schuin afgesleten achterbanden

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door keesie25 »

Tja, nu zo'n 13.000 km gereden met deze banden. Ik hoop dat ze het nog even volhouden.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door keesie25 »

Zo, nu ik toch even op het forum zit, kan ik net zo goed weer even melden hoe het met de achterbanden van mijn GT gaat. Ik was in augustus gebleven bij zo'n 13000 km, en inmiddels zit ik op 18000 km . De slijtage aan de binnenzijde van de achterbanden is niet noemenswaard meer geworden, en de achterwielen staan visueel nog goed recht onder de wagen. Harder oppompen (2.8 bar) was dus duidelijk de oplossing voor het probleem. Ik vermoed dat ik tot 20000 km zonder problemen kan doorgaan, daarna moet ik gaan denken aan vervanging. De vraag blijft of 20000 redelijk te noemen is voor mijn auto. Heeft iemand ervaring met de levensduur van de banden?
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door Neko- »

Hangt af van het type weg waarop je rijd (klinker weggetjes zullen meer slijtage geven dan asfalt, en zelfs in asfalt zijn er verschillende varianten), de kwaliteit van het wegdek (glad, of met beschadigingen/hobbels), hoe je zelf rijd (sportief, or juist heel rustig), het weer, en de kwaliteit van de banden (welke soort band, wat de samenstelling van het rubber is, etc.)

Al met al... er is niet direct iets op te zeggen qua afstand die je met banden. De profiel diepte in de gaten houden, en vervangen wanneer nodig.

Ik heb nu inmiddels de derde set banden sinds aanschaf eronder zitten, en kom gemiddeld eens in de twee jaar aan de beurt voor een set met ongeveer 12000 tot 14000 kilometer per jaar.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
MustangMan010
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 13 aug, 2003 18:58
Locatie: Albrandswaard
Contacteer:

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door MustangMan010 »

Ik heb Pirelli Zero Nero 235/55/17 eronder zitten en die hebben nu de 44.000 km doorstaan maar denk dat ze bij de 50.000 km vervangen moeten worden.

Mark
'67 Mustang V8 DeLuxe 289ci, "Kawasaki Ninja Blue"
'06 Mustang V6 Premium,Tungsten Grey,Pony+Interior Upgrade Package.Southern California Special,only 600 built !!

Should a man in his 50's be allowed to drive a V8 Mustang !!! :lol:
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door keesie25 »

MM, dat is wel heel erg veel zeg! Ik ben een rustige rijder, maar heb zelfs met een 'gewone' auto nog nooit meer dan 35000 gehaald met banden!!!!
Neko, kun je dan voorzichtig stellen dat je 24000 met een set banden hebt gedaan? Overigens gaat het bij mij alleen maar om de achterbanden hè, de voorbanden zijn nog zeer goed.
Laatst gewijzigd door keesie25 op di 03 jan, 2012 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door Neko- »

Voorzichtig kan ik inderdaad stellen dat 24k ongeveer mijn kantelpunt zou moeten zijn. Soms iets meer, soms iets minder, maar als richtlijn klopt dat ongeveer wel.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door keesie25 »

Deze week de knoop doorgehakt, en nieuwe achterbanden besteld. Ik heb het dan toch nog zo'n 7000 km weten te rekken, en er bijna 20000 mee gedaan, zeg maar zo'n 12000 mijl. De voorbanden kunnen nog minstens datzelfde aantal kilometers mee, maar voor de achterbanden ben ik naar een garage gegaan.
De banden die ik er onder had waren vrij prijzige Dunlops, waar ik qua slijtage-grip-prijs dus niet echt tevreden mee was. De garage kwam met het volgende voorstel: hij heeft me het merk GT Radial aanbevolen. Deze band is een nieuw type 2012, kost ongeveer de helft van een Dunlop, en als hij dus MEER dan 6000 mijl mee gaat, is dat dus 'meegenomen'. Die logica gaat niet helemaal op natuurlijk, omdat je ook te maken hebt met een aantal andere facetten, maar goed, ik besloot het te doen: ik hoop dat ze volgende week binnen zijn, en dan kunnen ze onder de wagen.
Gebruikersavatar
Mark5
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 24 aug, 2008 18:06
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door Mark5 »

Vorige week mijn orgineel eerste banden verwisseld, de af fabriek BF Goodrich traction TA M+S 215-65 R16 hadden na 50.000 mile nog 2.5 mm. Een knalharde band dus, ook wel te merken je had heel snel piepende banden door de bocht. Nu via marktplaats gebruikte velgen en banden Pirelli P Zero nero 235-55/R17. Met 5 en 7mm er nog op. Weer all season banden, dat beviel wel. Deze 235 zijn nieuw wel een stuk prijziger dan de 215's

Mark
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door keesie25 »

Zojuist zijn de banden er op gekomen. De wielen staan visueel kaarsrecht onder de auto. Alleen twee achterbanden dus, voluit: GT Radial, Champhiro HPY, 255/40/19. Met onderzetten en alles wat daarbij komt (dus ook balanceren/ventielen)kostte dat 320 euro. Lijkt veel geld, maar nogmaals, die Dunlops die ik had kosten het dubbele.
Eerste reactie: het geluid tijdens het rijden is duidelijk minder, maar dat kan komen omdat ze nieuw zijn.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door keesie25 »

Het kostte even, maar deze posting weer terug gevonden.

