64.5 Coupe 289 3 speed manual
Geplaatst: ma 04 jan, 2021 13:23
Hi allemaal,
Mijn naam is Bart, 32 jaar en sinds een maand of 3 eigenaar van een 64.5 Mustang.
Heb altijd al een interesse gehad in alles met een motor en wat een beetje geluid maakt.
Ondertussen al een aantal auto's gehad en veel aan gesleuteld, maar toch bleef er altijd een stemmetje roepen.
De laatste tijd niet meer zo veel, maar toen ik nog in het bezit was van een Mini Clubman (BMW Mini) heel veel op de Nürburgring rond gereden en altijd aan het kijken wat we daarna weer konden verbeteren.
Nu een paar jaar later een geen echte project auto meer kwam daar dat stemmetje weer opzetten.
Dus na lang twijfelen toch maar de knoop doorgehakt en dus sinds kort eigenaar van mijn eigen Mustang.
Het is een handgeschakelde 289 Coupe.
En zoals te zien op de foto vanaf een afstandje ziet ie er niet eens zo heel slecht uit haha.
Maar zodra je dichterbij komt is er genoeg mis aan, maar daarom niet een minder leuk project.
Wat de plannen zijn met de auto, eerst zorgen dat deze technisch in orde is.
Ophanging nakijken.
Roest punten aanpakken en daarna lekker rond gaan rijden.
En ooit het ding helemaal uit elkaar trekken en van 0 af aan opnieuw opbouwen.
Maar dat gaan we dit jaar zeker nog niet doen.
Heb er zin in om er iets moois van te gaan maken en hopelijk dat we elkaar een keer tegenkomen.
Heb de auto in Oktober in ontvangst mogen nemen. Deze zou in orde gemaakt worden voor de keuring aangezien deze bijna direct uit Texas kwam.
Dus op voorhand al een afspraak gepland bij de RDW zodat er zo snel mogelijk een kenteken op kon komen.
Ja dat ging toch even iets anders dan verwacht....
Wat normaal een ritje van 20 minuten naar Den Bosch zou moeten zijn duurde 1.5 uur. 2 keer langs de weg stil gestaan met een kokende motor...
En ja daar sta je dan met alle goede bedoelingen. Gelukkig had ik de kofferbak vol met gereedschap zodat ik toch nog wel iets kon doen. Maar dit had ik niet verwacht. Gelukkig wel een grote fles water meegenomen. Komt al die uren op Youtube toch van pas. RoadKill heeft me goed voorbereid haha.
Auto af laten koelen wat toch best nog wel wat tijd kost als het stil staat.
De eerste beste was straat bezocht en alles schoon gespoeld en om het goed af te laten koelen.
Alles weer gevuld om het volgende stuk te rijden. In de straat bij de RDW was het weer raak......
Met een stomende auto kwam ik daar de hoek om, dus maar meteen doorgereden naar de wasstraat.....
Uiteindelijk bleek er nog best wat mis te zijn met de auto.
Rem verschil was gigantisch, op de achteraf deed 1 wiel al het werk.
Schokdempers voor waren zo lek als maar kan.
Wiellagers met veel speling en ga zo maar door.
Het was uit eindelijk nog een lijst met bijna 10 punten die niet goed waren
Dus van het keuring klaar maken was niet veel gekomen zullen we maar zeggen....
Toch was de keurmeester wel te spreken over de algehele staat van de auto en dat het een goede basis was om iets moois van te maken.
Dus gelukkig toch niet helemaal de spreekwoordelijke kat in de zak gekocht.
Hierna weer richting huis gegaan. Maar niet voordat ik nog een keer langs de weg kon gaan staan.
Ze konden het kenteken voor niet zien dus werd ik aan de kant gezet.
Achteraf niets aan de hand en nog een tijdje met de agenten staan praten.
Dat blijkt iets te zijn wat nog veel vaker ging gebeuren, als ik ergens sta met de auto, of aan het werk ben buiten komt er altijd wel iemand naar je toe om een praatje te maken.
Uit eindelijk op de terugweg via Berlicum om nog even bij een kennis op bezoek te gaan. Hij werkt dagelijks met Amerikaanse autos dus wilde daar ook nog even info inwinnen. Dit zodat we een plan konden maken om de auto voor de controle keuring in orde te hebben, en kijken wat we nog meer tegen kwamen.
Hierna eerst zelf aan de slag gegaan om wat dingen aan te pakken die ik zelf kon doen.
Het was voor nu vooral zaak om te zorgen dat er asap een kenteken op de auto kwam.
Dus bij mijn ouders in de schuur aan de slag gegaan om de afkeur lijst punt voor punt af te werken.
