vraagje tellerkabel
Moderator: Shelby GT-H
- lee iacoca
- Berichten: 601
- Lid geworden op: di 07 okt, 2008 19:04
- Locatie: drenthe
vraagje tellerkabel
Hallo,
Mijn mijlentellerkabel vult zich met olie uit de bak.
Nu is mijn vraag: hoe word die olie normaal tegengehouden?
Doormiddel van een losse seal?
Of kan je dit euvel beter de hele slang vervangen, omdat hier
De olie kering aan vast zit?
Of zit er gewoon teveel olie in de bak?
Het gaat om een 4 speed handgeschakeld.
Mijn mijlentellerkabel vult zich met olie uit de bak.
Nu is mijn vraag: hoe word die olie normaal tegengehouden?
Doormiddel van een losse seal?
Of kan je dit euvel beter de hele slang vervangen, omdat hier
De olie kering aan vast zit?
Of zit er gewoon teveel olie in de bak?
Het gaat om een 4 speed handgeschakeld.
๐Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.๐
๐'69 351-4v-4 speed, mach1๐
๐'69 351-4v-4 speed, mach1๐
Re: vraagje tellerkabel
Ik ben benieuwd naar de oplossing. Ik heb hetzelfde probleem, alleen met een C4 bak.
Op het laagste punt waar de kabel hangt verzamelt zich elke keer een druppel rode atf olie. Bij het verwisselen van mijn speedogear van 18 naar 20 tands (mijn teller gaf 10% te veel aan), had ik tevens de rubber ring vervangen die aan het uiteinde van de kabel zit. Krijg nog steeds een druppel olie aan de kabel.
Ron
Op het laagste punt waar de kabel hangt verzamelt zich elke keer een druppel rode atf olie. Bij het verwisselen van mijn speedogear van 18 naar 20 tands (mijn teller gaf 10% te veel aan), had ik tevens de rubber ring vervangen die aan het uiteinde van de kabel zit. Krijg nog steeds een druppel olie aan de kabel.
Ron
1965 V8 302 Raven Black convertible.
- richard66coupe
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Re: vraagje tellerkabel
Ik had hier ook last van met een C4. Het is mij ook niet duidelijk of het nou de bedoeling is dat er olie in de kabel komt. Ik kon geen keerring of iets vinden die dit zou moeten voorkomen.
Wat bij mij geholpen heeft is een stuk krimpkous met wat kit om de overgang doen van het staal(van de "kabelschoen") naar de buitenkabel.
@RonNL - Waar heb jij dat speedogear tandwiel vandaan gehaald?
Wat bij mij geholpen heeft is een stuk krimpkous met wat kit om de overgang doen van het staal(van de "kabelschoen") naar de buitenkabel.
@RonNL - Waar heb jij dat speedogear tandwiel vandaan gehaald?
Re: vraagje tellerkabel
Richard,
Jan Willem Adams heeft ze in alle soorten en maten.
Ik had het probleem dat mijn teller 55 mph aan gaf, terwijl op de gps 50 mph.
Ik ben van 18 naar 20 tands (C0DZ-17271-20) gegaan. Nu rijd ik de werkelijke snelheid. Op internet kwam ik o.a. een programma tegen waarmee je het aantal tanden kon berekenen. Ook las ik ergens bij een amerikaanse Ford techneut dat ongeveer 1 tandje zo'n 2 a 3 mph is. Er schijnt wel verschil te zijn tussen Automaat en handgeschakeld speedogear. De een is linksdraaiend, de ander rechtsdraaiend.
Zo te lezen op andere fora komt het "Leaking Transmission fluid from speedometer cable" best vaak voor, ook bij vrij nieuwe kabels al na 500 mijl. En vrijwel altijd op de overgang van metaal naar de kunststof mantel.
Er zijn meerdere die de jouw manier van 'sealen' gebruikt hebben met succes. Er schijnt ook kwaliteitsverschil te zijn in de mijlentellerkabels.
Ron
Jan Willem Adams heeft ze in alle soorten en maten.
Ik had het probleem dat mijn teller 55 mph aan gaf, terwijl op de gps 50 mph.
Ik ben van 18 naar 20 tands (C0DZ-17271-20) gegaan. Nu rijd ik de werkelijke snelheid. Op internet kwam ik o.a. een programma tegen waarmee je het aantal tanden kon berekenen. Ook las ik ergens bij een amerikaanse Ford techneut dat ongeveer 1 tandje zo'n 2 a 3 mph is. Er schijnt wel verschil te zijn tussen Automaat en handgeschakeld speedogear. De een is linksdraaiend, de ander rechtsdraaiend.
