichten aan andere delen, als het echt mis gaat?

Daarnaast, als je je motor laat reviseren, dan zou het probleem toch sowieso weg moeten zijn, met allemaal nieuwe onderdelen?
Dat ligt er maar net aan wat je onder een revisie stopt, ga je echt alles vervangen? Kleppen, veren, tuimelaars, pushrods, nokkenas, lifters, oliepomp, ketting, tandwielen en ben je 1000en euro's verder en blijkt het toch iets anders te zijn.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door peer »

Hadden ze al eens een keer de kleppen opnieuw gesteld op de lopende manier met open kleppen deksels? Bij het los maken zou je verschil van geluid moeten horen als het in 1 van de kleppen/lifters of veren zit. Blijft het constant hetzelfde dan zit het waarschijnlijk niet in het kleppen gedeelte.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

peer schreef: vr 16 jun, 2023 15:11 Hadden ze al eens een keer de kleppen opnieuw gesteld op de lopende manier met open kleppen deksels? Bij het los maken zou je verschil van geluid moeten horen als het in 1 van de kleppen/lifters of veren zit. Blijft het constant hetzelfde dan zit het waarschijnlijk niet in het kleppen gedeelte.
Goed meegedacht Peer, bedankt. Dit hebben ze inderdaad gedaan. Geen verschil merkbaar.

Waar zouden jullie nu mee verder gaan?
Hele blok uit elkaar halen?

Ik las en hoor steeds in mijn online zoektocht nokkenas/nokkenas lagers of de lifters. Dit is ook nog steeds niet gecheckt.
De lifters controleren zou met inlaat er af moeten lukken?
Maar nokkenas en lagers?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door peer »

Lifters kan, maar zodra de tuimelaars los zijn voor het stellen zit er ook meer speling op de lifter. Ik zou dan echt een verandering van geluid verwachten.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

peer schreef: vr 16 jun, 2023 23:21 Lifters kan, maar zodra de tuimelaars los zijn voor het stellen zit er ook meer speling op de lifter. Ik zou dan echt een verandering van geluid verwachten.
Lagers nokkenas dan?

Het zal toch érgens vandaan komen zeker? :mrgreen:
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5532
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Hopelijk demonteer je niet eerst de complete motor, en kom je er achter dat er een muis in de motorruimte zich bevindt :D
Zonder gekheid: benzinepomp misschien ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

1970TwisterSpecial schreef: za 17 jun, 2023 09:29 Hopelijk demonteer je niet eerst de complete motor, en kom je er achter dat er een muis in de motorruimte zich bevindt :D
Zonder gekheid: benzinepomp misschien ?
Bedankt voor de tip, haha!
Ik heb voor de zekerheid een paar klemmen gezet.

Benzinepomp is ook gecheckt. Helaas…
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

Stefan,
Nog wat verder gekomen inmiddels?
Nu ik erover nadenk, misschien is het nog een idee om beide tuimelaars en stoterstangen te verwijderen van de cylinders waarvan men vermoed dat het geluid wegkomt. Dit zou wellicht een defecte lifter kunnen uitsluiten. Ik heb overigens geen idee of dat veilig te doen is bij jouw type blok er is immers niks behalve zwaartekracht wat de lifters in de bore houd.

Zelf heb ik even wat filmpjes van mijn piep gedeeld ter vergelijk:

Kroon 15W40, motor heet


Kroon 15W40, motor heet, open klepdeksel


Castrol 20W50, motor heet.


Zelf neig ik toch nog wel om de inlaat er af te halen. Momenteel is ie de eerste 5 minuten muisstil. Dan begint ie best wel te piepen en als hij goed warm is dan klinkt ie zoals bovenstaand filmpje met Castrol, dus bijna stil. In de auto tijdens het rijden hoor je het wat harder en is het nooit helemaal weg. Ik heb er op een of andere manier niet veel vertrouwen in en daarom beleef ik er weinig plezier aan. Ik slaap er nog een nachtje over.
Gebruikersavatar
Kuupertie
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 14:07
Locatie: Ommen

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Kuupertie »

Je hebt 'm wel netjes onder de kap !
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Wow, Richard. Dat geluid bij jou klinkt inderdaad vergelijkbaar, zo op de video. Wat een toeval… Je hebt hem al wel (kort) laten lopen zonder de riemen er op?
Is het geluid er dan nog?

Mijn auto is nu weer een week niets aan gedaan, maar ik heb gisteren besloten door te laten zoeken en het blok uit de auto te halen en open te maken. Mag toch hopen dat er dan iets aan te zien is. Zodra er nieuws is dan deel ik het.

Voordeel bij dit financiële nadeel is dat ik direct - voor ze zekerheid - wat andere zaken laat vervangen zoals de koppakkingen, rear main seal en het blok en de headers opnieuw laat spuiten.

Voordat ze het blok er uit halen kijken ze nog wel of de nokkenas niet tegen de achterste vriesplug loopt (zoals iemand al suggereerde).

Ze hebben bij mij met open kleppendeksels de tuimelaars losgedraaid, maar het geluid veranderde niet. Weet niet of dat alles dan uitsluit, maar je had misschien wat verschil moeten horen.

Wat me trouwens wel opvalt is dat het geluid bij jou bij een warme motor afneemt, terwijl het bij mij bij een stille motor er nog niet is, maar pas komt bij een warme motor.

