Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Helemaal mee eens! Ze moeten goed en zonder enige lekkage functioneren en anders worden vernieuwd.
Ik was meer verbaasd dat de remdruk weer helemaal goed is (en gebleven) nadat ik ca 3-4 weken geleden remvloeistof heb toegevoegd.
Om die reden vroeg ik mij af of een lekkage in een remcilinder ook zomaar weer weg kan zijn als die weer even in gebruik is geweest (dat de seals er in alles weer goed afsluiten).

Uiteraard moet je zo’n remcilinder direct vervangen en zijn het inderdaad niet de kosten, maar ik was meer benieuwd of een remcilinder kan gaan lekken na een hele winter niet rijden en dat na bijvullen en weer even kort rijden (incl remmen) zo’n lekkage ook zomaar weer kan verdwijnen.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1530
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door grandmaster n »

Ik denk niet dat de cilinder plotseling weer goed is.
Wss heb je weer (wat) druk vanwege het feit dat de remvloeistof beter op peil is.
Na een "paar keer" remmen loopt de vloeistof weer weg (via de lekkende cilinder) en daarmee ook je remdruk.

gr
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door mymustang »

peer schreef: za 01 mei, 2021 11:38 Een volledige 'kant en klare' kit kost ongeveer 1500 euro, afhankelijk van het type en wat je wil natuurlijk.

Dit is dan met nieuwe master cilinder (ja die moet je ook vervangen) en een booster (als je een automaat hebt, booster voor een schakelbak is iets lastiger). Zelf ben ik nooit tevreden geweest over de ssbc kit, maar ook niet over de scott drake kit. De ssbc kit heb ik 2 keer gehad, beide keren problemen gehad met de master cilinder, altijd een slap pedaal. Schijnt veel voor te komen als je wat zoekt op internet. De scott drake kit daar braken simpelweg 4 (van de 10) wiel studs af bij het vastzetten op 100nm. Dit is echt 'pisbakkenstaal' en dat wil je niet als wielbouten... Zelf heel erg tevreden over willwood, maar dat kost net wat meer.
Ik heb onlangs een conversieset gekocht voor €1000.
Omvat discbrakes, booster, drukregelaar en dual bowl mastercilinder. Van merk CSRP.
Complete kit en het is nog een copy van hoe destijds de originele schijfremmen waren.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 929
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door sjirafje »

mymustang schreef: ma 31 mei, 2021 17:37
peer schreef: za 01 mei, 2021 11:38 Een volledige 'kant en klare' kit kost ongeveer 1500 euro, afhankelijk van het type en wat je wil natuurlijk.

Dit is dan met nieuwe master cilinder (ja die moet je ook vervangen) en een booster (als je een automaat hebt, booster voor een schakelbak is iets lastiger). Zelf ben ik nooit tevreden geweest over de ssbc kit, maar ook niet over de scott drake kit. De ssbc kit heb ik 2 keer gehad, beide keren problemen gehad met de master cilinder, altijd een slap pedaal. Schijnt veel voor te komen als je wat zoekt op internet. De scott drake kit daar braken simpelweg 4 (van de 10) wiel studs af bij het vastzetten op 100nm. Dit is echt 'pisbakkenstaal' en dat wil je niet als wielbouten... Zelf heel erg tevreden over willwood, maar dat kost net wat meer.
Ik heb onlangs een conversieset gekocht voor €1000.
Omvat discbrakes, booster, drukregelaar en dual bowl mastercilinder. Van merk CSRP.
Complete kit en het is nog een copy van hoe destijds de originele schijfremmen waren.
Heb je een linkje?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Dakloos »

Zie mijn linkje een paar posts terug......
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door mymustang »

sjirafje schreef: di 01 jun, 2021 12:46
mymustang schreef: ma 31 mei, 2021 17:37
peer schreef: za 01 mei, 2021 11:38 Een volledige 'kant en klare' kit kost ongeveer 1500 euro, afhankelijk van het type en wat je wil natuurlijk.

