Eerste Mustang klusjes...
Geplaatst: zo 07 mar, 2021 23:34
Vrijdag 5 maart mijn 2016 Mustang GT convertible op kunnen halen en wat een heerlijke dagen waren het
Allereerst ben ik er achter gekomen dat ik een optie die ik helaas dacht te moeten missen toch heb. Vanaf het 2017 EU model zit er namelijk Apple Carplay op de Mustang en laat mijn in november 2016 op kenteken gezette auto toch een 2017 model zijn! Het VIN nummer bevestigt dit. Ik heb dus Apple Carplay!
De eerste klus was dan ook het updaten van de Sync 3 software. Niet dat ik weet wat het me heeft opgeleverd, maar het is altijd prettig om qua software up-to-date te zijn... Ook heb ik meteen de USB Apple Carplay vervangingsstekker besteld bij Amazon zodat mijn iPhone voortaan voor Apple Carplay niet op de USB poort voor de versnellingspook hoeft te worden aangesloten, maar ook werkt op de USB stekker in het middenconsole opbergvak (deze laadt standaard alleen op, maar heeft geen Apple Carplay).
De tweede klus was om de witte EU achterlichten te vervangen door de rode Vland exemplaren. Ten eerste vind ik de rode achterlichten veel mooier dan de witte en ten tweede is de US manier van richting aangeven veel mooier dan de EU manier. Gele knipperlichten horen IMHO niet op een Mustang: sequentiele rode knippers is het geworden!
De laatste klus was het installeren van een windscherm. Het originele Ford windscherm met Pony logo was met 530 Euro toch iets te gortig, zodat het een windscherm van Cabrio Supply is geworden: een Nederlands bedrijf. Het scherm heeft een erg hoge kwaliteit en bevalt tot nu toe goed. En met iets meer dan 200 Euro inclusief verzendkosten een veel betere prijs/kwaliteit, dan maar geen Pony logo.
En de belangrijkste klus tussendoor was natuurlijk genieten van de auto! En dat is gelukt! Man, wat ben ik als Corvette-liefhebber toch ook enorm onder de indruk van deze auto. Met mijn 50 levensjaren heb ik al heel wat Corvettes bestuurd, van een basis 1986 coupe met 245pk, via een 405pk sterke 1993 ZR-1 (Lotus motor met bovenliggende nokkenassen) naar een 2004 Corvette convertible met 345PK. Allemaal fantastische auto's met geweldige V8 motoren met een heerlijk geluid. En dat geluid van de Mustang dan?
Corvette-rijders zijn gewend aan de ouderwetse pushrod motor: centrale nokkenas met klepstoters. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan. Zelfs de laatste C8 met middenmotor werkt nog op deze beproefde dinosaurus-techniek. In 1990 waren er een paar oproerkraaiers binnen General Motors die het anders wilden doen. Ze lieten Lotus Engeland een motor ontwikkelen voor een "super-Corvette". Lotus was erg bedreven in de 4-kleppentechniek en dubbele bovenliggende nokkenassen, dus deze nieuwe motor kreeg, erg on-Corvette, een dubbele bovenliggende nokkenas. Ik was altijd al enorm gefascineerd door dit buitenbeentje, de ZR-1 genaamd waar er in 6 jaar tijd ongeveer 7000 van zijn gebouwd, dus op een gegeven moment kocht ik een 1993 ZR-1. Man, wat een beest: 405PK was geweldig veel vermogen voor 1993 en deze motor gedroeg zich compleet anders dan de pushrod motoren die we gewend waren. Meer toeren en een ander, sneller roffelend geluid.
Dus wat schetste mijn verbazing toen ik mijn GT voor het eerst startte? Datzelfde snelle roffelende geluid! Kippevel!
Niet vreemd natuurlijk, want de Coyote is in grote lijnen een moderne versie van die oude ZR-1/LT-5 motor met 4 kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. En mijn plannen voor een uitlaat-upgrade kunnen voorlopig van tafel, want wat klinkt die standaard uitlaat al goed zeg. En die Sport+ mode is al helemaal geweldig, alhoewel dat wel wat gewenning vergt om niet rond een lantaarnpaal gevouwen te eindigen.
