66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
henk102
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 20:18
Locatie: midden van het land

66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door henk102 »

Heren,

Ik wil mijn auto gaan ombouwen naar elektrische fan maar vroeg me af of iemand weet van welke (sloop)auto ik deze het beste vanaf zou kunnen halen? Ik heb in mijn fan schroud ruimte voor een fan met een diameter van maximaal 45cm. Heb al wat gezocht en kwam toen bij Mercedes Vito / Landrover uit, iemand misschien nog andere ideeën?
Mustang silverblue 1966 289Cui AOD
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door Dieselhead »

Ford mondeo MK2 diesel heeft 2 kleinere fans in een schroud. volgens mij komt de maat overeen.

heb nog ergens zo'n ding liggen zal die wel ff opmeten..
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1629
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door saf1908 »

Ik heb het ook gedaan, let alleen op:

Die zware elektrische fans van moderne auto's trekken zoveel ampere dat je alternator dit niet aankan. Standaard zijn die 45 amp op een 64-66 Mustang geloof ik, terwijl dit soort fans al minimaal 25 amp kunnen halen. Tel daarbij je verlichting op, en je hebt een probleem als het 's avonds in t donker ook nog gaat regenen... En dan heb ik t nog niet eens over de radio, elektrische ontsteking, enz., enz. M.a.w.: je zult ook je alternator absoluut moeten upgraden naar 100 of 130 amp.

In Mustangland is dat een populaire upgrade. Zoek maar eens op "Mustang 3G alternator upgrade".
De meesten halen van de sloop een 3G alternator uit een modernere Ford. Die zijn 130 amp. en je kunt ook t kabelboompje meenemen. Kost dan bijna niets, maar het zijn wel de USA Fords die hier lastig te vinden zijn. Die van mij kwam uit een Mustang uit '95. Als je wil kan ik later de lijst sturen waar een 3G in zit.

Die is "bolt in" en je hoeft alleen een paar draden te vervangen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1629
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door saf1908 »

Let trouwens ook op de zeer geringe ruimte tussen radiateur en waterpomppulley. Ik heb een 16" SPAL fan die maar net past. Afstand tot mijn 351W was maar 105 mm...
1966 Mustang Fastback
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door Dieselhead »

als je een dual fan neemt zitten die uit het midden. dus meer ruimte..

en ja een moderne fan trekt altijd meer stroom dan een ouderwetse. Die oude worden mechanisch aangedreven :lol:
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door Mustang24 »

Dieselhead schreef: Die oude worden mechanisch aangedreven :lol:
En koelen evengoed, al niet beter !
Ik had ook een electrische fan gemonteerd, maar heb hem er na een jaar terug afgedaan en een Flexfan gezet, tot zeer grote tevredenheid.

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door Joris08 »

En wat is de grootste reden om de bestaande fan te vervangen door een elektrisch exemplaar? pk winst?
Mustang '68 coupe
Gebruikersavatar
mercury
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 29 sep, 2004 20:02

66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door mercury »

Ik heb mijn standaard visco fan vervangen door een Mark VIII elektrische fan en een temperatuur regelende controller. Dit leverde mij een veel vrijer lopende motor maar vooral veel minder herrie bij koude motor. Ook is de koeling sterk verbeterd, wilde hij voorheen nog wel eens pieken naar 210F nu blijft hij altijd constant op 190F. Het is een temperatuur regelende controller. Het enigen nadeel vind ik het geluid van het moduleren van het toerental van de fan. Ik had al een gen 3 dynamo. Een absolute must, anders wordt het al snel teveel.
1967 Ford Fairlane GT, 2 door hardtop coupe, 289 4V (met upgrades), 4 speed Toploader.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door Ando »

Ik heb er ook een flexfan op zitten, totaal geen problemen en ik vind het gewoon veel meer in de stijl van een 66-er dan een electrisch ding..
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door Dakloos »

Joris08 schreef:En wat is de grootste reden om de bestaande fan te vervangen door een elektrisch exemplaar? pk winst?
Dat vraag het me ook af.Ik heb een 3 row radiator, een standaard fan met fanshroud, een 180F thermostaat en nooit, werkelijk waar nooit, koelproblemen.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
henk102
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 20:18
Locatie: midden van het land

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door henk102 »

Heb er nu een flex fan opzitten, maar vind het geluid wat die fan maakt nou niet bepaald mooi, als je (stilstaand) gas geeft dan ontstaat er een halve wervelstorm.

