Olieverlies
Moderator: Shelby GT-H
Olieverlies
Hallo, ik ben sinds vandaag nieuw op het Forum en ik hoop dat sommige mensen mij kunnen helpen met een (hopelijk) klein probleem.
Sinds vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van een mustang coupé van 1969 met een 351 motor in. Nu ben ik dit weekend met een kameraad gaan rijden en hebben we wel heel sportief gereden waardoor er motorolie naar buiten is gekomen langs de peilstok en langs de vuldop die gepositioneerd staat t.h.v. het kleppendeksel. Nu één dag later merk ik op dat de olie in de motor het correcte peil heeft en na terug een proefrit heeft deze terug olie langs de vuldop naar buiten gestoken, dit komt op de hete motorblok terecht en alles begint te roken. Ook rookt hij toch wel wat langs deze vuldop.
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Alvast bedankt
Grt Henne
Sinds vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van een mustang coupé van 1969 met een 351 motor in. Nu ben ik dit weekend met een kameraad gaan rijden en hebben we wel heel sportief gereden waardoor er motorolie naar buiten is gekomen langs de peilstok en langs de vuldop die gepositioneerd staat t.h.v. het kleppendeksel. Nu één dag later merk ik op dat de olie in de motor het correcte peil heeft en na terug een proefrit heeft deze terug olie langs de vuldop naar buiten gestoken, dit komt op de hete motorblok terecht en alles begint te roken. Ook rookt hij toch wel wat langs deze vuldop.
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Alvast bedankt
Grt Henne
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Olieverlies
Dat lijkt op overmatige carterdruk door versleten zuigerveren.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
- Swordfish79
- Berichten: 828
- Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20
Re: Olieverlies
Jeps .. motorrevisie..
Of er is wat anders aan de hand. zie de overige reacties hieronder. Daar had ik zo op eerste moment niet aan gedacht
Of er is wat anders aan de hand. zie de overige reacties hieronder. Daar had ik zo op eerste moment niet aan gedacht
Laatst gewijzigd door Swordfish79 op di 18 okt, 2016 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Olieverlies
Waarschijnlijk wel, maar nog niet te overhaast. Pcv (goed) aangesloten? Lage of hoge kleppendeksels?
Ik heb al meerdere keren 'zelf aangepaste' kleppendeksels gezien om passend te maken onder roller rockers.
Ik heb al meerdere keren 'zelf aangepaste' kleppendeksels gezien om passend te maken onder roller rockers.
Re: Olieverlies
Beste Peer, een echte kenner van deze motoren ben ik niet, daarom heb ik hier iets gepost om te leren van de reacties. Wat bedoel je met Pcv goed aangesloten?
Ivm de kleppendeksels zou ik misschien eens een foto moeten nemen ofzo maar ik denk dat alles origineel gebleven is.
Bedankt!
Ivm de kleppendeksels zou ik misschien eens een foto moeten nemen ofzo maar ik denk dat alles origineel gebleven is.
Bedankt!
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Olieverlies
Als er zoveel olie uit komt als ik uit het verhaal begrijp ga je dat niet wegslorpen via de PCV. En als het ook al uit de peilstok komt denk ik dat de kleppendeksels er niet zo heel veel toe doen...
Over PCV staat uitleg met plaatjes op mijn website...
Over PCV staat uitleg met plaatjes op mijn website...
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Olieverlies
Maak maar eens wat foto's van de aansluitingen waar olie uit komt en van het geheel zonder luchtfilter.
Re: Olieverlies
Eerst maar eens kijken of de PCV valve en het klepje hierin überhaupt nog goed werkt (even blazen/zuigen) en of deze van het juiste type is.
Ik heb het ook ooit eens gehad met een 302, nooit iets aan de hand tot ik wat hoogtoerige snelweg kilometers had gemaakt, klepdeksel onder de olie vanuit de breather en de peilstok die er los in stak. PCV valve vervangen en het probleem was opgelost.