M.b.t. jouw inlaat: je zou met remmenreiniger oid langs de pakkingen kunnen spuiten met lopende motor en kijken of hij anders gaat lopen. Of zo’n rooktest laten doen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

Het ligt niet helaas niet aan de snaar. Volgens mij had ik die er zelfs af in het 2e filmpje. Was het maar zo..
Dat het geluid bij afneemt met warme motor is sinds er Castrol 20W50 in zit nu. Met de Kroon 15W40 werd het steeds harder naarmate hij warm werd.

Afgelopen zaterdag ben ik nog (even) bezig geweest en proberen uit te sluiten welke het is. Dit is toch knap lastig te horen en het is een gesmeer zonder open gezaagde klepdeksels. Voor mijn gevoel was het cylinder 6 uitlaat klep maar uiteindelijk heb ik per cylinder beide stoterstangen verwijdert en motor gestart. Het koste me 4 pogingen om de piep te vinden. Toen kwam ik bij cylinder 3 uit.
Ik kon het niet laten om de inlaat er af te halen. Dus ik heb de lifters bekeken en vond geen rollers met platte kantjes of hele alarmerende dingen. Op 2 lifters zaten wat lijnen op de roller waaronder cylinder 3 inlaat... Niet heel erg maar goed. De nokkenas zag er wat minder uit, ook wat lichte groeven in lengte richting en wat pitting op de nok. Dit moet het dan wel zijn. Al zie ik niet direct waarom het zou moeten piepen. Er komt natuurlijk veel kracht op en het raakvlak/koeling is natuurlijk minimaal als het licht ruw is. Van de week ga ik nog even verder checken. Nog maar even kijken wat ik doe.

Wel goed om het blok eens goed onder handen te nemen, vooral als je de historie niet kent. Ik vermoed dat ze uiteindelijk wel wat vinden. Hopelijk is het iets simpels, zoals die vriesplug. Misschien is het nog handig om vantevoren wel te weten welke tuimelaar/cylinder het veroorzaakt. Als ik dat nu niet had gedaan had ik toch op een andere cylinder gegokt. Zoals gezegd weet ik niet zeker of dit kan zoals ik gedaan heb bij een flat tappet nokkenas.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Richard, ben je nog iets verder gekomen inmiddels?

Mijn blok wordt op dit moment uit de auto en uit elkaar gehaald. Ik laat maar meteen wat andere zaken doen (koppakkingen, rear main seal en verven van blok en headers). Dan zullen we eens kijken naar de nokkenas, lagers en lifters, ben benieuwd.

De garage adviseerde een Edelbrock 7122 https://www.summitracing.com/parts/edl-7122 nokkenas, maar ik heb hier werkelijk geen verstand van. Gezien het aantal reviews op Summit lijkt mij de 2122 https://www.summitracing.com/parts/edl-2122 misschien een logischere keuze?

Ik heb gevraagd eerst te kijken of het inderdaad de nokkenas is en wat voor merk/type er nu in zit, hopelijk kunnen we dat vinden aan de hand van een merknaam/productcode.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

Ik heb besloten om de boel verder los te halen en de nokkenas te verwijderen. Dan kan ik alles even goed bekijken. Wellicht zit het toch in de nokkenas lagers.
Op zijn minst verwacht ik een nieuwe of vervangende nokkenas te moeten hebben.

Ik ben al een beetje aan het rondkijken maar ik moet een roller variant hebben en heb al gezien dat deze meestal behoorlijk performance gericht en prijziger zijn. Dat wordt wellicht nog wel een uitdaging om een standaard of iets meer dan standaard te vinden.

In jouw geval zou ik me er goed in verdiepen. Elke nokkenas heeft een bereik waarbij deze goed presteert. Om prestaties te halen hebben ze vaak ook meer lift en scherpere nokken waarbij je sterkere en andere klepveren moet hebben. Met als gevolg dat er meer krachten op tuimelaars en stoterstangen komen, dus dit moet soms ook grondig verbeterd worden. Zoals screw-in studs voor de tuimelaars, guide plates voor de stoter stangen, geharde stoterstangen en een set goede roller tuimelaars etc.. Dan komt nog weer de overbrenging om de hoek kijken. Je hebt niks aan een blok die tussen 3000 en 6000 rpm presteert als je een standaard stall converter hebt van 2000 rpm in geval van een automaat. Ook de standaard 2.79 achteras waarbij je maar 2300 toeren maakt bij 100kmh maakt dat het niet snel aanvoelt bij lage snelheden. Dus eigenlijk moet je plannen hoe je verder wilt.

Persoonlijk zou ik de Edelbrock 7122 alleen overwegen als je er een performance motor van wil maken. Wel goed om idd eerst te kijken wat je nu hebt en wat de staat is van alles.
De 2122 lijkt me een mooie stap opwaarts vanaf de standaard 289 C-code nokkenas. Zoiets overweeg ik zelf ook.
Zelfs bij een relatief kleine wijziging in lift moet je soms al aanpassingen doen aan lengte van stoterstangen om de geometrie goed te houden. Screw-in studs voor de tuimelaars lijkt me sowieso goed om te doen als je de koppen eraf hebt(mocht je die nog niet hebben). Standaard zijn deze press-fit en gaan los bij een performance nokkenas en/of sterkere klepveren.

Zodra ik meer weet post ik het hier wel even weer.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door edgar »

Wat hierboven gezegd is.

Die eerste cam wil wel werken als je de rest ook aan past en graag een hoog toeren blok wilt. Wil je beetje rond tuffen met meer pep, dan zijn er betere keuzes.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”