Ghia iets minder rot, de herstelwerkzaamheden
Moderator: Shelby GT-H
- Mustang Den Haag
- †
- Berichten: 4071
- Lid geworden op: di 19 apr, 2005 15:08
bedankt voor de leuke reacties jongens.
ja Jan, je hebt gelijk. ik heb de smaak nu wel zo'n beetje te pakken en denk dat ik zelf maar eens wat roestbobbels op de auto moet gaan verwijderen. met name die aan de dakranden storen me enorm. ik weet nu dat ik zowat de juiste lak heb gevonden, dus we zouden het nog mooi kunnen maskeren. licht kleurverschil neem ik dan maar op de koop toe.
ik heb een plastic Albert Heijn tasje gevuld met roestdeeltjes van de oude bumper en er een foto van gemaakt. De boodschap aan II-bezitters mag duidelijk zijn: dit gebeurt er in de toekomst als je je bumpers niet naloopt en ze niet preventief behandelt:
overigens merk ik dat de hoeken van de nieuwe bumper iets hangen. en dat betekent dat ik waarschijnlijk de bumper support brackets op de buitenversteviging een tikje omhoog moet gaan geven. meestal zijn deze dingen als eerste weggerot, en op deze bumper zitten ze nog (natuurlijk op dezelfde wijze geconserveerd) gelukkig. ik denk dat als ik nog een ander vind, ik een stel na laat maken, ook voor anderen. ik durf te verwedden namelijk dat de meeste II's in Nederland die brackets niet meer hebben.
dit zijn overigens de bumper guards; zoals ze waren en zoals ze nu zijn:
In NOS-staat:
Zoveel mogelijk oude primer afgeschuurd, grovere korrel eerst:
Nieuw geprimerd:
In de eerste laag zilverlak:
Harry
ja Jan, je hebt gelijk. ik heb de smaak nu wel zo'n beetje te pakken en denk dat ik zelf maar eens wat roestbobbels op de auto moet gaan verwijderen. met name die aan de dakranden storen me enorm. ik weet nu dat ik zowat de juiste lak heb gevonden, dus we zouden het nog mooi kunnen maskeren. licht kleurverschil neem ik dan maar op de koop toe.
ik heb een plastic Albert Heijn tasje gevuld met roestdeeltjes van de oude bumper en er een foto van gemaakt. De boodschap aan II-bezitters mag duidelijk zijn: dit gebeurt er in de toekomst als je je bumpers niet naloopt en ze niet preventief behandelt:
overigens merk ik dat de hoeken van de nieuwe bumper iets hangen. en dat betekent dat ik waarschijnlijk de bumper support brackets op de buitenversteviging een tikje omhoog moet gaan geven. meestal zijn deze dingen als eerste weggerot, en op deze bumper zitten ze nog (natuurlijk op dezelfde wijze geconserveerd) gelukkig. ik denk dat als ik nog een ander vind, ik een stel na laat maken, ook voor anderen. ik durf te verwedden namelijk dat de meeste II's in Nederland die brackets niet meer hebben.
dit zijn overigens de bumper guards; zoals ze waren en zoals ze nu zijn:
In NOS-staat:
Zoveel mogelijk oude primer afgeschuurd, grovere korrel eerst:
Nieuw geprimerd:
In de eerste laag zilverlak:
Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Harry,kun je eens een foto van die brackets plaatsen waarmee de zijkant van je bumper vast hangt?
Mischien kan ik die wel maken.
Wat die lak kleur aangaat;waarom laat je geen spuitbusjes maken met de goede kleur?Bij een autoschade bedrijf kunnen ze dat en ook bij een bedrijf wat autolak levert.Kwa kosten valt dat mee.Bij de plaatselijke autoshop hiero kost een busje met een halve liter iets van 10 of 12 pleuro.
Dan nog een tip als je met het roestprobleem aan bijv. je dakranden aan de slag gaat:jij gebruikt wc eend om dingen te ontroesten.Koop een fles roestoplosser van HG.Kost 7,50,zit een halve liter in en daar kun je 2 liter water bijmengen.Leg daar je kleine onderdelen een nacht in en alle roest is weg.Zou je met je dakranden aan de slag gaan doe als volgt:Kaalschuren,roest zoveel mogelijk weghalen door te schuren of met een staalborstel in bijv. een boormachine (bij boormachien even kijken hoe die aangezet moet worden ),daarna met een penceel de HG roestoplosser erop smeren (denk aan je handen is gemeen spul) eventueel na een half uurtje herhalen.Daarna met water afspoelen.Een goed menie erop smeren of een epoxy primer,netjes glad maken en de lak erop spuiten.
succes en groet,Jan
Mischien kan ik die wel maken.
Wat die lak kleur aangaat;waarom laat je geen spuitbusjes maken met de goede kleur?Bij een autoschade bedrijf kunnen ze dat en ook bij een bedrijf wat autolak levert.Kwa kosten valt dat mee.Bij de plaatselijke autoshop hiero kost een busje met een halve liter iets van 10 of 12 pleuro.
