Restomod in Nederland
Moderator: Shelby GT-H
Restomod in Nederland
Ik ben al een paar weken op en neer aan het mailen met de RDW maar het lijk allemaal een beetje vaag te zijn.
Mijn huidige project is nog niet klaar maar ik ben al bezig met het plannen van een volgend project. Als volgend project zou ik graag een moderne (coyote) motor in een 65 tot 70 fastback/sportsroof plaatsen, met daarmijn mogelijk een onafhankelijke achter ophanging, schijfremmen rondom en de verwijderede shocktowers enz.
Nu is mijn vraag, krijg je dit uiteindelijk nog wel door de keuring bij de RDW? Ik heb mogelijk al een chassis op het oog, maar dit is orgineel een 6 cilinder.
Nu heb je de 1/3 en 2/3 regel, maar dat geld voor wagens met een los chassis. Onze chassis en body is 1 geheel.
Mijn huidige project is nog niet klaar maar ik ben al bezig met het plannen van een volgend project. Als volgend project zou ik graag een moderne (coyote) motor in een 65 tot 70 fastback/sportsroof plaatsen, met daarmijn mogelijk een onafhankelijke achter ophanging, schijfremmen rondom en de verwijderede shocktowers enz.
Nu is mijn vraag, krijg je dit uiteindelijk nog wel door de keuring bij de RDW? Ik heb mogelijk al een chassis op het oog, maar dit is orgineel een 6 cilinder.
Nu heb je de 1/3 en 2/3 regel, maar dat geld voor wagens met een los chassis. Onze chassis en body is 1 geheel.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55
Re: Restomod in Nederland
Hallo Peer, zoals je waarschijnlijk weet, kun je dit op 2 manieren doen; de makkelijkste manier is om een oude V8 erin te bouwen en dan op keuring gaan en daarna upgraden naar Coyote uitvoering.
Kan me voorstellen, als je zo veel pk's hebt, dat je het 100 % legaal wilt hebben, het mogelijke probleem is niet zo zeer de motor, maar als je een sceptische RDW medewerker hebt, zal die zijn vraagtekens zetten bij het weghalen van de shocktowers…..
Mijn keuze zou zijn om te zorgen dat je V8 op je papieren hebt staan en als alles klaar is met het "Coyote-Treatment" nog een keer naar de RDW met het verzoek om het aantal pk' s op papier te zetten.
Je moet uiteraard aantonen waar de motor vandaan komt.
Hoe wil je het met de bedrading doen?
Denk je de originele kabelboom kwijt te kunnen of ga je met een standalone ECU ?
Mooi projekt ! Succes !
PS Op papier heeft de RDW het vaak over "goed en deugdelijk gemonteerd", maar wat is hun referentiekader ?
Kan me voorstellen, als je zo veel pk's hebt, dat je het 100 % legaal wilt hebben, het mogelijke probleem is niet zo zeer de motor, maar als je een sceptische RDW medewerker hebt, zal die zijn vraagtekens zetten bij het weghalen van de shocktowers…..
Mijn keuze zou zijn om te zorgen dat je V8 op je papieren hebt staan en als alles klaar is met het "Coyote-Treatment" nog een keer naar de RDW met het verzoek om het aantal pk' s op papier te zetten.
Je moet uiteraard aantonen waar de motor vandaan komt.
Hoe wil je het met de bedrading doen?
Denk je de originele kabelboom kwijt te kunnen of ga je met een standalone ECU ?
Mooi projekt ! Succes !
PS Op papier heeft de RDW het vaak over "goed en deugdelijk gemonteerd", maar wat is hun referentiekader ?
Re: Restomod in Nederland
Het moet inderdaad gewoon kloppen, anders begin ik er niet aan. Ik ga geen risico's lopen om in de problemen te komen bij een ongeval.
Maar hoe zit het straks met het verdwijnen van de APK. In principe doen ze alleen nog maar een controle op het chassis nummer bij de RDW?
