Alu koppen advies gevraagd
Moderator: Shelby GT-H
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: za 25 okt, 2014 20:43
Alu koppen advies gevraagd
Hallo,
Kan mij iemand uitleggen wat nu precies het verschil is tussen de E street koppen en de performer koppen van edelbrock?
Behoorlijk prijsverschil zit er in maar kom er niet goed achter wat de verschillen zijn.
Zijn er ook nog andere lees betere alternatieven voor alu koppen op small block?
Wat zijn jullie ervaringen?
Grtz,
Jacco.
Kan mij iemand uitleggen wat nu precies het verschil is tussen de E street koppen en de performer koppen van edelbrock?
Behoorlijk prijsverschil zit er in maar kom er niet goed achter wat de verschillen zijn.
Zijn er ook nog andere lees betere alternatieven voor alu koppen op small block?
Wat zijn jullie ervaringen?
Grtz,
Jacco.
- Mustang Den Haag
- †
- Berichten: 4071
- Lid geworden op: di 19 apr, 2005 15:08
Re: Alu koppen advies gevraagd
Kijk naar de verbrandingskamers die zijn een stuk kleiner als die van jou denk ....dus meer kompresie
http://www.ebay.com/itm/Ford-289-302-35 ... c6&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/Ford-289-302-35 ... c6&vxp=mtr
_________________________________________________________________________________________________________
Enjoy Life Today, don't wait for it...
Enjoy Life Today, don't wait for it...
Re: Alu koppen advies gevraagd
Edelbrock bracht deze E-street lijn op de markt omdat men wilde concureren met de Chinese aftermarket clones.
De prijs van een goede kwaliteits kleppentrein alleen ligt hoger dan de prijs van een complete set geassembleerde E-street koppen !!
Vraag jezelf dus af of dat de "investering" wel waard is, what you get is what you paid for.
De E-streets gebruiken simpelweg een minder geavanceerde en goedkope kwaliteit kleppentrein, de max spring rate ligt veel lager en de cast is minder goed afgewerkt.
Waar de Peformers en Performer RPM's met de hand worden geassembleerd en nabewerkt worden de E-streets geheel machinaal in elkaar gezet wat ten koste gaat van kwaliteit en tolleranties.
E-streets zijn niet geschikt voor rollercams waar de RPM's dat wel zijn, E-streets, Perfomers en RPM's met 1.90" inlaatkleppen zijn geschikt voor std zuigers, Performer RPM's met de grotere 2.02" inlaat kleppen niet
Performer RPM's zijn de prima street performance koppen, E-streets zijn juist alles behalve performance koppen en mijnsinziens de aanschaf niet waard als je op zoek bent naar koppen waarvan je wat serieuzere kwalitatief goede performance verlangt.
Er zijn wel alternatieven voor alu koppen op een smallblock er zijn echter geen betere alternatieven dan een set goede kwaliteits alu koppen op een smallblock.
Vraag blijft zoals altijd, wat heb je voor ogen, wat wil je daar voor uitgeven en wat verwacht je er van ?
Goedkope clones en andere aziatische rommel voor budget prijzen op e-bay lijken vaak een aantrekkelijke koop totdat ze er éénmaal op zitten en je mechanische problemen krijgt door inferieure kwaliteit !
Michel.
De prijs van een goede kwaliteits kleppentrein alleen ligt hoger dan de prijs van een complete set geassembleerde E-street koppen !!
Vraag jezelf dus af of dat de "investering" wel waard is, what you get is what you paid for.
De E-streets gebruiken simpelweg een minder geavanceerde en goedkope kwaliteit kleppentrein, de max spring rate ligt veel lager en de cast is minder goed afgewerkt.
Waar de Peformers en Performer RPM's met de hand worden geassembleerd en nabewerkt worden de E-streets geheel machinaal in elkaar gezet wat ten koste gaat van kwaliteit en tolleranties.
E-streets zijn niet geschikt voor rollercams waar de RPM's dat wel zijn, E-streets, Perfomers en RPM's met 1.90" inlaatkleppen zijn geschikt voor std zuigers, Performer RPM's met de grotere 2.02" inlaat kleppen niet
Performer RPM's zijn de prima street performance koppen, E-streets zijn juist alles behalve performance koppen en mijnsinziens de aanschaf niet waard als je op zoek bent naar koppen waarvan je wat serieuzere kwalitatief goede performance verlangt.
