1968 Ford Ltd Country Squire
Moderator: Shelby GT-H
1968 Ford Ltd Country Squire
Hoi allemaal,
Ik heb sinds kort een nieuwe aanwinst. Een zeer originele 1968 ford Ltd country squire.
De wagen heeft de 390 FE 4 bbl motor. Hij staat in zijn originele kleur meadowlark yellow met een chestnut gold interieur.
Volgens het Marti report zijn er maar 685 exemplaren gebouwd in deze kleurencombinatie.
Nu komt het mindere nieuws. Na mijn eerste rit van ong. 100 km is er een tik in de motor gekomen.
We hebben hem in onze werkplaats nagekeken en zijn er zo goed als zeker van dat er een lagerschaal uitgelopen is.
Even contact gehad met de vorige eigenaar en hij is zo correct dat hij wil delen in de kosten.
Het komt er dus op neer dat de motor eruit moet en op zijn minst een deelrevisie zich aanbied.
Als ik toch zover ben dat het blok uit elkaar moet kan ik hem dus beter goed aanpakken.
Nu mijn vraag aan de specialisten. Aangezien het een cruiser is wil ik het blok naar originele specificaties terug opbouwen.
Zijn er bepaalde dingen die ik kan verbeteren tegenover standaard. Ik denk bv. aan het gebruiken van ARP bouten enz.
Uiteraard gaan we pas weten wat er allemaal moet gebeuren als het blok open is.
Tips zijn altijd welkom.
Alvast bedankt en ik zal nog foto's van de wagen posten voor de geïnteresseerden.
gr
Tim
Ik heb sinds kort een nieuwe aanwinst. Een zeer originele 1968 ford Ltd country squire.
De wagen heeft de 390 FE 4 bbl motor. Hij staat in zijn originele kleur meadowlark yellow met een chestnut gold interieur.
Volgens het Marti report zijn er maar 685 exemplaren gebouwd in deze kleurencombinatie.
Nu komt het mindere nieuws. Na mijn eerste rit van ong. 100 km is er een tik in de motor gekomen.
We hebben hem in onze werkplaats nagekeken en zijn er zo goed als zeker van dat er een lagerschaal uitgelopen is.
Even contact gehad met de vorige eigenaar en hij is zo correct dat hij wil delen in de kosten.
Het komt er dus op neer dat de motor eruit moet en op zijn minst een deelrevisie zich aanbied.
Als ik toch zover ben dat het blok uit elkaar moet kan ik hem dus beter goed aanpakken.
Nu mijn vraag aan de specialisten. Aangezien het een cruiser is wil ik het blok naar originele specificaties terug opbouwen.
Zijn er bepaalde dingen die ik kan verbeteren tegenover standaard. Ik denk bv. aan het gebruiken van ARP bouten enz.
Uiteraard gaan we pas weten wat er allemaal moet gebeuren als het blok open is.
Tips zijn altijd welkom.
Alvast bedankt en ik zal nog foto's van de wagen posten voor de geïnteresseerden.
gr
Tim
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Cool, minder leuk natuurlijk het blok maar fair dat hij wil delen in de kosten.
Foto', foto's
Gr
Rene
Foto', foto's
Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
- Big_fun_58
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Leuke wagen. Daar zou je veel plezier mee moeten hebben.
Jammer van de tegenslag.
Idd ARP bouten monteren.
Mijn raad is om zeker een andere nokkenas en lifterset erin te zetten. En iets moderner profiel zal je meer power/koppel geven en misschien iets mooier/zuiniger lopen (als je tenminste een set koopt die vooral meer koppel geeft). Verder kan de oude nokkenas (of kunnen de lifters) versleten zijn...
Een betere oliepomp met ARP oliepomp as zou ik ook niet overslaan.
Kijk ook goed naar slijtage van de 2 tuimelaar assen en zorg dat deze weer goed gemonteerd worden (met de oliegaatjes naar onder). Klinkt stom maar ik zag bij mijn "gereviseerde" 390 (gelukkig vóór het starten) dat het bedrijf deze verkeerd om gemonteerd had (dat kan je zien zonder deze te demonteren)
Laat weten of het idd een lager is die het tikken veroorzaakt want het kan ook een lekke lifter zijn, een afgesleten nok van je nokkenas of zelfs een lekke uitlaatpakking tegen je cilinderkop (geeft ook vaak een geluid wat als hard tikken wordt beschreven).
