Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Sway »

Mannen,

Ik kwam toevallig dit tegen vandaag, mooie videoserie!
Is wel van een mini uit ‘64, maar laat wel goed zien dat een totale blokrevisie (incl alles in en rond de cylinders) echt niet goed zelf te doen is, tenzij je zelf bij een goed blok revisiebedrijf werkt:



En het 2e deel:




De hele video serie rond de totale revisie van die mini is wel gaaf:
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Cobretti »

Sway schreef: zo 21 nov, 2021 21:25 … mooie videoserie! ...
Vind ik ook, ik heb alles bekeken.
Het is eens iets anders dan Ed van Wheeler Dealers :lol: Wat meer tijd en daardoor diepgang, mooi doorlopen van alle stappen, afgeroomd met een West-Vlaams accent. Revisie bedrijf Dhaene is ook niet zo heel ver vanwaar ik woon.

Bedankt Sway :up:

Grts,
C. 8)
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Sway »

Inderdaad Cobretti, de videos zijn heel duidelijk en ze laten erg goed alle stappen van de totale blockrevisie zien en ook welke speciale machines er allemaal worden gebruikt en hoe!

En ben met je eens dat het luisteren naar dat Vlaamse accent met die toch wel ‘toffe’ muziek er achter erg lachen is :lol:

Wat me wel opviel is dat in dat Mini block bussen in het block zitten als de cilinders ‘walls’ waar de zuigers weer in bewegen. Ik vond dat wel apart. De Ford engines uit midden ‘60 hebben dat volgens mij niet.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Big_fun_58 »

Revisie... Yep de naam zegt het al... :D

Een oldtimer Mustang blok even wat opknappen en elkaar zetten dat kan iedereen die een beetje sleutel ervaring heeft en zich eerst goed voorbereid (lezen, etc.)..
Dan zal hij niet weer 200.000 km rijden maar dat hoort ook niet met een oldtimer... :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Sway »

Hi Big Fun,
Idd een block uit elkaar halen, een revisie set aan onderdelen er in zetten en dan het hele block weer in elkaar zetten met de motor accessoires nieuw er omheen (oil & fuel filters, carb, etc) dat kan denk ik iedereen wel die een beetje kan sleutelen.

Maar het opnieuw vlakken, honen, klepzittingen van het block weer helemaal binnen de design specs krijgen en dit ook voor de kleppen zelf en andere draaiende delen in het block, lijkt me niet echt zelf te doen. Als je dat ook allemaal echt goed wil hebben moet je volgens mij naar een heel gerenommeerd revisiebedrijf. Voor die delen, ben je dan ca 1500-2000€ verder?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Sway »

En dan moet je denk ik die onderdelen daar ook nog netjes aanleveren en weer ophalen.

En als je t dan allemaal zelf weer in elkaar gaat zetten vraag ik m af of je t (zonder de juiste apparatuur) wel allemaal netjes binnen de originele design specs krijgt.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door edgar »

Jaren terug heeft Gearz eens een lijstje met prijzen hier gepost. Dat waren prijzen van Post en Dros in Dronten. Wat mij bij is gebleven is dat ik het niet verschrikkelijk duur vond. Hoe de prijzen nu zijn, geen idee. Maar dat is na te vragen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door mymustang »

Ik heb mijn blok zelf gedemonteerd en gemonteerd.
Persoonlijk zou ik het geen 2de keer doen.
Buiten het speciaal gerief dat je moet aankopen, momentsleutels, micrometer, schuifpasser, doppen...
Goed als je meerdere motoren wil reviseren, maar anders gebruik je het gerief nadien bijna nooit meer.
De onderdelen heb ik bij Cor Heufs automotive gekocht en dan spreek ik over full revisie, zuigers, kleppen, nokkenas,oliepomp,klepstoters, lagerschalen, timing chain...
Dan de motor bouwer... boren en vlakken blok, koppen reviseren, krukas slijpen...
Ik was in het geheel een 5000€ kwijt voor alles. Dan nadien een firma gevonden die blokken 289/302 verkochten voor om en bij dezelfde prijs met garantie.
Het was dus leerrijk voor mij, maar eigenlijk niets gewonnen in kosten...
Dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door peer »

