Stuurgedrag '67 coupé
Moderator: Shelby GT-H
Stuurgedrag '67 coupé
Mijn '67er koerst rechtuit niet geweldig. Alle ophanging bussen, schokbrekers, veren etc. van de voortrein zijn al eens vernieuwd.
Bochtenwerk gaat prima, rechtuit blijf ik aan het corrigeren.
Reed onlangs met een '59 Thunderbird, welke opvallend beter stuurde..
Vraag:
Hoort een Mustang normaal te sturen zonder voortdurend gecorrigeer bij rechtuit rijden? Het vreemde is dat bij hogere snelheid het sturen wel 'strakker' gaat.
Stuurinrichting vertoont geen speling, geluiden of lekkages uit bekrachtiging.
Bochtenwerk gaat prima, rechtuit blijf ik aan het corrigeren.
Reed onlangs met een '59 Thunderbird, welke opvallend beter stuurde..
Vraag:
Hoort een Mustang normaal te sturen zonder voortdurend gecorrigeer bij rechtuit rijden? Het vreemde is dat bij hogere snelheid het sturen wel 'strakker' gaat.
Stuurinrichting vertoont geen speling, geluiden of lekkages uit bekrachtiging.
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Re: Stuurgedrag '67 coupé
Is hij wel correct uitgelijnd?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: Stuurgedrag '67 coupé
Ja, heb ik laten doen. Met zelfs als resultaat dat het stuur weer recht staat.
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Re: Stuurgedrag '67 coupé
Het stuur rechtuit hebben staan wil niet zeggen dat in deze stand ook je steering box in de middenstand staat,
De goed afgestelde steering box heeft in de middenstand nagenoeg geen speling, uit de middenstand wel zodat ie lekker soepel draait.
Goed afstellen van je spoorstangen gebeurd op een stuur dat eerst is rechtgezet op de middenstand van je steering box.
Verder is mij al een paar keer gebleken dat je met vernieuwde voortrein onderdelen de zaak eerst effe moet laten inlopen/inveren alvorens uit te lijnen.
Afhankelijk van je banden kan ook een iets van standaard afwijkende afstelling nodig zijn.
Groet,
Jack
De goed afgestelde steering box heeft in de middenstand nagenoeg geen speling, uit de middenstand wel zodat ie lekker soepel draait.
Goed afstellen van je spoorstangen gebeurd op een stuur dat eerst is rechtgezet op de middenstand van je steering box.
Verder is mij al een paar keer gebleken dat je met vernieuwde voortrein onderdelen de zaak eerst effe moet laten inlopen/inveren alvorens uit te lijnen.
Afhankelijk van je banden kan ook een iets van standaard afwijkende afstelling nodig zijn.
Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Re: Stuurgedrag '67 coupé
Heb je de uitlijn waardes meegekregen? Er van uitgaande dat het stuurhuis en het stuur recht staan lijkt mij het niet lekker rechtuit willen lopen iets van te weinig toespoor (toe-in)
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Stuurgedrag '67 coupé
De auto is uitgelijnd met gegevens van een oudere Capri, vanwege het niet voorhanden zijn van (oude) Mustang afsteldata.
Dit is gedaan na revisie voortrein. Sturen was nadien veel beter dan voorheen.
Een Mustang stuurt sowieso niet geweldig..maak ik op uit dit forum.
Maar dat een veel oudere T'bird koersvaster bleek, verbaasde me nogal..
Ter verduidelijking; de auto trekt niet naar een kant, ook niet tijdens remmen. Tot snelheid van +/- 80 km/h moet ik voortdurend (lichtjes) corrigeren. Daarboven stuurt het gewoon goed.
Ik begin te geloven dat de uitlijning niet helemaal correct gedaan is.
Haynes vermeld wel uitlijntabellen, zie ik inmiddels. Misschien beter deze te hanteren.
Dit is gedaan na revisie voortrein. Sturen was nadien veel beter dan voorheen.
Een Mustang stuurt sowieso niet geweldig..maak ik op uit dit forum.
Maar dat een veel oudere T'bird koersvaster bleek, verbaasde me nogal..