Er zijn wel alternatieven voor alu koppen op een smallblock er zijn echter geen betere alternatieven dan een set goede kwaliteits alu koppen op een smallblock.
Vraag blijft zoals altijd, wat heb je voor ogen, wat wil je daar voor uitgeven en wat verwacht je er van ?
Goedkope clones en andere aziatische rommel voor budget prijzen op e-bay lijken vaak een aantrekkelijke koop totdat ze er éénmaal op zitten en je mechanische problemen krijgt door inferieure kwaliteit !
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: za 25 okt, 2014 20:43
Re: Alu koppen advies gevraagd
Hoi bedankt voor de reactie!.
Het hoeft niet het goedkoopste te zijn het moet goed zijn zodat ik er later geen spijt van krijg.
Aangezien ik een c4 automaat heb die ik wil behouden heeft het volgens mij weinig zin om hoog in de toeren te gaan aangezien het schakelmoment eerder is toch?
Er zit nu een performer intake op heeft het zin deze te wijzigen naar een performer rpm?
Wat ik wil is snel optrekken en een keer de wielen laten spinnen ik ga er dus niet mee racen op een circuit.
E street gaat het dus niet worden maar zal ik nu beter de performer pack of de performer rpm pack nemen of zijn er nog andere lees betere combinaties waarmee ik snel kan optrekken.
Hoor weer graag wat van jullie alvast bedankt!
Het hoeft niet het goedkoopste te zijn het moet goed zijn zodat ik er later geen spijt van krijg.
Aangezien ik een c4 automaat heb die ik wil behouden heeft het volgens mij weinig zin om hoog in de toeren te gaan aangezien het schakelmoment eerder is toch?
Er zit nu een performer intake op heeft het zin deze te wijzigen naar een performer rpm?
Wat ik wil is snel optrekken en een keer de wielen laten spinnen ik ga er dus niet mee racen op een circuit.
E street gaat het dus niet worden maar zal ik nu beter de performer pack of de performer rpm pack nemen of zijn er nog andere lees betere combinaties waarmee ik snel kan optrekken.
Hoor weer graag wat van jullie alvast bedankt!
Re: Alu koppen advies gevraagd
Ik kan je zo 123 geen pasklare oplossing geven, ik kan je echter wel wat advies geven...
Een big block heeft veel koppel bij low tot midrange rpm, een small block heeft dat veel minder en moet in vergelijking eerst wat meer toeren maken om behoorlijk vermogen te ontwikkelen. Het schakelmoment van een C4 bak is aan te passen middels een shiftkit, het aangrijpmoment van de converter is evt. hoger te krijgen door toepassing van een stall converter welke een aangrijpmoment heeft hoger in de rpm range.
De Performer intake vermogensrange ligt van stationair tot 5500 RPM
De Performer RPM intake vermogensrange ligt van 1500 tot 6500 RPM
Om een goede effectieve vermogensrange te kunnen ontwikkelen moeten dus alle onderdelen, intake, koppen, nokkenas etc. afgestemd zijn op elkaar en de vermogensrange, de fabrikant geeft dit meestal op in de specs list, doe je dit niet dan krijg je een motor die niet effectief werkt.
Als de effectieve vermogensrange begint bij stationair (idle) dan kun je uit de voeten met een std. converter, begint de vermogensrange echter bij bijv. 2500 rpm dan zal je ook een converter moeten monteren met een matchende stall speed aangezien de motor anders niet op toeren kan komen alvorens de bak aangrijpt/de wagen weg begint te rijden.
Edelbrock, Weiand, AFR etc. etc. ze maken allemaal prima koppen, meest belangrijk is dus echter dat e.e.a is afgestemd op de overige gebruikte performance delen, doe je dat goed dan zit je gebeiteld, doe je dat niet dan smijt je geld over de balk.
Michel.
Je hoeft niet persé hoog in toeren te kunnen rijden maar "iets" hoger is niet verkeerd...Glasblazer schreef:Aangezien ik een c4 automaat heb die ik wil behouden heeft het volgens mij weinig zin om hoog in de toeren te gaan aangezien het schakelmoment eerder is toch?
Een big block heeft veel koppel bij low tot midrange rpm, een small block heeft dat veel minder en moet in vergelijking eerst wat meer toeren maken om behoorlijk vermogen te ontwikkelen. Het schakelmoment van een C4 bak is aan te passen middels een shiftkit, het aangrijpmoment van de converter is evt. hoger te krijgen door toepassing van een stall converter welke een aangrijpmoment heeft hoger in de rpm range.
