De achterlichten

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

De achterlichten

Bericht door keesie25 »

Ik kwam van de week thuis, zette de auto op de oprit, en deed per ongeluk een knipperlicht aan. Achter me stond een andere auto, dus het knipperlicht reflecteerde daar in. Ik zag dat er iets niet helemaal goed was en besloot dit even te controleren.
Wat bleek? Bij het linker achterlicht deden de twee binnenste units mee, maar de buitenste niet. Ook maar even de rechterkant.......de binnenste en buitenste unit gaven licht, de middelste niet.........op het dashboard knipperde het controlelampje trouwens zoals het hoort.
Vreemd, en dat ben ik eerst eens even gaan onderzoeken. Op de diverse USA sites zijn er meer eigenaren met dit probleem. De 'oplossing' meent iemand gevonden te hebben door de lampjes (dit zijn leds, toch?) te vervangen. Logisch, maar iemand anders zegt dat er een update nodig is, en er worden wat afkortingen/codes vermeld. Weer iemand anders zegt dat hij een nieuwe accu heeft geplaatst, en dat toen het probleem opgelost was. Ook heeft iemand een nieuwe BCMB (?) unit geïnstalleerd waarmee het probleem opgelost was. En weer iemand zegt dat hij bij de volgende keer starten het probleem niet meer heeft.

Nou, vooral die laatste persoon heeft uiteraard mijn interesse. Kortom, zojuist de auto gestart en.......het probleem is er niet meer. Dit is natuurlijk lekker ongrijpbaar. Moet ik nu iedere keer gaan kijken of mijn achterlichten wel of niet werken?
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: De achterlichten

Bericht door sjirafje »

'T is dat je Mustang nog zo jong is anders zou ik denken aan een slecht contact (aanslag op een van de verbindingen in het achterlicht) of een probleem met de massa verbinding.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: De achterlichten

Bericht door keesie25 »

sjirafje schreef: vr 01 apr, 2022 15:10 'T is dat je Mustang nog zo jong is anders zou ik denken aan een slecht contact (aanslag op een van de verbindingen in het achterlicht) of een probleem met de massa verbinding.
Ik weet niet of het in dit geval met leeftijd te maken heeft. Mijn auto staat altijd buiten, maar dat hij op een zeker moment aan beide kanten een probleem heeft is natuurlijk vreemd. Ik zag een filmpje op Youtube over de demontage van een complete achterlicht-unit, en hij lijkt van de buitenzijde redelijk waterdicht te zijn. Ik bedoel, het is geen paneel dat er van buitenaf op geschroefd word maar heeft alleen aan de binnenzijde wat openingen.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: De achterlichten

Bericht door sjirafje »

Als de stekker verbinding van de achterlicht unit makkelijk te bereiken is dan zou je die eventueel kunnen controleren op aanslag. Aanslag kan ook ontstaan door condens (temperatuurverschillen) zonder dat er vocht van buitenaf naar binnen komt.
Maar verdere ideeën heb ik eerlijk gezegd niet.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: De achterlichten

Bericht door keesie25 »

Als het weer gebeurt zal ik die stekkers (twee dus) eens controleren. Op Youtube staat een filmpje hoe je dat doet. Op zich wijst zich dat vanzelf, maar voor anderen met dit probleem die niet weten wat ze moeten doen is dat handig.
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: De achterlichten

Bericht door Hennie »

Hoi Kees,

is meestal een kwestie van een update van div module's

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: De achterlichten

Bericht door keesie25 »

Hoi Hennie, dan je, dat was inderdaad ook een van de suggesties op het USA forum. Ik vind dat vreemd. Het is natuurlijk de moderne tijd, maar al iets het doet, en je bent tevreden, waarom dan een update? Niet te vergelijken, maar toch.......ik heb een redelijk recente printer, en die zegt ook af en toe of ik wil updaten. De printer werkt, en geeft goede kopietjes, dus waarom dan een update?????
Ik snap het een klein beetje, als software matige apparaten met elkaar moeten SAMENWERKEN, maar een auto?????

