Probleem met kleppen Ford 302

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nickh
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 sep, 2019 06:21

Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door Nickh »

Goedemorgen mustang kenners,

Ik heb nu al een tijdje mijn Ford Mustang en heb nu sinds een tijdje een probleem. Het probleem is dat de tuimelaar van de uitlaat klep van cilinder n. 7 er af schiet.

Eerder heb ik altijd al last gehad van het bekende gerammel wat hier ontstaat. Toen ik dit ging controleren kwam ik er achter dat er een vul ring tussen de tuimelaar en de moer zaten. De vorige eigenaar heeft dit zo gedaan omdat, hij anders de tuimelaars niet kon spannen. Dit komt om dat het draad van de “studs” ophield.

Ondertussen is de tuimelaar waar ik het eerder over had meerdere keren eraf gevallen. Daarom wil ik nu wel graag weten wat ik precies fout doe. De kleppen stel ik door op volgorde van 1-5-4-2-6-3-7-8 (ontsteking volgorde) eerst de kleppen van cilinder 1 te stellen. Met de zuiger omhoog (in de compressie slag) stel ik de 2 kleppen totdat er geen speling meer is en dan een halve slag erbij.

Ik heb de lifters, tuimelaars, stoter stangen en koppen zelfs na gekeken. Bij de tuimelaars is niets te zien want, die zijn allemaal hetzelfde. De lifters heb ik getest en vergeleken met andere en lijken ook gewoon te werken. De stoter stangen zijn 6,876”. Bij de kleppen in de koppen heb ik gezien dat er boven op sommige kleppen een “dop” zit. Waarom dit is gedaan weet ik ook niet.

Foto's:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Mijn vragen aan jullie kenners zijn:

-Waarvoor zijn de doppen op de kleppen?
-Wat kan de oorzaak zijn van dat de uitlaat klep van cilinder n. 7 er telkens afschiet?

Ik hoor het graag als jullie nog meer informatie nodig hebben.

Groeten van Nick
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door Big_fun_58 »

Hoi Nick,
Wat ik zie is dat er de verkeerde moeren opzitten (met een nylon ring). Het kan dat de moer los loopt na enige tijd. Ik zou beginnen met een nieuwe set originele borgmoeren te monteren (de versies zonder nylon!). De lash caps op de stelen (vaak alleen op de zachtere kleppen) zouden geen probleem moeten geven. Kan jij eens een of meerdere fotos kunnen maken van het aanloopvlakje van de tuimelaars (tussen de opstaande randjes)? Deze moeten een iets bol vlak hebben maar kunnen ook uitgeslagen zijn. Dan moet je ze vervangen (ik heb er nog wel een paar). Heb jij een standdard nokkenas erin zitten?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door peer »

Die moeren is eigenlijk ook het enige wat mij opvalt. Je zou de tuimelaar moer en stoter eens kunnen wisselen met die van nummer 8 en kijken of het probleem ook mee verplaatst. Maar het moeten gebruiken van een opvulring omdat je draad anders te kort is klinkt niet echt als een juiste oplossing.
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door JaCo »

Is de stud er niet uit aan het komen?

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Nickh
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 sep, 2019 06:21

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door Nickh »

Bedankt voor de snelle reactie!

Van die moeren is inderdaad wel een goed punt! Daar zal ik eens achteraan gaan.

Daarnaast heb ik nog even goed gekeken naar de bolling van de tuimelaars. Hier viel me wel op dat er bij 2 tuimelaars een scheurtje zat. Voor de rest niets. Deze tuimelaars kwamen van de inlaat klep van 5 en 8. Foto’s van dit heb ik bij de andere link gezet.

De studs lijken ook hetzelfde te zitten als de andere. Aan de studs kan ik met de hand niets bewegen. Is er een manier om er achter te komen of dit goed zit?

Ik hoor graag als jullie meer weten!