Ter verduidelijking; de auto trekt niet naar een kant, ook niet tijdens remmen. Tot snelheid van +/- 80 km/h moet ik voortdurend (lichtjes) corrigeren. Daarboven stuurt het gewoon goed.
Ik begin te geloven dat de uitlijning niet helemaal correct gedaan is.
Haynes vermeld wel uitlijntabellen, zie ik inmiddels. Misschien beter deze te hanteren.
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Re: Stuurgedrag '67 coupé
Capri alignment specs zijn totaal anders,
ik begrijp zo'n uitlijnboer niet, effe googlen en je hebt de juiste,
Zoals Erwin al schreef, het "spoorzoeken" ligt veelal aan je toe-in.
Grts,
Jack
ik begrijp zo'n uitlijnboer niet, effe googlen en je hebt de juiste,
Zoals Erwin al schreef, het "spoorzoeken" ligt veelal aan je toe-in.
Grts,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Re: Stuurgedrag '67 coupé
Duidelijk.
Ik bied de auto weer opnieuw aan ter uitlijning in de hoop op verbetering.
Dank allen voor het meedenken !
Ik bied de auto weer opnieuw aan ter uitlijning in de hoop op verbetering.
Dank allen voor het meedenken !
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Re: Stuurgedrag '67 coupé
en laat hem vooral niet uitlijnen naar de originele specificaties. Met de huidige radiaalbanden kan dat een stuk beter.
OP VMF forum komt regelmatig een betere set gegevens voorbij, en op DMFF is die ook wel een paar keer voorbij gekomen.
Bijvoorbeeld hier: https://opentrackerracing.com/tech-info/
OP VMF forum komt regelmatig een betere set gegevens voorbij, en op DMFF is die ook wel een paar keer voorbij gekomen.
Bijvoorbeeld hier: https://opentrackerracing.com/tech-info/
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- Big_fun_58
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Stuurgedrag '67 coupé
Het zal waarschijnlijk wel aan de verkeerd gebruikte afstelgegevens liggen maar als je een V8 heb met headers èn stuurbekrachtiging dan heb je er een verlengde stuurcilinder montage bracket opzitten (hoogstwaarschijnlijk).
Ik heb wel eens gezien dat deze niet 100% stevig gemonteerd zaten (bewoog iets heen en weer bij verdraaien van het stuur). Kwam door de slechte pasvorm van de bracket.
Dat kan óók een zwabberend gedrag geven.
Misschien controleren?.
Ik heb wel eens gezien dat deze niet 100% stevig gemonteerd zaten (bewoog iets heen en weer bij verdraaien van het stuur). Kwam door de slechte pasvorm van de bracket.
Dat kan óók een zwabberend gedrag geven.
Misschien controleren?.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: Stuurgedrag '67 coupé
Bij mijn '68-er zat er veel speling in de rubbers van alle delen van de voorwielophanging. Na het uitlijnen bleef ik ook zwabberend gedrag houden, net als jij. Inmiddels zijn alle rubbers vernieuwd van de draagarmen en stuurstangen. Ook de cilinder van de hydraulische stuurbekrachtiging, die lekte nogal, nu pas stuurt hij lekker stabiel zoals het hoort.Roel1957 schreef: ↑za 07 jan, 2023 21:22 Mijn '67er koerst rechtuit niet geweldig. Alle ophanging bussen, schokbrekers, veren etc. van de voortrein zijn al eens vernieuwd.
Bochtenwerk gaat prima, rechtuit blijf ik aan het corrigeren.
Reed onlangs met een '59 Thunderbird, welke opvallend beter stuurde..
Vraag:
Hoort een Mustang normaal te sturen zonder voortdurend gecorrigeer bij rechtuit rijden? Het vreemde is dat bij hogere snelheid het sturen wel 'strakker' gaat.
Stuurinrichting vertoont geen speling, geluiden of lekkages uit bekrachtiging.
Tip: laat deze delen ook controleren voordat je weer laat uitlijnen.
Re: Stuurgedrag '67 coupé
Nog een tip: monteer de harmonicahoes bij de stuurbekrachtigingscilinder zoals hier te zien:
Erwin
1966 convertible
1966 convertible