Piep vanuit motorruimte
Moderator: Shelby GT-H
Re: Piep vanuit motorruimte
Dank voor de tips Richard en Edgar. Ik wil eigenlijk hetzelfde als hoe het al was, dan weet ik zeker dat het voor mij goed voelt.
Heb dus gevraagd te kijken naar nummers of anders de nokkenas op te meten. Ik heb trouwens een handbak, dus stall nummer is dan niet van toepassing?
Mijn blok is inmiddels uit de auto en gedemonteerd. Het mysterie kreeg weer een nieuwe wending, want de nokkenas, lifters en lagers zagen er “als nieuw” uit, zeiden ze.
Ik had al screw-in studs en guideplates blijkbaar.
Het viel ze wel op dat er mogelijk een klep niet goed afsloot en dat enkele zuigers was los zaten/speling hadden. En wat verkleuring bij 1 zuiger (koelvloeistof?).
Wel heel vreemd, want auto reed top en compressie was ook goed.
Ik krijg maandag of dinsdag wat foto’s en houd jullie op de hoogte.
Heb dus gevraagd te kijken naar nummers of anders de nokkenas op te meten. Ik heb trouwens een handbak, dus stall nummer is dan niet van toepassing?
Mijn blok is inmiddels uit de auto en gedemonteerd. Het mysterie kreeg weer een nieuwe wending, want de nokkenas, lifters en lagers zagen er “als nieuw” uit, zeiden ze.
Ik had al screw-in studs en guideplates blijkbaar.
Het viel ze wel op dat er mogelijk een klep niet goed afsloot en dat enkele zuigers was los zaten/speling hadden. En wat verkleuring bij 1 zuiger (koelvloeistof?).
Wel heel vreemd, want auto reed top en compressie was ook goed.
Ik krijg maandag of dinsdag wat foto’s en houd jullie op de hoogte.
1966 Mustang Fastback
Re: Piep vanuit motorruimte
Ik ga vanmiddag langs de garage en verder overleggen, maar ze gaan de koppen naar een revisiebedrijf brengen om te laten meten/testen.
Positief is dat vrijwel alles er 'als nieuw' uitzag (nokkenas, lagers, lifters), maar balen is dat er niet een duidelijke oorzaak te vinden was.
Nu alles uit elkaar ligt gaan ze in ieder geval de koppakkingen vervangen, de achterste krukaskeerring en de timing ketting. Vooral preventief nu het toch uit elkaar ligt.
De zuigerwanden hadden nog de juiste hoonpatronen, al was 1 cilinder een iets lichtere kleur. Mogelijk toch iets van een lekke koppakking geweest?
Wel apart, want nooit iets als zodanig gemerkt, maar goed.
Ik weet het inmiddels ook niet meer, maar wordt vervolgd. Ik zal nog wat foto's posten later.
Positief is dat vrijwel alles er 'als nieuw' uitzag (nokkenas, lagers, lifters), maar balen is dat er niet een duidelijke oorzaak te vinden was.
Nu alles uit elkaar ligt gaan ze in ieder geval de koppakkingen vervangen, de achterste krukaskeerring en de timing ketting. Vooral preventief nu het toch uit elkaar ligt.
De zuigerwanden hadden nog de juiste hoonpatronen, al was 1 cilinder een iets lichtere kleur. Mogelijk toch iets van een lekke koppakking geweest?
Wel apart, want nooit iets als zodanig gemerkt, maar goed.
Ik weet het inmiddels ook niet meer, maar wordt vervolgd. Ik zal nog wat foto's posten later.
1966 Mustang Fastback
Re: Piep vanuit motorruimte
Zoals beloofd hierbij wat foto's. Opvallend is de lichtere ring/kleur op die ene zuiger. Lekke koppakking? Benzine die er in komt...?
Koppakking zou opvallend zijn, want heb nooit een laag koelvloeistofniveau gemerkt, 'milky' motorolie, enz.
