Automatische versnellingsbak: Komt niet in zijn versnelling.
Moderator: Shelby GT-H
Hallo Allemaal,
Ik heb vandaag eindelijk het geluid van mijn mustang na 3 jaar weer even gehoord (bezig met restauratie) en dat klonk zeker goed. De motor loopt als een zonnetje, maar ik heb wel een probleem met de versnellingsbak.
Ik heb een '67 coupe met een automatische bak die het voor de restauratie nog goed deed. Tijdens de restauratie is de versnellingsbak met motor uit de auto gehaald en recent is alles er weer ingezet. Nu heb ik alleen het probleem dat ik die versnellingsbak niet meer in zijn versnelling krijg, zelfs niet handmatig. De versnellingsbak is in nooit losgekomen van de motor en verder is de bak ook niet open geweest. De versnellingsbak heeft echter wel een half jaar zonder olie gestaan (in een ruimte waar het niet vochtig is en altijd 16 graden of warmer was).
Nu is de bak bijgevuld met 1,5 liter olie (er zat nog een restje oude olie in de bak), maar lijkt hij zijn versnellingen niet te pakken. Mijn vraag is of iemand van jullie een idee heeft wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen. Aangezien de versnellingsbak het gewoon deed, er niets raars mee is gebeurd, de bak niet uit elkaar (of los van de motor) is geweest, heb ik niet het idee dat het wat "ernstigs" kan zijn.
Heeft iemand een suggestie?
Ik heb vandaag eindelijk het geluid van mijn mustang na 3 jaar weer even gehoord (bezig met restauratie) en dat klonk zeker goed. De motor loopt als een zonnetje, maar ik heb wel een probleem met de versnellingsbak.
Ik heb een '67 coupe met een automatische bak die het voor de restauratie nog goed deed. Tijdens de restauratie is de versnellingsbak met motor uit de auto gehaald en recent is alles er weer ingezet. Nu heb ik alleen het probleem dat ik die versnellingsbak niet meer in zijn versnelling krijg, zelfs niet handmatig. De versnellingsbak is in nooit losgekomen van de motor en verder is de bak ook niet open geweest. De versnellingsbak heeft echter wel een half jaar zonder olie gestaan (in een ruimte waar het niet vochtig is en altijd 16 graden of warmer was).
Nu is de bak bijgevuld met 1,5 liter olie (er zat nog een restje oude olie in de bak), maar lijkt hij zijn versnellingen niet te pakken. Mijn vraag is of iemand van jullie een idee heeft wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen. Aangezien de versnellingsbak het gewoon deed, er niets raars mee is gebeurd, de bak niet uit elkaar (of los van de motor) is geweest, heb ik niet het idee dat het wat "ernstigs" kan zijn.
Heeft iemand een suggestie?
- 65-fastback
Te weinig of te veel olie, ga ervan uit dat de bak goed is aangesloten mbt stangen.
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
Re: Automatische versnellingsbak: Komt niet in zijn versnell
De stangen zijn inderdaad goed aangesloten. Zelfs als je dus de stangen weg haalt en handmatig de versnellingsbak in zijn versnelling probeert te zetten, gebeurt er ook niets. Ik ga wel wat proberen met de hoeveelheid olie die erin zit.
Het schijnt dat die dingen een peilstok hebben 
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Contacteer:
Vergeet niet dat er in de bak + convertor een hele sloot ATF/F olie gaat.
Voor een FMX is dat bijvoorbeeld 11 liter.
Voor een FMX is dat bijvoorbeeld 11 liter.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Zomaar een gedacht Blijft de pal van de P niet vast zitten .gezien je zegt dat je het handmatig ook niet in de versnelling krijgt .of heb ik dat mis kun je wel gewoon je shift gebruiken ?.
[b]My mod list is long, but my cash flow is short[/b]
Black Mustang fox 79 351W 5.8Lt
Blue Fox 79 302 5.0Lt in progress
Voyager 96 2.4Lt
Granada 82 2.0Lt
Black Mustang fox 79 351W 5.8Lt
Blue Fox 79 302 5.0Lt in progress
Voyager 96 2.4Lt
Granada 82 2.0Lt
De shift kon ik inderdaad gewoon gebruiken. Het mechanisme zat niet vast. De bak doet het inmiddels weer, het was toch een probleem met een te weinig aan olie. Nadat de bak nog wat verder bijgevuld was deed deze het ineens weer, zonder extra handelingen uit te halen.driver schreef:Zomaar een gedacht Blijft de pal van de P niet vast zitten .gezien je zegt dat je het handmatig ook niet in de versnelling krijgt .of heb ik dat mis kun je wel gewoon je shift gebruiken ?.
Bedankt allemaal!
Zorg wel dat je (koude) oliepeil klopt. Als hij het doet, wil nog niet zeggen dat er voldoende olie inzit. De ATF zorgt ook voor afvoer van de warmte, niet geheel onbelangrijk bij een automaat.
Piet
Piet
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
V8- 289 2V
1 inch sway bar,