Het idee is om een standalone ecu te gebruiken en een handbak. Maar het hangt er vanaf wat ik kan vinden. Een losse motor is wel te vinden maar als ik een 2015+ kan vinden met flinke achterschade kan ik nog overwegen om zelfs delen van het interieur enz over te nemen misschien zelfs wel het hele cluster.
Maar hoe zit het straks met het verdwijnen van de APK. In principe doen ze alleen nog maar een controle op het chassis nummer bij de RDW?
Het idee is om een standalone ecu te gebruiken en een handbak. Maar het hangt er vanaf wat ik kan vinden. Een losse motor is wel te vinden maar als ik een 2015+ kan vinden met flinke achterschade kan ik nog overwegen om zelfs delen van het interieur enz over te nemen misschien zelfs wel het hele cluster.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55
Re: Restomod in Nederland
Wat voor risico loop je als het vermogen op papier staat ?
Denk je echt als er andere assen onder een oud chassis zitten, dat dat een probleem kan worden?
Er zijn nu ook oude Mustangs, waar een IRS en een IFS onder zit, niemand laat dat keuren.
Motorvermogen daar wordt je op afgerekend met een ongeval.
Denk je echt als er andere assen onder een oud chassis zitten, dat dat een probleem kan worden?
Er zijn nu ook oude Mustangs, waar een IRS en een IFS onder zit, niemand laat dat keuren.
Motorvermogen daar wordt je op afgerekend met een ongeval.
Re: Restomod in Nederland
Zo bedoel ik het ook, Er zijn er genoeg die op papier 200pk hebben en onder de kap richting de 400 gaan. Krijg je een ongeval en ze zouden het nagaan dan heb je een probleem. Maar bij een normaal uitziend blok zie je dat niet zo snel (mijn 347 stroker zag er hetzelfde uit als de standaard 289) en zullen ze niet zo snel onderzoek doen. Maar als er 200 pk op staat en ze zien een 2015 blok met supercharger (ja ik heb plannen ) dan zouden ze wel eens moeilijk kunnen doen.
Re: Restomod in Nederland
Met een modern blok kunnen ze misschien moeilijk doen. Ik kan echter bij mijn ouwe hok op papier nergens terugvinden wat het vermogen of inhoud is. Volgens de RDW is het een 8 cilinder van 0 cm2.
Vraag me af wat er gebeurd als ik met een, vers uit de VS geïmporteerde, T code 65'er Mustang met een 351W stroker bij de RDW kom....
Vraag me af wat er gebeurd als ik met een, vers uit de VS geïmporteerde, T code 65'er Mustang met een 351W stroker bij de RDW kom....
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Restomod in Nederland
Sorry, verkeerd gelezen.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
- Swordfish79
- Berichten: 828
- Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20
Re: Restomod in Nederland
Mocht je voor je project nog interesse hebben in een 4 link kit voor de achteras.
Stuur maar een PB ik ga er toch niets meer mee doen.
Zit ook al een aangepaste achteras behuizing bij en pas-stukken om te lassen.
Grtz Peter
Stuur maar een PB ik ga er toch niets meer mee doen.
Zit ook al een aangepaste achteras behuizing bij en pas-stukken om te lassen.
Grtz Peter
Re: Restomod in Nederland
Zeker intressant als het door gaat neem ik zeker contact op
- 67gt500
- Donateur 2014
- Berichten: 1718
- Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
- Locatie: Wierden (overijssel)
- Contacteer:
Re: Restomod in Nederland
In mijn rally project zat ook een L6 en nu een V8.peer schreef: ↑ma 02 nov, 2020 09:01 Ik ben al een paar weken op en neer aan het mailen met de RDW maar het lijk allemaal een beetje vaag te zijn.
