Pagina 1 van 1

Upgraden motor '99 3.8L V6 - met wat vragen..

Geplaatst: wo 31 okt, 2012 23:07
door PersMustang
Hallo allen,

Ik heb wat mod's in gedachte voor mijn 1999 35th Anniversary 3.8L V6 Convertible. En wel de motor (met 204570km op de teller).

Recent heb ik een complete Windstar intake kit op de kop getikt. Deze split port upper intake komt in de plaats van de originele incl. alle hardware hiervoor.
Geeft een 'cleanere' look en ga de motor en klepdeksels kleurtje geven.
Omdat ik ook de lower intake gaskets wil vervangen, gaat ook de lower intake eraf.

Ik heb heel soms een zacht tikkende klep (cil. 2 passagierszijde).
Omdat de onderste intake eraf gaat kom ik hierbij z.g.a. ook bij de valve lifters (met cam rollers). Deze wil ik vervangen.
Daarnaast zat ik te denken om de originele rockers te vervangen voor roller rockers.

Hier komen de vragen :D ;
- roller rockers:
1) wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van de originele? PK/koppel winst?
2) heb ik dan ook nieuwe pushrods nodig? Zou graag de huidige hergebruiken..
3) welke (goede) roller rockers zijn er voor de 1999 3.8L V6? Iemand een linkje?
4) welk vet te gebruiken bij montage?
- valve lifters:
1) zijn er betere te krijgen dan de originele voor deze set-up? (met gebruik van huidige pushrods).
- reinigen onderdelen:
1) ultrasoon apparaatje kopen? Kosten? Waar..iemand linkje? (kan ik ook gelijk de injectors reinigen).
2) welke schoonmaak vloeistof? Aceton, carburateur reiniger in literfles (is dat verkrijgbaar??), wasbenzine, thinner, terpentine, remmenreiniger?

Over de intake montage heb ik alle info gevonden, moet geen probleem opleveren.
Plaats ook gelijk nieuwe blauwe silicone koelwater slangen.

Hopelijk kunnen jullie helpen aan info en technische kennis :ok:


Groetjes, Perry!

Re: Upgraden motor '99 3.8L V6 - met wat vragen..

Geplaatst: do 01 nov, 2012 06:58
door fuel66
Zooooooooo Perry je gaat los. Netjes allemaal. Ik zal ook ff voor je kijken of ik aan de juiste info kan komen etc. Mischien Nick ff vragen, heeft veel verstand van zaken.

Re: Upgraden motor '99 3.8L V6 - met wat vragen..

Geplaatst: do 01 nov, 2012 15:12
door PersMustang
Na wat zoekwerk op wat Amerikaanse fora als MustangForums.com, V6Power.net en 3.7Mustang.com, kom ik redelijk in de buurt.

Ik wil de originele cam behouden en wil deze in de toekomst ook niet upgraden.
Dus 1.8 ratio kan, of blijf bij de bestaande ratio 1.73-1.7
Wil ook niet verstelbaar, gewoon makkelijk uitwisselbaar i.p.v. stock. Dus geen bewerkingen aan de koppen.
Moeilijkst is het zoeken naar (kennis +) de passende geometrie voor 3.8L V6.
Slechte geometrie resulteert in slijtage pushrod in de koppen en/of slecht contact van de roller op de klep (schijnt bij de 1.8 ratio voor te komen).
Meeste roller rockers voor V6 zijn gebaseerd op de 351C V8, daardoor schijnt de geometrie vaak niet te kloppen.

:?: Heb ook gelezen dat 3.8L V6 tussen 1996 en 2000 geen stalen lifter guides heeft maar van plastic??
:?: De 3.8L V6 hebben pedestal mount rockers. Klopt dat? En welke draad zit er dan in de kop, metrisch, 3/8 of 5/16?

- Roller rockers (non-adjustable):
Harland Sharp (schijnt slechte geometrie te hebben), #S40018 voor 1.8 ratio en #S40173 voor 1.73 ratio, pedestal mount
http://www.harlandsharp.com/ford_v6_v8.htm

Tom Morana V6 Racing (schijnt slechte geometrie te hebben), stud mount, hebben zowel de 1.8 en 1.73 ratio
http://www.moranav6racing.com/category. ... tegoryID=1

COMP cams #1619-12 voor 1.7 ratio, stud mount
http://www.summitracing.com/parts/cca-1619-12/overview/
COMP heeft ook #1319-12, maar staat niet op hun site, zijn ook 1.7 ratio. Zijn op Ebay wel eens te vinden.

