schuin afgesleten achterbanden
Moderator: Shelby GT-H
schuin afgesleten achterbanden
Zoals ik al zei in de posting van Mick, het is voor mij onmogelijk om mijn posting betreffende de schuin afgesleten achterbanden te herhalen. Het heeft de nodige tijd gekost om het verhaal compleet te maken, vandaar. (moderator, ik hoop dat het een en ander nog te achterhalen is).
Het enige dat me rest is het vervolg te plaatsen:
Overlegd met de contactpersoon van Dunlop. We kwamen tot de conclusie, dat als ik de banden harder oppomp dan eigenlijk wordt aangegeven, het centrale deel van het loopvlak als eerste naar buiten zal komen. Daardoor zullen de wangen/zijkanten minder slijten. Er zou dan ook minder loopvlak(grip) op de weg moeten zijn. Iedereen heeft wel eens het gevoel, als je je banden oppompt:tot hoe ver kun je gaan voordat de zaak uit elkaar knalt? De contactpersoon zei dat er testen zijn uitgevoerd, en dat je autobanden kunt oppompen tot TIEN bar voordat de zaak ploft. We spraken dan ook af dat ik naar de garage zou gaan (nauwkeuriger dan bij de pomp vullen), en de achterbanden zou vullen tot 2,8 bar. (er moet dus 2,4 in)
Bij de garage eerst laten controleren hoeveel er NU in zat: in iedere band zat 2,4. Dat is dus de afgelopen 2 jaar (!) gelijk gebleven. dit omdat ik de banden weliswaar af en toe gecontroleerd heb op de juiste spanning, maar niet hoefde bij te vullen.
Alleen de achterbanden opgevuld tot 2,8 bar, voorkant op 2,4 gelaten.
Na het pompen viel het ons beiden direct op dat het linkerachterwiel, dat schuin onder de auto stond, nu dus.......bijna recht staat!!!!!
In het weekend een stukje gereden. Weliswaar op asfalt en droog, maar het weggedrag is niet gewijzigd.
Het enige dat me rest is het vervolg te plaatsen:
Overlegd met de contactpersoon van Dunlop. We kwamen tot de conclusie, dat als ik de banden harder oppomp dan eigenlijk wordt aangegeven, het centrale deel van het loopvlak als eerste naar buiten zal komen. Daardoor zullen de wangen/zijkanten minder slijten. Er zou dan ook minder loopvlak(grip) op de weg moeten zijn. Iedereen heeft wel eens het gevoel, als je je banden oppompt:tot hoe ver kun je gaan voordat de zaak uit elkaar knalt? De contactpersoon zei dat er testen zijn uitgevoerd, en dat je autobanden kunt oppompen tot TIEN bar voordat de zaak ploft. We spraken dan ook af dat ik naar de garage zou gaan (nauwkeuriger dan bij de pomp vullen), en de achterbanden zou vullen tot 2,8 bar. (er moet dus 2,4 in)
Bij de garage eerst laten controleren hoeveel er NU in zat: in iedere band zat 2,4. Dat is dus de afgelopen 2 jaar (!) gelijk gebleven. dit omdat ik de banden weliswaar af en toe gecontroleerd heb op de juiste spanning, maar niet hoefde bij te vullen.
Alleen de achterbanden opgevuld tot 2,8 bar, voorkant op 2,4 gelaten.
Na het pompen viel het ons beiden direct op dat het linkerachterwiel, dat schuin onder de auto stond, nu dus.......bijna recht staat!!!!!
In het weekend een stukje gereden. Weliswaar op asfalt en droog, maar het weggedrag is niet gewijzigd.
Laatst gewijzigd door keesie25 op wo 04 jan, 2012 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5533
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: schuin afgesleten achterbanden
Ik zou het probleem toch zoeken in een verbogen achteras (het buitenste gedeelte)
De binnenas kan wel gewoon recht zijn, en dan zal het wiel niet slingeren.
Harder oppompen van de banden zal geen verschil uit moeten maken voor de hoek van de velg.
De binnenas kan wel gewoon recht zijn, en dan zal het wiel niet slingeren.
Harder oppompen van de banden zal geen verschil uit moeten maken voor de hoek van de velg.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Re: schuin afgesleten achterbanden
Dank je Ronald, maar het is echt waar, VISUEEL staat het wiel nu veel rechter. Dan denk je dat er speling tussen wiel en achteras is, maar dat is niet het geval. En als je (en niet alleen ik) het verschil tussen voor en na het bijpompen al ZIET, dan kun je de zaak wel weer opmeten, maar ja, zo blijf je aan de gang.