Mijn huidige project is nog niet klaar maar ik ben al bezig met het plannen van een volgend project. Als volgend project zou ik graag een moderne (coyote) motor in een 65 tot 70 fastback/sportsroof plaatsen, met daarmijn mogelijk een onafhankelijke achter ophanging, schijfremmen rondom en de verwijderede shocktowers enz.
Nu is mijn vraag, krijg je dit uiteindelijk nog wel door de keuring bij de RDW? Ik heb mogelijk al een chassis op het oog, maar dit is orgineel een 6 cilinder.
Nu heb je de 1/3 en 2/3 regel, maar dat geld voor wagens met een los chassis. Onze chassis en body is 1 geheel.
Ik heb eerst een schouwing laten doen met de L6 en V8 op de pallet (€145 dacht ik) maar de beste meneer van de RDW zij tegen mij dat het niet nodig was geweest omdat ik alles goed op de foto had en waar het blok gebleven is.
Maar ik wou het zekere voor het onzekere en zo zou ik het ook doen als ik jou was, het gaat hier natuurlijk ook nog eens om een modern blok!
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
-
- Berichten: 868
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
- Locatie: limburg
Re: Restomod in Nederland
Volgens de site van de RDW mag je maximaal 20% van het opgegeven (in het kenteken register) motor vermogen afwijken. Als het motorvermogen zou je opnieuw de auto ter keuring moeten aanbieden.
Je verandert de motor/bak waarbij de motorcode/aantal cylinders of brandstof soort, afwijkt van het kenteken of je gaat van een hand bak naar automaat of omgedraaid, betekend altijd een herkeuring.
Het veranderen van remmen, wiel ophanging, vering, modificaties aan het chassis ect : altijd herkeuren (volgens het RDW). Bij het RDW spreekt men van hoofdonderdelen, dit wil zeggen, Delen van het chassis of frame, zoals de vloerplaat, dragende delen, stuur inrichting ect.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig
Een motor of bak wijziging keuring bij het RDW stelt op zich niet zo veel voor als alles goed gemaakt is. Wat wel erg belangrijk is, is dat je een kopie van het kenteken hebt van de auto waar de motor of bak uit komen en het liefst ook een rekening van die motor en/of bak. Vermogen speelt dan ook geen rol.
Ga je naar de RDW om veranderingen op te geven zoals remmen, wiel ophanging, vering, modificaties aan het chassis, stuur inrichting ect dan kom je er erg snel achter dat ze dat niet zo leuk vinden. Je moet niet verbaast zijn dat je na de keuring een uitnodiging gaat krijgen voor een keuring bij de RDW in Lelystad waarbij je ook vragen gaat krijgen over bv sterkte berekeningen van de chassis en frame componenten die je verandert hebt en hoe zich dat weer verhoud met het resterende oude chassis of frame. Uit eigen ervaring kan ik je al vertellen dat dit behoorlijk in de papieren kan lopen en vaak ook erg lang gaat duren. Afhankelijk van de percentage nieuwe of gewijzigde onderdelen en veranderingen moet je niet verbaast zijn dat de auto als een nieuwe auto word geclassificeerd en gekeurd en dat jij een nieuw kenteken krijgt.
De praktijk.
Voor de APK maakt het niet uit wat er onder de motorkap zit, mits deze wel de zelfde brandstof gebruikt als wat op het kenteken staat en dat geldt ook voor veranderde remmen, wiel ophanging, vering, modificaties aan het chassis ect.
Behalve de RDW in Lelystad heeft geen enkele RDW keuring station een testbank om het motorvermogen te meten en de politie heeft dat ook niet. ook zal de politie niet zomaar onder je auto gaan kijken of onder motorkap want vaak weten ze niet wat origineel was en wat weer niet. Je moet al net de pech hebben dat de politie twijfels heeft bij jou auto en de auto meeneemt en aan een technische keuring onderwerpt. Omdat die wijzigingen niet opgegeven en ook gekeurd zijn, heb je geen geldig kenteken. Zonder een geldig kenteken heb jij ook geen geldige verzekering. Nu zul je de auto wel terug krijgen maar wel met de nodige boetes + de auto moet als nog RDW gekeurd worden of terug gebracht worden naar origineel en ook zal ook door de RDW gekeurd moeten worden.