We zijn dus nu zo'n 15 maanden verder, en zo'n 5000 mijl. Met 'goedkope' Champhiro banden, niet gescheurd, vooral rechtdoor gereden. Ik zag het al weer aankomen de afgelopen maanden: de achterbanden slijten als een gek, wederom aan de binnenrand. De spanning in de banden is goed bijgehouden, en is 2.8 bar. Ik zou er nog een 1000 mijl mee kunnen rijden, dan zijn ze aan vervanging toe. Het valt wel op dat ze visueel nog kaarsrecht onder de auto staan, in tegenstelling tot de eerdere Dunlops (die gingen zo'n 12000 mijl mee).

Vorig jaar (zie bovenstaande posting) heb ik met de garage besloten zeer goedkope achterbanden te monteren, met daarbij de 'logica': als je 12000 mijl doet met Dunlops van 300 euro, dan MOET je 6000 mijl halen met Champhiros van 150 euro. En inderdaad, het gaat zo'n 6000 mijl worden.......

De voorbanden zijn nog steeds die Dunlops, en die zitten er dus nu zo'n 16000 mijl onder. Het profiel daarvan ziet er over het hele loopvlak nog erg goed uit.

Tja, gisteren dus eerst maar eens even naar de bandenboer die de Champhiros er onder heeft gezet. Hij vond ook dat dit niet goed was, en dat de goedkope Champhiros op deze manier dus even duur uitvallen als de Dunlops. Hij zou naar een andere band gaan zoeken deze week. Dat zal dus weer een goedkope worden. Omdat het probleem van de buitensporige slijtage al bij de eerdere Dunlops aanwezig was, ligt de 'fout' niet bij de garage die de Champhiros er onder zette. 'Garantie' of wat dan ook, daar heb ik het dus niet over gehad. De totale prijs vorig jaar was zo'n 300 euro. Ieder jaar 300 euro uitgeven voor een set banden is wel te doen, maar ja, het hoort niet he......word vervolgd.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door Mustang24 »

keesie25 schreef: De spanning in de banden is goed bijgehouden, en is 2.8 bar.
Is dat niet wat veel ?
In mijn Dunlops zit vooraan 2.1 en achteraan 2.4, en dat is al harder dan voorgeschrreven (2.2)...

:smt102
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door keesie25 »

Dat lijkt inderdaad wat veel, maar als je wilt weten waarom, lees dan ook even terug naar vroegere postings. Deze bandendruk is dus met opzet gedaan, om het centrale deel van het loopvlak meer naar buiten te brengen, zodat er meer gelijkmatige slijtage zou ontstaan. Met de eerdere Dunlops lukte dat dus aan het eind van 'hun leven'. Met deze goedkope banden ongetwijfeld ook, omdat ze door het hardere oppompen visueel ook rechter onder de wagen staan. Ondanks de slijtage aan de binnenrand van de banden, staan ze trouwens nog steeds recht onder de wagen.
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door Dieselhead »

ik rijd met mijn daily op 225/45/R18. Heb goede ervaringen met Toyo Proxes T1R, Continental Contactsport 3 en Contactsport 5 (2 stuks voor 365 euro incl alles)

gemiddeld haal ik toch wel 30 K met een setje. Liggen op een verlaagde en getunede mondeo diesel MK3 en er wordt niet zacht zinnig mee gereden.

Misschien kan je wat met deze info
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door keesie25 »

Dank je voor de info, maar: de Dunlops die ik eerst op alle wielen had, zijn kwalitatief goed, getuige het feit dat de voorbanden nog optimaal zijn. Het probleem is de achteras, waarbij goedkope of dure banden dus niet uitmaakt. Dure gaan weliswaar langer mee, maar het hoort natuurlijk niet dat ze schuin afslijten. De rest van het profiel kan nog vele duizenden kilometers mee
Je zegt het zelf al: je doet gemiddeld 30 K met een setje. Mijn voorbanden, de Dunlops dus, liggen er ook 16000 mijl ( 25000 km +)onder, dus dat gaat gewoon goed.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: schuin afgesleten achterbanden

Bericht door 1967coupe »

Ik heb eens even gegoogled. Het is een probleem wat vaker voorkomt. Echte oplossingen heb ik niet gelezen. Wat wel vaak wordt aangegeven / gevraagd is of de as niet krom is...

Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”