Rondom de schokdempers vevangen, koelsysteem nagelopen, tich keer de motor warm laten worden en door gespoeld om alle troep er uit te krijgen en ook nog het koelblok van de radiator laten vervangen etc etc.
Uit eindelijk de auto naar mijn kennis gebracht om de wiellagers, remmen afstellen en de koppeling te laten vervangen.
Dit laatste onder het mom nu we toch bezig zijn, want dit zou anders over een paar weken toch moeten gebeuren.
Want er was niet fatsoenlijk met de auto weg te rijden vanuit stilstand.
Uit eindelijk een paar weken na de eerste keuring terug gegaan en met vlag en wimpel door de controle keuring.
Auto is ook niet meer warm geworden en kon in een ruk door blijven rijden.
Ideaal haha.
Dus het kenteken is binnen en we kunnen nu dus echt aan de slag deze winter.
De plannen voor nu zijn wat elektrische gremlins eruit halen.
Wat heerlijk makkelijk is, niets geen printplaten gewoon de kabel volgen en kijken waar je uit komt.
Dit is zo anders dan aan een Mini werken hahaha.
Ik kan nu weer zien hoe vol de tank zit en hoe hard ik rij.
Alleen de verlichting in het dashboard doet het nog niet.
Ook ben ik begonnen met de zoektocht naar roest.
Ik wist dat de kofferbak wat plekken had.
Dus daar zijn we maar aan begonnen.
Verder het hele interieur eruit gehaald wat ook heerlijk simpel ging.
Want ik wist dat er in de vloerplaat 2 plekjes zaten. Alleen nadat ik met de staalborstel bezig was geweest kwam ik in die vloer bij de bestuurder toch nog wel wat meer gaten tegen.
Dus deze gaat er ook uit en wordt vervangen door een nieuw paneel.
Dus het plan voor nu is om te kijken welke nieuwe panelen ik nodig heb om de auto redelijk roest vrij te krijgen voor zover dat gaat.
Daarna alle rubbers nalopen en vervangen. Ook in de ophaning.
Wat daarna komt, dat zien we dan wel weer.
Ben er in ieder geval achter gekomen dat ik een hulplijn heel dichtbij heb want heb al kennis gemaakt met Reiny van Uden.
Die werkt in de buurt en kwa laatst al een praatje maken en de dag erna zat er al een boekje met de electra diagramen in de bus.
Ik ga jullie een beetje op de hoogte proberen te houden via mijn pagina en hopelijk dat we elkaar een keer tegen komen onderweg.
Groetjes,
Bart
Mijn naam is Bart, 32 jaar en sinds een maand of 3 eigenaar van een 64.5 Mustang.
Heb altijd al een interesse gehad in alles met een motor en wat een beetje geluid maakt.
Ondertussen al een aantal auto's gehad en veel aan gesleuteld, maar toch bleef er altijd een stemmetje roepen.
De laatste tijd niet meer zo veel, maar toen ik nog in het bezit was van een Mini Clubman (BMW Mini) heel veel op de Nürburgring rond gereden en altijd aan het kijken wat we daarna weer konden verbeteren.
Nu een paar jaar later een geen echte project auto meer kwam daar dat stemmetje weer opzetten.
Dus na lang twijfelen toch maar de knoop doorgehakt en dus sinds kort eigenaar van mijn eigen Mustang.
Het is een handgeschakelde 289 Coupe.
En zoals te zien op de foto vanaf een afstandje ziet ie er niet eens zo heel slecht uit haha.
Maar zodra je dichterbij komt is er genoeg mis aan, maar daarom niet een minder leuk project.
Wat de plannen zijn met de auto, eerst zorgen dat deze technisch in orde is.
Ophanging nakijken.
Roest punten aanpakken en daarna lekker rond gaan rijden.
En ooit het ding helemaal uit elkaar trekken en van 0 af aan opnieuw opbouwen.
Maar dat gaan we dit jaar zeker nog niet doen.
Heb er zin in om er iets moois van te gaan maken en hopelijk dat we elkaar een keer tegenkomen.
Heb de auto in Oktober in ontvangst mogen nemen. Deze zou in orde gemaakt worden voor de keuring aangezien deze bijna direct uit Texas kwam.
Dus op voorhand al een afspraak gepland bij de RDW zodat er zo snel mogelijk een kenteken op kon komen.
Ja dat ging toch even iets anders dan verwacht....
Wat normaal een ritje van 20 minuten naar Den Bosch zou moeten zijn duurde 1.5 uur. 2 keer langs de weg stil gestaan met een kokende motor...
En ja daar sta je dan met alle goede bedoelingen. Gelukkig had ik de kofferbak vol met gereedschap zodat ik toch nog wel iets kon doen. Maar dit had ik niet verwacht. Gelukkig wel een grote fles water meegenomen. Komt al die uren op Youtube toch van pas. RoadKill heeft me goed voorbereid haha.