Overmatige blow-by langs de zuigerveren kenmerkt zich vaak door rook en/of excessieve druk uit de breather cap bij en na gasgeven.
Wellicht ook even checken of de carburateur niet veel te rijk staat afgesteld, overvloedige benzine in het mengsel kan er toe bijdragen dat er slechte afdichting tussen zuigerveren en cilinderwand ontstaat waardoor benzine bij de motorolie komt en deze te dun wordt met mogelijk allerlei narigheid tot gevolg. Je kunt dit ook ruiken aan een overheersende benzine lucht van de motorolie aan de peilstok.
Blijft hierna je probleem nog steeds bestaan dan zou ik eens een compressie test overwegen.
Michel
Ik heb het ook ooit eens gehad met een 302, nooit iets aan de hand tot ik wat hoogtoerige snelweg kilometers had gemaakt, klepdeksel onder de olie vanuit de breather en de peilstok die er los in stak. PCV valve vervangen en het probleem was opgelost.
Overmatige blow-by langs de zuigerveren kenmerkt zich vaak door rook en/of excessieve druk uit de breather cap bij en na gasgeven.
Wellicht ook even checken of de carburateur niet veel te rijk staat afgesteld, overvloedige benzine in het mengsel kan er toe bijdragen dat er slechte afdichting tussen zuigerveren en cilinderwand ontstaat waardoor benzine bij de motorolie komt en deze te dun wordt met mogelijk allerlei narigheid tot gevolg. Je kunt dit ook ruiken aan een overheersende benzine lucht van de motorolie aan de peilstok.
Blijft hierna je probleem nog steeds bestaan dan zou ik eens een compressie test overwegen.
Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Olieverlies
Beste Gearz,
Bedankt voor uw deskundige toelichting, je zou wel eens gelijk kunnen hebben want bij en na het gas geven is er duidelijk veel meer rookontwikkeling. Ik ga de PCV klep even controleren en ik hou jullie op de hoogte. De carburatie is vermoedelijk nog goed afgesteld want het afgelopen jaar heeft hij redelijk wat kilometers gedaan zonder enig probleem. Is er soms informatie beschikbaar hoe je deze carburatie kan afstellen?
Zoals ik al aanhaalde ben ik nog redelijk nieuw in de V8 motoren maar ben ik wel technisch zeer nieuwsgierig hoe ik deze motoren kan en wil leren kennen met jullie hulp als dat mogelijk is. Ik probeer vanavond ook nog wat foto's te posten zodat jullie een beeld krijgen van de Mustang.
Groeten Henne
Bedankt voor uw deskundige toelichting, je zou wel eens gelijk kunnen hebben want bij en na het gas geven is er duidelijk veel meer rookontwikkeling. Ik ga de PCV klep even controleren en ik hou jullie op de hoogte. De carburatie is vermoedelijk nog goed afgesteld want het afgelopen jaar heeft hij redelijk wat kilometers gedaan zonder enig probleem. Is er soms informatie beschikbaar hoe je deze carburatie kan afstellen?
Zoals ik al aanhaalde ben ik nog redelijk nieuw in de V8 motoren maar ben ik wel technisch zeer nieuwsgierig hoe ik deze motoren kan en wil leren kennen met jullie hulp als dat mogelijk is. Ik probeer vanavond ook nog wat foto's te posten zodat jullie een beeld krijgen van de Mustang.
Groeten Henne
Re: Olieverlies
Beste,
Ik heb wat foto's genomen van de PCV valve. Hopelijk kunnen jullie de foto's openen via de link om jullie idee eens van te geven.
Ook heb ik wat foto's getrokken van het motorblok. De PCV valve heb ik gedemonteerd en deze ziet er perfect uit, als dit daadwerkelijk het juiste type is weet ik niet echt. Na deze te hebben gecontroleerd heb ik de motor terug gestart en geen verschil waargenomen. Ik probeer vandaag of morgen een fimpje te posten van wat er uit de breather komt. Ik denk dat ik ga moeten doorgaan om de compressie te meten zoals eerder al beschreven.