Ik hoop dat het het laatste is wat je probleem veroorzaakt maar dan heb je erg veel geluk...
Succes!
(p.s. Als je de koppen iets wilt flowen en polijsten dan doe ik dat graag voor je... )
Jammer van de tegenslag.
Idd ARP bouten monteren.
Mijn raad is om zeker een andere nokkenas en lifterset erin te zetten. En iets moderner profiel zal je meer power/koppel geven en misschien iets mooier/zuiniger lopen (als je tenminste een set koopt die vooral meer koppel geeft). Verder kan de oude nokkenas (of kunnen de lifters) versleten zijn...
Een betere oliepomp met ARP oliepomp as zou ik ook niet overslaan.
Kijk ook goed naar slijtage van de 2 tuimelaar assen en zorg dat deze weer goed gemonteerd worden (met de oliegaatjes naar onder). Klinkt stom maar ik zag bij mijn "gereviseerde" 390 (gelukkig vóór het starten) dat het bedrijf deze verkeerd om gemonteerd had (dat kan je zien zonder deze te demonteren)
Laat weten of het idd een lager is die het tikken veroorzaakt want het kan ook een lekke lifter zijn, een afgesleten nok van je nokkenas of zelfs een lekke uitlaatpakking tegen je cilinderkop (geeft ook vaak een geluid wat als hard tikken wordt beschreven).
Ik hoop dat het het laatste is wat je probleem veroorzaakt maar dan heb je erg veel geluk...
Succes!
(p.s. Als je de koppen iets wilt flowen en polijsten dan doe ik dat graag voor je... )
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Mijn '68 Convertible heeft dezelfde kleurencombi. Hoe langer ik er naar kijk hoe kleiner de kans dat ik 'm laat overspuiten in zwart, iets waar ik bij aanschaf 100% 'zeker' van was.
Ben benieuwd hoe die LTD er uit ziet. Poto poto?
@Big_fun_58: ben jij volgende week bij Mustang Valley? Ik wil ff een koffie met je doen.
Ben benieuwd hoe die LTD er uit ziet. Poto poto?
@Big_fun_58: ben jij volgende week bij Mustang Valley? Ik wil ff een koffie met je doen.
Iedere dag is een schooldag
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Dit is de wagen:
Alvast bedankt voor de reactie.
Dat van die tuimelaarassen had ik al gelezen.
Een lekke uitlaatpakking is het zeker niet. Er komt een metaalachtige tik uit welke het hardste klinkt onderaan het blok bij de achterste cilinders. Het komt ook alleen maar wanneer hij op temperatuur komt.
Rest van de tips gaan op de lijst
Gr
Tim
Alvast bedankt voor de reactie.
Dat van die tuimelaarassen had ik al gelezen.
Een lekke uitlaatpakking is het zeker niet. Er komt een metaalachtige tik uit welke het hardste klinkt onderaan het blok bij de achterste cilinders. Het komt ook alleen maar wanneer hij op temperatuur komt.
Rest van de tips gaan op de lijst
Gr
Tim
- Big_fun_58
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Vergeet niet de nokkenaslagers (en oliepomp!) te vervangen. Dat de achterste lagers eruitlopen komt omdat er daar dus te weinig oliedruk was. Kan door versleten nokkenaslagers (teveel lekkage) of door een slechte oliepomp (te weinig druk).
Olie lekkage kan ook door lekkend lifters (maar dat hoor je) of dat alle krukaslages versleten waren (dat zal je wel zien als ze hem open maken).
Tip: controleer ook je olie peilstok als de pan eronderuit ligt. Ik heb ondekt dat deze verkeerd aan kan geven als de hoek niet correct is (dan geeft hij vol aan terwijl er te wienig olie in je carter zit) of als er ooit een verkeerde is in gezet.
Succes!
Olie lekkage kan ook door lekkend lifters (maar dat hoor je) of dat alle krukaslages versleten waren (dat zal je wel zien als ze hem open maken).
Tip: controleer ook je olie peilstok als de pan eronderuit ligt. Ik heb ondekt dat deze verkeerd aan kan geven als de hoek niet correct is (dan geeft hij vol aan terwijl er te wienig olie in je carter zit) of als er ooit een verkeerde is in gezet.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Bedankt voor de info. Ik ben daarstraks begonnen met alles te demonteren.