En dan natuurlijk, ik kan er mee doorrijden, en kijken wanneer en of het weer gebeurt. Kan iedere garage die update doen, ga ik naar Ford (liever niet) of ga ik naar jou?
Gebruikersavatar
cenobyte
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 09 aug, 2010 07:18
Contacteer:

Re: De achterlichten

Bericht door cenobyte »

Het lijkt wel of je auto gedeeltelijk de achterlichten Europees aanstuurt? Hebben de EU Mustangs ook niet de buitenste lampen en de binnenste twee als separaat functionerende units? Buitenste knipperlicht en binnenste twee remlicht of zoiets? Wellicht dus een instelling ergens die verkeerd is komen te staan.
keesie25 schreef: zo 03 apr, 2022 16:47 Ik snap het een klein beetje, als software matige apparaten met elkaar moeten SAMENWERKEN, maar een auto?????
Oooh, je wil niet weten hoe overgecompliceerd een simpel systeem als verlichting tegenwoordig geworden is. Veel auto's werken met een CAN bus systeem waarmee data (signalen) over een netwerk worden gestuurd die jouw lampen uit en aanschakelen. Gewoon simpel ergens 12volt op zetten is er niet meer bij tegenwoordig. Ik heb iemand de complete electronica van zijn dure Mercedes AMG in de soep zien helpen door koplampen van AliExpress te installeren :lol:
Groetjes,
Mario

2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: De achterlichten

Bericht door keesie25 »

cenobyte schreef: zo 03 apr, 2022 21:52 Het lijkt wel of je auto gedeeltelijk de achterlichten Europees aanstuurt? Hebben de EU Mustangs ook niet de buitenste lampen en de binnenste twee als separaat functionerende units? Buitenste knipperlicht en binnenste twee remlicht of zoiets? Wellicht dus een instelling ergens die verkeerd is komen te staan.
Mijn auto komt uit Amerika, maar dat maakt natuurlijk niet uit. De achterlichten werken sequentieel, trapsgewijs dus. Dat zit geloof ik niet in de EU-rest van de wereld modellen. Ik kijk niet iedere dag of mijn achterlichten naar behoren werken, ook omdat het dashboardlampje normaal aan en uit gaat. Punt is ook: als er iets kapot is kun je proberen het te maken, maar ik zei al, nu doet alles het weer goed.
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: De achterlichten

Bericht door Hennie »

ik ken de historie van auto een beetje natuurlijk, daar is niets aan omgebouwd naar EU specs oid. software moet je laten updaten door iemand met OEM Ford software, kan idd gewoon de dealer zijn, maar ik kan het ook doen voor je.
En wat "cenobyte" schrijft klopt, hele auto's zijn in de war van 1 derde remlicht van Aliexpress of welk ander aftermarket merk dan ook, of een later ingebouwd alarm systeem. maar dat derde remlicht kan een willekeurig andere koplamp zijn of iets anders wat omgebouwd of ingebouwd is.
Het gaat goed TOT DAT er een storing optreed en er iets opnieuw in geprogrammeerd moet worden, dan gaat dan niet tot dat alles weer terug origineel is en dan is het afwachten welke modules er al "opgeblazen" zijn en vervangen moeten worden. Veel van de omgebouwde US modellen die omgebouwd zijn naar oranje knipperen aan de achterkant voor de EU typegoedkeuring geven ook vroeg of laat problemen.

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: De achterlichten

Bericht door keesie25 »

Ik heb na de aankoop zo'n 2 jaar geleden ook technisch niets meer aan de auto gedaan hoor Hennie. Wat ik al zei, nu doet alles het weer normaal. Wat te doen, wacht ik totdat de storing weer optreedt of kom ik een keer bij je langs?
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: De achterlichten

Bericht door Hennie »

don't fix it if it aint broken,, :D
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: De achterlichten

Bericht door keesie25 »

Thnxs, dan meld ik me.
TTarmor
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 19:07

Re: De achterlichten

Bericht door TTarmor »

Goedemiddag allemaal,

Hennie heeft destijds dit probleem ook verholpen bij mij door een software update. Bij mij ontstond het probleem overigens alleen als de wagen een tijdje stil gestaan had, in de orde van bijvoorbeeld een week a anderhalf.

Ikzelf kon het hierdoor uiteindelijk ook koppelen aan het voltage van de accu. Zodra deze bijvoorbeeld 12.2 volt gaf, ging mijn rechter achterlicht over zijn nek. De oplossing was dan de accu even los halen, of 100 meter rijden, alles uitzetten en starten met de afstandsbediening hahaha. Met een hoger voltage geen probleem.

Na de update van de module geen wolk meer aan de hemel.

Groetjes
2015 Mustang V6 convertible, Deep Impact Blue
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: De achterlichten

Bericht door keesie25 »

Nou, dat zal dan bij mij ook het geval zijn, want de mijne wordt vaak ook maar eens per week gebruikt.
Dat roept wel weer de vraag op: als de software update is uitgevoerd, heeft lijkt me niet met de accuspanning te maken, dus dan zal het systeem nog steeds mankementen vertonen.
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”