Om de motor snel op toeren te laten komen heb je op zich (niet persé) geen exotische dure intakes en carbs nodig, motoren met kleinere kleppen en smallere intake runners ontwikkelen hun vermogen eerder in de rpm range dan motoren met grote kleppen, high rise intakes en enorme carburateurs, zodoende is met de juiste nokkenas afgestemd op de juiste achteras ratio is al behoorlijk wat winst onderin te behalen. Nadeel is dan echter dat de effectieve vermogensrange nogal smal wordt waardoor de motor dus ook sneller "buiten adem" is, even verder doortrekken in toeren heeft dan geen enkel effect. Beter (voor jouw wens) is dus om een set up te kiezen waarbij je weg kan rijden op een iets hoger toerental (evt stall converter) met een cam die de effectieve vermogensrange bij iets hogere toeren heeft liggen en die iets verder door kan trekken zonder buiten adem te komen (bijv. 1200-5200 met std. converter en shiftkit of zelf nog iets hoger met een stall converter) over het algemeen geldt dat wat je bovenin de rpm range wint, je dat onderin de range inlevert en vice versa.Glasblazer schreef:Er zit nu een performer intake op heeft het zin deze te wijzigen naar een performer rpm?
Ja dat heeft zin indien je daarnaast ook een cam en koppen monteert welke opereren in dezelfde vermogensrange.Glasblazer schreef:Er zit nu een performer intake op heeft het zin deze te wijzigen naar een performer rpm?
De Performer intake vermogensrange ligt van stationair tot 5500 RPM
De Performer RPM intake vermogensrange ligt van 1500 tot 6500 RPM
Om een goede effectieve vermogensrange te kunnen ontwikkelen moeten dus alle onderdelen, intake, koppen, nokkenas etc. afgestemd zijn op elkaar en de vermogensrange, de fabrikant geeft dit meestal op in de specs list, doe je dit niet dan krijg je een motor die niet effectief werkt.
Als de effectieve vermogensrange begint bij stationair (idle) dan kun je uit de voeten met een std. converter, begint de vermogensrange echter bij bijv. 2500 rpm dan zal je ook een converter moeten monteren met een matchende stall speed aangezien de motor anders niet op toeren kan komen alvorens de bak aangrijpt/de wagen weg begint te rijden.
Als je allebei de wielen wil laten spinnen moet je een sper, locker of limited slip monteren in de achteras, doe je dit niet dan zorgt je differentieel er voor dat slechts één wiel spint. Een andere (numeriek hogere) achteras ratio zorgt er daarnaast voor dat er meer kracht onderin op de wielen komt en deze eerder kunnen spinnen. Af fabriek zit er vaak een 3.00 in, een 3.50, 3.70 of hoger geeft meer kracht onderin, nadeel is echter hoe hoger de ratio, des te meer toeren (lawaai/slijtage) bij snelweg snelheden.Glasblazer schreef:Wat ik wil is snel optrekken en een keer de wielen laten spinnen ik ga er dus niet mee racen op een circuit.
Koop gewoon een kwalitatief goede set, afgestemd op jouw wensen en de uiteindelijke samenstelling van jouw motor.Glasblazer schreef:E street gaat het dus niet worden maar zal ik nu beter de performer pack of de performer rpm pack nemen of zijn er nog andere lees betere combinaties waarmee ik snel kan optrekken.
Edelbrock, Weiand, AFR etc. etc. ze maken allemaal prima koppen, meest belangrijk is dus echter dat e.e.a is afgestemd op de overige gebruikte performance delen, doe je dat goed dan zit je gebeiteld, doe je dat niet dan smijt je geld over de balk.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: za 25 okt, 2014 20:43
Re: Alu koppen advies gevraagd
Super bedankt voor de heldere uitleg!
wat ik van plan ben is de volgende setup:
edelbrock performer rpm intake
edelbrock performer rpm koppen 2.02 inlaat kleppen
Roller nokkenas (kit) (hydraulic) comp cams met roller lifters en met een dubbel roller ketting dus full roller block ben er nog niet uit welke cam
Set RVS headers: JBA-6610S
Set gesmede zuigers (voor een hogere compressie verhouding) (incl.nieuwe zuigerveren)
nieuwe pakking set
shiftkit
Achteras ratio 3.25 niet hoger omdat ik ook veel snelweg rijd met een limited slip dif..
klopt dit setje bij elkaar?
