nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Moderator: Shelby GT-H
nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Hallo iedereen,
Ik ga voor een radiator + fan upgrade in de Cobra.
Maar er is een erg groot aanbod aan radiatoren / fans.
Dus ik wil graag eens luisteren wat goed is en hoe ik het best verder aanpak.
- kwaliteit + moet er goed uitzien
- aluminium, full tig weld, geen epoxyheaders
- geen dop / no fill neck; die zit op hogergeplaatst expantietankje (tankje ziet de volledige druk) met overloop leiding
- crossflow
- inlet passagierszijde hoog
- outlet bestuurderszijde laag
- HxBxD = 47 x 65 x 7 cm ; huidige fan heeft een extra 12cm dikte, dus 19cm in totaal.
- koelvermogen ? huidige heeft 43 lamellen van 2x14mm en lijkt me 4 row. Motor is relatief standaard 302, maar mogelijks later nog upgrade plannen
- bijhorende fan SPAL ? of een 2 voudige fan setup ? ik heb geen airco en hoeven dus niet apart aan/uit te gaan.
- montage is custom : ik heb momenteel 2 vertikale profielen die 67,5 cm uit elkaar staan waarop ik zal moeten afmonteren. Is trilling een issue hier ? borgmoeren...
ik las goede dingen over bepaalde merken :
- Dewitts
- Fluidyne
- Griffin
Ik las ook mindere dingen over bepaalde merken :
Champion, Patriot, American Eagle.
Huidige elektrische montage van mijn tempsensor begrijp ik niet, maar OK, ik zal het toch moeten herdoen.
Waar hoort de tempsensor best te zitten op een 302 ? Bij mij zit die momenteel geïntegreerd op de outletheader van de radiator, maar dat is bij een nieuwe radiator wellicht niet het geval ?
Ik heb blauwe silicone voorgevormde koelslangen.
Door de juiste radiator te kiezen hoop ik hier niets aan te hoeven veranderen, is dat een juiste aanpak ?
Waar koop ik dit best ?
Dit zal toch over een behoorlijk bedrag gaan en dan lopen de importkosten wel op denk ik.
Bedankt alvast voor reacties !
Grts, C.
Ik ga voor een radiator + fan upgrade in de Cobra.
Maar er is een erg groot aanbod aan radiatoren / fans.
Dus ik wil graag eens luisteren wat goed is en hoe ik het best verder aanpak.
- kwaliteit + moet er goed uitzien
- aluminium, full tig weld, geen epoxyheaders
- geen dop / no fill neck; die zit op hogergeplaatst expantietankje (tankje ziet de volledige druk) met overloop leiding
- crossflow
- inlet passagierszijde hoog
- outlet bestuurderszijde laag
- HxBxD = 47 x 65 x 7 cm ; huidige fan heeft een extra 12cm dikte, dus 19cm in totaal.
- koelvermogen ? huidige heeft 43 lamellen van 2x14mm en lijkt me 4 row. Motor is relatief standaard 302, maar mogelijks later nog upgrade plannen
- bijhorende fan SPAL ? of een 2 voudige fan setup ? ik heb geen airco en hoeven dus niet apart aan/uit te gaan.
- montage is custom : ik heb momenteel 2 vertikale profielen die 67,5 cm uit elkaar staan waarop ik zal moeten afmonteren. Is trilling een issue hier ? borgmoeren...
ik las goede dingen over bepaalde merken :
- Dewitts
- Fluidyne
- Griffin
Ik las ook mindere dingen over bepaalde merken :
Champion, Patriot, American Eagle.
Huidige elektrische montage van mijn tempsensor begrijp ik niet, maar OK, ik zal het toch moeten herdoen.
Waar hoort de tempsensor best te zitten op een 302 ? Bij mij zit die momenteel geïntegreerd op de outletheader van de radiator, maar dat is bij een nieuwe radiator wellicht niet het geval ?
Ik heb blauwe silicone voorgevormde koelslangen.
Door de juiste radiator te kiezen hoop ik hier niets aan te hoeven veranderen, is dat een juiste aanpak ?
Waar koop ik dit best ?
Dit zal toch over een behoorlijk bedrag gaan en dan lopen de importkosten wel op denk ik.
Bedankt alvast voor reacties !
Grts, C.
Laatst gewijzigd door Cobretti op do 09 apr, 2020 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Vanwaar die wens om per se met zo’n overlooptank te werken en per se geen fill neck/dop willen? Volgens mij beperkt dat je zoektocht onnodig en kun je net zo goed een normaal overlooptankje gebruiken i.c.m. een radiateurdop met dopje om vloeistof te kunnen terugzuigen, zoals die van Stant.