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5533
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: schuin afgesleten achterbanden
Tenzij er een productiefout in de band zit, kan het harder oppompen de wielstand niet veranderen.
Misschien moet je eens de waardes opmeten van de hoek van het pasvlak, waartegen je de velg monteert.
Misschien moet je eens de waardes opmeten van de hoek van het pasvlak, waartegen je de velg monteert.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- Mustangflip
- Berichten: 946
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
- Locatie: Kop van Noord-Holland
Re: schuin afgesleten achterbanden
Het harder oppompen van de banden zal inderdaad de wielstand niet veranderen maar wel het verschil maken hoe je band slijt. Dat zijn 2 verschillende dingen. Al zijn ze wel met elkaar verbonden.
Groet.
Groet.
-Mustang Mach 1 1969 V8 429
Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Re: schuin afgesleten achterbanden
Dank je Peter, in ieder geval beinvloedt dat harder oppompen het weggedrag tot nu toe niet, hoewel ik moet zeggen dat ik geen hardrijder en wel een mooi weer rijder ben.....
Twister, volgende keer dat er een wiel af gaat, leg ik een waterpas tegen dat pasvlak.
Twister, volgende keer dat er een wiel af gaat, leg ik een waterpas tegen dat pasvlak.
Re: schuin afgesleten achterbanden
een keer goed uitlijnen en dan zou je het moeten zien of je as scheef is of niet, je banden tot 2.8 oppompen is nu niet echt de beste oplossing voor beter weg gedrag...
hennie
hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Re: schuin afgesleten achterbanden
Hoi Hennie, jammer genoeg heb je de eerste posting gemist. Deze is dus door een storing in het systeem verloren geraakt. Het heeft me te lange tijd gekost om deze te maken, dus dat doe ik niet meer.
De zaak is uitgelijnd, andere binnenas gemonteerd, en het probleem is dus niet te verhelpen. Alleen maar 'uitstel' dus: zijkanten van de banden minder belasten door harder op te pompen. Het centrale deel van het loopvlak gaat dan iets meer naar buiten staan (overlegd met Dunlop).
De zaak is uitgelijnd, andere binnenas gemonteerd, en het probleem is dus niet te verhelpen. Alleen maar 'uitstel' dus: zijkanten van de banden minder belasten door harder op te pompen. Het centrale deel van het loopvlak gaat dan iets meer naar buiten staan (overlegd met Dunlop).
Laatst gewijzigd door keesie25 op wo 04 jan, 2012 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: schuin afgesleten achterbanden
ik begrijp de logica wel van het oppompen, maar ik zou dan ook eerder denken dat je as doorgezet is om wat voor reden of oorzaak dan ook.
Hennie
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Re: schuin afgesleten achterbanden
Er is door het bedrijf dat wielen en banden leverde een computer berekening gemaakt. Op een totaal van 360 graden heeft het linkerwiel een afwijking van 1 graad en een paar minuten, rechts is het minder dan 1 graad. De contactpersoon van Dunlop zei dat het niet onmogelijk was dat dit expres gedaan is om de wegligging te verbeteren (......) en ik heb begrepen dat onder mijn wagen een sportonderstel zit, dat volgens hem dan de verklaring is.
Re: schuin afgesleten achterbanden
dat moet je vrij simpel kunnen zien direct achter je remschijven, voor straat gebruik wordt het zelden of NOOIT toegepast. alleen bij echt serieus circuit gebruikt.
Hennie
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Re: schuin afgesleten achterbanden
Heb je genoeg aan een foto?
Re: schuin afgesleten achterbanden
ja dat zou voldoende moeten zijn.
Hennie
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Re: schuin afgesleten achterbanden
Hier zijn ze. Kijk ook naar de slijtage van het profiel aan de binnenzijde van de band.
Re: schuin afgesleten achterbanden
mm is op de foto zo niet zichtbaar, je moet echt duidelijk kunnen zien dat de flens losgezaagd is en er opnieuw opgelast is in een hoek.
gezien de rest nog vrijwel standaard is denk ik niet dat dit het geval is Kees.
Hennie
gezien de rest nog vrijwel standaard is denk ik niet dat dit het geval is Kees.
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]