uitlaatspruitstuk

Moderator: Shelby GT-H

binky
Berichten: 121
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 19:12
Locatie: vijfhuizen

uitlaatspruitstuk

Bericht door binky »

Hallo,

Vanavond ben ik begonnen met de motor er uit tehalen om de olie en koelvloeistof lekkages te verhelpen en het blok opnieuw te spuiten. Het spruitstuk heb ik er net afgehaald om te kijken warom die nou lekte en wat bleek de bouten zaten niet erg vast en bij een punt (bout links boven) is er een hoekje afgebroken van het blok waardoor ze een moer er achter hebben gezet wat ook niet echt optimaal vast trekt. Sommige bouten kan ik ook maar twee a drie slagen aan draaien. Wat kan ik hier het beste aan doen?
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door Mustangflip »

Ik zou als eerste de draad eens goed bekijken van de draadgaten. Wellicht dat daar het eea aan mankeerd. Mocht de draad niet al te best wezen is dit vrij simpel op te lossen door een tap doorheen te halen. Maar misschien zit er nog een brok oude bout in? Je zou de eerste niet zijn die daar tegenaan loopt en het is vaak een behoorlijke uitdaging om die eruit te krijgen. Dan word het uitboren en met linkse tappen stoeien. Als de draad nu heel erg slecht is kan je verschillende dingen overwegen. Je kan eens kijken of je het gat iets groter kan boren en dan opnieuw kan tappen. Als je geluk hebt dan zit er misschien is er misschien metrische draad wat net ietsje groter is als de Amerikaanse draad die er nu in zit. Dan kan je alleen wel het probleem oplopen dat je de gaten van je uitlaat spruitstuk moet opboren naar een grotere diameter maar ook dit is te doen. Wat je ook kan doen is Helicoils monteren. Dit is draad wat je ergens indraait en die aan de binnenkant de draad heeft van je originele gat ook dan moet je wel je originele draadgat uitboren. Google het maar eens er is genoeg te vinden erover. Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk niet gek ben van helicoils ondanks dat het een mooi systeem is. Het is lang zo sterk niet als getapte draad en op plekken waar veel warmte wisseling is ( zoals dus bij je uitlaat) komt het vaak ook weer los. Soms is het een perfecte oplossing maar bij een uitlaat zou ik persoonlijk voor een maatje groter draadgat gaan omdat dit sterker is.

Mbt het afgebroken stukje blok is het misschien handiger als je een foto ervan plaatst zodat we kunnen zien wat het probleem is. Het is me nu niet echt duidelijk. Maar een oplossing daar zou kunnen wezen is om een nieuw gat te boren en een langere bout te gebruiken al moet je vanzelfsprekend dan wel weten hoe je kanalen door je kop lopen. Boor je te diep heb je een groter probleem. En heb je het afgebroken stukje nog? Dan zou je dat terug kunnen lassen.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
binky
Berichten: 121
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 19:12
Locatie: vijfhuizen

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door binky »

Mustangflip schreef:Ik zou als eerste de draad eens goed bekijken van de draadgaten. Wellicht dat daar het eea aan mankeerd. Mocht de draad niet al te best wezen is dit vrij simpel op te lossen door een tap doorheen te halen. Maar misschien zit er nog een brok oude bout in? Je zou de eerste niet zijn die daar tegenaan loopt en het is vaak een behoorlijke uitdaging om die eruit te krijgen. Dan word het uitboren en met linkse tappen stoeien. Als de draad nu heel erg slecht is kan je verschillende dingen overwegen. Je kan eens kijken of je het gat iets groter kan boren en dan opnieuw kan tappen. Als je geluk hebt dan zit er misschien is er misschien metrische draad wat net ietsje groter is als de Amerikaanse draad die er nu in zit. Dan kan je alleen wel het probleem oplopen dat je de gaten van je uitlaat spruitstuk moet opboren naar een grotere diameter maar ook dit is te doen. Wat je ook kan doen is Helicoils monteren. Dit is draad wat je ergens indraait en die aan de binnenkant de draad heeft van je originele gat ook dan moet je wel je originele draadgat uitboren. Google het maar eens er is genoeg te vinden erover. Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk niet gek ben van helicoils ondanks dat het een mooi systeem is. Het is lang zo sterk niet als getapte draad en op plekken waar veel warmte wisseling is ( zoals dus bij je uitlaat) komt het vaak ook weer los. Soms is het een perfecte oplossing maar bij een uitlaat zou ik persoonlijk voor een maatje groter draadgat gaan omdat dit sterker is.

