Rijd de mijne daily. Gemiddeld ergens bij 1:8 (4.6 V8), met 12k km per jaar op de klok erbij. Bezit de auto al sinds 2006, en heb nog steeds geen directe plannen om deze te gaan vervangen.
Qua roest merk ik soms op de randen van de wielbakken wel eens een beetje. Dat is met minimale middelen zelf nog steeds op te lossen, maar ik heb tot op heden nog geen enkele melding van roestvorming gehad welke betrekking heeft op de punten die APK gevoelig zijn. (klopt het af).
Ik heb de auto bij een Ford dealer in onderhoud, en tot nu toe zijn gangbare onderdelen (bougies, filters en dergelijke) nooit een probleem geweest. Die kunnen (volgens mij) lokaal gepakt worden. Ik weet dat mijn garage met me meedenkt, en een leiding met een scheurtje onder de motorkap uiteindelijk niet besteld heeft, maar deze na demontage bij een lokale pijpen-buiger heeft langs gebracht, die ter plekke een vervanging gemaakt heeft. Als je de Ford handleiding mag geloven moet de auto per 5000 mijl een beurt hebben... Dat heb ik zelf al opgerekt naar een keer per jaar gelijk met de APK
Anders liggen de beurten wel heel erg dicht op elkaar.
Op het moment dat je onderdelen nodig hebt die wel wat specifieker zijn, dan kan er een levertijd inzitten. De meest gangbare onderdelen zijn meestal met 1 a 2 weken beschikbaar gebleken (lokale partijen die dergelijk spul hebben liggen, dingen die je zelf vooraf al besteld in de USA, en uiteraard zo her en der een sloper die dan als donor kan fungeren), maar op het moment dat er echt iets specifieks nodig is, dan kan dat ook een maand duren, omdat het dan echt als bestelling uit de USA moet komen. Kun je zelf doen (cjponyparts bijvoorbeeld stuurt ook spul naar Nederland), of je kunt er iemand voor in de arm nemen die het dan met een grotere zending mee laat komen (over het algemeen worden dan de kosten van de individuele zendingen iets lager).
De APK laat ik dan ook meestal zo vroeg mogelijk doen, geeft nog tijd om dingen te bestellen voor de APK verloopt. De kosten van de onderdelen zijn uiteraard wat hoger, maar ook dit is deels afhankelijk van eventuele verzendkosten vanuit de USA. Qua werkzaamheden in de garage kun je er niet direct een prijs aan hangen. Het is een aparte auto, dus zal een eventueel vervangen van een onderdeel mogelijk voor de monteur wat uitzoekwerk vereisen. Het is in ieder geval niet standaard
Het helpt als je een Haynes manual en/of OBD-reader erbij hebt, om ook daar wat zaken mee te kunnen nazoeken. Verwacht in ieder geval voor je onderdelen en onderhoud geen eenheidsprijzen (die Ford voor de andere modellen zo nu en dan wel gebruikt). Alles zal op nacalculatie gaan.
Als je een keus maakt, probeer dan in ieder geval navraag te doen naar de gangbare bekende problemen die van toepassing op de auto kunnen zijn. Koppakking voor de 94-98 modellen is een bekende bijvoorbeeld. Het schijnt dat bepaalde koppen in de 99-04 serie ook wel eens last hebben om een bougie op zijn plek te houden. Dan kun je in ieder geval dat al voor zijn, of er in ieder geval rekening mee houden. En een keuring of in ieder geval een kleine schouwing vooraf kan uiteraard geen kwaad. Je weet immers nooit hoe de vorige eigenaar ermee omgegaan is (beurten netjes op tijd, of de auto 'afraggen').
Ik wens je in ieder geval veel wijsheid en geluk toe met de zoektocht naar een passende auto.