Rest BPM import vanuit EU
Geplaatst: ma 13 aug, 2018 13:54
Hallo,
ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Roger en ook bij mij is het Mustang virus weer aangewakkerd. Vroeger had ik al een 64 1/2 modelletje op mijn kamer staan en sinds ik recent op een autoshow was is mijn interesse voor deze wagens weer helemaal terug.
Ik overweeg om een Mustang te gaan importeren en heb mijn 3 grootste vragen hieronder opgesomd. Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me hierbij zou kunnen helpen.
Ik heb mijn huidige auto en motor ook destijds geïmporteerd vanuit Belgie en Duitsland, maar een en ander uitrekenen voor een auto die niet in de koerslijsten voorkomt is nét iets lastiger.
Ik zou namelijk een schatting willen maken van het te betalen bpm bedrag bij import. Ik heb (zoals de meesten onder ons) niet een eindeloos budget en dus voordat ik de sprong in het diepe waag wil ik iets meer feeling bij hoe eea te berekenen.
Als ik bijvoorbeeld een 2010 mustang wil importeren dan:
- mag ik toch de 2018 methode, óf elke andere BPM rekenmethode vanaf 2010 hanteren en zo de gunstigste (waarschijnlijk ook de 2010 methode) gebruiken om het BPM bedrag te berekenen, nietwaar? Ik heb reeds de BPM tarieven lijst van de belastingdienst gevonden.
1) waar kan ik de netto catalogusprijzen terugvinden van een Mustang uit 2010 of 2011 om zo de historische bpm te berekenen?
Vervolgens dien je dit bpm bedrag te verminderen met een leeftijdsgebonden kortingspercentage
- de leeftijdsgebonden korting dien ik af te leiden van
- het kortingspercentage volgens de forfaitaire tabel
- een afschrijvingspercentage tot stand gekomen door een taxatierapport
2) Klopt mijn beredenering? Zijn er nog andere reken methoden?
Het is namelijk bijna niet te geloven hoe groot de verschillen in BPM berekeningen zijn van jaar tot jaar, uitgaande van de BPM tarievenlijst en uitgaande van een bepaalde CO2 emissie. Je zou bijna je keuze voor je auto import van de leeftijd af laten hangen..
3) Kan het laten maken van een taxatierapport écht zoveel gunstiger zijn? (want als ik de forfaitaire tabel hanteer dan is de afschrijving volgens de belastingdienst al vrij hoog vind ik, toch gauw zo'n 87%)
Alvast bedankt voor een reactie en excuses mocht ik hier vragen stellen die al lang en breed eerder beantwoord zijn, maar ik niet zo snel terug heb gevonden op dit forum.
Groet,
Roger
ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Roger en ook bij mij is het Mustang virus weer aangewakkerd. Vroeger had ik al een 64 1/2 modelletje op mijn kamer staan en sinds ik recent op een autoshow was is mijn interesse voor deze wagens weer helemaal terug.
Ik overweeg om een Mustang te gaan importeren en heb mijn 3 grootste vragen hieronder opgesomd. Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me hierbij zou kunnen helpen.
Ik heb mijn huidige auto en motor ook destijds geïmporteerd vanuit Belgie en Duitsland, maar een en ander uitrekenen voor een auto die niet in de koerslijsten voorkomt is nét iets lastiger.
Ik zou namelijk een schatting willen maken van het te betalen bpm bedrag bij import. Ik heb (zoals de meesten onder ons) niet een eindeloos budget en dus voordat ik de sprong in het diepe waag wil ik iets meer feeling bij hoe eea te berekenen.
Als ik bijvoorbeeld een 2010 mustang wil importeren dan:
- mag ik toch de 2018 methode, óf elke andere BPM rekenmethode vanaf 2010 hanteren en zo de gunstigste (waarschijnlijk ook de 2010 methode) gebruiken om het BPM bedrag te berekenen, nietwaar? Ik heb reeds de BPM tarieven lijst van de belastingdienst gevonden.
1) waar kan ik de netto catalogusprijzen terugvinden van een Mustang uit 2010 of 2011 om zo de historische bpm te berekenen?
Vervolgens dien je dit bpm bedrag te verminderen met een leeftijdsgebonden kortingspercentage
- de leeftijdsgebonden korting dien ik af te leiden van
- het kortingspercentage volgens de forfaitaire tabel
- een afschrijvingspercentage tot stand gekomen door een taxatierapport
2) Klopt mijn beredenering? Zijn er nog andere reken methoden?
Het is namelijk bijna niet te geloven hoe groot de verschillen in BPM berekeningen zijn van jaar tot jaar, uitgaande van de BPM tarievenlijst en uitgaande van een bepaalde CO2 emissie. Je zou bijna je keuze voor je auto import van de leeftijd af laten hangen..
3) Kan het laten maken van een taxatierapport écht zoveel gunstiger zijn? (want als ik de forfaitaire tabel hanteer dan is de afschrijving volgens de belastingdienst al vrij hoog vind ik, toch gauw zo'n 87%)
Alvast bedankt voor een reactie en excuses mocht ik hier vragen stellen die al lang en breed eerder beantwoord zijn, maar ik niet zo snel terug heb gevonden op dit forum.
Groet,
Roger