'66 mustang achteras verhouding aanpassen?
Geplaatst: wo 08 feb, 2023 21:50
Onlangs heb ik het differentieel uit elkaar gehaald omdat deze een beetje jankt bij 80km/h en dan met name bij gas geven. Dit doet ie al een tijd, niet heel erg maar wou het toch eens bekijken.
Eenmaal uit elkaar gehaald viel op dat de lagers van de ring gear wat te los stonden, beetje speling. De lagers van de pinion waren versleten en hadden wat pitting maar geen speling. De backlash, de tandspeling tussen ring en pinion, was nog wel binnen spec.
Het contactvlak van ring gear en pinion was niet optimaal en volgens werkplaatsboek zou de pinion iets naar binnen gesteld moeten worden. Er is nauwelijks slijtage aan zowel de ring gear als de pinion dus ik denk eraan om het op te frissen en af te stellen met nieuwe lagers etc. en dan maar kijken of ie wat stiller is.
Aan de andere kant is dit natuurlijk dé gelegenheid om er een andere verhouding in te zetten. Momenteel heb ik een 2.8 verhouding 8 inch met C4 en 302 V8 met roller nokkenas uit een '93 Foxbody mustang en rijdt eigenlijk prima. Maar nu ik er zo over nadenk en je toch niet meer harder dan 100km/h mag op de snelweg denk ik dat een 3.25 leuker rijdt. Ik vind de 2e versnelling nu wel vrij zwaar als je even lekker weg wil trekken bijv. bij het verlaten van een rotonde. Kickdown naar 1 vind ik dan weer te heftig. In 3 is ie dan ook nog wat vlotter maar heeft natuurlijk als nadeel dat ie meer toeren maakt op de snelweg.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke aanpassing?
Als iemand nog een goed bruikbare 3.25 of iets in die trant heeft liggen hoor ik het graag.
Eenmaal uit elkaar gehaald viel op dat de lagers van de ring gear wat te los stonden, beetje speling. De lagers van de pinion waren versleten en hadden wat pitting maar geen speling. De backlash, de tandspeling tussen ring en pinion, was nog wel binnen spec.
Het contactvlak van ring gear en pinion was niet optimaal en volgens werkplaatsboek zou de pinion iets naar binnen gesteld moeten worden. Er is nauwelijks slijtage aan zowel de ring gear als de pinion dus ik denk eraan om het op te frissen en af te stellen met nieuwe lagers etc. en dan maar kijken of ie wat stiller is.
Aan de andere kant is dit natuurlijk dé gelegenheid om er een andere verhouding in te zetten. Momenteel heb ik een 2.8 verhouding 8 inch met C4 en 302 V8 met roller nokkenas uit een '93 Foxbody mustang en rijdt eigenlijk prima. Maar nu ik er zo over nadenk en je toch niet meer harder dan 100km/h mag op de snelweg denk ik dat een 3.25 leuker rijdt. Ik vind de 2e versnelling nu wel vrij zwaar als je even lekker weg wil trekken bijv. bij het verlaten van een rotonde. Kickdown naar 1 vind ik dan weer te heftig. In 3 is ie dan ook nog wat vlotter maar heeft natuurlijk als nadeel dat ie meer toeren maakt op de snelweg.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke aanpassing?
Als iemand nog een goed bruikbare 3.25 of iets in die trant heeft liggen hoor ik het graag.