Mbt het afgebroken stukje blok is het misschien handiger als je een foto ervan plaatst zodat we kunnen zien wat het probleem is. Het is me nu niet echt duidelijk. Maar een oplossing daar zou kunnen wezen is om een nieuw gat te boren en een langere bout te gebruiken al moet je vanzelfsprekend dan wel weten hoe je kanalen door je kop lopen. Boor je te diep heb je een groter probleem. En heb je het afgebroken stukje nog? Dan zou je dat terug kunnen lassen.

Groet Flip

hee flip het gaat om alle bouten die te veel speling hebben en sommige die maar een paar slagen draad erin kan draaien . Ik denk niet dat ze afgebroken zijn omdat ze allemaal dezelde lengte hebben. Zometeen zal ik even een fototje schieten en plaatsen van het afgebroken stuk.
binky
Berichten: 121
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 19:12
Locatie: vijfhuizen

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door binky »

Afbeelding
dit is de bout die als het ware links boven in het spruitstuk zit. (en waar het stukje van het blok is afgebroken)


Afbeelding
hoe de mustang er nu bij staat.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door Mustangflip »

Dit is even duidelijker.

Ik blijf erbij dat je het beste kan proberen alle gaten opnieuw te tappen met de juiste draad. En anders helicoils of opboren en nieuwe draad erin. Het is inderdaad vreemd dat ze allemaal op precies dezelfde lengte blijven hangen. Zijn je bouten niet te lang of is je draadgat niet diep genoeg tov je bouten? Ik weet niet hoe lang de bouten er al inzitten want een andere verklaring zou kunnen wezen dat er zich vuil (roest) heeft opgehoopt achter de uiteindes van de bouten als ze gemonteerd zitten en nu dus de doorgang blokkeren.

De oplossing met de bout en de ring/moer lijkt me de kortste klap. Scheeld je veel werk en kosten om het zo op te lossen al is het niet de mooiste manier. Als het je echt stoort kan je het laten op lassen met gietijzer elektrodes maar ik kan je wel aan raden eens goed te informeren hoe ze het gaan doen. Ik zou dan eerst alles oplassen en dan meteen boren en tappen terwijl alles nog heet is en niet lassen en thuis denken het even door te boren. Het ijzer hard uit als je het laat afkoelen en dan is boren erg lastig en tappen dus ook dus als je pech heb krijg je er geen gat in met een normale boor. Met warm ijzer heb je nog een goede kans om er doorheen te komen maar dan zou ik dit wel doen met een magneet boor of ed. Hier voor moet dus wel je blok uit de auto anders kan je die niet plaatsen. Ik zou het gewoon oplossen met de ring/moer voor nu en als ooit je blok er eens uit gaat dan pas voor de definitieve oplossing gaan.

Succes,

Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
binky
Berichten: 121
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 19:12
Locatie: vijfhuizen

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door binky »

Mustangflip schreef:Dit is even duidelijker.

Ik blijf erbij dat je het beste kan proberen alle gaten opnieuw te tappen met de juiste draad. En anders of opboren en nieuwe draad erin. Het is inderdaad vreemd dat ze allemaal op precies dezelfde lengte blijven hangen. Zijn je bouten niet te lang of is je draadgat niet diep genoeg tov je bouten? Ik weet niet hoe lang de bouten er al inzitten want een andere verklaring zou kunnen wezen dat er zich vuil (roest) heeft opgehoopt achter de uiteindes van de bouten als ze gemonteerd zitten en nu dus de doorgang blokkeren.