De merken die je noemt zijn gerenommeerd en hier op DMFF zijn genoeg radiateurthreads over te vinden.
Ga je voor prijs/kwaliteit dan is Champion een goede oplossing. Goedkoop, maar doen het goed en ik heb er 2 van gehad naar tevredenheid. Uiteraard zullen Fluidyne, Griffin, DeWitts beter zijn, maar die kosten flink meer.
Ik zou nu voor een aluminium 2 row gaan met 1.25” fins. Deze heeft een beter koelvermogen (2.5” in totaal) ipv de marketinghype radiateurs met 4 rijen met kleine fins, in totaal kleiner dan de 2 rows.
Zelf wil ik voor mijn nieuwe Mustang een ACP radiateur kopen. 2 x 1.25” rijen en een originele “look” van de bovenkant. Ik ga hem dan lichtjes (!) zwart spuiten met Eastwood Radiator paint om de originele looks te behouden i.c.m. betere koeling van een moderne alu radiateur.
Qua elektrische fan heb ik goede ervaringen met SPAL. Denk er wel aan dat je evt. moet upgraden naar een betere alternator vanwege hogere amperebehoefte.
p.s.: Andere bekende merken zijn nog: Northern Radiators en Be Cool. Succes!
De merken die je noemt zijn gerenommeerd en hier op DMFF zijn genoeg radiateurthreads over te vinden.
Ga je voor prijs/kwaliteit dan is Champion een goede oplossing. Goedkoop, maar doen het goed en ik heb er 2 van gehad naar tevredenheid. Uiteraard zullen Fluidyne, Griffin, DeWitts beter zijn, maar die kosten flink meer.
Ik zou nu voor een aluminium 2 row gaan met 1.25” fins. Deze heeft een beter koelvermogen (2.5” in totaal) ipv de marketinghype radiateurs met 4 rijen met kleine fins, in totaal kleiner dan de 2 rows.
Zelf wil ik voor mijn nieuwe Mustang een ACP radiateur kopen. 2 x 1.25” rijen en een originele “look” van de bovenkant. Ik ga hem dan lichtjes (!) zwart spuiten met Eastwood Radiator paint om de originele looks te behouden i.c.m. betere koeling van een moderne alu radiateur.
Qua elektrische fan heb ik goede ervaringen met SPAL. Denk er wel aan dat je evt. moet upgraden naar een betere alternator vanwege hogere amperebehoefte.
p.s.: Andere bekende merken zijn nog: Northern Radiators en Be Cool. Succes!
1966 Mustang Fastback
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Bedankt voor je reactie en info saf1908 !saf1908 schreef: ↑di 25 feb, 2020 19:46 Vanwaar die wens om per se met zo’n overlooptank te werken en per se geen fill neck/dop willen? Volgens mij beperkt dat je zoektocht onnodig en kun je net zo goed een normaal overlooptankje gebruiken i.c.m. een radiateurdop met dopje om vloeistof te kunnen terugzuigen, zoals die van Stant.
Ik dacht mijn huidige setup (zie foto hierboven) te behouden. Dan kan ik mijn slangen hergebruiken. Ook mijn tankje kan ik dan hergebruiken en vind ik wel mooi zo. Ik heb ook weinig ervaring om van huidig concept af te wijken. Kan ik het anders doen terwijl ik mijn slangen en tankje kan behouden ?
Een Champion gaat het niet worden, ik ga iets meer uitgeven.
Ook Griffin valt af : tot mijn verbazing een Cobra thread gevonden waarbij de bakken epoxy gelijmd waren... Mss kort door de bocht, maar ja ik moet ergens beslissingen nemen hé.
Vrees dat ik er toch nog even ga over doen om te beslissen wat ik precies koop en waar dat voordeligst is.
Alle tips zijn welkom. Ik ben van plan hier enkele foto's te posten van mijn radiatorproject.
Greets,
C.
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Zie dit vaak op klassiekers maar wat is eigenlijk, afgezien het milieu aspect, de meerwaarde van zo'n overlooptankje?
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Bij opwarming van het koelsysteem zal de koelvloeistof druk opbouwen en bij een bepaalde druk de koelvloeistof naar buiten persen. Deze wordt dan opgevangen door het overlooptankje en bij afkoeling van de motor wordt dit weer teruggezogen in het systeem. Je verliest dus geen koelvloeistof en de radiateur vult zich weer naarmate de motor afkoelt.