Yess knallen met de auto........paff en een serieus ongeluk.
Dan word het wel spannend want is dit ongeluk te wijten aan een issue met de auto of zijn er zwaar gewonde of doden gevallen, dan zal de auto wel nagekeken gaan worden. Dat word door experts van de politie gedaan en die gasten weten wel wat van auto's. Komt naar voren dat de auto te veel afwijkt van het origineel, heb je een serieus probleem. Omdat die wijzigingen niet opgegeven en ook gekeurd zijn, heb je geen geldig kenteken. Zonder een geldig kenteken heb jij ook geen geldige verzekering. (kijk je polis maar eens na of vraag het de verzekeraar) Je raad al waar dit naar toe gaat. Je draait zelf voor alle kosten op van het ongeluk op en waarschijnlijk zul je, je ook nog eens bij een rechter mogen verantwoorden.
Ja maar...........Ik rij al jaren zo rond.
Dan heb je waarschijnlijk erg veel geluk gehad.
Wat is wijsheid?
Ik zou in ieder geval de nieuwe/geüpgradede motor en/of bak door de RDW laten keuren en de rest zo als de wiel ophanging, remmen , ect. nog even standaard laten houden totdat je het gewijzigde kenteken krijgt. Waarom? Omdat een gewijzigde motor/bak het eerste is waar men naar kijkt bij bv een ongeluk of controle. Als dat al in het kenteken staat kijkt men vaak niet verder dan dat tenzij je zoveel wijzigingen hebt gedaan waardoor de auto niet meer op het origineel lijkt. Vraag dat maar eens aan de fast and furious jappen bak rijders die om de haverklap aan gehouden worden en mee mogen voor een technisch onderzoek.
Ja maar.........ik heb een kennis en die heeft een zwaar gemodificeerde mustang gekocht met een coyote motor, onafhankelijke wiel ophanging en schijven rond om, 20 inch wielen, te veel mod's om op te noemen, op een veiling site en hier zo een kenteken gekregen.
Was dat gesprek op een verjaardag of borrel waar de drank rijkelijk vloeide? Wat men vaak niet verteld is dat men er een 2e originele mustang van het zelfde bouwjaar en body style er naast heeft staan waar men de motor ombouwt, die laat keuren, en dan het chassis nummer en kenteken op de gemodificeerde auto zet. Ik ken zelfs een belg die zowel de originele auto als de gemodificeerde auto met de zelfde kleur, het zelfde chassis nummers en kentekens in de garage heeft staan. De gemodificeerde auto daar hij rijdt mee, de originele gebruikt hij alleen voor de keuring.
Niet dat ik iemand op ideeën wil brengen.................
Je verandert de motor/bak waarbij de motorcode/aantal cylinders of brandstof soort, afwijkt van het kenteken of je gaat van een hand bak naar automaat of omgedraaid, betekend altijd een herkeuring.
Het veranderen van remmen, wiel ophanging, vering, modificaties aan het chassis ect : altijd herkeuren (volgens het RDW). Bij het RDW spreekt men van hoofdonderdelen, dit wil zeggen, Delen van het chassis of frame, zoals de vloerplaat, dragende delen, stuur inrichting ect.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig
Een motor of bak wijziging keuring bij het RDW stelt op zich niet zo veel voor als alles goed gemaakt is. Wat wel erg belangrijk is, is dat je een kopie van het kenteken hebt van de auto waar de motor of bak uit komen en het liefst ook een rekening van die motor en/of bak. Vermogen speelt dan ook geen rol.
