Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
Moderator: Shelby GT-H
Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
Beste Stangrijders,
Ik heb mijn motorblok afgelopen weekend uit elkaar gehaald (289), deze stond tien jaar stil...rede bleek lekke koppakking. Dus tien jaar water en koelvloeistof ik de cilinders. Het onderblok is dus niet meer te redden (zie andere topic voor meer info) maar nu is mijn vraag:
Wat kan ik uitwisselen tussen een 289 en een 302 blok??
Ik las dat de slag van de motor in ieder geval anders was, verder?
Kan ik een 302 onderblok pakken en deze opbouwen met 302 en 289 delen?
Dus bijvoorbeeld:
Nieuwe 302 zuigers,
gebruikte 289 krukas,
gebruikte 289 nokkenas,
289 of 302 koppen,
nieuwe krukas-,drijfstang- en nokkenas lagers van 302 of 289?,
wat voor drijfstangen moet ik pakken, van een 302 of 289 (neem aan 289)
289 ontsteking,
waterpomp (289 of 302)?
In en uitlaat spruitstuk 289.
Groeten,
Job
Ik heb mijn motorblok afgelopen weekend uit elkaar gehaald (289), deze stond tien jaar stil...rede bleek lekke koppakking. Dus tien jaar water en koelvloeistof ik de cilinders. Het onderblok is dus niet meer te redden (zie andere topic voor meer info) maar nu is mijn vraag:
Wat kan ik uitwisselen tussen een 289 en een 302 blok??
Ik las dat de slag van de motor in ieder geval anders was, verder?
Kan ik een 302 onderblok pakken en deze opbouwen met 302 en 289 delen?
Dus bijvoorbeeld:
Nieuwe 302 zuigers,
gebruikte 289 krukas,
gebruikte 289 nokkenas,
289 of 302 koppen,
nieuwe krukas-,drijfstang- en nokkenas lagers van 302 of 289?,
wat voor drijfstangen moet ik pakken, van een 302 of 289 (neem aan 289)
289 ontsteking,
waterpomp (289 of 302)?
In en uitlaat spruitstuk 289.
Groeten,
Job
- Big_fun_58
- Berichten: 1809
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
Hoi Rob,
Als alvast in mag koppen:
Bij een 289 krukas altijd 289 drijfstangen gebruiken (zijn iets langer),
Een 289 krukas past in een 302 blok (andersom (302-in-289!) kan wel problemen geven met de speling van de krukaswangen bij de onderzijde cilinder (onderkant zuiger))
Let wel op dat als je de 289 nokkenas neem en 289 koppen dat je ook de 289 stoterstangen neemt (die zijn van een andere lengte!).
Zet je 302 koppen erop (met de de 289 nokkenas) dan zou ik de 302 stoterstangen nemen. Heeft allemaal te maken met de verschillende tuimelaars en lengte van de klepstelen (die verschillen).
Bij de rest zie ik geen problemen.
BELANGRIJKSTE IS: Meten is weten!! Alles controleren!
Als andere hier aanvulingen aan hebben, graag reageren.
Succes!
Als alvast in mag koppen:
Bij een 289 krukas altijd 289 drijfstangen gebruiken (zijn iets langer),
Een 289 krukas past in een 302 blok (andersom (302-in-289!) kan wel problemen geven met de speling van de krukaswangen bij de onderzijde cilinder (onderkant zuiger))
Let wel op dat als je de 289 nokkenas neem en 289 koppen dat je ook de 289 stoterstangen neemt (die zijn van een andere lengte!).
Zet je 302 koppen erop (met de de 289 nokkenas) dan zou ik de 302 stoterstangen nemen. Heeft allemaal te maken met de verschillende tuimelaars en lengte van de klepstelen (die verschillen).
Bij de rest zie ik geen problemen.
BELANGRIJKSTE IS: Meten is weten!! Alles controleren!
Als andere hier aanvulingen aan hebben, graag reageren.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
- Big_fun_58
- Berichten: 1809
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
Hoi Rob,
Schoot mij nog iets te binnen. Let op dat je het juiste plaatje gebruik om de nokkenas axiaal vast te zetten (met dat grote ronde gat erin).
Hier "kan" ook een verschil in zitten tussen een (oud) 289 blok en een 302 blok. Als ze verschillen dan kan dat problemen geven (het niet afsluiten van een oliekanaaltje of zoiets).
Als er vrage zijn dan horen we dit wel (toch??? ).
Succes.
Schoot mij nog iets te binnen. Let op dat je het juiste plaatje gebruik om de nokkenas axiaal vast te zetten (met dat grote ronde gat erin).