Is dit een kwalitatief betrouwbare set?
Welke cam van comp cams kan ik het best erbij nemen?
Kan mijn startmotor de hogere compressie wel aan?
Hoor graag weer wat van jullie.
wat ik van plan ben is de volgende setup:
edelbrock performer rpm intake
edelbrock performer rpm koppen 2.02 inlaat kleppen
Roller nokkenas (kit) (hydraulic) comp cams met roller lifters en met een dubbel roller ketting dus full roller block ben er nog niet uit welke cam
Set RVS headers: JBA-6610S
Set gesmede zuigers (voor een hogere compressie verhouding) (incl.nieuwe zuigerveren)
nieuwe pakking set
shiftkit
Achteras ratio 3.25 niet hoger omdat ik ook veel snelweg rijd met een limited slip dif..
klopt dit setje bij elkaar?
Is dit een kwalitatief betrouwbare set?
Welke cam van comp cams kan ik het best erbij nemen?
Kan mijn startmotor de hogere compressie wel aan?
Hoor graag weer wat van jullie.
Re: Alu koppen advies gevraagd
Je vraagt in dit topic wel advies over de koppen maar ik lees nergens in je lijstje welke keuze je maakt bij het toepassen van een roller cam. Is het blok ueberhaupt geschikt voor een roller cam ( i.e. een later model 5.0 block) ? Of ga je het originele blok geschikt maken door aanpassen van de lifter valley, een reduced base cam of ga je link-bar lifters kopen?
Ik ben erg benieuwd, heb jaren met de gedachte gespeeld om naar een gedeeltelijke of volledige roller setup te gaan.
Ik ben erg benieuwd, heb jaren met de gedachte gespeeld om naar een gedeeltelijke of volledige roller setup te gaan.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: za 25 okt, 2014 20:43
Re: Alu koppen advies gevraagd
Hey,
Laat ik beginnen te zeggen dat ik nog een groentje ben in V8 motoren
Ik wil gewoon wat meer power uit het blok en ben me nu aan het bedenken hoe ik dat voor elkaar moet krijgen op voor mij de beste manier.
Eerst gekeken naar een flat tapped maar dit principe vind ik minder mooi dan een roller cam.roller is wel de dubbele prijs maar het principe lijkt mij gewoon veel beter.
Minder weerstand slijtage .e.d..
Bij comp cams heb je retro fit roller cams met hydraulische roller lifters dubbele timing chain enz. een complete kit zodat alles gewoon in het oude type blok kan.
Heb inmiddels contact opgenomen met een bedrijf die zegt dat dit eenvoudig is uit te voeren met mijn oude blok.
Ik geef toe dat ik echt externe hulp nodig heb in deze want ik heb de know how en het juiste gereedschap er niet voor.
Wil me wel er eerst helemaal in verdiepen want ik wil het in 1 x helemaal goed (laten) doen.
Vandaar dat ik ook graag van jullie (de kenners) alle op en aanmerkingen en of adviezen hoor.
Laat ik beginnen te zeggen dat ik nog een groentje ben in V8 motoren
Ik wil gewoon wat meer power uit het blok en ben me nu aan het bedenken hoe ik dat voor elkaar moet krijgen op voor mij de beste manier.
Eerst gekeken naar een flat tapped maar dit principe vind ik minder mooi dan een roller cam.roller is wel de dubbele prijs maar het principe lijkt mij gewoon veel beter.
Minder weerstand slijtage .e.d..
Bij comp cams heb je retro fit roller cams met hydraulische roller lifters dubbele timing chain enz. een complete kit zodat alles gewoon in het oude type blok kan.
Heb inmiddels contact opgenomen met een bedrijf die zegt dat dit eenvoudig is uit te voeren met mijn oude blok.
Ik geef toe dat ik echt externe hulp nodig heb in deze want ik heb de know how en het juiste gereedschap er niet voor.
Wil me wel er eerst helemaal in verdiepen want ik wil het in 1 x helemaal goed (laten) doen.
Vandaar dat ik ook graag van jullie (de kenners) alle op en aanmerkingen en of adviezen hoor.
Re: Alu koppen advies gevraagd
PB sent.