Ga je naar de RDW om veranderingen op te geven zoals remmen, wiel ophanging, vering, modificaties aan het chassis, stuur inrichting ect dan kom je er erg snel achter dat ze dat niet zo leuk vinden. Je moet niet verbaast zijn dat je na de keuring een uitnodiging gaat krijgen voor een keuring bij de RDW in Lelystad waarbij je ook vragen gaat krijgen over bv sterkte berekeningen van de chassis en frame componenten die je verandert hebt en hoe zich dat weer verhoud met het resterende oude chassis of frame. Uit eigen ervaring kan ik je al vertellen dat dit behoorlijk in de papieren kan lopen en vaak ook erg lang gaat duren. Afhankelijk van de percentage nieuwe of gewijzigde onderdelen en veranderingen moet je niet verbaast zijn dat de auto als een nieuwe auto word geclassificeerd en gekeurd en dat jij een nieuw kenteken krijgt.
De praktijk.
Voor de APK maakt het niet uit wat er onder de motorkap zit, mits deze wel de zelfde brandstof gebruikt als wat op het kenteken staat en dat geldt ook voor veranderde remmen, wiel ophanging, vering, modificaties aan het chassis ect.
Behalve de RDW in Lelystad heeft geen enkele RDW keuring station een testbank om het motorvermogen te meten en de politie heeft dat ook niet. ook zal de politie niet zomaar onder je auto gaan kijken of onder motorkap want vaak weten ze niet wat origineel was en wat weer niet. Je moet al net de pech hebben dat de politie twijfels heeft bij jou auto en de auto meeneemt en aan een technische keuring onderwerpt. Omdat die wijzigingen niet opgegeven en ook gekeurd zijn, heb je geen geldig kenteken. Zonder een geldig kenteken heb jij ook geen geldige verzekering. Nu zul je de auto wel terug krijgen maar wel met de nodige boetes + de auto moet als nog RDW gekeurd worden of terug gebracht worden naar origineel en ook zal ook door de RDW gekeurd moeten worden.
Yess knallen met de auto........paff en een serieus ongeluk.
Dan word het wel spannend want is dit ongeluk te wijten aan een issue met de auto of zijn er zwaar gewonde of doden gevallen, dan zal de auto wel nagekeken gaan worden. Dat word door experts van de politie gedaan en die gasten weten wel wat van auto's. Komt naar voren dat de auto te veel afwijkt van het origineel, heb je een serieus probleem. Omdat die wijzigingen niet opgegeven en ook gekeurd zijn, heb je geen geldig kenteken. Zonder een geldig kenteken heb jij ook geen geldige verzekering. (kijk je polis maar eens na of vraag het de verzekeraar) Je raad al waar dit naar toe gaat. Je draait zelf voor alle kosten op van het ongeluk op en waarschijnlijk zul je, je ook nog eens bij een rechter mogen verantwoorden.
Ja maar...........Ik rij al jaren zo rond.
Dan heb je waarschijnlijk erg veel geluk gehad.
Wat is wijsheid?
Ik zou in ieder geval de nieuwe/geüpgradede motor en/of bak door de RDW laten keuren en de rest zo als de wiel ophanging, remmen , ect. nog even standaard laten houden totdat je het gewijzigde kenteken krijgt. Waarom? Omdat een gewijzigde motor/bak het eerste is waar men naar kijkt bij bv een ongeluk of controle. Als dat al in het kenteken staat kijkt men vaak niet verder dan dat tenzij je zoveel wijzigingen hebt gedaan waardoor de auto niet meer op het origineel lijkt. Vraag dat maar eens aan de fast and furious jappen bak rijders die om de haverklap aan gehouden worden en mee mogen voor een technisch onderzoek.
Ja maar.........ik heb een kennis en die heeft een zwaar gemodificeerde mustang gekocht met een coyote motor, onafhankelijke wiel ophanging en schijven rond om, 20 inch wielen, te veel mod's om op te noemen, op een veiling site en hier zo een kenteken gekregen.
