Schuddende motor

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

B67FSTB schreef: za 15 mei, 2021 11:54 Vacuummeter aansluiten op het inlaat spruitstuk.
Zet stationair toerental op een bepaalde waarde. Bvb 850 toeren.
Regel de stationaire schroeven zo dat je max vacuum krijgt en dus ook max toerental beginnend van 2 toeren uitgedraaid.
Daarna terug op gewenst stat toetental regelen en procedure opnieuw beginnen.
Als een van de 2 regelschroeven niet reageert , is er iets met de carb. Vlotterniveau te hoog zodoende er mischien brandstof in de bowl vloeit.
Zwarte pluggen is " te rijk " .


Verstuurd vanaf mijn SM-A605FN met Tapatalk
Waar op het inlaat spruitstuk? Op de vervroeger is dus niet goed?

Als zwarte pluggen te rijk is, waarom geeft de meter bij de garage dan aan dat het mengsel te arm is?
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

edgar schreef: za 15 mei, 2021 12:34 Welk type carburateur zit er eigenlijk op?
Motorcraft 2150
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Schuddende motor

Bericht door B67FSTB »

Hier kun je je wat verdiepen in de werking van je carburator

http://grantorinosport.org/bubbaf250/carb/carb02.html
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Ik had die website ook al gevonden.

Ik kan moeilijk geloven dat er iets mis is met de carburateur, nadat ik hem in het ultrasoon bad gereinigd heb is ie brandschoon, en er zit bijna niks in wat stuk kan.

Ik heb de carburateur 2x uit elkaar gehad dus ik ben zo goed als een expert... volgens die website iig: "After just two rebuilds, you will be almost an expert." Dus ik heb recht van spreken :D
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Schuddende motor

Bericht door JaCo »

Nickh schreef: za 15 mei, 2021 05:40 Als de motor schud doet er een cilinder niet mee.
Kan ook een random misfire zijn, dan heeft het lostrekken van de kabels 1voor1 geen effect,
de mijne is ook nog een beetje shaky en ik ben nog steeds zoekende, ik ga nog een andere ontstekingsmodule proberen,
Bij het zoeken kwam ik er achter dat de afstand tussen rotortip en contacten wel 4mm was, zonder duraspark ontsteking zou ik hier nooit vonk op gekregen hebben,

succes met zoeken ,

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1809
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

NielsM schreef: za 15 mei, 2021 13:49 Als zwarte pluggen te rijk is, waarom geeft de meter bij de garage dan aan dat het mengsel te arm is?
Zwarte pluggen zegt niet veel als je hem een tijd stationair heb laten draaien. Je kan ze eigelijk pas echt bekijken als je een stuk op de snelweg heb getoerd en dan nabij een parkeerplaats of je garage je motor uitzetten en laten uitrollen. Dan je bougies eruit en aflezen. Als ze dan nog zwart zijn dan heb je een probleem (afstelling carburateur).

Vacuummeter op een aansluiting op je manifold (poort?) zetten. Niet op je carburateur.

Ook al heb je hem 2x uit elkaar gehaald dan kan er toch nog een probleempje in het stationair circuit zitten als je stationair schroeven niet reageren. Als je een zwaar opgevoerde motor (en nokkenas) heb dan kan het soms voorkomen dat voor het stationair lopen de gaskleppen zover open moeten staan dat de gasklep voorbij de sleufjes in de wand van het stationair circuit staan. Dan reageren de stationair schroeven niet. Kan je controleren door je carburateur te demonteren en kijken waar de kleppen staan in stationair stand. Als dat het geval is dan moet je in elke gasklep een gaatje boren van 2,3 mm (dan kunnen de kleppen weer verder dichtgedraaid worden voor stationair lopen.
"Correctie": Heb het even opgezocht. De gaatjes moeten 0.090" zijn, 2,3 mm dus.
Succes!
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op zo 16 mei, 2021 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Schuddende motor

Bericht door B67FSTB »

Inderdaad. Als de gaskleppen te ver open staan , dan reageren de stationaire mengselschroeven niet. Maar een gat (van 4mm) boren in een gasklep heb ik nog nooit gehoord. Is een truk die misschien op de strip gebruikt word /voorkomt, maar in normale omstandigheden nefast voor de carburator.
En een 2150 is toch maar een carb voor " normale " motoren. my 2 cent.
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5531
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Schuddende motor

Bericht door Dakloos »

Als de gaskleppen te ver open staan zouden beide mengsel schroeven niet reageren. Zou het niet een vacuüm lek kunnen zijn via één van de intakepoorten? Dat zou het verschil tussen de mengsel schroeven kunnen verklaren.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Schuddende motor

Bericht door peer »

Normaal moeten de schroeven redelijk gelijk afgesteld worden. Lukt dat niet dan is er waarschijnlijk een vacuum lek of de carb intern verstopt of versleten.

Ik zou zelf gokken op een vacuum lek en rondom de intake en aansluitingen flink aan de gang met een busje remreiniger.
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Toch nog even een vraag over het vacuum meten, ik wil niet de verkeerde conclusie trekken omdat ik verkeerd meet.