Verder is er wat slijtage aan de stoterstangen te zien, maar de guideplates vertoonden geen 'schuurplekken'.
Cilinderkoppen zijn naar een revisiebedrijf gebracht om te laten checken op haarscheurtjes, kleppen, enz.
Koppakking zou opvallend zijn, want heb nooit een laag koelvloeistofniveau gemerkt, 'milky' motorolie, enz.
Verder is er wat slijtage aan de stoterstangen te zien, maar de guideplates vertoonden geen 'schuurplekken'.
Cilinderkoppen zijn naar een revisiebedrijf gebracht om te laten checken op haarscheurtjes, kleppen, enz.
1966 Mustang Fastback
- richard66coupe
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Re: Piep vanuit motorruimte
Hi Stefan,
Dank voor het delen van de foto’s.
Wederom jammer dat er niet meteen een oorzaak aangewezen kan worden.
Voor wat betreft de zuigers heb ik mij laten vertellen dat als je een ring om de zuiger hebt waar geen roet op zit zoals die ene lichte zuiger dan werkt de olieschraapveer niet meer afdoende. Door koelvloeistof krijg je dit ook maar dan heb je niet zozeer een ring. Je ziet het bij andere zuigers ook in lichtere mate. In hoeverre dit heel erg is kan ik niet inschatten. Die van mij had het een paar jaar geleden ook wel iets, net zoals bij jouw andere zuigers.
Wat me opvalt is dat er 2 klep systemen door elkaar gebruikt worden. Enerzijds heb je “rail” tuimelaars die de klepsteel omarmen. Hiervoor gebruik je klepstelen die wat verder uit steken. Daarnaast heb je ook guide plates om de stoterstang in bedwang te houden.
Normaal hoor je 1 van deze 2 systemen te gebruiken waarbij guide plates de betere variant is. Iets waar je op moet letten is dat er niet te korte klepstelen gebruikt zijn waardoor de tuimelaar de klep retainer raakt. Ik zie wel 1 retainer met wat verdachte sporen op de foto en de klepstelen lijken niet heel ver uit te steken ten opzichte van de retainer. Mijn vorige 289 had dit ook en dit maakte een licht tikkend geluid, gelukkig had ik het op tijd ontdekt maar anders heb je de klep een keer op de zuiger. Als ik jou was zou ik overwegen om “non-rail” tuimelaars erop te zetten.
De nokkenas ziet er zo wel goed uit op het oog. Volgens mij zijn de lifters het belangrijkste om te checken. Deze moeten kunnen draaien d.m.v. de nokkenas. Volgens mij als ze een ovale cirkel laten zien of een slijtplek hebben dan is het niet optimaal meer.
Dank voor het delen van de foto’s.
Wederom jammer dat er niet meteen een oorzaak aangewezen kan worden.
Voor wat betreft de zuigers heb ik mij laten vertellen dat als je een ring om de zuiger hebt waar geen roet op zit zoals die ene lichte zuiger dan werkt de olieschraapveer niet meer afdoende. Door koelvloeistof krijg je dit ook maar dan heb je niet zozeer een ring. Je ziet het bij andere zuigers ook in lichtere mate. In hoeverre dit heel erg is kan ik niet inschatten. Die van mij had het een paar jaar geleden ook wel iets, net zoals bij jouw andere zuigers.
Wat me opvalt is dat er 2 klep systemen door elkaar gebruikt worden. Enerzijds heb je “rail” tuimelaars die de klepsteel omarmen. Hiervoor gebruik je klepstelen die wat verder uit steken. Daarnaast heb je ook guide plates om de stoterstang in bedwang te houden.
