Pagina 1 van 2

Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 12:00
door MustangUnited
Ik wil eindelijk mijn jongensdroom gaan waarmaken en een Mustang gaan kopen, yeah! Na veel wikken en wegen wil ik het 1 na nieuwste model., het 2013 model met de donkere achterlichten.

Ik zie op Marktplaats een witte en een grijze (cabrio's) beiden uit 2012 maar het 2013 model. Misschien weet iemand mijn vragen.

1. Is 2012 goedkoper m.b.t. BPM?
2. Heb zitten kijken online maar het 2013 model is toch niet in 2012 uitgekomen?
3. Hoeveel BPM zal ik moeten betalen voor een 2013 model?

Bas Hendriks

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 13:17
door Eric
1. Is 2012 goedkoper m.b.t. BPM?

In theorie wel, omdat de BPM tarieven elk jaar omhoog gaan en je met een auto uit 2012 een jaar meer afschrijving op de BPM hebt. Essentieel is de datum eerste toelating, die bepaalt de basis voor het BPM tarief. Een 2013 model dat is gebouwd en toegelaten in 2012 is dus voordeliger dan een late 2013 die daadwerkelijk in 2013 is gebouwd.

2. Heb zitten kijken online maar het 2013 model is toch niet in 2012 uitgekomen?

Jazeker wel. Het 2013 model was de tweede facelift van de S197 generatie. De bouw daarvan is extra vroeg gestart, in maart 2012 om precies te zijn. Het is dus goed te doen om een zo vroeg mogelijk exemplaar te vinden, en dat is gunstig want hoe vroeger de registratie hoe meer maanden afschrijving je hebt op de BPM.

3. Hoeveel BPM zal ik moeten betalen voor een 2013 model?

Dat is niet te zeggen. Op een V6 uit 2012 ligt het bruto bedrag op basis van de CO2 uitstoot zo rond de 30.000 euro. Dat is het bedrag dat had moeten worden betaald als je de auto in 2012 nieuw had geïmporteerd. Nu is het 3 jaar later en betaal je nog ongeveer 50% van dat bedrag omdat de BPM wordt afgeschreven naarmate de auto ouder wordt.

Let wel, dat is als je het volgens de standaard regels doet. Tegenwoordig doet echter vrijwel niemand dat meer en doet iedere handige importeur de BPM aangifte op basis van een taxatiewaarde. Dat gebeurt overigens niet alleen met Mustangs maar met het gros van alle auto's die geïmporteerd worden. Dat is ook de reden waarom de Belastingdienst liever vandaag dan morgen van de BPM af zou willen, want ze verzuipen in het werk hierdoor en kunnen lang niet elke aangifte controleren. Maar dat terzijde.

Bij aangifte op basis van taxatie wordt handig gebruik gemaakt van een maas in de wet die stelt dat een geïmporteerde auto door de te betalen BPM niet duurder mag worden dan de dagwaarde van een een vergelijkbare even oude nieuw in Nederland verkochte auto. Afhankelijk van het merk/model/leeftijd kan dit het vast te stellen bruto BPM bedrag enorm drukken omdat bepaalde auto's in Nederland veel harder afschrijven dan de officiële afschrijvingstabel die de Belastingdienst op de BPM hanteert. En hoe bereik je het maximale resultaat met een Mustang? Koop in de VS een ex-rental die nog niet gerefurbished is en met minimaal 100.000 km op de teller. Dat zijn op zich nog prima auto's maar ze zitten per definitie onder de krassen en beschadigingen en zijn behoorlijk smerig van binnen. Dit drukt de theoretische dagwaarde en zo druk je de uiteindelijke ruimte in de verkoopprijs die nog over blijft voor BPM nog verder omlaag. Na de BPM aangifte knap je de auto op (bumpers spuiten, interieur cleanen, nieuwe banden er op, etc). Op de meeste 2013 Mustang Cabrio's die je nu in NL ziet rijden is op deze manier een bruto BPM bedrag van (schrik niet) rond de 5 tot 6.000 euro vastgesteld. En dat betekent dat er uiteindelijk omdat de auto's 3 jaar oud zijn door de importeur netto slechts 2.500 tot 3.000 euro BPM hoefde te worden betaald.

Let wel om zo laag uit te komen moet je dus wel een uitgekookte strategie volgen. Als je een heel mooi exemplaar met veel minder kilometers uit de VS haalt wordt het al een heel stuk moeilijker. En succes is niet gegarandeerd, want elke nieuwe aangifte is weer een nieuwe situatie, waar vanalles goed of fout kan gaan. Het is net een casino dus. Er zijn handelaren in dit land die hier extreem handig in zijn en daardoor auto's kunnen aanbieden tegen prijzen die bijna niet te geloven zijn. Toch is het volkomen legaal en verdienen ze er nog een boterham aan ook.

Rekenvoorbeeldje? Een ex-rental 2013 Mustang Cabrio met 100.000 km en eerste toelating vroeg in 2012 koop je in de VS op een veiling (als je daar al toegang toe hebt) voor pak-em-beet 15.000 dollar. Die auto heb je dan even ruim gerekend inclusief transport, invoerrechten en BTW voor ongeveer 19.000 euro voor je deur staan. Als je dan weg komt met zeg eens 3.000 euro aan BPM en je besteedt nog eens 1.000 euro aan het opknappen dan heeft die auto uiteindelijk 23.000 euro gekost. De rest is vergoeding voor alle geleverde diensten en marge.

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 14:28
door MustangUnited
Super bedankt voor je antwoorden. Echt heel blij mee. Ben al aan het zoeken op carsforsale en autotrader etc.

Ik zie bij geen van alle 2012 modellen geen donkere achterlichten alleen bij de 2013 modellen? Of zoek ik verkeerd?

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 15:13
door Eric
Er is een groot verschil tussen hoe in Nederland een bouwjaar wordt aangeduid en hoe de rest van de wereld dat doet.

Waar het echt om gaat is het modeljaar. Dat bepaalt de technische specificatie van de auto en dus ook zaken als facelifts en in dit geval dus ook het type achterlichten.

Wat jij bedoelt is modeljaar 2013 (en ook 2014) en die zijn gebouwd tussen maart 2012 en juli 2013. In Nederland is het om voor velen volstrekt onbegrijpelijke redenen gebruikelijk om met het bouwjaar het jaar uit de datum eerste registratie aan te duiden. Een 2013 Mustang die gebouwd is in november 2012 en direct op kenteken is gezet heet in Nederland een "2012". Exact diezelfde auto die een paar maanden bij een dealer heeft gestaan en in januari 2013 op kenteken is gezet heet ineens een "2013". En als diezelfde auto meer dan een jaar op voorraad zou hebben gestaan en in januari 2014 voor het eerst op kenteken zou zijn gezet zouden ze het hier een "2014" noemen. Volslagen onzin dus, maar zo werkt het hier.

Als je de mooie donkere achterlichten zoekt moet je dus een modeljaar 2013 of 2014 hebben, maar die kunnen in Nederland als 2012, 2013 of 2014 worden aangeduid. Maar als je zoekt op 2012 kun je dus ook een 2012 modeljaar tegenkomen met de rode achterlichten.

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 15:53
door Mack
Model-2012:

Afbeelding

Model-2013

Afbeelding

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 16:36
door aart
En gelukkig passen de led-achterverlichting van de 2013 modellen ook op de 2010-2012 modellen
http://www.americanmuscle.com/2013-tail ... -1012.html

En uiteraard welkom op het forum, heb je al een idee wat voor type de voorkeur heeft

Groet Aart

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 21:46
door Craneman
Alleen zijn die units verschrikkelijk prijzig, omdat ze oem zijn....

O ja....ook welkom hier namens mij :D

Randy

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 08:15
door Neko-
Welkom op het forum, en succes met de zoektocht naar een passende Mustang :)

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 09:54
door Mack
aart schreef:En gelukkig passen de led-achterverlichting van de 2013 modellen ook op de 2010-2012 modellen
http://www.americanmuscle.com/2013-tail ... -1012.html
Klopt, maar mijn post was vooral bedoeld zodat topic starter goed een 2012 en 2013-model uit elkaar kan houden. Met name het "knikje" onderin de achterlichten van de 2012 en de plaats van het kenteken zijn duidelijke verschillen.

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 11:52
door 1967coupe
Welkom, ik denk dat als je een 2012 pakt ipv een 2013 dat je wel zoveel geld overhoudt dat zo'n setje lampen er wel af kan.

Succes met je keuze.

Rene

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: wo 19 aug, 2015 13:53
door MustangUnited
Het is een zwarte 2012 /11 geworden, premium uitvoering ( weet alleen niet precies wat het inhoud haha) met witte stripping. ga zsm foto's posten. Nu nog de BPM en BTW regelen.

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: wo 19 aug, 2015 16:31
door 1967coupe
Wel opschieten met die foto's aub :mrgreen:

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: wo 19 aug, 2015 17:42
door MarcelD
MustangUnited schreef:Het is een zwarte 2012 /11 geworden, premium uitvoering ( weet alleen niet precies wat het inhoud haha) met witte stripping. ga zsm foto's posten. Nu nog de BPM en BTW regelen.
Wow, dat ging snel ! :ok:
Gefeliciteerd.

GT of V6 ?

mvg

Marcel

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: do 20 aug, 2015 10:41
door Marchel
Snel gehandeld. Gefeliciteerd met je Mustang! En veel veilige miles gewenst.

Re: Mustang 2012 of 2013

Geplaatst: do 20 aug, 2015 15:27
door Craneman
Proficiat! Nou...Premium is de luxere uitvoering dan de basis. Zo heeft de Premium lederen bekleding en wat minder plastic-look interieur, Shaker 500, ambient lighting (dus ook de verlichte dorpels) :D etc...