Pagina 1 van 1

Rest BPM import vanuit EU

Geplaatst: ma 13 aug, 2018 13:54
door Barricade36
Hallo,

ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Roger en ook bij mij is het Mustang virus weer aangewakkerd. Vroeger had ik al een 64 1/2 modelletje op mijn kamer staan en sinds ik recent op een autoshow was is mijn interesse voor deze wagens weer helemaal terug.

Ik overweeg om een Mustang te gaan importeren en heb mijn 3 grootste vragen hieronder opgesomd. Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me hierbij zou kunnen helpen.

Ik heb mijn huidige auto en motor ook destijds geïmporteerd vanuit Belgie en Duitsland, maar een en ander uitrekenen voor een auto die niet in de koerslijsten voorkomt is nét iets lastiger.
Ik zou namelijk een schatting willen maken van het te betalen bpm bedrag bij import. Ik heb (zoals de meesten onder ons) niet een eindeloos budget en dus voordat ik de sprong in het diepe waag wil ik iets meer feeling bij hoe eea te berekenen.

Als ik bijvoorbeeld een 2010 mustang wil importeren dan:
- mag ik toch de 2018 methode, óf elke andere BPM rekenmethode vanaf 2010 hanteren en zo de gunstigste (waarschijnlijk ook de 2010 methode) gebruiken om het BPM bedrag te berekenen, nietwaar? Ik heb reeds de BPM tarieven lijst van de belastingdienst gevonden.

1) waar kan ik de netto catalogusprijzen terugvinden van een Mustang uit 2010 of 2011 om zo de historische bpm te berekenen?

Vervolgens dien je dit bpm bedrag te verminderen met een leeftijdsgebonden kortingspercentage
- de leeftijdsgebonden korting dien ik af te leiden van
- het kortingspercentage volgens de forfaitaire tabel
- een afschrijvingspercentage tot stand gekomen door een taxatierapport

2) Klopt mijn beredenering? Zijn er nog andere reken methoden?
Het is namelijk bijna niet te geloven hoe groot de verschillen in BPM berekeningen zijn van jaar tot jaar, uitgaande van de BPM tarievenlijst en uitgaande van een bepaalde CO2 emissie. Je zou bijna je keuze voor je auto import van de leeftijd af laten hangen..

3) Kan het laten maken van een taxatierapport écht zoveel gunstiger zijn? (want als ik de forfaitaire tabel hanteer dan is de afschrijving volgens de belastingdienst al vrij hoog vind ik, toch gauw zo'n 87%)

Alvast bedankt voor een reactie en excuses mocht ik hier vragen stellen die al lang en breed eerder beantwoord zijn, maar ik niet zo snel terug heb gevonden op dit forum.

Groet,
Roger

Re: Rest BPM import vanuit EU

Geplaatst: ma 13 aug, 2018 15:51
door 1967coupe
Maat van me heeft nog een 2012-2013 te koop.

Handbak V6, 309pk, 147dkm


Gr
Rene

Re: Rest BPM import vanuit EU

Geplaatst: di 14 aug, 2018 12:03
door Barricade36
Dank voor je reactie René

Alleen dat was niet de vraag.

Groet
Roger

Re: Rest BPM import vanuit EU

Geplaatst: di 14 aug, 2018 15:19
door Eric
Barricade36 schreef: ma 13 aug, 2018 13:54 Kan het laten maken van een taxatierapport écht zoveel gunstiger zijn? (want als ik de forfaitaire tabel hanteer dan is de afschrijving volgens de belastingdienst al vrij hoog vind ik, toch gauw zo'n 87%
Taxatie lijkt me met name interessant voor nieuwere auto's. Bij een auto van 8 jaar oud zit je inderdaad richting de 90% met het afschrijvingspercentage, dus dan wordt de extra besparing die taxatie nog kan opleveren relatief klein en daar moeten bovendien de kosten voor de taxatie nog van af.

Netto cataloguswaarden van deze auto's bestaan niet, want ze werden destijds niet nieuw in NL geleverd. Met wat research zou je de oorspronkelijke nieuwwaarde in de USA moeten kunnen terugvinden en de toenmalige dollarkoers. Op basis daarvan kun je hem wel uitrekenen.

Hou er voor de BPM component rekening mee dat in 2010 de overgang van catalogusprijs naar CO2 als basis voor de BPM is ingegaan en je dus afhankelijk van het bouwjaar telkens een andere berekening moet maken. Ook dat is allemaal wel online terug te vinden.

Re: Rest BPM import vanuit EU

Geplaatst: wo 15 aug, 2018 06:02
door Barricade36
Hi Eric,

Top, dank je voor je helder antwoord. Hier kan ik wat mee!

Groet
Roger

Re: Rest BPM import vanuit EU

Geplaatst: wo 05 sep, 2018 09:43
door Nick
Het vervelendste is niet eens zozeer de verschillende berekeningen per jaar, ga er maar vanuit dat in ons geval de oudste berekening het voordeligste is. Het grootste probleem waar ik tegen aan liep (vooral in duitsland) is dat de CO2 grammen ontzettend uiteen liepen (blijkbaar verzinnen ze daar maar iets bij invoer). En die CO2 grammen bepalen nou net de hoogte van de BPM bij ons.