Michel
Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Alu koppen advies gevraagd
Dat is een eerlijk antwoord.Glasblazer schreef: Ik geef toe dat ik echt externe hulp nodig heb in deze want ik heb de know how en het juiste gereedschap er niet voor.
Wil me wel er eerst helemaal in verdiepen want ik wil het in 1 x helemaal goed (laten) doen.
Vandaar dat ik ook graag van jullie (de kenners) alle op en aanmerkingen en of adviezen hoor.
Het is heel leuk om er mee bezig te zijn. Volgens mij had ik in een ander topic van jouw al verwezen naar boeken van Cartech:
http://www.cartechbooks.com/ford.html
Ik heb hier de nodige op de plank staan over van alles. Is heel leuk leesvoer voor dit soort projecten. Hell, sowieso voor de donkere wintermaanden. Kan ze van harte aanbevelen.
Ik zie dat Michel je al een persoonlijk bericht gestuurd heeft. Dat gaat helemaal goedkomen denk ik zo.
Ben wel benieuwd welke keuzes gemaakt gaan worden en welke afwegingen er aan vooraf gingen. Daar kunnen we allemaal van leren. Ik heb nog steeds een 302 blok onder de werkbank liggen voor als ik een keer geluk heb met krasloten.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: za 25 okt, 2014 20:43
Re: Alu koppen advies gevraagd
Hey Edgar,
Ik ga me de komende wintermaanden zeker verder inlezen alleen het ermee bezig zijn is al leuk.
Wil deze winter ook starten met het project zodat ik voor de zomer klaar ben.
Michel heeft me al wat goede tips gegeven dat helpt je altijd al goed opweg.
Dat alles best kostbaar wordt als je het echt goed wil doen kom ik steeds meer achter.
Maar beter 1x goed dan half half want anders heb je nog niks.
Dus goede krasloten zouden bij mij ook welkom zijn
Als ik mijn keuzes heb gemaakt zal ik deze hier ook toelichten misschien heeft iemand daar dan ook wat aan .
Maar alles is nog open en ben dus nog zoekende dus iedereen met nog info hierover laat je maar horen.
Ik ga me de komende wintermaanden zeker verder inlezen alleen het ermee bezig zijn is al leuk.
Wil deze winter ook starten met het project zodat ik voor de zomer klaar ben.
Michel heeft me al wat goede tips gegeven dat helpt je altijd al goed opweg.
Dat alles best kostbaar wordt als je het echt goed wil doen kom ik steeds meer achter.
Maar beter 1x goed dan half half want anders heb je nog niks.
Dus goede krasloten zouden bij mij ook welkom zijn
Als ik mijn keuzes heb gemaakt zal ik deze hier ook toelichten misschien heeft iemand daar dan ook wat aan .
Maar alles is nog open en ben dus nog zoekende dus iedereen met nog info hierover laat je maar horen.
Re: Alu koppen advies gevraagd
Nog niet genoemd: een 347 stroker bouwen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Alu koppen advies gevraagd
edgar schreef:Nog niet genoemd: een 347 stroker bouwen.
Wel ff op type zuiger letten dan
Succes bij je keuze
Re: Alu koppen advies gevraagd
Als ik ooit nog eens zin en tijd heb om weer eens wat te doen aan de Mustang wil ik DIT eens proberen. Met een geschikt nokkenasje ook aardig wat PK winst!
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: za 25 okt, 2014 20:43
Re: Alu koppen advies gevraagd
Het stroken heb ik ook over nagedacht maar de kosten koelings problemen enz. Houden mij tegen stroken lijkt mij ook minder betrouwbaar en gevoeliger.
Het uitfrezen van de huidige kop geeft weer te weinig winst in vermogen en de koppen wegen ook nogal wat en voeren de warmte minder goed af.
Zit nu met de AFR185 koppen in mijn hoofd op basis van de volgende artikelen
http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... der-heads/
http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... nder-head/
https://www.fordmuscle.com/archives/2003/02/afr/
Iemand ervaring met deze koppen?
Het uitfrezen van de huidige kop geeft weer te weinig winst in vermogen en de koppen wegen ook nogal wat en voeren de warmte minder goed af.
Zit nu met de AFR185 koppen in mijn hoofd op basis van de volgende artikelen
http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... der-heads/
http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... nder-head/
https://www.fordmuscle.com/archives/2003/02/afr/
Iemand ervaring met deze koppen?
Laatst gewijzigd door Glasblazer op za 17 okt, 2015 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.