SuperSixMotorsports, 1.7 ratio. Schijnen de COMP #1319-12 te zijn en instelbaar(!?)
http://www.supersixmotorsports.com/pdf/ ... erArms.pdf

Scorpion Racing Products (geometrie onbekend), maar is 5/16 i.p.v. stock 3/8. 1.735 ratio, pedestal mount
http://www.scorpioncheckout.com/SearchR ... sp?Cat=206


- Valve lifters (non-adjustable):
http://www.rhoadslifters.com/Pages/PartNumber.html
Type 1006 (Original OE Roller) of 1006L (Super Lube)

Keep you posted.. :book:


Grtz, Perry.

Re: Upgraden motor '99 3.8L V6 - met wat vragen..

Geplaatst: do 01 nov, 2012 22:18
door Hennie
Ik zou de lifters, pushrods en rockers vervangen en bij voorkeur van hetzelfde merk nemen, of je moet goede referenties van andere combintaie krijgen van mensen die er ook echt ervaring mee hebben.

Hennie

Re: Upgraden motor '99 3.8L V6 - met wat vragen..

Geplaatst: do 01 nov, 2012 23:11
door PersMustang
Zou niet weten wie.

Roller Rockers voor 3.8L V6..
Heb dit in NL ieder geval nog nooit gehoord of gevonden.
Op de fora in de states hoor je ook niet wat nou echt de perfecte onderdelen zijn..

Re: Upgraden motor '99 3.8L V6 - met wat vragen..

Geplaatst: vr 02 nov, 2012 20:18
door Gearz
1) wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van de originele? PK/koppel winst?
Minimale vermogenswinst, 5 tot 10 pk max. met identieke ratio.

2) heb ik dan ook nieuwe pushrods nodig? Zou graag de huidige hergebruiken..
Niet persé indien de geometrie hetzelfde blijft maar ik zou ze wel vervangen.


3) welke (goede) roller rockers zijn er voor de 1999 3.8L V6? Iemand een linkje?
Geen idee maar heb zelf goede ervaring met Comp Cams roller rockers.
Fancy cheapo spul kan een blok vol naaldlagertjes opleveren waar je niet vrolijker van wordt.


4) welk vet te gebruiken bij montage?
tikje dikker vet is prima.


Heb ook gelezen dat 3.8L V6 tussen 1996 en 2000 geen stalen lifter guides heeft maar van plastic??
Als je van kunststof lifter guides naar stalen lifterguides gaat upgraden dan moet je ook geharde (hardened) pushrods installeren anders gaat het fout.

Michel.

Re: Upgraden motor '99 3.8L V6 - met wat vragen..

Geplaatst: ma 05 nov, 2012 15:14
door StangJay
Perfecte onderdelen of samenstellingen zijn er ook niet ;-). Iedereen probeert vanalles uit en ook al hebben mensen dezelde setup, dan nog lopen de ervaringen en meningen uiteen. Ik ga ook meestal maar af op wat toch het meest positief uitgelicht wordt. Zelf heb ik ook de 1.8 Harland Sharp non-adjustables. Ik heb de mijne destijds wel 2-dehands goedkoop op de kop getikt. Honderden euries zou ik er niet voor betalen.

Maar goed, wij hebben inderdaad pedestal mounted rockers met metrische maat van 8mm. Volgens mij zijn er geen bolt-on oplossingen voor stud mounted rockers en moet je dan gaan tappen om de studs te kunnen bevestigen, maar dat weet ik niet zeker.

Volgens mij heb je voor bolt-on rockers maar 2 smaken om uit te kiezen, namelijk Harland Sharp (1.73 of 1.8 ) en Scorpion (1.73) (die van Morana zijn naar ik gehoord heb zijn ook gewoon Scorpions). Harland Sharp kom je het meeste tegen. Van de Scorpions weet ik niet zo veel. Net als ik, hebben de meeste mensen totaal geen problemen met 1.8 ratio.

PK's? Laat ik zeggen, het is te verwaarlozen. Behalve dat de rockers een lekker gerikketik maken, heb ik wat performance betreft niet zoveel gemerkt. Ik heb toendertijd geloof ik een dyno resultaat gezien op één of ander forum dat liet zien dat het 5 PK winst op had geleverd. Dus daar merk je eigenlijk niks van, maar alle beetjes helpen ;-).

Vet bij installatie is niet nodig. Je moet de rockers gewoon ff een tijdje in de olie laten badderen.