66 - startprobleem

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: 66 - startprobleem

Bericht door mustang66coupe »

Wat betreft probleem, ik zou eerst de choke werking nakijken zoals Erwin zegt.
Kijk bijv. of de chokeklep wel juiste wijze sluit bij koude motor als je de gaspedaal hebt ingetrapt of juist (te ver) open blijft staan.
Alleen een kwestie van luchtfilter verwijderen en je kan het al zien.
Werkt het wel dan is je stationair circuit van je carburateur waarschijnlijk vervuild.
Zou wel raar zijn zo drastisch ineens maar theoretisch natuurlijk mogelijk.
66 coupe aut. V8 in progress
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Veel dank allemaal.
Ik ga nu 2 dingen doen in de komende dagen:
- starten met vol gas (kans toch wel aanzienlijk dat motor verzopen is)
- eens kijken onder t air filter of de choke nog goed functioneert

Ik heb wel nog een laatste vraag over de Euro 98 benzines die hierboven werden genoemd, moet daar bij elke tankbeurt ook nog wat loodvervanger bij?
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 66 - startprobleem

Bericht door saf1908 »

Ik tank altijd 98 en doe er altijd loodvervanger bij. 1 ml voor 1 ltr benzine. Die loodvervangers die ze overal verkopen zijn volgens mij bijna altijd van Wynn’s. Je hoeft hier niet iets speciaals voor te zoeken.
1966 Mustang Fastback
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

OK, veel dank. Ga ik in het vervolg ook doen, en over van E95 naar E98 van Shell of BP.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Dakloos »

Ik gooi er 98 in van de Tango. Loodvervanger gebruik ik niet omdat ik geharde klepzittingen heb.
Erwin

1966 convertible
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

OK, dank. Is duidelijk.

Voor het ‘winterklaar maken’ van de auto deze altijd met een volle tank wegzetten in de garage als je die paar maanden niet rijdt?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Dakloos »

Sway schreef: ma 22 nov, 2021 13:09 OK, dank. Is duidelijk.

Voor het ‘winterklaar maken’ van de auto deze altijd met een volle tank wegzetten in de garage als je die paar maanden niet rijdt?
Zo doe ik het wel. 3.5 bar in de banden, doekje er overheen en wachten maar :wink: . Maart/april even 10-20 seconden doorstarten en het ding loopt weer alsof ik 'm de dag ervoor heb weggezet.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Jimbo
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 04 jan, 2015 14:23
Locatie: Barendrecht

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Jimbo »

Van de Fehac site (https://www.fehac.nl/altijd-98-benzine- ... problemen/)
Tank ethanolvrij
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol. 98-benzine zonder ethanol en 98-benzine met een beetje ethanol hebben beide de E5-aanduiding bij de pomp en dat is verwarrend. Een E0-sticker voor ethanolvrije benzine zou veel duidelijker zijn. Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij.
Bericht is van 30 dec 2020, dus ik hoop dat dat nog steeds klopt qua aanbieders.
1966 GT Fastback 6R09A113211
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Goed om te weten, dank voor delen.
Ben wel benieuwd waarom ‘de kenners’ een voorkeur dan hebben voor BP? :?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: 66 - startprobleem

Bericht door edgar »

De handdoeken van het spaarprogramma zijn zo lekker zacht
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Ik heb nog even een vraag over de carb-klep in relatie tot de automatisch (thermische) choke.

Bij de eerste koude start van de motor en in een koude periode (winter), hoe moet deze klep bij voorkeur staan?

Ik weet dat die klep normaal (bij motor uit) bij mij dicht staat en als je het gaspedaal helemaal intrapt (contact nog steeds uit), die klep deels open staat.
Daarnaast kan de automatische choke m ook wat extra open zetten.
En als 3e heb je de optie m ook met de hand flink open te zetten.

Wat nu het beste te doen met deze klep bij koude start en lage buitentemperatuur om zo makkelijk mogelijk te starten?
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Cobretti »

Sway schreef: zo 21 nov, 2021 13:31 OK, dus je neemt deze E98 benzines omdat er minder (of zeer weinig) Ethanol in zit dan de E95. Dan ook nog wat loodvervanger om je kleppen te beschermen, correct? Welk fabrikaat loodvervanger is/zijn dan aan te bevelen voor de Ford engines van 64-66?
hier lees je wat je moet tanken en waar
-> viewtopic.php?p=363571#p363571

Greets,
C. 8)
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Ik denk trouwens dat mijn motor een tijdje te ‘te rijk’ heeft gelopen doordat ik de auto van een volledige koude start enkele minuten stationair had laten draaien in de garage (op wat verhoogd toerental door de automatisch choke), en daarna niet ben gaan rijden.

Ik heb daar nooit eerder over nagedacht, maar waarschijnlijk moet je dat nooit doen. Altijd na een start en enig moment stationair draaien een flink stuk gaan rijden.

https://www.vintage-mustang.com/threads ... ne.426527/

Mogelijk heb ik mijn bougies vervuild (ook al niet de nieuwste meer = ca 14 jaar oud) door een te rijk mengsel.

Verder kwam ik dit nog tegen:
http://track-techniek.blogspot.com/2012 ... l.html?m=1

Als je van een situatie komt van E95 benzine + loodvervanger en overgaat naar E98 tanken (Ethanol-vrij) zonder loodvervanger er bij, moet dan eigenlijk ook de carb/ontstekingsafstellingen dan ook opnieuw gedaan worden?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Heeft iemand trouwens wel eens geprobeerd om in de winterperiode een pre-heater of warmtekabel te gebruiken om de carb voor te verwarmen voor de 1e poging van een koude motorstart bij vrij lage temperaturen?

Door de lage temperatuur in de winter verdampt de benzine veel minder goed in een carb, waardoor het lucht/brandstof mengsel niet in goede verhouding is en dat daardoor een classic Mustang motor regelmatig een stuk minder goed start in de wintertijd.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Dakloos »

Sway schreef: zo 05 dec, 2021 14:23 Heeft iemand trouwens wel eens geprobeerd om in de winterperiode een pre-heater of warmtekabel te gebruiken om de carb voor te verwarmen voor de 1e poging van een koude motorstart bij vrij lage temperaturen?

Door de lage temperatuur in de winter verdampt de benzine veel minder goed in een carb, waardoor het lucht/brandstof mengsel niet in goede verhouding is en dat daardoor een classic Mustang motor regelmatig een stuk minder goed start in de wintertijd.
Ik denk dat het zoveel energie kost dat je accu bijna leeg is tegen de tijd dat je met je, voorverwarmde carburateur, kunt starten.
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”