Normaal hoor je 1 van deze 2 systemen te gebruiken waarbij guide plates de betere variant is. Iets waar je op moet letten is dat er niet te korte klepstelen gebruikt zijn waardoor de tuimelaar de klep retainer raakt. Ik zie wel 1 retainer met wat verdachte sporen op de foto en de klepstelen lijken niet heel ver uit te steken ten opzichte van de retainer. Mijn vorige 289 had dit ook en dit maakte een licht tikkend geluid, gelukkig had ik het op tijd ontdekt maar anders heb je de klep een keer op de zuiger. Als ik jou was zou ik overwegen om “non-rail” tuimelaars erop te zetten.
De nokkenas ziet er zo wel goed uit op het oog. Volgens mij zijn de lifters het belangrijkste om te checken. Deze moeten kunnen draaien d.m.v. de nokkenas. Volgens mij als ze een ovale cirkel laten zien of een slijtplek hebben dan is het niet optimaal meer.
Re: Piep vanuit motorruimte
Een betere foto van de lifter loopvlakken is wenselijk.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Piep vanuit motorruimte
Railtuimelaars?richard66coupe schreef: ↑vr 07 jul, 2023 14:04 Wat me opvalt is dat er 2 klep systemen door elkaar gebruikt worden. Enerzijds heb je “rail” tuimelaars die de klepsteel omarmen. Hiervoor gebruik je klepstelen die wat verder uit steken. Daarnaast heb je ook guide plates om de stoterstang in bedwang te houden.
Ik zie gewoon roller tuimelaars met guideplates.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- Big_fun_58
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Piep vanuit motorruimte
Richard heeft denk ik gelijk. Volgens mij zijn het rail uitvoeringen. Heb ze vergeleken met een set die ik heb liggen en de zijkant zag er hetzelfde uit.
Ik heb van deze uitvoering ook de normale uitvoering.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: Piep vanuit motorruimte
Weer een update voor de geïnteresseerden:
We vermoeden m.b.t. die piep wellicht een stoterstang die heel licht tegen een guide plate aan loopt. Wordt nader bestudeerd als e.e.a. terug in elkaar gaat.
De garage wilde na inspectie (en als goed bevonden) van de koppen, nokkenas, lifters, enz. de boel alweer in elkaar zetten, maar ik vond toch dat de afwijkende zuiger (met verkleurde ring) nadere inspectie nodig had:
Mijn auto reed gewoon prima, verbruikte geen olie, had totaal geen kuren (behalve die piep), maar toch is dit wel het moment, nu alles uit elkaar ligt. Mijn grootste angst is dat alles in elkaar zit, die piep weg is, maar er volgend jaar weer een andere reden is om alles uit elkaar te halen. Dan maar in één keer goed aanpakken.
Zoals Richard aangaf was het vermoeden een slechte olieschraapveer voor die ene zuiger, maar na demontage bleken zuiger en veer nog in goede conditie. Alleen bleek er dieper in de cilinder en aan de zijkant van de zuiger onverwachts toch meer schade te zijn...
Het onderblok wordt nu naar een revisiebedrijf gebracht en hopelijk volstaat boren naar .040.
De garage had me al gewaarschuwd, dat als je eenmaal begint te graven...
Hoe gaat het met jouw zoektocht Richard?
We vermoeden m.b.t. die piep wellicht een stoterstang die heel licht tegen een guide plate aan loopt. Wordt nader bestudeerd als e.e.a. terug in elkaar gaat.
De garage wilde na inspectie (en als goed bevonden) van de koppen, nokkenas, lifters, enz. de boel alweer in elkaar zetten, maar ik vond toch dat de afwijkende zuiger (met verkleurde ring) nadere inspectie nodig had:
Mijn auto reed gewoon prima, verbruikte geen olie, had totaal geen kuren (behalve die piep), maar toch is dit wel het moment, nu alles uit elkaar ligt. Mijn grootste angst is dat alles in elkaar zit, die piep weg is, maar er volgend jaar weer een andere reden is om alles uit elkaar te halen. Dan maar in één keer goed aanpakken.
