Inbouw van 1988 AOD bak in 1967 Mustang, TIPS??

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
SjoerddeGroen
Berichten: 5
Lid geworden op: za 23 jun, 2012 19:39

Inbouw van 1988 AOD bak in 1967 Mustang, TIPS??

Bericht door SjoerddeGroen »

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik heb een mooie :) Mustang uit 1967 met een C4 bak. Nu heb ik een AOD automaat gekocht die onder een Crown Victoria met 302 uit 1988 zat. Mijn mustang heeft overigens een 289 blok.

Ik wilde graag een overdrive automaat omdat dit wat rustiger rijdt. Vanmiddag heb ik de C4 automaat eronder uit gehaald en de AOD ertegen aan geschroefd. Ik heb de flexplate (vliegwiel) tussenplaat, enz overgezet. Waar ik meteen achter kwam (en wat ik ook al eerder had gelezen) is dat de crossmember niet meer past. Deze zal ik dus moeten aanpassen.

Nu las ik ook dat er verschil zit in de flexplate.. Ik heb gewoon degene gebruikt die uit de 1988 Crown Vic. kwam, maar blijkbaar zit er verschil in het balans gewicht..? Hoe weet ik dat ik de juiste heb? Het aantal tanden verschilt ook nog al

Verder zijn de linkages heel anders dan op de C4. En mijn aandrijfas lijkt veels te lang.. Ik wist dat ik je joke in zou moeten korten, maar het lijkt alsof hij dan nog te lang is.. Zou toch moeten passen?? Het einde van je Joke drukt het rubber op het staartstuk ineen... Hoeveel moet er precies van de as af eigenlijk?

Heeft iemand ervaring met het installeren van een laat 80 AOD bak in een oude Mustang met 289 blok? Waar moet nog op letten? Weet iemand hoe ik die linkages het beste kan aanpassen en hoe ik de kickdown kabel juist afstel?? Is er ook een vervangende crossmember te koop in NL?

Het behoeft al met al veel meer aanpassingen dan ik aanvankelijk dacht. Dat is niet erg, maar wil het wiel niet opnieuw uit vinden... Op fora in Amerika is heel erg veel te vinden, maar ik vind veel verschillende (tegenstrijdige) berichten over zo'n swap waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Hoop dat iemand me kan helpen met wat goeie tips en info...

Bedankt alvast!

Gr Sjoerd
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Inbouw van 1988 AOD bak in 1967 Mustang, TIPS??

Bericht door tminus3 »

Hoi Sjoerd,

Welkom op het forum. Een paar tips:

- Je aandrijfas moet ongeveer 1" speling hebben op de gaffel als de auto op zijn wielen staat.
- De gaffel kan meestal ingekort worden, maar dit is niet altijd genoeg om tot voldoende speling to komen. In dat geval de aandrijfas zelf in laten korten.
- De onbalans van je flexplate moet overeen komen met je motorblok. De flexplate van de '88 AOD heeft waarschijnlijk 50oz onbalans, je motor 28oz, dit gaat niet werken.
- Ik heb mijn 4R70W voorzien van een nieuwe schakelhevel met dezelfde lengte als van een C4, en deze op de standaard shifter aangesloten met een verlengde originele verbindingsstang.
- Je kunt de schakelhevel 180 graden draaien als je de arterpan en een gedeelte van de valvebody verwijderd.
- Als je de originele shifter aanpast kun je de kabelbediening van de AOD behouden (als jouw AOD kabelbediend is tenminste)
- Een aangepaste baksteun zal je in de US moeten bestellen of zelf moeten maken
- De AOD heeft geen kickdownkabel, maar een Throttle Valve kabel. De afstelling hiervan is kritiek, en doe je best met een drukmeter, voordat je met de auto op pad gaat.
- Instructies voor de TV kabel heb ik in mijn archief, kan gemaild worden.
- Lokar maakt kabels en beugels om de TV-kabel op een Holley of Edelbrock carburateur aan te sluiten.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
SjoerddeGroen
Berichten: 5
Lid geworden op: za 23 jun, 2012 19:39

Re: Inbouw van 1988 AOD bak in 1967 Mustang, TIPS??

Bericht door SjoerddeGroen »

Dank je wel voor alle info. De as zal dus ingekort moeten worden door een bedrijf. Helaas want ik geloof dat dat best wat kost aangezien hij gebalanceerd moet worden. De Tv is bij mijn AOD idd kabel bediend. Ik denk dat het het makkelijkst is om een aangepaste lickage met bijpassende kabel en schakel stang te kopen die in mijn AOD bak past.
In principe hoef ik de lickage niet 180 graden te draaien, maar de vorm is nu zo dat ik zowel met mijn originele kickdown kabel als mijn schakel stang niet uitkom. Ik kan in mijn schakellickage wel een ander gaatje boren, maar de plek is lastig te bepalen want als de hoek verkeerd is kom ik niet uit met mijn schakelstanden van mijn floorshifter..

De bak zal ik er dus weer onder vandaan moeten halen omdat het vliegwiel een ander balans gewichtje heeft dan ik moet hebben.. Bah! :( De cross member kan ik zelf wel fabriceren..

Heb je een goeie tip waar ik goedkoop zo'n lickage setje en vliegwiel kan kopen (in de states). Ik wil hem eigenlijk asap afbouwen.....
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Inbouw van 1988 AOD bak in 1967 Mustang, TIPS??

Bericht door tminus3 »

Die Lokar kabels, flexplate (164tands, 28oz onbalans, 11.4" boutpattroon uit m'n hoofd) en eventueel een baksteun kun je bij de meeste Mustang specialisten in de US wel halen (Mustangs Unlimited, NPD, etc). Prijzen zullen elkaar ook niet veel ontlopen.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
SjoerddeGroen
Berichten: 5
Lid geworden op: za 23 jun, 2012 19:39

Re: Inbouw van 1988 AOD bak in 1967 Mustang, TIPS??

Bericht door SjoerddeGroen »

Ik heb nu de spulletjes die ik nodig had voor de ombouw binnen.

Een vliegwiel http://www.transmissioncenter.org/class ... ersion.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (#F28)
Lokar shift lnkage
Lokar TV cable
Crossmember

Ik heb vanmiddag de Aod bak onder mijn auto proberen te hangen. Ik heb eerst het vliegwiel op de juiste manier op het blok bevestigd.
De converter in de bak geschoven. Hij viel mooi achterin mijn bak. Daarna de bak tegen het blok aangeplaatst. Normaal gesproken moet je de converter toch nog omgeveer een cm naar achter kunnen schuiven ten opzichte van het vliegwiel? Bij mij kon dat dus niet..
Omdat ik bang was dat de converter toch niet goed in de bak zat heb ik de automaat weer van het blok af getrokken en laten zakken..

Toen zag ik de afdrukken van de 6 vliegwielbouten in mijn converter staan.... Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn... De converter zat toch goed op zijn plek. Je voelt duidelijk 3 keer een weerstand bij het in de bak schuiven van de converter.

Hoe kan dit nou? Heb ik iets over het hoofd gezien??
Plaats reactie

Terug naar “How to”