1966 Mustang Fastback
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Dat dacht ik al . Maar als ik mijn radiator met overloop slang afvul en deze drukt bij een warme motor de koelvloeistof een keer naar buiten (sorry milieu ) dan verlies ik wel een keer koelvloeistof maar daar blijft het dan bij.saf1908 schreef: ↑wo 26 feb, 2020 19:17 Bij opwarming van het koelsysteem zal de koelvloeistof druk opbouwen en bij een bepaalde druk de koelvloeistof naar buiten persen. Deze wordt dan opgevangen door het overlooptankje en bij afkoeling van de motor wordt dit weer teruggezogen in het systeem. Je verliest dus geen koelvloeistof en de radiateur vult zich weer naarmate de motor afkoelt.
Wat heb ik dan, met een overloop tank, aan "extra" koelvloeistof als deze bij warme motor er toch uitgeperst wordt en bij koude motor weer wordt terug gezogen?
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Dat zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen, maar ik denk dat hij het er alleen uit perst als de druk echt te hoog wordt, en dat zal met name zijn wanneer je stil staat of hebt geparkeerd. Bij normaal rijden zal dit niet gebeuren en heb je profijt van een maximaal afgevulde radiateur lijkt mij.Dakloos schreef: ↑wo 26 feb, 2020 19:53Dat dacht ik al . Maar als ik mijn radiator met overloop slang afvul en deze drukt bij een warme motor de koelvloeistof een keer naar buiten (sorry milieu ) dan verlies ik wel een keer koelvloeistof maar daar blijft het dan bij.saf1908 schreef: ↑wo 26 feb, 2020 19:17 Bij opwarming van het koelsysteem zal de koelvloeistof druk opbouwen en bij een bepaalde druk de koelvloeistof naar buiten persen. Deze wordt dan opgevangen door het overlooptankje en bij afkoeling van de motor wordt dit weer teruggezogen in het systeem. Je verliest dus geen koelvloeistof en de radiateur vult zich weer naarmate de motor afkoelt.
Wat heb ik dan, met een overloop tank, aan "extra" koelvloeistof als deze bij warme motor er toch uitgeperst wordt en bij koude motor weer wordt terug gezogen?
1966 Mustang Fastback
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Dan zou dat beetje extra koelwater juist van pas kunnen komen.
Bij normaal rijden heb je door de rijwind volop koeling!
Wil het topic van Cobretti niet "kapen" dus back on topic......
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Geen probleem hoor, is nuttige info ! Ik had dezelfde vragen. En als ik mijn setup beter wijzig moet ik het nu doen uiteraard
Maar totdusver ben ik niet van plan te wijzigen.
Grts, C.
Maar totdusver ben ik niet van plan te wijzigen.
Grts, C.
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Ik ben voor mijn setup niet voor een Spal of Flexalite fan gegaan, maar het relatief onbekende Maradyne. Ik weet nog niet hpe goed deze het gaat doen (vraag nog eens over een maandje of wat), maar het kleine broertje heeft mijn vader op zijn Triumph TR4 en die houdt het zaakje goed koel.
De fan slaat alleen bij stationair draaien kort aan, ik denk dat de duty cycle (aan/ uit verhouding ) ongeveer 35/65 is.
Deze fan is aangesloten op een flexalite (dat dan weer wel) pwm fan controller, die na een korte startpuls terugregelt naar 60% toerental. Mocht de fan met continu draaien het toch niet bijbenen, kan het opregelen naar 100% toerental. We hebben dat nog nooit meegemaakt op die auto.
Ik heb indertijd voor deze fan gekozen vanwege de inbouwdiepte zodat ik niet in conflict kom met de pulley op de waterpomp. Dat kan wel eens krap worden als je een grote (16”) fan wilt plaatsen in een Mustang. Dan worden er vaak twee kleine gemonteerd.
Voor jou zal de inbouwdiepte minder zorg zijn denk ik zo.
Oh ja, wat ook wel deftig is, als je de motor af zet loopt de temperatuur kort op in de radiator. De fan controller laat dan nog even kort de fan nalopen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
De fan slaat alleen bij stationair draaien kort aan, ik denk dat de duty cycle (aan/ uit verhouding ) ongeveer 35/65 is.
Deze fan is aangesloten op een flexalite (dat dan weer wel) pwm fan controller, die na een korte startpuls terugregelt naar 60% toerental. Mocht de fan met continu draaien het toch niet bijbenen, kan het opregelen naar 100% toerental. We hebben dat nog nooit meegemaakt op die auto.