Hier "kan" ook een verschil in zitten tussen een (oud) 289 blok en een 302 blok. Als ze verschillen dan kan dat problemen geven (het niet afsluiten van een oliekanaaltje of zoiets).
Als er vrage zijn dan horen we dit wel (toch??? ).
Succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
Hartelijk dank. Ik neem deze punten zeker mee!!!
Korte gerelateerde vraag:
Weet iemand wat de standaard (dus ongeboorde) doorsnede is van 289/302 cilinders in millimeter? en wat de overmaten zijn in mm? ik weet .20 .30. 40 en .60 maar kom er nog niet echt uit wat dat nou precies in mm inhoud.
Groet,
Job
Korte gerelateerde vraag:
Weet iemand wat de standaard (dus ongeboorde) doorsnede is van 289/302 cilinders in millimeter? en wat de overmaten zijn in mm? ik weet .20 .30. 40 en .60 maar kom er nog niet echt uit wat dat nou precies in mm inhoud.
Groet,
Job
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
De nokkenas die in mijn oude blok zat is niet geweldig meer dus die wil ik graag vervangen.
Hoe kom ik erachter wat voor nokkenas ik erin heb zitten?
Ik weet dat ik een Edelbrock performer 289 inlaatspruitstuk en een Holley carburateur heb (maar wat voor)...verder kom ik niet.
Het blok hoeft geen racer te worden, gewoon voor dagelijks gebruik en waarschijnlijk komt er een lpg installatie in.
Kunnen jullie me wat adviseren?
Hoop dat iemand me verder kan helpen!
Groet,
Job
Hoe kom ik erachter wat voor nokkenas ik erin heb zitten?
Ik weet dat ik een Edelbrock performer 289 inlaatspruitstuk en een Holley carburateur heb (maar wat voor)...verder kom ik niet.
Het blok hoeft geen racer te worden, gewoon voor dagelijks gebruik en waarschijnlijk komt er een lpg installatie in.
Kunnen jullie me wat adviseren?
Hoop dat iemand me verder kan helpen!
Groet,
Job
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
Wellicht als je wat foto's plaats dat we dan kunnen zien en helpen wat voor Carb je heb.
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
- 66hipowannebee
- Donateur 2014
- Berichten: 4375
- Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
- Locatie: Sliedrecht
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
Stock bore is 4 inch , 101,6 MM zo ff uit het hoofd
Tonie
Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
- tminus3
- Donateur 2014
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
- Locatie: 't zonnige zuiden
- Contacteer:
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
66hipowannebee schreef:Stock bore is 4 inch , 101,6 MM zo ff uit het hoofd
Tonie
Yep, en de overmaten zijn.030" etc, ipv .30". 1 inch is overigens 25.4mm, makkelijk zat om dan alle maten uit te rekenen lijkt me.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
No show, all go!
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
Bedankt voor de reacties.
Ik zal zsm een foto uploaden van de carburateur.
groet,
Job
Ik zal zsm een foto uploaden van de carburateur.
groet,
Job
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
heb even je post ge-edit en img tags om de linkjes gezet zodat de foto's direct zichbaar zijn
Focus ST 2.5 2006
1969 Fastback 390 Mach 1 S-Code
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=22641
'47 1/2 ton 7.3 Diesel Powerstroke
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=28280
1969 Fastback 390 Mach 1 S-Code
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=22641
'47 1/2 ton 7.3 Diesel Powerstroke
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=28280
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
Enorm bedankt..dit kreeg in na meer als en half uur klooien niet voor elkaar, dus dacht dan maar met een linkje.frankpost schreef:heb even je post ge-edit en img tags om de linkjes gezet zodat de foto's direct zichbaar zijn
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
geen probleem! Elk linkje dat je geplakt had had je moeten selecteren (eind vd regel linkermuisknop en naar links slepen, of andersom), en daarna op de Img knop klikken dan komen er automatisch [img] tags aan beide kanten vd link te staan en worden ze als plaatje weergegeven
Focus ST 2.5 2006
1969 Fastback 390 Mach 1 S-Code
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=22641
'47 1/2 ton 7.3 Diesel Powerstroke
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=28280
1969 Fastback 390 Mach 1 S-Code
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=22641
'47 1/2 ton 7.3 Diesel Powerstroke
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=28280
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
thanks!!frankpost schreef:geen probleem! Elk linkje dat je geplakt had had je moeten selecteren (eind vd regel linkermuisknop en naar links slepen, of andersom), en daarna op de Img knop klikken dan komen er automatisch [img] tags aan beide kanten vd link te staan en worden ze als plaatje weergegeven
Re: Wat is uitwisselbaar tussen 289 en 302 blok / koppen
Niemand een idee wat voor carburateur dit is van Holley?
groet,
job
groet,
job