Koken ze niet over, dan lopen ze te koud…

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Koken ze niet over, dan lopen ze te koud…

Bericht door saf1908 »

Hoi allen,

Na behoorlijk wat jaren met een Mustang in mijn bezit weet ik inmiddels behoorlijk wat van het koelsysteem van een Mustang. Warmlopen weet ik nu goed te voorkomen.

Echter, op koude dagen loopt mijn auto behoorlijk aan de koude kant. Er zit een 180 graden (high flow) thermostaat in, maar tijdens het rijden komt de temperatuur nauwelijks boven de 160 graden, tenzij ik lang stilsta. Daarnaast blaast mijn verwarming lauwwarme lucht.

De thermostaat zou wellicht (deels) open kunnen blijven staan, maar deze is een paar maanden terug getest en is nog zgan.

Wat vinden jullie van die 160 graden? Of gewoon niet te druk om maken?

Thx
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Koken ze niet over, dan lopen ze te koud…

Bericht door Swordfish79 »

Stukkie karton voor de radiator. Deden ze vroeger ook. ;-)
Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Re: Koken ze niet over, dan lopen ze te koud…

Bericht door Roel1957 »

Mijn 302 bleef sowieso te koud, ook bij warm weer.
(180F) thermostaat geplaatst, deze ontbrak.
Kwam daar achter doordat waterflow in radiator wel erg groot was voor een nog koude motor.
Na plaatsing thermostaat snel op constante temperatuur, zeker i.c.m. nieuwe clutch fan.
Blijft je thermostaat niet klemmen in z'n behuizing?
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Koken ze niet over, dan lopen ze te koud…

Bericht door saf1908 »

Roel1957 schreef: zo 27 nov, 2022 15:12 Mijn 302 bleef sowieso te koud, ook bij warm weer.
(180F) thermostaat geplaatst, deze ontbrak.
Kwam daar achter doordat waterflow in radiator wel erg groot was voor een nog koude motor.
Na plaatsing thermostaat snel op constante temperatuur, zeker i.c.m. nieuwe clutch fan.
Blijft je thermostaat niet klemmen in z'n behuizing?
Geen thermostaat is inderdaad niet slim.

Het kan zijn dat mijn thermostaat (deels) open blijft staan, maar hij is zo goed als nieuw en van Edelbrock. Dat hoeft niet veel te zeggen, maar het zou me verbazen als hij nu al kapot is.

Van de andere kant, dat mijn auto niet goed opwarmt en de verwarming ook lauwwarm is, geeft misschien wel aan dat de thermostaat niet helemaal dicht gaat.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Koken ze niet over, dan lopen ze te koud…

Bericht door richard66coupe »

Het lijkt wel op de thermostaat inderdaad.
Zelf heb ik een poosje een 160f gehad. Hiermee had ik bij koud weer ook op snelheid dat de temperatuur meter naar 1/3 ging en de warmte van de kachel niet overhield. Daarna heb ik er een 180f in gedaan en is het veel beter. Temp hangt iets voor het midden en de kachel werkt goed. Ik heb altijd gereden met een flex fan die zich niks aan trekt van temperatuur. Inmiddels heb ik een clutch fan en merk behalve dat het veel stiller is niet zoveel verschil in temperatuur.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”