Ik heb indertijd voor deze fan gekozen vanwege de inbouwdiepte zodat ik niet in conflict kom met de pulley op de waterpomp. Dat kan wel eens krap worden als je een grote (16”) fan wilt plaatsen in een Mustang. Dan worden er vaak twee kleine gemonteerd.
Voor jou zal de inbouwdiepte minder zorg zijn denk ik zo.
Oh ja, wat ook wel deftig is, als je de motor af zet loopt de temperatuur kort op in de radiator. De fan controller laat dan nog even kort de fan nalopen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Allen,
Heb me intussen verder ingelezen en heb begrepen dat ik een klassiek 'open' koelsysteem heb met expantietank.
En dus niet een 'gesloten' koelsysteem met overflowtank.
Ik heb de voor en nadelen als volgt begrepen : een open koelsysteem heeft wat minder darmen, heeft risico op koelwaterverlies (maar gering zoals hieronder uitgelegd door Saf & Dakloos) en daardoor minder modern en milieuvriendelijk. Op de radiator zelf zit geen vuldop, die zit precies op het hoger geplaatste expantietankje.
@ Edgar, dank voor info !
De electrics heb ik nog niet verder bekeken. Maar inderdaad huidige werking bij stilleggen motor is precies zoals je beschrijft. Als de radiatorfan draait blijft die nog even na-draaien nadat de motor is stilgelegd. Dus ik heb zeker 'ergens' een controller zitten, maar weet niet hoe die eruit ziet en waar die zou moeten zitten. De koelwater temperatuursensor zit geïntegreerd op de radiator en elektrische aansluiting begrijp ik nog niet. Vraag is waar ik in mijn 'open' koelsysteem best de temperatuursensor zal inbouwen ?
Ik zal eens een schema'tje posten hoe mijn huidige setup is.
Grts, C.
Heb me intussen verder ingelezen en heb begrepen dat ik een klassiek 'open' koelsysteem heb met expantietank.
En dus niet een 'gesloten' koelsysteem met overflowtank.
Ik heb de voor en nadelen als volgt begrepen : een open koelsysteem heeft wat minder darmen, heeft risico op koelwaterverlies (maar gering zoals hieronder uitgelegd door Saf & Dakloos) en daardoor minder modern en milieuvriendelijk. Op de radiator zelf zit geen vuldop, die zit precies op het hoger geplaatste expantietankje.
@ Edgar, dank voor info !
De electrics heb ik nog niet verder bekeken. Maar inderdaad huidige werking bij stilleggen motor is precies zoals je beschrijft. Als de radiatorfan draait blijft die nog even na-draaien nadat de motor is stilgelegd. Dus ik heb zeker 'ergens' een controller zitten, maar weet niet hoe die eruit ziet en waar die zou moeten zitten. De koelwater temperatuursensor zit geïntegreerd op de radiator en elektrische aansluiting begrijp ik nog niet. Vraag is waar ik in mijn 'open' koelsysteem best de temperatuursensor zal inbouwen ?
Ik zal eens een schema'tje posten hoe mijn huidige setup is.
Grts, C.
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Je moet de temperatuur meten van het koelwater wat je radiateur uit stroomt weer het blok in.
Bij voldoende koeling door rijwind zal bij een goed bemeten radiator de temperatuur van het gekoelde water hooguit iets boven de doorlaat temperatuur van je thermostaat liggen. Bij wegvallen van de rijwind zal dit oplopen. Dan pas hoeft je fan aan te springen.
Welke delta T je moet aanhouden is
afhankelijk van de regelstrategie van de controller, je koelwaterthermostaat en de maximaal gewenste druk in je systeem. Daarvoor zul ook de aanbeveling van de fabrikant van de controler moeten raadplegen.
Ik denk dat als je de draden van je fan terug volgt, je uiteindelijk bij een controller zou moeten uitkomen. Of loop de temperatuursensoren na, zit er niet eentje tussen de lamellen van de radiator geprikt?
Bij voldoende koeling door rijwind zal bij een goed bemeten radiator de temperatuur van het gekoelde water hooguit iets boven de doorlaat temperatuur van je thermostaat liggen. Bij wegvallen van de rijwind zal dit oplopen. Dan pas hoeft je fan aan te springen.
Welke delta T je moet aanhouden is
afhankelijk van de regelstrategie van de controller, je koelwaterthermostaat en de maximaal gewenste druk in je systeem. Daarvoor zul ook de aanbeveling van de fabrikant van de controler moeten raadplegen.