Auto af laten koelen wat toch best nog wel wat tijd kost als het stil staat.
De eerste beste was straat bezocht en alles schoon gespoeld en om het goed af te laten koelen.
Alles weer gevuld om het volgende stuk te rijden. In de straat bij de RDW was het weer raak......
Met een stomende auto kwam ik daar de hoek om, dus maar meteen doorgereden naar de wasstraat.....
Uiteindelijk bleek er nog best wat mis te zijn met de auto.
Rem verschil was gigantisch, op de achteraf deed 1 wiel al het werk.
Schokdempers voor waren zo lek als maar kan.
Wiellagers met veel speling en ga zo maar door.
Het was uit eindelijk nog een lijst met bijna 10 punten die niet goed waren
Dus van het keuring klaar maken was niet veel gekomen zullen we maar zeggen....
Toch was de keurmeester wel te spreken over de algehele staat van de auto en dat het een goede basis was om iets moois van te maken.
Dus gelukkig toch niet helemaal de spreekwoordelijke kat in de zak gekocht.
Hierna weer richting huis gegaan. Maar niet voordat ik nog een keer langs de weg kon gaan staan.
Ze konden het kenteken voor niet zien dus werd ik aan de kant gezet.
Achteraf niets aan de hand en nog een tijdje met de agenten staan praten.
Dat blijkt iets te zijn wat nog veel vaker ging gebeuren, als ik ergens sta met de auto, of aan het werk ben buiten komt er altijd wel iemand naar je toe om een praatje te maken.
Uit eindelijk op de terugweg via Berlicum om nog even bij een kennis op bezoek te gaan. Hij werkt dagelijks met Amerikaanse autos dus wilde daar ook nog even info inwinnen. Dit zodat we een plan konden maken om de auto voor de controle keuring in orde te hebben, en kijken wat we nog meer tegen kwamen.
Hierna eerst zelf aan de slag gegaan om wat dingen aan te pakken die ik zelf kon doen.
Het was voor nu vooral zaak om te zorgen dat er asap een kenteken op de auto kwam.
Dus bij mijn ouders in de schuur aan de slag gegaan om de afkeur lijst punt voor punt af te werken.
Rondom de schokdempers vevangen, koelsysteem nagelopen, tich keer de motor warm laten worden en door gespoeld om alle troep er uit te krijgen en ook nog het koelblok van de radiator laten vervangen etc etc.
Uit eindelijk de auto naar mijn kennis gebracht om de wiellagers, remmen afstellen en de koppeling te laten vervangen.
Dit laatste onder het mom nu we toch bezig zijn, want dit zou anders over een paar weken toch moeten gebeuren.
Want er was niet fatsoenlijk met de auto weg te rijden vanuit stilstand.
Uit eindelijk een paar weken na de eerste keuring terug gegaan en met vlag en wimpel door de controle keuring.
Auto is ook niet meer warm geworden en kon in een ruk door blijven rijden.
Ideaal haha.
Dus het kenteken is binnen en we kunnen nu dus echt aan de slag deze winter.
De plannen voor nu zijn wat elektrische gremlins eruit halen.
Wat heerlijk makkelijk is, niets geen printplaten gewoon de kabel volgen en kijken waar je uit komt.
Dit is zo anders dan aan een Mini werken hahaha.
Ik kan nu weer zien hoe vol de tank zit en hoe hard ik rij.
Alleen de verlichting in het dashboard doet het nog niet.
Ook ben ik begonnen met de zoektocht naar roest.
Ik wist dat de kofferbak wat plekken had.
Dus daar zijn we maar aan begonnen.
Verder het hele interieur eruit gehaald wat ook heerlijk simpel ging.
Want ik wist dat er in de vloerplaat 2 plekjes zaten. Alleen nadat ik met de staalborstel bezig was geweest kwam ik in die vloer bij de bestuurder toch nog wel wat meer gaten tegen.
Dus deze gaat er ook uit en wordt vervangen door een nieuw paneel.
Dus het plan voor nu is om te kijken welke nieuwe panelen ik nodig heb om de auto redelijk roest vrij te krijgen voor zover dat gaat.
Daarna alle rubbers nalopen en vervangen. Ook in de ophaning.
Wat daarna komt, dat zien we dan wel weer.
Ben er in ieder geval achter gekomen dat ik een hulplijn heel dichtbij heb want heb al kennis gemaakt met Reiny van Uden.
Die werkt in de buurt en kwa laatst al een praatje maken en de dag erna zat er al een boekje met de electra diagramen in de bus.
Ik ga jullie een beetje op de hoogte proberen te houden via mijn pagina en hopelijk dat we elkaar een keer tegen komen onderweg.
Groetjes,
Bart