We gaan nog even door in de sfeer van ontdekkingen, maar dit keer toch wel een wat grotere die zich uitstrekt over alle Amsterdamse Mustangs! We vinden het zelf toch wel bijzonder: ik herhaal maar weer even onze waardering voor het werk dat Arjan en Rob (en anderen) in het verleden hebben gedaan, maar bijzonder genoeg komen er nu na zo lang toch weer nieuwe zaken naar boven.
Natuurlijk, door periodiek dingen te publiceren en aandacht op het onderwerp te vestigen zijn we zelf aan de spreekwoordelijke boom aan het schudden en dan valt er zo af en toe wat naar beneden. Auto’s die in het verleden het pad van de liefhebbers hier gekruist hebben bijvoorbeeld, zoals deze week door Emiel de Weerdt en Miguel van Luchene met tastbaar bewijs aan ons werd overgebracht, maar ook de vraag of er T5’s in Amsterdam gebouwd zijn (het lijkt daar wel op) en ga zo maar door. De kracht van Social Media, veel meer internationale contacten en bredere bekendheid van het fenomeen Amsterdamse Mustangs maken zeker verschil ten opzichte van zo’n twintig jaar geleden. En dus hebben we nu iets anders te vertellen.
Ons bericht over nog twee maanden 1965-kenmerken in modeljaar 1966 met AN07EC28041 als voorbeeld en de documenten ter onderbouwing, hebben we (in het Frans uiteraard) in de Franse Facebook groep “Mustang Françaises d’Époque” geplaatst. Ik heb het door de jaren heen vaker gezegd, de Mustang was destijds relatief gesproken populair in Frankrijk en zeker populairder dan hier. Daar zijn een aantal redenen voor, maar de zeer actieve (en marketingtechnisch briljant onderlegde) Directeur Sportif van Ford France, Henri Chemin, was daar één van. Hij buitte het succes van de Alan Mann Mustangs in de Tour de France Auto publicitair goed uit, zette de Mustang (twee eigenlijk) in de hoofdrol van de succesfilm “un Homme et une Femme” van Claude Lelouch, zette superster Johnny Hallyday in een Mustang voor de Rallye van Monte Carlo en wist bijna alle grote Franse artiesten van die tijd in een Mustang te laten rijden. Nog even de zege van Le Mans 1966 eroverheen en de Franse sportieve automobilist was overtuigd dat hij/zij bij Ford moest zijn. Die Facebook groep dus richt zich op de Mustangs die destijds door Ford France met speciale specificaties in batches naar Frankrijk werden gehaald. We zouden nu spreken van “goed aangekleed”. Apart onderwerp, die Franse export Mustangs, misschien besteden we er nog eens aandacht aan. Maar, ook de Amsterdammers mogen in die groep meedoen.
Dit was nog maar het eerste deel van de inleiding
; ach, gelijk een gratis stukje context. Een grote, drukke Facebook groep en er komen veel reacties los op ons bericht. Maar één daarvan valt extra op: iemand laat een foto zien van een overduidelijke Amsterdamse VIN dat in een motorblok is ingeslagen! VIN AN01FA52441 is als gezegd Amsterdams, past keurig in de reeks en de letters FA betekenen productie in november 1965. Maar, wij kennen deze VIN niet, de auto komt niet voor in ons bestand! Dus gelijk contact gezocht met Pierre-Marie die de foto plaatste en wat blijkt: hij heeft zijn 1965 Cabriolet in 1983 gekocht met deze motor (een 289) gemonteerd. Die 65 Cabriolet heeft DSO91, is dus een Ford France Mustang en pertinent geen Amsterdammer. De auto was bij aankoop in matige staat, dus zonder twijfel is de slechte originele motor vervangen door een motor die bij een Zuid-Franse garagist beschikbaar was en dat is dus het blok dat er nu na revisie nog in zit. We kunnen gevoeglijk aannemen dat de auto die om de motor met AN01FA52441 heen zat toen al gesloopt is. Maar waar het dan nu om gaat is de vraag of bij alle Mustangs uit Amsterdam de VIN van de auto ook in het blok geslagen werd?
Ik weet echt niet alles van Mustangs, Reiny gelukkig een stuk meer, maar voor zo ver onze kennis reikt (reikte moet ik inmiddels zeggen) zijn bij K-code motoren en Shelby’s VIN’s ingeslagen en verder niet; niet structureel in elk geval, dat hebben we nog even geverifieerd bij HiPo kenner Jan Alsemgeest. Zou dat dan in Amsterdam wel het geval geweest zijn? We kunnen het antwoord wel gelijk weggeven: het is JA! Natuurlijk vormt één VIN nog geen bewijs en daarom hebben wij vervolgens diverse lijnen uitgezet en mensen lastig gevallen met onze vraag. Het blijkt, zowel bij de lijn 6 als bij de V8, dat de VIN van de auto in Amsterdam structureel in het motorblok werd geslagen! En wel bovenop het blok achter de inlaat voor de V8 en aan de zijkant voor de L6, we hebben bewijzen met foto’s. Nu kunnen we niet uitsluiten dat iemand (of meerdere iemanden) dit gewoon al wist of is tegengekomen bij de revisie van zijn of haar blok. Maar Reiny en ik, en volgens ons ook Arjan, hadden dit nog nooit gehoord. En dus beschouwen wij het als een waardevolle ontdekking en een mooie aanvulling op de Amsterdamse Mustang geschiedenis
.
Eén van mensen die ons geholpen hebben met het onderzoek en de bewijsvoering is Renzo van Kessel, hier ook al lang lid. Renzo heeft zijn Amsterdamse Mustang niet meer, maar hij heeft destijds de restauratie wel fraai gedocumenteerd met foto’s en die heeft hij aan ons ter beschikking gesteld. En dus delen wie die hier met jullie. Renzo, veel dank! Het gaat om AN07EE35574 die in december 1965 is gebouwd en nieuw naar de Belgische dealerorganisatie is gegaan. Zie het VIN-plaatje onder de motorkap en de sticker van de leverende dealer in De Panne. Het deurplaatje vertelt dat hij geleverd is in kleur F04, wat Ermine White moet zijn, in trim 26, zwart, en met transmissie 5, ofwel de veel voorkomende Dagenham 4-bak. In mei 2007 komt AN07EE35574 naar Nederland en krijgt AM-33-71 als kenteken en Renzo als eigenaar. Voordat Renzo aan de restauratie begint maakt hij gelukkig ook de nodige foto’s en zo kunnen we nu bijvoorbeeld de Amsterdamse “PAINT OK” stempel laten zien. En, uiteraard met gepaste trots, de in het motorblok ingeslagen VIN … De auto is intussen verdergegaan richting een nieuwe eigenaar in Duitsland, maar daar zal hij er zeker nog net zo mooi bij staan als op de foto’s.
Als er Amsterdam-eigenaren meelezen, duik gerust even onder motorkap! En als altijd staan wij weer open voor vragen, opmerkingen en nieuwe ontdekkingen!