Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1994 - 2004

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Airwolf
Berichten: 51
Lid geworden op: do 19 jul, 2012 19:38
Locatie: Limboland

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Airwolf »

Ik heb inderdaad de gegevens van de banden ingevoerd in de link van fordcapri.be. Dan is de afwijking op de voorwielen 0,14 % en achter 0,67 %. Dus dat mag de grote afwijking in snelheid niet veroorzaken.
Als ik kijk naar de afwijking in percentage dan zit ik bij 120 => 130 op ongeveer 8,5 %. Bij 50=> 53 op ongeveer 6%.

De oorzaak hiervan zit dus niet in de bandenmaat. Maar waarschijnlijk in het tellermechanisme zelf. Kan het zijn dat dit komt doordat er een km-teller ipv. een mile-teller inzit ? Misschien achteraf montage af fabriek en mogelijk verkeerde overbrengingsverhouding in het aandrijfmechanisme ?

Gr.

Marc.
"The American way of drive, is also a way of life"

Chrome Yellow 1998 Mustang V8 4.6 lt SVT Cobra Convertible
White 2009 Dodge RAM V8 5.7 lt Hemi Lonestar
Gebruikersavatar
fuel66
Berichten: 2670
Lid geworden op: za 22 sep, 2007 14:35
Locatie: tatooine

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door fuel66 »

Intressant.

Maar is het niet zo dat hoe sneller hoe meer afwijking?.
You`re going to need a bigger boat......Cadillac CTS-V horsepower.
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Hennie »

de tellet mecahnisme's zelf gaan wel eens stuk maar dat zie je vrij snel omdat je naald dan wat schokt of haperend gaat en vaak heel langzaam zakt.
De afwijking MBT de standaard waardes in je file kan wel groter zijn, maar dan moet ik zoals eerder gezegd even meer gegevens hebben en eigenlijk ook de ECU code.

Henie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Gebruikersavatar
Airwolf
Berichten: 51
Lid geworden op: do 19 jul, 2012 19:38
Locatie: Limboland

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Airwolf »

@Sjack : Je hebt gelijk in je stelling hoe hoger de snelheid=> hoe groter de afwijking. Dat klopt met de waardes die ik heb waargenomen.

@ Hennie : welke gegevens heb je nodig ?
Banden voor : merk Falken, type 452, maat 245/40/18 inch; banden achter : merk Falken, type 452, maat 285/35/18 inch.
ECU code moet je me effe verder helpen wat je ermee bedoelt. De auto staat op stalling dus ik kan er nu niet even bij komen. Of is deze code ergens uit de documenten te halen ?

Gr.

Marc
"The American way of drive, is also a way of life"

Chrome Yellow 1998 Mustang V8 4.6 lt SVT Cobra Convertible
White 2009 Dodge RAM V8 5.7 lt Hemi Lonestar
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Mack »

Hebben er ooit andere velgen/banden ondergezeten, waarna de computerinstellingen zijn gewijzigd, en dat is niet terugveranderd met deze banden? Jullie vergelijken de huidige banden met de standaardinstellingen, maar wie zegt dat de computer nog op standaardinstellingen staat?
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Airwolf
Berichten: 51
Lid geworden op: do 19 jul, 2012 19:38
Locatie: Limboland

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Airwolf »

@Mack : wat ik van Eric heb begrepen, hebben er vroeger wel andere velgen opgezeten. Ik dacht de standaard 17 inch velgen. Ik heb van hem nog oude foto's gekregen waar deze velgen op te zien zijn. Uit zijn bericht eerder in dit topic, maak ik op dat dit de standaardmaat was : 245/45/17 inch.

Ik weet alleen niet of er iets bijgesteld is toen de nieuwe velgen met banden erop zijn gezet. De nieuwe velgen zitten erop sinds 2009/2010 ? Valt er uberhaupt wat bij te stellen, want er is eerder gereageerd dat vanaf bwjr 99 de teller elektronisch is. Dus deze auto heeft een mechanisch aangedreven teller.

Ik weet ook niet waar Eric dit heeft laten doen, maar ik vermoed bij Hennie. Want daar had hij de auto in onderhoud.
Misschien dat Hennie dit nog in zijn archief kan nakijken ??

Gr.

Marc.
"The American way of drive, is also a way of life"

Chrome Yellow 1998 Mustang V8 4.6 lt SVT Cobra Convertible
White 2009 Dodge RAM V8 5.7 lt Hemi Lonestar
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Mack »

Ik heb dezelfde velgen, en volgens mij dezelfde bandenmaat, en ik heb bij mij geen grote afwijkingen vastgesteld - wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn, maar ik rijd regelmatig dwars door Rotterdam vol flitspalen. Dan zou het dus toch een instelling in jouw auto zijn, OF ik heb tot nu toe geluk gehad met mijn bekeuringen.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Hennie »

Als je me ECU code en Merk, type en banden maat geeft kan ik even nakijken of die afwijking klopt.

Ik ehb het er idd ondergezet, maar ik weet niet of we er destijds ook een "speedcal" hebben tussen gezet, weet jij dat nog Eric??


Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 1472
Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:00
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Nick »

Komt waarschijnlijk door je kmteller, die van mij (Jap export) was ook net iets te hoog. Dat was met standaard gears (3.27) en 18" saleens. Toen ik de IRS eronder gooide met 3.55 overbrenging was hij perfect, net iets lager op de teller dan op de gps.
2005 Mustang GT - Screamin' yellow
2003 Mustang SVT Cobra Terminator- gone
1996 Mustang SVT Cobra - gone
1994 Mustang GT 5.0 - gone
Gebruikersavatar
Airwolf
Berichten: 51
Lid geworden op: do 19 jul, 2012 19:38
Locatie: Limboland

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Airwolf »

@ Hennie : Ik ben nog niet zo thuis in de Mustang taal en afkortingen. :shock:
Dus ECU code is voor mij :?: :?: Zoals ik al eerder zei, ik kan op dit moment niet bij de auto terecht. Dus ik zal codes of i.d. uit de papieren moeten halen die ik thuis heb liggen.