Ik denk dat als je de draden van je fan terug volgt, je uiteindelijk bij een controller zou moeten uitkomen. Of loop de temperatuursensoren na, zit er niet eentje tussen de lamellen van de radiator geprikt?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Bedankt voor je reactie Edgar
Dit weekend mijn blauwe silicone slangen gereinigd en nieuwe gepaste RVS slangklemmen besteld.
Ook de aanzuigbuis aan het polishen.
Wordt vervolgd.
Grts,
C.
Nu wordt de temperatuur gemeten op de outlet header van de radiator. Het lijkt me dus OK. Welliswaar halfweg, anders gezegd op halve hoogte terwijl de outletnozzle onderaan zit. De vraag is eigenlijk hoe ik het in de toekomst best doe. Is aan de aanzuig van de waterpomp mogelijks een gebruikelijke plaats, waarvoor dan standaard stukken bestaan ? Ik heb ook een RVS buis die de outlet van de radiator met de inlet vd waterpomp verbindt, met silicone flexibels uiteraard. Die buis lijkt me een alternatief voor de gekende veer in de aanzuigflexibel. Ik ben die buis aan het polishen, dus als ik daar beter een nozzle opmaak voor een temp sensor, dan is dit het moment
Ik heb de aansturing van de fan graag zo eenvoudig mogelijk. Om de draden uit te volgen moet ik mijn kabelboom losmaken. Dat moet dan maar, mijn project wordt weer wat groter . Als ik de controller heb kan ik hopelijk achterhalen hoe die precies werkt. Als ik echter een nieuwe fan monteer, is het dan verstandig daar dan meteen een nieuwe bijpassende controller bij te kopen ? en een nieuwe tempsensor ?edgar schreef: ↑vr 28 feb, 2020 12:07 Bij voldoende koeling door rijwind zal bij een goed bemeten radiator de temperatuur van het gekoelde water hooguit iets boven de doorlaat temperatuur van je thermostaat liggen. Bij wegvallen van de rijwind zal dit oplopen. Dan pas hoeft je fan aan te springen.
Welke delta T je moet aanhouden is
afhankelijk van de regelstrategie van de controller, je koelwaterthermostaat en de maximaal gewenste druk in je systeem. Daarvoor zul ook de aanbeveling van de fabrikant van de controler moeten raadplegen.
Ik denk dat als je de draden van je fan terug volgt, je uiteindelijk bij een controller zou moeten uitkomen. Of loop de temperatuursensoren na, zit er niet eentje tussen de lamellen van de radiator geprikt?
Dit weekend mijn blauwe silicone slangen gereinigd en nieuwe gepaste RVS slangklemmen besteld.
Ook de aanzuigbuis aan het polishen.
Wordt vervolgd.
Grts,
C.
Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci
Intussen heb ik oa. verder gekeken voor een nieuwe radiator.
Ik kwam nog volgende merken tegen :
- BeCool (me aaangeraden dr Gearz) https://www.becool.com/jump/aluminum-radiators
- Tri-flow (tripple pass type) https://www.eastwood.com/triflow
- Flex-a-lite (extruded tubes type) https://www.flex-a-lite.com/radiators.html
Heeft iemand ervaring met deze radiators ?
Ik denk dat ik wegens verhoogde Corona levertijden sowieso bij locale radiatorspecialist zal moeten gaan,
maar ik ben me aan het verdiepen en kom toch interessante zaken tegen. Die Tri-Flow en Flex a lite zijn interessante ontwerpen.
Al denk ik dat (vooral die tripple pass) een waterpump upgrade nodig heeft wegens de extra drukval over de radiator.
Dus als iemand info heeft en zin heeft om het te delen, doe gerust.
Grts, C.
Ik kwam nog volgende merken tegen :
- BeCool (me aaangeraden dr Gearz) https://www.becool.com/jump/aluminum-radiators
- Tri-flow (tripple pass type) https://www.eastwood.com/triflow
- Flex-a-lite (extruded tubes type) https://www.flex-a-lite.com/radiators.html
Heeft iemand ervaring met deze radiators ?
Ik denk dat ik wegens verhoogde Corona levertijden sowieso bij locale radiatorspecialist zal moeten gaan,
maar ik ben me aan het verdiepen en kom toch interessante zaken tegen. Die Tri-Flow en Flex a lite zijn interessante ontwerpen.
Al denk ik dat (vooral die tripple pass) een waterpump upgrade nodig heeft wegens de extra drukval over de radiator.
Dus als iemand info heeft en zin heeft om het te delen, doe gerust.
Grts, C.