Zoals Richard aangaf was het vermoeden een slechte olieschraapveer voor die ene zuiger, maar na demontage bleken zuiger en veer nog in goede conditie. Alleen bleek er dieper in de cilinder en aan de zijkant van de zuiger onverwachts toch meer schade te zijn...
Het onderblok wordt nu naar een revisiebedrijf gebracht en hopelijk volstaat boren naar .040.
De garage had me al gewaarschuwd, dat als je eenmaal begint te graven...
Hoe gaat het met jouw zoektocht Richard?
1966 Mustang Fastback
- richard66coupe
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Re: Piep vanuit motorruimte
Dat wat Jan aangeeft is inderdaad wat ik bedoel met “rail” rocker. De rail gaat als het ware om de klepsteel.
Balen dat het er bij jou niet zo fris uit ziet. Aan de andere kant maar goed dat je het hebt laten checken. Dit ging vast niet lang meer goed.
Met mijn zoektocht gaat het redelijk. Inmiddels is de nokkenas eruit. Deze ziet er redelijk uit. Een paar nokken vertonen wat pitting en degene die vermoedelijk piept ziet er het minst uit. De nokkenas lagers zien er wat minder uit. De voorste heeft een groef die veroorzaakt is door buts in de nokkenas. Ook zit er iets een riggel in waaraan je kan zien waar de nokkenas loopt. Wat me ook opviel is dat de ketting alweer erg los zit voor die +/- 10k km’s dat het blok gedraait heeft. Ik denk wel dat ik voor een nieuwe nokkenas + lagers en toebehoren ga. Ik was al bezig met gereedschapjes fabriceren om de nokkenas lagers te vervangen.
Alleen nu ik jouw verhaal zo hoor ga ik misschien toch ook maar de drijfstang en krukas lagers checken. Het liefst doe ik dat niet want weet nu al dat ie dan straks ook bij een revisiebedrijf ligt. Voor hetzelfde geld is die piep toch een drijfstang lager maar je zou zeggen dat dit dan snel erger wordt en snel een klop geluid wordt.
Balen dat het er bij jou niet zo fris uit ziet. Aan de andere kant maar goed dat je het hebt laten checken. Dit ging vast niet lang meer goed.
Met mijn zoektocht gaat het redelijk. Inmiddels is de nokkenas eruit. Deze ziet er redelijk uit. Een paar nokken vertonen wat pitting en degene die vermoedelijk piept ziet er het minst uit. De nokkenas lagers zien er wat minder uit. De voorste heeft een groef die veroorzaakt is door buts in de nokkenas. Ook zit er iets een riggel in waaraan je kan zien waar de nokkenas loopt. Wat me ook opviel is dat de ketting alweer erg los zit voor die +/- 10k km’s dat het blok gedraait heeft. Ik denk wel dat ik voor een nieuwe nokkenas + lagers en toebehoren ga. Ik was al bezig met gereedschapjes fabriceren om de nokkenas lagers te vervangen.
Alleen nu ik jouw verhaal zo hoor ga ik misschien toch ook maar de drijfstang en krukas lagers checken. Het liefst doe ik dat niet want weet nu al dat ie dan straks ook bij een revisiebedrijf ligt. Voor hetzelfde geld is die piep toch een drijfstang lager maar je zou zeggen dat dit dan snel erger wordt en snel een klop geluid wordt.
Re: Piep vanuit motorruimte
Ik volg dit topic met belangstelling maar 1 ding snap ik niet:
Dit is toch een roller rocker? (en die zie ik op de foto!)
En dit is een rail rocker: (en die zie ik echt niet!)
Ik zie, net als Michel een kop met roller rockers en guideplates en geen rail rockers .
Dit is toch een roller rocker? (en die zie ik op de foto!)
En dit is een rail rocker: (en die zie ik echt niet!)
Ik zie, net als Michel een kop met roller rockers en guideplates en geen rail rockers .