@ Mack : IRS ??? Weet niet wat je ermee bedoelt. Maar als hetgene jij hebt toegepast helpt, hoor ik graag wat dit precies is en wat de kosten hiervan zijn. Als het honderden Euro's gaat kosten dan laat ik het wel zo. :oops: :oops:
Het maakt dat je bewuster gaat rijden op snelheid omdat je wil voorkomen dat het nog meer (overheids)geld :cop: gaat kosten.

Gr.

Marc
"The American way of drive, is also a way of life"

Chrome Yellow 1998 Mustang V8 4.6 lt SVT Cobra Convertible
White 2009 Dodge RAM V8 5.7 lt Hemi Lonestar
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 1472
Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:00
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Nick »

Indepedent Rear Suspension.

Heb er destijds complete onafhankelijke achteras unit uit een 2003 cobra onder gezet, daar zat standaard 3.55 overbrenging in. Andere gears (tenzij het 4.10's zijn) is ZEKER niet de moeite om bij jou cobra te doen om de snelheid aan te passen, dan praat je over honderden euro's afhankelijk van de installateur.

Afbeelding

IRS swap heeft me totaal zeker 2000 euro gekost, dus dat lijkt me ook een beetje te ver gezocht om boetes te voorkomen ;)



edit: ECU code staat op de computer zelf als je het plastic hoekje bij de passagiers deur weghaalt, dat ga je niet in de boekjes vinden.
2005 Mustang GT - Screamin' yellow
2003 Mustang SVT Cobra Terminator- gone
1996 Mustang SVT Cobra - gone
1994 Mustang GT 5.0 - gone
Gebruikersavatar
Airwolf
Berichten: 51
Lid geworden op: do 19 jul, 2012 19:38
Locatie: Limboland

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Airwolf »

@ Nick :
Bedankt voor je uitleg.
Ja, een totaal andere ophanging gaat mij echt te ver. Dus dat gaat em niet worden.

ECU code kan ik voorlopig niet bij. De auto staat op stalling. Ik zal in het voorjaar kijken wat ik verder kan met deze code en zal dit aan Hennie doorgeven.

Voorlopig bedankt voor de reacties.

Gr.

Marc.
"The American way of drive, is also a way of life"

Chrome Yellow 1998 Mustang V8 4.6 lt SVT Cobra Convertible
White 2009 Dodge RAM V8 5.7 lt Hemi Lonestar
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2331
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Eric »

Hoi,

Toen ik de auto kocht was hij volledig stock en zaten de originele 17" velgen er onder. Bij mijn weten is er ook nooit aan de ECU gewerkt, ik heb het iig nooit laten doen en vóór 2002 werd dat volgens mij uberhaupt amper gedaan. De huidige velgen heb ik zelf uit de VS meegenomen en de banden komen gewoon van de plaatselijke Profile.

De teller zelf is ook origineel af fabriek. Dit exemplaar komt namelijk uit Canada en daar gebruiken ze km tellers. Ik sluit niet uit dat Ford vanwege de zeer geringe aantallen Cobra's die ze voor de Canadese markt hebben gemaakt gewoon een niet geheel goed gecalibreerd model heeft gebruikt omdat het misschien wel te duur was om daar een aparte versie voor te ontwikkelen.

Ik denk dus eerlijk gezegd dat hij deze afwijking al zijn hele leven heeft. Blijkbaar heb ik al die jaren mazzel gehad :o
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 1472
Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:00
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Nick »

Ericc B schreef:De teller zelf is ook origineel af fabriek. Dit exemplaar komt namelijk uit Canada en daar gebruiken ze km tellers. Ik sluit niet uit dat Ford vanwege de zeer geringe aantallen Cobra's die ze voor de Canadese markt hebben gemaakt gewoon een niet geheel goed gecalibreerd model heeft gebruikt omdat het misschien wel te duur was om daar een aparte versie voor te ontwikkelen.

Ik denk dus eerlijk gezegd dat hij deze afwijking al zijn hele leven heeft. Blijkbaar heb ik al die jaren mazzel gehad :o

Dat heb ik inderdaad ook al die tijd gedacht, die KM clusters zijn gewoon slecht gecalibreerd. Toevallig kwam ik precies goed uit met m'n 3.55's, maar anders had ik het lekker zo gelaten!
2005 Mustang GT - Screamin' yellow
2003 Mustang SVT Cobra Terminator- gone
1996 Mustang SVT Cobra - gone
1994 Mustang GT 5.0 - gone
Gebruikersavatar
Airwolf
Berichten: 51
Lid geworden op: do 19 jul, 2012 19:38
Locatie: Limboland

Re: Snelheidsmeter wijst te lage snelheid

Bericht door Airwolf »

@ Eric : Bedankt voor je reactie. Zoals je zegt, denk ik dat het komt door de omzetting naar KM en dat er geen goede overbrengingsverhouding is toegepast af fabriek.

Ik laat het ook zo. Ik ga me er verder niet druk meer over maken. Het was alleen even iets wat me was opgevallen. Ik dacht daar is nu een forum voor. :smart: :ok:

Met z'n allen komen we er wel uit.

Gr.

Marc
"The American way of drive, is also a way of life"

Chrome Yellow 1998 Mustang V8 4.6 lt SVT Cobra Convertible
White 2009 Dodge RAM V8 5.7 lt Hemi Lonestar
Plaats reactie

Terug naar “1994 - 2004”