En vanavond heb ik nog even met de kleuren van mijn interieurverlichting zitten spelen, man wat een heerlijke auto is dit.
Allereerst ben ik er achter gekomen dat ik een optie die ik helaas dacht te moeten missen toch heb. Vanaf het 2017 EU model zit er namelijk Apple Carplay op de Mustang en laat mijn in november 2016 op kenteken gezette auto toch een 2017 model zijn! Het VIN nummer bevestigt dit. Ik heb dus Apple Carplay!
De eerste klus was dan ook het updaten van de Sync 3 software. Niet dat ik weet wat het me heeft opgeleverd, maar het is altijd prettig om qua software up-to-date te zijn... Ook heb ik meteen de USB Apple Carplay vervangingsstekker besteld bij Amazon zodat mijn iPhone voortaan voor Apple Carplay niet op de USB poort voor de versnellingspook hoeft te worden aangesloten, maar ook werkt op de USB stekker in het middenconsole opbergvak (deze laadt standaard alleen op, maar heeft geen Apple Carplay).
De tweede klus was om de witte EU achterlichten te vervangen door de rode Vland exemplaren. Ten eerste vind ik de rode achterlichten veel mooier dan de witte en ten tweede is de US manier van richting aangeven veel mooier dan de EU manier. Gele knipperlichten horen IMHO niet op een Mustang: sequentiele rode knippers is het geworden!
De laatste klus was het installeren van een windscherm. Het originele Ford windscherm met Pony logo was met 530 Euro toch iets te gortig, zodat het een windscherm van Cabrio Supply is geworden: een Nederlands bedrijf. Het scherm heeft een erg hoge kwaliteit en bevalt tot nu toe goed. En met iets meer dan 200 Euro inclusief verzendkosten een veel betere prijs/kwaliteit, dan maar geen Pony logo.
En de belangrijkste klus tussendoor was natuurlijk genieten van de auto! En dat is gelukt! Man, wat ben ik als Corvette-liefhebber toch ook enorm onder de indruk van deze auto. Met mijn 50 levensjaren heb ik al heel wat Corvettes bestuurd, van een basis 1986 coupe met 245pk, via een 405pk sterke 1993 ZR-1 (Lotus motor met bovenliggende nokkenassen) naar een 2004 Corvette convertible met 345PK. Allemaal fantastische auto's met geweldige V8 motoren met een heerlijk geluid. En dat geluid van de Mustang dan?
Corvette-rijders zijn gewend aan de ouderwetse pushrod motor: centrale nokkenas met klepstoters. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan. Zelfs de laatste C8 met middenmotor werkt nog op deze beproefde dinosaurus-techniek. In 1990 waren er een paar oproerkraaiers binnen General Motors die het anders wilden doen. Ze lieten Lotus Engeland een motor ontwikkelen voor een "super-Corvette". Lotus was erg bedreven in de 4-kleppentechniek en dubbele bovenliggende nokkenassen, dus deze nieuwe motor kreeg, erg on-Corvette, een dubbele bovenliggende nokkenas. Ik was altijd al enorm gefascineerd door dit buitenbeentje, de ZR-1 genaamd waar er in 6 jaar tijd ongeveer 7000 van zijn gebouwd, dus op een gegeven moment kocht ik een 1993 ZR-1. Man, wat een beest: 405PK was geweldig veel vermogen voor 1993 en deze motor gedroeg zich compleet anders dan de pushrod motoren die we gewend waren. Meer toeren en een ander, sneller roffelend geluid.
Dus wat schetste mijn verbazing toen ik mijn GT voor het eerst startte? Datzelfde snelle roffelende geluid! Kippevel!
Niet vreemd natuurlijk, want de Coyote is in grote lijnen een moderne versie van die oude ZR-1/LT-5 motor met 4 kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. En mijn plannen voor een uitlaat-upgrade kunnen voorlopig van tafel, want wat klinkt die standaard uitlaat al goed zeg. En die Sport+ mode is al helemaal geweldig, alhoewel dat wel wat gewenning vergt om niet rond een lantaarnpaal gevouwen te eindigen.
En vanavond heb ik nog even met de kleuren van mijn interieurverlichting zitten spelen, man wat een heerlijke auto is dit.