Dit is dan met nieuwe master cilinder (ja die moet je ook vervangen) en een booster (als je een automaat hebt, booster voor een schakelbak is iets lastiger). Zelf ben ik nooit tevreden geweest over de ssbc kit, maar ook niet over de scott drake kit. De ssbc kit heb ik 2 keer gehad, beide keren problemen gehad met de master cilinder, altijd een slap pedaal. Schijnt veel voor te komen als je wat zoekt op internet. De scott drake kit daar braken simpelweg 4 (van de 10) wiel studs af bij het vastzetten op 100nm. Dit is echt 'pisbakkenstaal' en dat wil je niet als wielbouten... Zelf heel erg tevreden over willwood, maar dat kost net wat meer.
Ik heb onlangs een conversieset gekocht voor €1000.
Omvat discbrakes, booster, drukregelaar en dual bowl mastercilinder. Van merk CSRP.
Complete kit en het is nog een copy van hoe destijds de originele schijfremmen waren.
Heb je een linkje?
Je moet eens googelen naar mister mustang. Robert Kreber is ook een forum lid. Mooie kit en vlotte afhandeling bij die man.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Ik heb nog een andere vraag mbt mijn drum brakes (voor) die ik gereviseerd wil hebben nu ik een lekkende remcilinder heb rechts voor. De beide achterremmen zijn ca 5 jaar geleden helemaal gereviseerd.

Momenteel heb ik Dot 3 remvloeistof in het systeem. Dit spul is erg corrosief.

Nu ik de drum brakes voor wil (mogelijk laten) reviseren, is het mogelijk het hele systeem naar een synthese remvloeistof, zoals Dot 5, te brengen?
Is dat een kwestie van alles goed flushen, etc en dan Dot 5 er in of moeten dan ook master cilinder en remleidingen worden vernieuwd?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Dakloos »

Ken je de site google? :wink:

DOT 5 invoeren: https://www.panhardclub.nl/overschakele ... vloeistof/
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door richard66coupe »

Ik zou het persoonlijk alleen overwegen als ik alles ging vervangen en zeker wist dat alle nieuwe componenten hiervoor geschikt waren.
Niet alle nieuwe rubbers en slangen zijn er voor gemaakt. Ik heb een paar jaar terug alles vervangen en heb er toch weer dot 4 in gedaan en spoel het wat door met verse vloeistof elke paar jaar.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Mensen, ik heb mijn voorwiel de drum brake open gemaakt. Naast dat ik zie dat idd de remcilinder flink lek is, zitten de 2 remschoenen ook onder de remvloeistof. Volgens mij zijn ze qua dikte praktisch niet versleten, maar er zit dus wel olie op. Zijn de remschoenen nog te gebruiken na goed schoonmaken, of moet je die ook in deze situatie vernieuwen?
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door mymustang »

Als de voering goed doortrokken is door remvloeistof, dan kan je ze best vervangen. Telkens je remt gaat de olie vrijkomen van de voering en je remwrijving ( frictie tussen de voering en trommel) die gaat slecht zijn of helemaal niet... maw, jou remkracht gaat minder zijn en verschillen tov de andere wielen. Als gevolg dat de wagen flink kan wegtrekken.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

OK, veel dank! De schoonmaken heeft niet zin/lukt niet echt?
En wat doet een beetje goed garagebedrijf: als er remvloeistof op de remschoenen zit van 1 rem, vervangen ze dan alles in 1 keer (remcilinder, de verenset, remschoenen en eventueel ook de remslang)?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1809
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Big_fun_58 »

Gewoon de remschoenen goed schoonmaken met remmenreiniger en als laatste goed schoonschuren met grof schuurpapier. Gaat bijna altijd goed.. Succes!!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door mymustang »

Ik werk in een garagebedrijf. Als het maar oppervlakkig is kan je doen wat Jan zegt. Als ze echt veelvuldig doordrongen zijn van remvloeistof, dan ga je toch flink moeten ontvetten en schuren. Heb hier al gevallen gehad die met remverschil bleven zitten.
Proberen kan natuurlijk geen kwaad.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door edgar »

Nieuwe remschoenen kosten iets van 60 euro. Ik zou mijn verlies nemen voor een stukje peace of mind.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”