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
- richard66coupe
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Re: Piep vanuit motorruimte
Dit zijn zogenaamde roller tip rocker. Alleen het uiteinde dat de klep raakt(tip) heeft een rolletje.
Je hebt hier een "rail" versie en een "non-rail" versie van.
NON-RAIL:
RAIL:
Als je naast en onder het rolletje kijkt(waar de klep steel komt) zie je daar 2 rails. Eigenlijk is dit het zelfde principe als de standaard rail rocker.
Bij Stefan zie ik de "rail" versie.
Ik vond online nog een foto van mijn oude blok waarbij de klep dus te kort was voor een rail rocker.
Zie de linker-klep:
Dit moet je voorkomen.
Je hebt hier een "rail" versie en een "non-rail" versie van.
NON-RAIL:
RAIL:
Als je naast en onder het rolletje kijkt(waar de klep steel komt) zie je daar 2 rails. Eigenlijk is dit het zelfde principe als de standaard rail rocker.
Bij Stefan zie ik de "rail" versie.
Ik vond online nog een foto van mijn oude blok waarbij de klep dus te kort was voor een rail rocker.
Zie de linker-klep:
Dit moet je voorkomen.
Re: Piep vanuit motorruimte
Duidelijk Richard. Wist niet dat er een combinatie bestaat van roller en rail rockers. En in dit geval heb je guideplates nodig omdat de gaten in de kop niet "slotted" zijn zoals bij een 66'er kop (toch?).
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Piep vanuit motorruimte
Voor jullie is het wel heel vervelend deze problemen.
Ik vind het wel erg interessant om te volgen. Bedankt daar voor.
Gr Roy
Ik vind het wel erg interessant om te volgen. Bedankt daar voor.
Gr Roy
-Mustang Coupe 1966 289 V4 -- 4 Speed Toploader. (Sold)
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Re: Piep vanuit motorruimte
Goed bezig Richard en bedankt voor de update en uitleg m.b.t. die rockers. Zal het de garage ook laten lezen.
M.b.t. zuigers, krukas en lagers: ik wilde je niet bang maken. Wij hadden ook niet het idee dat die piep daar vandaan kwam, maar ik wilde toch iets meer “graafwerk” toen ik die lichtgekleurde ring zag op die ene zuiger. Wie weet heeft het niets met die piep te maken, maar het kan maar meteen goed hersteld worden nu hij al zo ver uit elkaar ligt.
Ik houd jullie op de hoogte, maar dit zal ook afhangen van het revisiebedrijf, vakantietijd en de garage.
M.b.t. zuigers, krukas en lagers: ik wilde je niet bang maken. Wij hadden ook niet het idee dat die piep daar vandaan kwam, maar ik wilde toch iets meer “graafwerk” toen ik die lichtgekleurde ring zag op die ene zuiger. Wie weet heeft het niets met die piep te maken, maar het kan maar meteen goed hersteld worden nu hij al zo ver uit elkaar ligt.
Ik houd jullie op de hoogte, maar dit zal ook afhangen van het revisiebedrijf, vakantietijd en de garage.
1966 Mustang Fastback
Re: Piep vanuit motorruimte
Mijn blok ligt inmiddels bij een revisiebedrijf om geboord en gehoond te worden. Nieuwe zuigers zijn besteld en mijn koppen worden nog eens goed aangepakt nu daar toch meer tijd voor is.
Daarna weer opbouwen en hopen dat die piep nu ook verdwenen is. Al weten we nog steeds niet zeker waar het vandaan kwam. Op hoop van zegen…
@Richard, bij jou nog vorderingen? Ben benieuwd!
Daarna weer opbouwen en hopen dat die piep nu ook verdwenen is. Al weten we nog steeds niet zeker waar het vandaan kwam. Op hoop van zegen…
@Richard, bij jou nog vorderingen? Ben benieuwd!
1966 Mustang Fastback