Meeste bovenaan is al los. Morgen onderaan alles losmaken en de versnellingsbak eruit halen.
Als de motor eruit is, weten we snel meer.
Gr
Tim
Meeste bovenaan is al los. Morgen onderaan alles losmaken en de versnellingsbak eruit halen.
Als de motor eruit is, weten we snel meer.
Gr
Tim
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Een lekke uitlaatpakking is het zeker niet. Er komt een metaalachtige tik uit welke het hardste klinkt onderaan het blok bij de achterste cilinders. Het komt ook alleen maar wanneer hij op temperatuur komt.
Uitlaatpakking aan de onderkant van het spruitstuk lek?
Uitlaatpakking aan de onderkant van het spruitstuk lek?
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Ondertussen is de ganse motor gedemonteerd.
Zoals verwacht zijn de lagerschalen ingelopen. Het blok is ooit helemaal uit elkaar geweest, een beetje opgefrist en zo terug opgebouwd.
Overal had men overvloedig vloeibare pakking gebruikt.
Ik heb hem binnen gedaan bij New Motoreco in Sint-Niklaas. Zij hebben voor ons al een motor van een Mercedes bus uit 1951 gedaan en dit was perfect. Ze gaan nu alles opmeten en een volledig verslag maken van wat er allemaal te doen staat zodat ik een bewijs heb voor de vorige eigenaar.
Zij gaan het draaiend gedeelte terug opbouwen en wij monteren hem af hier in onze werkplaats.
Hieronder wat foto's:
photo sharing websites
Gezien de staat van de lagerschalen hebben hem op tijd eruit gehaald en de echte grote schade hiermee voor geweest.
Voor de liefhebbers, hieronder nog wat foto's van de wagen toen ik hem net had:
image hosting over 5mb
image sharing
free picture hosting
Gr
Tim
Zoals verwacht zijn de lagerschalen ingelopen. Het blok is ooit helemaal uit elkaar geweest, een beetje opgefrist en zo terug opgebouwd.
Overal had men overvloedig vloeibare pakking gebruikt.
Ik heb hem binnen gedaan bij New Motoreco in Sint-Niklaas. Zij hebben voor ons al een motor van een Mercedes bus uit 1951 gedaan en dit was perfect. Ze gaan nu alles opmeten en een volledig verslag maken van wat er allemaal te doen staat zodat ik een bewijs heb voor de vorige eigenaar.
Zij gaan het draaiend gedeelte terug opbouwen en wij monteren hem af hier in onze werkplaats.
Hieronder wat foto's:
photo sharing websites
Gezien de staat van de lagerschalen hebben hem op tijd eruit gehaald en de echte grote schade hiermee voor geweest.
Voor de liefhebbers, hieronder nog wat foto's van de wagen toen ik hem net had:
image hosting over 5mb
image sharing
free picture hosting
Gr
Tim
- Big_fun_58
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Ik kan aan de lagerschalen op de foto's niet duidelijk zien dat er een lager " uitgelopen'' is?
De lagerschalen zijn wel gesleten maar dat zal je vaker zien als je een blok uit elkaar haalt......
Wat heeft nu de tik veroorzaakt???
De lagerschalen zijn wel gesleten maar dat zal je vaker zien als je een blok uit elkaar haalt......
Wat heeft nu de tik veroorzaakt???
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Waar effectief het getik vandaan kwam weet ik eigenlijk niet.
Het kwam alleen maar wanneer de motor op temperatuur kwam en dus de olie dunner werd.
Het was wel de goede keuze om het blok uit elkaar te halen gezien de slijtage binnenin.
Hier ging ik niet erg lang mee rondgereden hebben zonder problemen.
Wat ik van het revisiebedrijf al te horen kreeg is het volgende:
-Blok moet geboord worden. Er komen dus nieuwe zuigers en veren in op .20
-Hoofd en drijfstanglagers blijven de standaard maat. De krukas moet dus enkel gepolierd worden niet niet geslepen.
-Nokkenas moet vervangen worden.
Ik heb ook gevraagd om geharde klepzittingen in de koppen te zetten nu de boel toch uit elkaar ligt.