Die vrijer lopende motor lijkt mij een stuk fijner, naast voordelen als de betere koeling bij stilstand / ietsje pk winst / iets lager brandstofverbruik.

De dynamo die erin zit moet ik nog even controleren, volgens mij is dat gewoon een 65A, wel een keer gereviseerd. Zou ik dus ook nog aan moeten passen voor een grotere.
Mustang silverblue 1966 289Cui AOD
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door 1967coupe »

Ik heb geen shroud en alles standaard. Nooit problemen mee gehad.
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door Ando »

henk102 schreef:Heb er nu een flex fan opzitten, maar vind het geluid wat die fan maakt nou niet bepaald mooi, als je (stilstaand) gas geeft dan ontstaat er een halve wervelstorm.

Die vrijer lopende motor lijkt mij een stuk fijner, naast voordelen als de betere koeling bij stilstand / ietsje pk winst / iets lager brandstofverbruik.

De dynamo die erin zit moet ik nog even controleren, volgens mij is dat gewoon een 65A, wel een keer gereviseerd. Zou ik dus ook nog aan moeten passen voor een grotere.
Tja, als de electrische fan aanslaat geeft dat ook flink wat geluid hoor. En even gas in de garage en je bent gelijk van het stof af, da's dan wel weer een voordeel. Daarnaast komt er bij mij bij stationair draaien heel veel warmte onder de motorkap vandaan, niet alleen van de radiator maar ook van de uitlaat en het blok. Ik vind het toch wel lekker als dat er onderuitwaait door die continu draaiende fan.

Mijn koeling bij stilstand is ruim voldoende, in de slechtste omstandigheden komt de meter op de helft, de rest van de tijd altijd op 1/3. Vacuumvervroeging op full manifolt vacuum scheelt stukken. Géén fanshrout.

De flexfan is juist zo geconstrueerd dat de bladen op een hoger toerental vlakker staan waardoor je minder vermogen verliest.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door Dieselhead »

Heb je hier wat aan?
is 40 cm bij 62 cm en kabelboom zit er ook bij.
25 euro

Afbeelding


en bij http://www.autosportcompany.nl/ventilatoren.html" onclick="window.open(this.href);return false; hebben ze ook nog wel wat. En ze trekken wel wat stroom maar zo rond de 10 amp zag ik in de catalogus.

Grtz
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1629
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 66er elektrische fan, van welke sloopauto?

Bericht door saf1908 »

GTA67 schreef:
Dieselhead schreef: Die oude worden mechanisch aangedreven :lol:
En koelen evengoed, al niet beter !
Ik had ook een electrische fan gemonteerd, maar heb hem er na een jaar terug afgedaan en een Flexfan gezet, tot zeer grote tevredenheid.

:ok:
Die koelen niet beter dan een goede elektrische fan. Die uit de Mark VIII trekt geloof ik meer dan 4.000 CFM, ook als de motor stationair draait. Dat is een wervelwind die door je radiateur wordt getrokken.
Die arme flex-fans trekken ook met shroud echt veel te weinig lucht bij stationair toerental en maken een berg kabaal. Daarnaast kost het je ook een aantal pk. Maar ik ben het er mee eens dat het een stuk origineler lijkt.

Toch is de 3G alternator upgrade met elektrische fan noodzakelijk als je zoals ik 350+ pk hebt. Meer pk = meer koeling nodig. Dan krijg je bij stadsverkeer al snel problemen zonder elektrische fan.
Hierbij een lijst van auto's waaruit je een 3G kunt halen. Let wel op het juiste bouwjaar:

94-96 Mustang 3.8 V-6
94-95 Mustang 5.0
94-96 Thunderbird 3.8 V-6 (non SC)
95-96 Windstar 3.0 V-6 (most are 3.8's)
93-96 E/F series Trucks/Vans 4.9 L6*
96 Sable 3.0 V-6
94-96 Cougar 3.8 V-6

En hier het bijbehorende wiring scheme:

Afbeelding

Denk er ook aan je bekabeling te checken. #4 of #6 gauge is nodig i.v.m. hoger aantal ampere.

Succes!
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”