Mvg Henne
http://imageshack.com/a/img923/6359/DYoEVj.jpg
http://imageshack.com/a/img921/4860/kziNyv.jpg
http://imageshack.com/a/img924/7195/RQ3rGB.jpg
http://imageshack.com/a/img921/1846/BR7OZt.jpg
http://imageshack.com/a/img921/6254/xLHn6l.jpg
http://imageshack.com/a/img922/7500/ih0t3l.jpg
http://imageshack.com/a/img921/7716/AXK25Y.jpg
http://imageshack.com/a/img923/9379/tgw1tU.jpg
http://imageshack.com/a/img923/6163/tW5QNK.jpg
Ik heb wat foto's genomen van de PCV valve. Hopelijk kunnen jullie de foto's openen via de link om jullie idee eens van te geven.
Ook heb ik wat foto's getrokken van het motorblok. De PCV valve heb ik gedemonteerd en deze ziet er perfect uit, als dit daadwerkelijk het juiste type is weet ik niet echt. Na deze te hebben gecontroleerd heb ik de motor terug gestart en geen verschil waargenomen. Ik probeer vandaag of morgen een fimpje te posten van wat er uit de breather komt. Ik denk dat ik ga moeten doorgaan om de compressie te meten zoals eerder al beschreven.
Mvg Henne
http://imageshack.com/a/img923/6359/DYoEVj.jpg
http://imageshack.com/a/img921/4860/kziNyv.jpg
http://imageshack.com/a/img924/7195/RQ3rGB.jpg
http://imageshack.com/a/img921/1846/BR7OZt.jpg
http://imageshack.com/a/img921/6254/xLHn6l.jpg
http://imageshack.com/a/img922/7500/ih0t3l.jpg
http://imageshack.com/a/img921/7716/AXK25Y.jpg
http://imageshack.com/a/img923/9379/tgw1tU.jpg
http://imageshack.com/a/img923/6163/tW5QNK.jpg
Re: Olieverlies
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Olieverlies
Waar gaat de slang naartoe die op de PCV valve zit? Dat zie ik zo even niet op de foto's
Heb je veel carterdruk/damp als je de PCV valve er niet in hebt?
Zuigt de PCV valve als deze aan de slang zit maar niet in het kleppendeksel met draaiende motor?
Heb je veel carterdruk/damp als je de PCV valve er niet in hebt?
Zuigt de PCV valve als deze aan de slang zit maar niet in het kleppendeksel met draaiende motor?
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Olieverlies
Beste,
Onderstaand twee filmpjes over de druk die uit de breatherkap komt en uit de PCV valve. Vanavond of morgen controleer ik als de PCV valve zuigt als deze niet aangesloten is op het kleppendeksel.
Terug bedankt.
Grt Henne
https://youtu.be/RY-Yag7E_dk[video][/video]
https://youtu.be/SxXTZYcrNfc[video][/video]
Onderstaand twee filmpjes over de druk die uit de breatherkap komt en uit de PCV valve. Vanavond of morgen controleer ik als de PCV valve zuigt als deze niet aangesloten is op het kleppendeksel.
Terug bedankt.
Grt Henne
https://youtu.be/RY-Yag7E_dk[video][/video]
https://youtu.be/SxXTZYcrNfc[video][/video]
Re: Olieverlies
Ik heb net de PCV valve getest en deze zuigt perfect aan. Ik zal dus doorgaan dit weekend met compressietesten.
Mvg Henne
Mvg Henne
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Olieverlies
Als ik zo naar het eerste filmpje kijk ziet het er niet best uit. Daar komt wel erg veel uit terwijl de PCV is aangesloten.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl