Winterbanden, welke maat?

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Winterbanden, welke maat?

Bericht door peer »

Er is veel over te lezen en iedereen heeft zijn eigen meening of winterbanden wel of geen zin hebben.

Bij BMW ben je zelfs verplicht een smallere set te gebruiken als je winterbanden op je wagen zet (in belgie wordt de wagen anders afgekeurd.)
'vroeger gebruikte we ook geen winterbanden' gaat niet helemaal meer op. Vroeger werden banden gemaakt voor 4 seizoenen. Dit is tegenwoordig niet meer en zijn het vaak echt 'zomer en winterbanden'. Dat betekend simpelweg dat de huidige 'niet winter' banden gewoonweg slechter presteren in de winter dan de oude 'niet winter' banden.

Waarom smaller: omdat je dan de sneeuw beter weg schuift. Dit is een beetje te vergelijken met een mes, hoe scherper/dunner hoe beter je er doorheen snijd en je weer op het asvalt zit. Dit werkt zo dus ook met regen plassen.
Een hogere wang zou niet echt iets uit moeten maken.

Zelf rij ik op zomerbanden en een smallere set regenbanden met een winters kenmerk. Deze geven lekker veel grip in de regen en genoeg in de sneeuw.
Gebruikersavatar
Marchel
Berichten: 745
Lid geworden op: di 11 jul, 2006 13:16
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Winterbanden, welke maat?

Bericht door Marchel »

Eric schreef:
Marchel schreef:Voor winterbanden wordt over het algemeen aangeraden om een hogere wang te nemen dan bij zomerbanden
Dat is iets wat ik nooit heb begrepen. Waarom zou je maanden lang voor l*l gaan rijden met kleine velgjes?
Ik heb ook nooit begrepen waarom je een hogere wang zou moeten nemen.
Eric schreef:Überhaupt vrij onzinnig trouwens, winterbanden in Nederland. Maar dat is een ander onderwerp.
Onder mijn huidige daily driver heb ik ook geen winterbanden, en ik heb ze vrijwel niet gemist de afgelopen 3 jaar.
Ford Mustang Convertible '66 Arcadian blue
Ford Mustang Fastback '67 Candyapple Red
Volkswagen T2 camper '76 Oranje-wit
Volvo 780 '87 Silverbeige metallic
Gebruikersavatar
MustangMan010
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 13 aug, 2003 18:58
Locatie: Albrandswaard
Contacteer:

Re: Winterbanden, welke maat?

Bericht door MustangMan010 »

Ik wou ook eerst niet geloven dat winterbanden hier echt nuttig zijn maar omdat ik mijn 06 dagelijks gebruik dus ook in de winter had ik toch wel regelmatig slechter grip in de sneeuw en op bevroren wegen. Zeker in woonwijken of andere kleinere wegen die niet gestrooid zijn was het vaak een drama met al dat vermogen op de achterwielen (wielspin) ook al reed ik langzamer weg en minder fel optrekken. Misschien heeft het ook te maken met wat voor soort bak je hebt, schakel of automaat wat ik dus heb maar sinds ik winterbanden gebruik ( nu 2 winters) vind ik wel dat hij beter grip op besneeuwde wegen heeft ook als ik iets feller optrek. Natuurlijk is het niet altijd 100% zo goed want ook met winterbanden kan je slippen en wielspin krijgen maar het is wel een heel stuk beter nu. Het is wel een extra uitgave maar ook een beetje win/win situatie want je zomerbanden gaan langer mee en je mooie (zomer)velgen blijven bespaard van de pekel. :)

Mark
'67 Mustang V8 DeLuxe 289ci, "Kawasaki Ninja Blue"
'06 Mustang V6 Premium,Tungsten Grey,Pony+Interior Upgrade Package.Southern California Special,only 600 built !!

Should a man in his 50's be allowed to drive a V8 Mustang !!! :lol:
Gebruikersavatar
Kornelis
Berichten: 277
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 18:32
Locatie: Steenwijk

Re: Winterbanden, welke maat?

Bericht door Kornelis »

Als je er van uit gaat dat winterbanden alleen voor de sneeuw voordelen hebben is het in nederland inderdaad niet echt nodig. Echter geven deze banden bij lagere omgevingstemperatuur betere prestaties dan zomerbanden. Dus meer grip en een kortere remweg!
Waarschijnlijk heb je je verzekeringen ook niet gemist tot nu toe en toch betaal je er voor.
1966 Ford Mustang coupé V8

De minima magnus scintilla nascitur ignis

Kor
Gebruikersavatar
WietseH
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 28 apr, 2014 21:44
Locatie: Groningen

Re: Winterbanden, welke maat?

Bericht door WietseH »

Mijn vrouw heeft een aantal jaren geleden met de BMW bijna 2 uur gedaan over een stukje waar ze normaal in 10 minuten heen rijdt. Dat was toen genoeg reden om winterbanden aan te schaffen en daarom wil ik 's winters ook zonder twijfel met winterbanden rijden onder de toekomstige Mustang.
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”