Ik heb hier eigenlijk niks over willen zeggen maar zoals gewoonlijk kan ik mijn mond niet houden :roll:


Ik heb al tientallen blokken gereviseerd en allemaal in mijn garage. Het enige wat ik uitbesteed is het honen/boren, voor de rest kan je eigenlijk alles zelf doen (misschien de klep geleiders in de koppen, maar die heb ik nog nooit hoeven te laten vervangen, 1 keer waren ze te slecht, maar toen heb ik gewoon voor 150 euro goede 2e hands koppen gevonden, dat is nog altijd goedkoper dan laten bewerken)

Mijn revisies zijn altijd totaal revisies:
Nieuwe zuigers, lagers, nokkenas, lifters, waterpomp, oliepomp, kleppen, distributie, ontsteking, carburateur revisie enz. En meestal ben ik wel onder de 1500 klaar.

Mijn (1 na) laatste blok ging van dit:
Afbeelding
Image
Afbeelding

Naar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Totale kosten (nog even opgezocht) 1123 euro. En in totaal ~12 uur werk. (ik heb natuurlijk wel al het gereedschap wat hiervoor nodig is al liggen, ik denk dat dit al snel 1000 euro aan spullen is die je toch wel nodig hebt)

Mijn eerste revisie van 17 jaar geleden loopt nog altijd als een zonnetje en blok start nog altijd beter dan 99% van de mustangs die ik ooit hoor starten op meetings.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Sway »

Hi Peer,
Heel veel dank voor je post en alle bijgesloten foto’s, ziet er top uit!! Volgens mij krijg je zo nieuwe klanten :D

Je verhaal bevestigt wel mijn gedachte, dat als je 1x zelf een blok wilt reviseren dat waarschijnlijk dit niet heel erg efficiënt is - als je t de eerste keer doet, kost het heel veel tijd en -zoals je schrijft- dan ook nog honderden tot duizend Euries aan benodigde tools/speciaal gereedschap wat je moet kopen om t allemaal goed te doen.

Twee vragen waar ik benieuwd naar ben:

- Met de ervaring die je hebt, moet bij een ‘typical’ Mustang blok wat laatste 30 jaar geen revisie heeft gehad het boven-blok en onder-blok normaal gesproken ook ‘gevlakt’ worden? En zit dat ook in je revisie?

- Zit het honen van de cylinders (als dat nodig is) ook in de circa prijs die je hierboven gaf?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door peer »

Vlakken is voor stalen koppen bijna nooit nodig. Ik heb het nog nooit hoeven doen. Aluminium is een ander verhaal, maar onze standaard giet ijzeren koppen trekken niet krom. Zelfde voor het onderblok. Ik laat dit wel altijd testen omdat ik de koppen ook meteen laat afpersen om te kijken of ze nog goed zijn (geen scheuren).

De prijs hier is:
blok en koppen ultra soon reinigen: 75 euro
koppen afpersen 50 euro
Cilinders honen 50 euro per cilinder = 400 euro.

Als ik het allemaal laat doen zonder factuur ben is het reinigen 'gratis' ;) dus dan ben ik 450 euro kwijt.
Iedereen heeft z'n eigen mening, maar als je op internet leest is voor een standaard block het merk enginetech meer dan voldoende. Ik gebruik het al 17 jaar en nog nooit een probleem gehad. Maar zou het nooit gebruiken in een blok waar je flink veel extra vermogen uit wil halen.
Koop je zo'n set:
https://www.ebay.com/itm/284454606367?h ... SwsiNhQ48D
Dan heb je simpelweg 90% van wat je nodig hebt voor onder de 500 euro incl verzend en invoer kosten.
Je kan het ook via rockauto allemaal los kopen en ben je bijna hetzelfde kwijt.
Dan nog wat klein spul aan nieuwe kleppen, vloeibare pakking, ontsteking, waterpomp, benzine pomp, filters, carb revisie kit en spuitbussen en je bent wel klaar en is alles nieuw.
Je kan al flink besparen als je de nokkenas en de kleppen herbuikt (meestal kan dit gewoon) maar de rest zou ik gewoon allemaal vervangen.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door mymustang »