De oplossing met de bout en de ring/moer lijkt me de kortste klap. Scheeld je veel werk en kosten om het zo op te lossen al is het niet de mooiste manier. Als het je echt stoort kan je het laten op lassen met gietijzer elektrodes maar ik kan je wel aan raden eens goed te informeren hoe ze het gaan doen. Ik zou dan eerst alles oplassen en dan meteen boren en tappen terwijl alles nog heet is en niet lassen en thuis denken het even door te boren. Het ijzer hard uit als je het laat afkoelen en dan is boren erg lastig en tappen dus ook dus als je pech heb krijg je er geen gat in met een normale boor. Met warm ijzer heb je nog een goede kans om er doorheen te komen maar dan zou ik dit wel doen met een magneet boor of ed. Hier voor moet dus wel je blok uit de auto anders kan je die niet plaatsen. Ik zou het gewoon oplossen met de ring/moer voor nu en als ooit je blok er eens uit gaat dan pas voor de definitieve oplossing gaan.

Succes,

Flip
de motor is er inmiddels uit dus ruimte genoeg om er aan te klooien. ik ga denk tog voor de helicoils heb even op internet wat gelezen en veel goede berichten las ik daar over. wat betrefd de bouten het schroefdraad is erg verrot in het blok waardoor ze geen grip hebben. De komende dagen ga ik het blok stralen en natuurlijk de helicoils monteren bedankt voor je advies.
binky
Berichten: 121
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 19:12
Locatie: vijfhuizen

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door binky »

Heeft iemand een adres waar ik de helicoils kan kopen in amerikaanse maat?

groeten
Gebruikersavatar
arremans
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 20 dec, 2009 17:00
Locatie: Sliedrecht

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door arremans »

Mustang Hardtop
Built at San Jose
289-2V Engine
Lime Gold Paint, Ford #2041-A
Ivy Gold Standard Bucket Seats
2.79 Standard Axle Ratio
C-4 Select-Shift Cruise-O-Matic

Your car was actually produced on March 2, 1967 -- thirteen days behind schedule.
binky
Berichten: 121
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 19:12
Locatie: vijfhuizen

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door binky »

http://www.microsofttranslator.com/bv.a ... 2FTCGS1%2F" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik wil deze gaan vervangen omdat er erg veel speling op zit. Bij cjpony parts heb ik deze gezien wie weet of dit voor een 1966 6 cylinder is?

groeten
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5533
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Dit is volgens mij een timing-chain voor een small-block, een V8 dus

Dit lijkt me meer iets wat je zoekt: http://www.summitracing.com/parts/cca-3 ... refilter=1" onclick="window.open(this.href);return false;
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
binky
Berichten: 121
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 19:12
Locatie: vijfhuizen

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door binky »

Ja klopt die zoek ik jammer dat ze hem niet bij cjpony parts hebben dan had die gelijk mee gekund met de bestelling. Bedankt voor de link
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5533
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door 1970TwisterSpecial »

binky schreef:Ja klopt die zoek ik jammer dat ze hem niet bij cjpony parts hebben dan had die gelijk mee gekund met de bestelling. Bedankt voor de link
Misschien heeft Adam's, Voorend, of Moviecars 'm wel op voorraad ?
Adam's heeft wel Deze op voorraad, maar dat is van een 1973 6-cilinder.
Ik heb geen idee of daar verschil in zit
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Binky
Je had het over bouten die te los zitten.
Misschien kun je ook even kijken of het wel de goede bouten zijn, ipv dat de draad in het blok aan gort is.
Niet dat iemand er bijvoorbeeld metrische bouten in heeft gedraaid.
Groetjes en veel succes.
Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
binky
Berichten: 121
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 19:12
Locatie: vijfhuizen

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door binky »

willem_nog_niks schreef:Hallo Binky
Je had het over bouten die te los zitten.
Misschien kun je ook even kijken of het wel de goede bouten zijn, ipv dat de draad in het blok aan gort is.
Niet dat iemand er bijvoorbeeld metrische bouten in heeft gedraaid.
Groetjes en veel succes.
Willem

Hee, de bouten zijn wel goed die er in zitten in twee gaten zit het draad er nog vrij goed in en daar kunnen alle bouten in. Als je met een lamp in de gaten schijnt zie je ook dat het schroefdraad op sommige plekken helemaal weg is of nog een paar wentelingen. Zaterdag even naar de automaterialen zaak geweest en de helicoils besteld.
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door willem_nog_niks »

Om te beginnen proficiat met je 100 berichten ;)
Als het met helicoils gaat lukken, heel mooi.
Groetjes en veel succes.
Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Plaats reactie

Terug naar “How to”