Groeten van Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door edgar »

Bovenkant studs liggen op gelijke hoogte. Te controleren door er een lineaal overheen te leggen
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door Big_fun_58 »

De tuimelaars zien er redelijk goed uit. Op de foto 1 lijkt het of er een vlak kantje te zien ( ingesleten?). Die even nakijken.
Studs zouden geen probleem moeten geven met een std nokkenas en std veren. Wat Edgar zei. Even een liniaal erop. Meer dan 2 mm verschil dan even goed checken.
Succes! :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door richard66coupe »

Ik neem aan dat als de tuimelaar van de klep valt dat de moer dan los is gelopen?

Wat mij opvalt is dat dit volgens mij zgn. positive stop studs zijn. Dit zie je aan dat het gedeelte na het schroefdraad dikker is. Volgens mij is het de bedoeling bij dit type stud dat je de moer dan tegen die rand aan draait waardoor hij niet snel los zal lopen. Je moet dan natuurlijk wel een goede afstelling hebben in de lifter. Vermoedelijk kun je dan met shims wat stellen en anders met langere of kortere pushrods werken(of van die klephoedjes gebruiken). Zelf heb ik zgn. adjustable studs waarbij het schroefdraad even dik is als het gedeelte eronder. Hierbij worden dan metalen lock moeren gebruikt. Houd er rekening mee dat het schroefdraad mogelijk anders (dunner) is bij jouw studs als je moeren aanschaft!

Die hoedjes op de klep noemen ze lash caps. Hiermee kan je o.a. ook je tuimelaars wat stellen als je niet goed uitkomt met je lifter afstelling. Ze kunnen ook gebruikt worden om te voorkomen dat de steel (verder) afgekauwd wordt of als die railtjes van je tuimelaars de klep retainer raken(dit lijkt me bij jou niet aan de orde).
Gebruikersavatar
Nickh
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 sep, 2019 06:21

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door Nickh »

Opnieuw bedankt voor de reactie,

Wat betreft de studs lijken ze allemaal op dezelfde hoogte. Maar als ik de tuimelaars zonder die vulring er op vast zet, heb ik speling. Daarom heeft de vorige eigenaar dit zo gedaan alleen waardoor dit komt weet ik niet.

Ik zal eerst een goede moeren op zoeken want, de kans is er met deze moeren dat ze los rammelen. De tuimelaars hebben allemaal nog een bolling. Bij 2 tuimelaars zit er wel een scheurtje in. Misschien een goed idee om die gelijk te vervangen?

Groeten van Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door B67FSTB »

Probeer eerst maar met de juiste moeren. Dat met nylon is zeker niet goed. Wat betreft de afstelling van de hydraulische klepstoters , ergens in 68 zijn ze verandert naar positiv stop afstelling. Daarvoor moes je eerst zodanig regelen dat de speling juist weg was en dan 1/2 tot 1 toer bijdraaien. Ergens in 68 zijn ze naar positiv stop systeem overgeschakeld. Dwz regelen tot dat de speling wg is en dan moet je binnen 3/4 toer einde draad bereikt hebben. Dit kan omdat de studs onderaan iets dikker zijn. Kun je de casting nummer van de koppen nog bekijken ?
IMHO.

Verstuurd vanaf mijn SM-A605FN met Tapatalk

Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Gebruikersavatar
Nickh
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 sep, 2019 06:21

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door Nickh »

Bedankt voor je reactie,

Ik heb D0OE 302 koppen. Deze schijnen van 1970 te zijn. Zoals ik hierboven ook al heb verteld zitten er een ring tussen de tuimelaar en de moer. Als ik die eraf laat kan ik niet ver genoeg de moer er op draaien.. Ik krijg hem dan niet gespannen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Probleem met kleppen Ford 302

Bericht door B67FSTB »

Je hebt inderdaad koppen van een 70er . En je pushrods zijn te lang.
Geef de lengte eens door.Misschien dat ik er kortere heb liggen.

Heb je toevallig de boek " How-to rebuilt Small-block Ford engines ?
Op pag.116 ongeveer kun je het zelf lezen.

Ikzelf was verrast met die afstelling toen ik de koppen van een 351W aan het installeren was.
De afstellen gebeurd door de lengte van de pushrods te veranderen maar een shim (s/s rondel) tss moer en rocker arm kan geen kwaad om de afstelling te bereiken.

Wel de juiste moeren gebruiken.

IMHO.
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”