Zo te lezen op andere fora komt het "Leaking Transmission fluid from speedometer cable" best vaak voor, ook bij vrij nieuwe kabels al na 500 mijl. En vrijwel altijd op de overgang van metaal naar de kunststof mantel.
Er zijn meerdere die de jouw manier van 'sealen' gebruikt hebben met succes. Er schijnt ook kwaliteitsverschil te zijn in de mijlentellerkabels.
Ron
1965 V8 302 Raven Black convertible.
- lee iacoca
- Berichten: 601
- Lid geworden op: di 07 okt, 2008 19:04
- Locatie: drenthe
Re: vraagje tellerkabel
Laagste punt? Bij mij loopt het bij de teller eruit.
Maar is het een losse seal of moet ik de hele telerkabel vervangen?
Wie weet raad?
Maar is het een losse seal of moet ik de hele telerkabel vervangen?
Wie weet raad?
๐Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.๐
๐'69 351-4v-4 speed, mach1๐
๐'69 351-4v-4 speed, mach1๐
Re: vraagje tellerkabel
Bij de 68'ers zit er een o-ring om de unit heen die in de bak steekt...
Bout los, unit eruit, en o-ring checken?
Bout los, unit eruit, en o-ring checken?
Loud, Mean, Fast and Dirty!
Cheerio, Bart
'68 Coupe 289ci V8
Peugeot 106
[url]http://www.blacksky.nl/mustang68[/url]
Cheerio, Bart
'68 Coupe 289ci V8
Peugeot 106
[url]http://www.blacksky.nl/mustang68[/url]
Re: vraagje tellerkabel
Kwam op een Amerikaans Camaro forum iets dergelijks tegen, van olie uit de speedometer bovenin.
Had o.a. als oplossing de 'wiebelende' speedogear vervangen die uitgesleten was aan de binnenkant.
Had o.a. als oplossing de 'wiebelende' speedogear vervangen die uitgesleten was aan de binnenkant.
1965 V8 302 Raven Black convertible.
Re: vraagje tellerkabel
Hier een foto van het uiteinde van mijn tellerkabel aan bakzijde (C4). Duidelijk is de o-ring te zien. De groefjes rechts zijn voor smering van het tandwieltje. Het tandwieltje wordt door het clipje vastgezet. Ik kon mijn tellerkabel zonder al te veel moeite uit het krimpgedeelte links trekken, iets wat niet zou moeten. Dit was waarschijnlijk de reden dat de kabel lekte. Ik heb de kabel er weer ingedrukt met een paar druppels loctite sealant. De kabel is tot op heden nog steeds droog.
Het kan volgens mij niet anders of er komt olie in de kabel via het tandwieltje. Er zit daar geen keer of o-ring. Is de buitenmantel beschadigd of uitgedroogd dat gaat het daar lekken. Of, als de kabel niet goed geknepen zit, lekt er olie via de buitenkant van de kabel naar het laagste punt.
Het kan volgens mij niet anders of er komt olie in de kabel via het tandwieltje. Er zit daar geen keer of o-ring. Is de buitenmantel beschadigd of uitgedroogd dat gaat het daar lekken. Of, als de kabel niet goed geknepen zit, lekt er olie via de buitenkant van de kabel naar het laagste punt.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
- lee iacoca
- Berichten: 601
- Lid geworden op: di 07 okt, 2008 19:04
- Locatie: drenthe
Re: vraagje tellerkabel
Bedankt voor jullie reactie hier kan ik weer mee verder.
Ik neem aan dat er voor de tellerkabel geen verschil zit tussen een
Automaat en handgeschakeld ?!
Ik neem aan dat er voor de tellerkabel geen verschil zit tussen een
Automaat en handgeschakeld ?!
๐Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.๐
๐'69 351-4v-4 speed, mach1๐
๐'69 351-4v-4 speed, mach1๐
- lee iacoca
- Berichten: 601
- Lid geworden op: di 07 okt, 2008 19:04
- Locatie: drenthe
Re: vraagje tellerkabel
Nog even de eindconclusie om dit topic af te sluiten.
De hoofdoorzaak was teveel olie in de bak verder is ook
Het mijlentellertandwieltje van de kabel vrij rond gedraaid en dit zal ook
Niet meegeholpen hebben.
Dus olie is nu op niveau en dan nog een nieuwe kabel bestellen.
Bedankt voor het meedenken.
De hoofdoorzaak was teveel olie in de bak verder is ook
Het mijlentellertandwieltje van de kabel vrij rond gedraaid en dit zal ook
Niet meegeholpen hebben.
Dus olie is nu op niveau en dan nog een nieuwe kabel bestellen.
Bedankt voor het meedenken.
๐Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.๐
๐'69 351-4v-4 speed, mach1๐
๐'69 351-4v-4 speed, mach1๐