De intake heeft twee gescheiden systemen toch(?), barrel 1 gaat naar 4 cilinders en barrel 2 gaat naar de andere 4. Stel, hypothetisch, er zit een lek in systeem 1 en ik meet het vacuum in systeem 2. Het vacuum in systeem 2 is goed en dan concludeer ik dat er geen lek is, maar dat komt omdat ik op de verkeerde plek meet. Klopt deze beredenatie?

Stel het klopt, dan moet ik het vacuum in beide systemen meten om de juiste conclusie te trekken. Maar kan dit? Zijn er twee vacuum aansluitingen waar ik op in kan tappen met mijn meter?

Als iemand een plaatje heeft waar ik de vacuummeter op aan moet/kan sluiten zou dat zeer welkom zijn, ik vind het nog lastig te bepalen.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1809
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

De barrels voeden (dacht ik) alle cilinders. Meestal zit er een doorverbinding.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

edgar schreef: za 15 mei, 2021 08:32 Je schrijft “twee aparte uitlaatpijpen” en hebt waardes gekregen voor uitlaatgas mengsel links en rechts.

Als de redenatie is geweest dat elke cylinderbank zijn eigen uitlaatpijp heeft en dus ook een eigen ‘helft’ van de carburateur heeft, dan gaat dat meestal mank.

Je moet kijken naar je inlaatspruitstuk, meestal is dat een dual plane design waarbij elke kant van de carburateur 2 cylinders links en twee cylinders rechts bedient. Ergo; het uitlaatgas mengsel is een produkt van de instelling van beide kanten van je carburateur.

Ik lees niet of hiermee rekening is gehouden met het afstellen. Kan uiteraard het geval zijn, maar wilde het toch noemen hier.

Ik neem voor het gemak hier aan dat je beide uitlaten echt gescheiden zijn en niet een X-pipe of H-pipe sectie er in hebben zitten
Ik interpreteerde deze uitleg (middenstuk) alsof het gescheiden was, maar misschien begrijp ik het niet goed.
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Schuddende motor

Bericht door Robinski »

NielsM schreef: zo 16 mei, 2021 10:23 Toch nog even een vraag over het vacuum meten, ik wil niet de verkeerde conclusie trekken omdat ik verkeerd meet.

De intake heeft twee gescheiden systemen toch(?), barrel 1 gaat naar 4 cilinders en barrel 2 gaat naar de andere 4. Stel, hypothetisch, er zit een lek in systeem 1 en ik meet het vacuum in systeem 2. Het vacuum in systeem 2 is goed en dan concludeer ik dat er geen lek is, maar dat komt omdat ik op de verkeerde plek meet. Klopt deze beredenatie?
Nee! Klopt niet. Voor wat betreft vacuum, is er maar 1 vacuum in het hele blok. Dus geen “2 systemen”
Kijk hier maar eens naar, word je iets wijzer van denk ik.
https://youtu.be/X0uEMeDVxaA

In elk geval even een goede aansluiting vinden voor je vacuummeter. Om het simpel te houden, trek de vacuumslang die naar de vervroeging Van de ontsteking gaat van het vervroegingspotje af. Als je de wagen start en dan die slang lostrekt zal de wagen anders gaan lopen, als dat gebeurt zit je goed. Als er geen verandering optreedt is die “ported “ en moet je op zoek naar een andere aansluiting maar dat verwacht ik niet. De rest kun je uit het fimlpje halen denk ik. Het komt er op neer dat je de beide mengsel schroeven zo instelt dat je vacuum maximaal is. Bij een originele motor zal dat tussen de 17 en 20 liggen, op een toerental van +- 800 a 850.
Als je die waarde niet haalt moet je eerst op zoek naar een lekkage voordat je andere conclusies trekt. Er gaat ook vacuum naar je automaat bak, mits je die hebt maar ook nAar een evt. Rembooster. Dus alleen rond de intake stopt het niet,

Succes!
Groetjes, Robin
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Ik maakte een denkfout door er vanuit te gaan dat de beide poorten afgesloten waren, maar dat zijn ze niet. Er zitten sleuven in waardoor het vacuum van de een met de ander verbonden is... en dan blijft er maar 1 systeem over.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1809
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

Even een gekke tip maar dit kan wel eens problemen opleveren. Sommige vinden het mooi om de bougiekabels allemaal nettjes naast elkaar naar de bougies te leiden alleen kan dit problemen opleveren met de kabel 7 en 8. Omdat deze na elkaar onsteken kan er crossfire onstaan. Zorg dat de kabel 7 en 8 zover mogelijk van elkaar verwijderd zijn in de bos met bougiekabels. Dus niet in de 5-6-7-8 volgorde op de houdertjes drukken maar in 7-5-6-8.
Van de fabriek uit zijn ze óók zo geleverd!
Hetzelfde probleem heb je ook bij Chevy motoren bij cilinders 5 en 7
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op zo 16 mei, 2021 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”