Mustang wordt te warm: radeloos!

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Mustang wordt te warm: radeloos!

Bericht door saf1908 »

Mustangflip schreef:Dank je voor de link, ik zal ze eens mailen want ik zou graag een dubbele ventilator willen ivm ruimtegebrek.

Groet Flip
Ideaal is om dan een temperatuurgestuurde schakelaar te plaatsen, waarbij bijv. eerst één fan aan gaat, en indien nodig de tweede.
Er zijn geloof ik ook fans met twee trappen. Die dus rustig beginnen en evt. later op volle kracht kunnen draaien.

Als je zoals ik weinig speling hebt met je waterpomppulley zou je inderdaad met 2 fans beter uitkomen. Zeker met de bredere radiateuren van de modellen na '66 kunnen er misschien 2 naast elkaar.
De smalle radiateur voor 64-66 auto's is daar minder geschikt voor, vandaar dat het bij mij passen en meten was met één grote fan.

Let in ieder geval goed op welke fan(s) je kiest. Bijv. op de site van SPAL kun je per fan de technische specificaties terugvinden (in een PDF). Daar staat het aantal CFM bij, of de fan blaast of zuigt en of het rechte of gebogen bladen zijn.
Gebogen exemplaren schijnen minder geluid te produceren, maar halen iets minder CFM.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

Re: Mustang wordt te warm: radeloos!

Bericht door convertible70 »

Met veel belangstelling dit topic gelezen. En ja, veel adviezen maar als je niet weet waar te beginnen dan kom je ook nergens.
Ik ben in ieder geval erg blij dat veel forumleden reageren.

Nu loop ik zelf ook tegen een probleem op en dat is dat mijn 302 1970 motor al zeer snel warm is en dan zo warm dat na een paar minuten de kleppendeksels al niet meer aangeraakt kunnen worden. Zowel de bovenste als ook de onderste waterslang en de radiateur voelen dan overal even warm aan. Ook de kachelslangen voelen even heet aan. Er zit een koperen 24 inch radiateur, Gearz nog bedankt hiervoor, voor met een flexfan maar nog geen shroud.
De 24 inch shroud zijn nogal prijzig dus dat komt weer later.
Ik moet de ontsteking ook nog goed zetten ( denk aan 10 graden voorontsteking zonder vacuüm en daarna de Holley nog afstellen op het beste motor vacuüm dus daar kan een oorzaak liggen.

(HOE MEER RIJEN HOE BETER?)
Wat ik graag wil delen is de informatie over twee, drie of vier rijen radiatoren.
Via de volgende link is een mooi verhaal te lezen wat m.i. ook juist is. 2 rijen van 1,5 inch breed hebben nu eenmaal meer oppervlak in aanraking met de lamellen dan drie rijen van 3/4 inch.
http://www.ebay.com/itm/390844894849?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Zodra de motor is afgesteld zal ik met IR gaan meten, bedankt voor de forum tips, en daarna het resultaat delen.

Rits
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Mustang wordt te warm: radeloos!

Bericht door 1967coupe »

Zet eerst je ontsteking maar eens goed. Denk dat je probleem dan al wel verholpen is.

Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustang wordt te warm: radeloos!

Bericht door Gearz »

Rits,

Een Fan Shroud is echt een must, het geeft je echt meer dan de helft betere koeling.
convertible70 schreef: (HOE MEER RIJEN HOE BETER?)
Wat ik graag wil delen is de informatie over twee, drie of vier rijen radiatoren.
Via de volgende link is een mooi verhaal te lezen wat m.i. ook juist is. 2 rijen van 1,5 inch breed hebben nu eenmaal meer oppervlak in aanraking met de lamellen dan drie rijen van 3/4 inch.
http://www.ebay.com/itm/390844894849?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is een combinatie van factoren, simpel gesteld koelt een normale 2 row alu radiateur met 1" tubes nagenoeg gelijk aan een copper 3 row HD radiateur.
Des te meer rijen, des te groter ook het koeloppervlak echter ook des te minder de flow door de lamellen, v.n.m.l bij stadsverkeer en lagere toerentallen, een 3 of 4 row is dus zeker niet meteen de beste keus.
Koper vloeit de warmte beter en sneller af dan aluminium echter is aluminium sterker wat een efficiëntere constructie en een grotere tube afmeting mogelijk maakt met daardoor meer koelcapaciteit.
1" is een prima tube size voor aluminium radiateuren, voor circuitgebruik met een gemiddeld hogere snelheid (meer rijwind) is 1-1/4 tube size prima, voor het echt extremere werk zelfs nog iets groter.
Koperen radiateuren hebben een kleinere 1/2" tube size dan aluminium radiateuren, copper radiateuren hebben meestal ook een 9/16" center to center tube afstand, bij aluminium radiateuren is dat 7/16" tot 3/8", zodoende heeft een copper 4 row radiateur minder contact oppervlak dan een 2 row aluminium radiateur.
Kijk uit voor de goedkopere aluminium radiateuren waarvan de koelbakken middels epoxy gemonteerd zitten op het koelblok !

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Mustang wordt te warm: radeloos!

Bericht door Mustang24 »

Ik wil het topic niet inpikken, maar een geralativeerde vraag stellen...
Is een oliekoeler noodzakelijk (wenselijk) voor gewoon recreatief verkeer ?
Ik heb op de ene helft van mijn radiator een fan zitten, en langs de andere helft hangt daar (dus langs achter) een oliekoeler aan.
Zodoende word maar de helft van de radiator "gekoeld" door de fan... lijkt mij niet zo gezond ? :roll:

Oplossing: een tweede fan zetten, langs de voorkant (pusher) op het oliekoeler gedeelte, of de oliekoeler er afdoen (na leegloop :shock: ).

Vooraan onder de "spoiler" zit ook nog een ATF radiator in serie met de gewone radiator... (is dat ook nodig ?)

Is dus wel op Tweety met de speciale nokkenas en supercharger....
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

Re: Mustang wordt te warm: radeloos!

Bericht door convertible70 »

Michel en Rene,

Bedankt voor de input.
Gister de ontsteking met de strobe lamp op 10 graden gezet zonder vacuüm en...... inderdaad beduidend koeler. Nog geen ir meting gedaan maar na 5 minuten lopen, waren de klepdeksel nog prima beet te pakken.
Tevens de nieuwe 160 graden thermostaat voorzien van twee beluchting gaatjes.

En Michel, ik zal zeker op zoek gaan naar de juiste fan shroud.
Weet jij nog toevallig welke radiateur jij aan mij hebt verkocht. De 24" met koperen glimmende bovenzijde. Ik bedoel, kan ik 70 MUSTANG 24" FAN SHROUD, ORIGINAL TOOLING D0ZZ-8146-A gebruiken? of moet ik op zoek naar een ander type / model. Maakt het dan uit of ik een flex fan heb of moet er dan ook een standaard vin op?

Rits
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Mustang wordt te warm: radeloos!

Bericht door Mustang24 »

convertible70 schreef: Tevens de nieuwe 160 graden thermostaat voorzien van twee beluchting gaatjes.
Waarom twee ?
Ik dacht dat het alleen langs de bovenkant moest zijn, daar zit de lucht... ?

:smt102
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Mustang wordt te warm: radeloos!

Bericht door 1967coupe »

:ok:
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

Re: Mustang wordt te warm: radeloos!

Bericht door convertible70 »

één gaatje van 3 mm is ook goed maar ik zag op laatst een filmpje waarin er twee worden aangebracht. Het is juist dat de lucht het hoogste punt op zoekt dus daar een gaatje zou ook voldoende moeten zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”