Was dat gesprek op een verjaardag of borrel waar de drank rijkelijk vloeide? Wat men vaak niet verteld is dat men er een 2e originele mustang van het zelfde bouwjaar en body style er naast heeft staan waar men de motor ombouwt, die laat keuren, en dan het chassis nummer en kenteken op de gemodificeerde auto zet. Ik ken zelfs een belg die zowel de originele auto als de gemodificeerde auto met de zelfde kleur, het zelfde chassis nummers en kentekens in de garage heeft staan. De gemodificeerde auto daar hij rijdt mee, de originele gebruikt hij alleen voor de keuring.
Niet dat ik iemand op ideeën wil brengen.................
- 67gt500
- Donateur 2014
- Berichten: 1718
- Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
- Locatie: Wierden (overijssel)
- Contacteer:
Re: Restomod in Nederland
In 2009 heb ik de Eleanor ingevoerd met dikke motor en IRS en IFS.
Geen vragen gehad over hoe en wat en hoeveel kw heb je onder de kap? Dat mocht ik zelf aangeven.
Het is dus niet helemaal allemaal moeilijk moeilijk.
Geen vragen gehad over hoe en wat en hoeveel kw heb je onder de kap? Dat mocht ik zelf aangeven.
Het is dus niet helemaal allemaal moeilijk moeilijk.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Re: Restomod in Nederland
Even voor de duidelijkheid, ik zoek geen truukjes in het grijze gebied. Het moet goed en officieel anders gaat het niet gebeuren.
Bij de RDW ben ik al doorverwezen naar 3 afdelingen en ik heb nog altijd geen antwoord....
Eerst de motor dan de ophangen klinkt voor mij al een grijs gebied, als het niet in 1 keer mag, waarom dan wel in 2?
Daarnaast is dat geen optie, je krijgt een coyote niet in een 65-70 zonder de shocktowers te verwijderen.
Het is uiteraard wel belangrijk dat de wagen niet als 'nieuw' gezien wordt, want dan is het financieel niet te doen aangezien ze dan dus ook BPM gaan rekenen.
Bij de RDW ben ik al doorverwezen naar 3 afdelingen en ik heb nog altijd geen antwoord....
Eerst de motor dan de ophangen klinkt voor mij al een grijs gebied, als het niet in 1 keer mag, waarom dan wel in 2?
Daarnaast is dat geen optie, je krijgt een coyote niet in een 65-70 zonder de shocktowers te verwijderen.
Het is uiteraard wel belangrijk dat de wagen niet als 'nieuw' gezien wordt, want dan is het financieel niet te doen aangezien ze dan dus ook BPM gaan rekenen.
-
- Berichten: 868
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
- Locatie: limburg
Re: Restomod in Nederland
2009 is al 11 jaar geleden. Tijden veranderen. Om die rede heb ik juist verwezen naar de site van het RDW.
En zoals Peer al aangeeft, zodra je info nodig hebt word je al tig keer door verwezen want niemand weet schijnbaar iets. Jammer dat de RDW de uitgebreide regelgeving omtrent motorwijzigingen van de site heeft gehaald.
Re: Restomod in Nederland
Klopt, ik heb 5 jaar geleden nog meegeholpen aan een cobra, toen gelden de 2/3 regel heel simpel: Chassis en aandrijving 'orgineel' body anders dus mocht deze het oude kenteken houden. Maar voor onze mustangs geld dat zo niet, en is het weghalen van de shocktowers een aanpassing aan het chassis/body?capri v8 driver schreef: ↑di 10 nov, 2020 11:412009 is al 11 jaar geleden. Tijden veranderen. Om die rede heb ik juist verwezen naar de site van het RDW.
En zoals Peer al aangeeft, zodra je info nodig hebt word je al tig keer door verwezen want niemand weet schijnbaar iets. Jammer dat de RDW de uitgebreide regelgeving omtrent motorwijzigingen van de site heeft gehaald.
RDW kom je echt niet verder mee, lijkt de belastingdienst wel...