Ik wil zeker niet in een eindeloze discussie gaan, maar voor één motor te doen loont het zich niet. Giraffe en motorsteun kopen is al enkele honderden euro's. Wat betreft de koppen... als je 2de hands koppen koopt is het ook een gok wat je koopt en dan moet je alsnog vlakken en dichtheid test laten uitvoeren. Wil je met de huidige benzine rijden dan is het harde klepzitting laten monteren... dat kan je toch niet zelf doen, krukas slijpen ook al niet en blok boren en intern reinigen ook niet. Dus peer, top dat jij een volledig blok inclusief alle materiaal en onderdelen voor die prijs kan reviseren. Daar had ik gerust bij jou voor willen langskomen.... Maar zoals ik zeg, het was wel een hele leuke ervaring om te doen, maar ik heb er niets bij gewonnen!
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door peer »

Dit is precies de reden waarom ik eigenlijk niet meer 'wil' reageren in dit soort topics.

Er wordt gepost dat het niet meer zelf te doen is (topic titel)
17 jaar ervaring en 10 tallen blokken verder geeft aan dat het makkelijk te doen is als je 1 deel uitbesteed.
En ja, gereedschap kost ook geld en voor eenmalig gebruik is het misschien niet interessant maar je kan dit allemaal huren voor eenmalig gebruik. Je kan het ook kopen (eventueel 2e hands) en na je klus weer verkopen.

Dus je kan het topic in 2 vragen delen:
Kan je het zelf in de garage nog doen: Ja als je het ene ding (honen, boren, afpersen) uitbesteed
Is het de moeite/geld waard: Moet je zelf beslissen.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door mymustang »

peer schreef: wo 01 dec, 2021 14:31 Dit is precies de reden waarom ik eigenlijk niet meer 'wil' reageren in dit soort topics.

Er wordt gepost dat het niet meer zelf te doen is (topic titel)
17 jaar ervaring en 10 tallen blokken verder geeft aan dat het makkelijk te doen is als je 1 deel uitbesteed.
En ja, gereedschap kost ook geld en voor eenmalig gebruik is het misschien niet interessant maar je kan dit allemaal huren voor eenmalig gebruik. Je kan het ook kopen (eventueel 2e hands) en na je klus weer verkopen.

Dus je kan het topic in 2 vragen delen:
Kan je het zelf in de garage nog doen: Ja als je het ene ding (honen, boren, afpersen) uitbesteed
Is het de moeite/geld waard: Moet je zelf beslissen.
Klopt peer, je kan het zeker zelf doen en het is zeker leerrijk en leuke ervaring. Het zou me een tweede keer ook minder kosten want je leert uit ervaring en stommiteiten 😉
Heb eigenlijk maar met één ding gesukkeld dat was de klepafstelling en juiste timing van de nokkenas . Klepspeling werkt met langere of kortere stoters en dat wist ik niet. Na de bewerking van het blok en koppen zat ik niet meer in mijn tolerantie. Heb toen zo een verstelbare stoter gekocht om zo de juiste stoters te bestellen. Ik kan eigenlijk maar iedereen aanraden om een goed boek te kopen en te kijken welk blok je zeker hebt. Mijn blok was van 74 en dat was anders dan een 289blok van in de zestiger jaren. Het is voor een leek in motoren dan ook heel goed opletten als je dan voor de eerste keer een V8 blok openmaakt. Is mijn bescheiden mening. Als je dan met een forumlid dit zou kunnen doen mits een vergoeding... dan zou dit een veiliger optie zijn. Voor mij was het echt allemaal uitzoeken en iemand die er ervaring in heeft begrijpt dit misschien dan allemaal niet zo goed.
Maar wel leuk en met tijd en geduld gaat het dus in een garage bij je thuis...
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Sway »

Mannen, veel dank voor alle reacties, goede tips, etc!

Eigenlijk komt het altijd op hetzelfde uit: als je iets aan je auto echt goed wilt verbeteren/vernieuwen, je elektra etc in je huis vernieuwen, je keuken helemaal naar wens wilt verbouwen, of een fijne vrouw versieren, dan moet je t allemaal zelf doen :lol:
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”