Uiteraard gaat de oliepomp, kopbouten enz. vervangen worden.
gr
Tim
Het kwam alleen maar wanneer de motor op temperatuur kwam en dus de olie dunner werd.
Het was wel de goede keuze om het blok uit elkaar te halen gezien de slijtage binnenin.
Hier ging ik niet erg lang mee rondgereden hebben zonder problemen.
Wat ik van het revisiebedrijf al te horen kreeg is het volgende:
-Blok moet geboord worden. Er komen dus nieuwe zuigers en veren in op .20
-Hoofd en drijfstanglagers blijven de standaard maat. De krukas moet dus enkel gepolierd worden niet niet geslepen.
-Nokkenas moet vervangen worden.
Ik heb ook gevraagd om geharde klepzittingen in de koppen te zetten nu de boel toch uit elkaar ligt.
Uiteraard gaat de oliepomp, kopbouten enz. vervangen worden.
gr
Tim
- Big_fun_58
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Afgaande op je beschrijving (geen "schade"!) dan had je met het monteren van van een hoog volume oliepomp ook al klaar geweest denk ik (mits de hydraulische lifters niet extreem ingesteten waren op de contactvlakken met de nokkenas). Maar ja, daarover zal een revisiebdrijf wel een andere mening hebben......
Gekke vraag maar controleer ook de flexplate (vliegwiel waar koppelomvormer op vast gezet wordt) op scheurtjes bij de gaten van de krukasbouten.
Tussen de flexplate en de bouten moet een ring zitten met (6? 8?) boutgaten. Als deze niet gemonteerd zat dan kunnen de boutkoppen de (harde!) flexplate vervormen waardoor deze scheurt (wat een tikkend geluid veroorzaakt als je motor loopt!!!)
Het revisie bedrijf heeft hoogstwaarschijnlijk de apparatuur om deze op scheuren te checken. Even vragen.
Succes
Gekke vraag maar controleer ook de flexplate (vliegwiel waar koppelomvormer op vast gezet wordt) op scheurtjes bij de gaten van de krukasbouten.
Tussen de flexplate en de bouten moet een ring zitten met (6? 8?) boutgaten. Als deze niet gemonteerd zat dan kunnen de boutkoppen de (harde!) flexplate vervormen waardoor deze scheurt (wat een tikkend geluid veroorzaakt als je motor loopt!!!)
Het revisie bedrijf heeft hoogstwaarschijnlijk de apparatuur om deze op scheuren te checken. Even vragen.
Succes
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: 1968 Ford Ltd Country Squire
Tijdje gelede dat ik nog iets gepost heb. Ivm. tijdsgebrek niet veel aan de ltd kunnen doen.
Nu ben ik recent terug begonnen met de opbouw van de motor.
Hier is hij net terug van het revisiebedrijf:
Zij hebben ineens het draaiend gedeelte gemonteerd.
Hier zijn we begonnen met de verdere opbouw van de motor:
Koppen er terug op:
Originele intake erop:
Bijna klaar voor een nieuw laagje lak:
Net gespoten. Ford blue .
Verdere opbouw na lak:
Voorlopig sta ik niet verder. Misschien dit weekend nog wat verder aanbouwen als ik de tijd heb.
Alle delen die er nu opgaan moet ik nog eerst opkuisen. Dan de motorruimte wat opfrissen.
De versnellingsbak was ok, dus ik ga enkel wat pakkingen/keerringen vervangen en hem oppoetsen.
Binnenkort meer.
gr
Tim
Nu ben ik recent terug begonnen met de opbouw van de motor.
Hier is hij net terug van het revisiebedrijf:
Zij hebben ineens het draaiend gedeelte gemonteerd.
Hier zijn we begonnen met de verdere opbouw van de motor:
Koppen er terug op:
Originele intake erop:
Bijna klaar voor een nieuw laagje lak:
Net gespoten. Ford blue .
Verdere opbouw na lak:
Voorlopig sta ik niet verder. Misschien dit weekend nog wat verder aanbouwen als ik de tijd heb.
Alle delen die er nu opgaan moet ik nog eerst opkuisen. Dan de motorruimte wat opfrissen.
De versnellingsbak was ok, dus ik ga enkel wat pakkingen/keerringen vervangen en hem oppoetsen.
Binnenkort meer.
gr
Tim
Laatst gewijzigd door stang67 op di 13 nov, 2018 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.