Dan nog een tip als je met het roestprobleem aan bijv. je dakranden aan de slag gaat:jij gebruikt wc eend om dingen te ontroesten.Koop een fles roestoplosser van HG.Kost 7,50,zit een halve liter in en daar kun je 2 liter water bijmengen.Leg daar je kleine onderdelen een nacht in en alle roest is weg.Zou je met je dakranden aan de slag gaan doe als volgt:Kaalschuren,roest zoveel mogelijk weghalen door te schuren of met een staalborstel in bijv. een boormachine (bij boormachien even kijken hoe die aangezet moet worden ),daarna met een penceel de HG roestoplosser erop smeren (denk aan je handen is gemeen spul) eventueel na een half uurtje herhalen.Daarna met water afspoelen.Een goed menie erop smeren of een epoxy primer,netjes glad maken en de lak erop spuiten.
succes en groet,Jan
Jan, dank voor de tips. ik heb voor gewone standaard lak gekozen omdat ik er geen nut in zag flexibele te nemen. als over een poosje de hele auto moet worden gespoten, moeten ze het dan maar oplossen. en ik wilde geen spuitbus zelf laten aanmaken, want dan moet het spuitwerk in een keer goed zijn. het risico bestaat als hobbyist dat je het verkeerd doet, en dan kan je weer een spuitbus laten maken. maar... ik kan het altijd met de achterbumper wel doen, want weet nu hoe je het best een bumper kunt spuiten.
ik heb nog een halve bracket liggen, die op de oude bumper zat. je hebt de hele nodig. ik zal eens kijken of de gouwe ouwe zo'n ding nog heeft, vermoedelijk wel want diens bumper is perfect, dus hij moet die brackets hebben. wat de zaak moeilijk maakt voor eventuele namaak, is dat er een vouw in geponst zit. ik zal hoe dan ook zo'n ding losmaken en eens meenemen dan kun je zien hoe groot zo'n ding is en wat de plaatdikte is... of ik ga op Mustang Fever zo'n ding losmaken en de omtrek ervan op papier zetten. dan heb je het ook meteen. ik denk overigens dat de plaatdikte iets dikker zal moeten zijn dan het origineel, dan gaan ze, vermits goed geprepareerd, ook langer mee. dank voor het meedenken in ieder geval.
Harry
ik heb nog een halve bracket liggen, die op de oude bumper zat. je hebt de hele nodig. ik zal eens kijken of de gouwe ouwe zo'n ding nog heeft, vermoedelijk wel want diens bumper is perfect, dus hij moet die brackets hebben. wat de zaak moeilijk maakt voor eventuele namaak, is dat er een vouw in geponst zit. ik zal hoe dan ook zo'n ding losmaken en eens meenemen dan kun je zien hoe groot zo'n ding is en wat de plaatdikte is... of ik ga op Mustang Fever zo'n ding losmaken en de omtrek ervan op papier zetten. dan heb je het ook meteen. ik denk overigens dat de plaatdikte iets dikker zal moeten zijn dan het origineel, dan gaan ze, vermits goed geprepareerd, ook langer mee. dank voor het meedenken in ieder geval.
Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Is een hele klus geweest. Mijn achterbumper is zo slecht dat ie voor de APK is afgekeurd maar helaas ben ik niet ervaren in restauratie en heb er weinig tijd voor.
Zijn de bumpers nergens te krijgen? Heb nog een voorbumper die nog niet rot is (ook niet echt mooi) past de stalen binnenbalk ook voor achter?
Zijn de bumpers nergens te krijgen? Heb nog een voorbumper die nog niet rot is (ook niet echt mooi) past de stalen binnenbalk ook voor achter?
Hey,
erg mooi,ga in de zomer hetzelfde eens proberen,maar dan zonder guards,want het resultaat mag er zijn.
@unlocken
De stalen binnenbalk zal van een donor moeten komen of helemaal opknappen,de buitenste achterbumper maken ze bij hairy glass wel voor zo'n 120€ in fiberglass.
erg mooi,ga in de zomer hetzelfde eens proberen,maar dan zonder guards,want het resultaat mag er zijn.
@unlocken
De stalen binnenbalk zal van een donor moeten komen of helemaal opknappen,de buitenste achterbumper maken ze bij hairy glass wel voor zo'n 120€ in fiberglass.
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Nee. past niet achter. De vorm is anders dan die van de voorbumper. Hairy glass, hoe maken ze daar dan de buitenbumper na dan?
harry
harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Hoe ze het doen weet ik niet,zijn uit glasvezel veronderstel ik,staat niet veel informatie op de site maar heeft een erg goede reputatie.
http://www.hairyglass.com/mustang.html
nu zie ik op mustangII.net deze link staan met voor en achterbumper
http://www.rodnrace.com/c63/Mustang-II-Body-Parts.htm
http://www.hairyglass.com/mustang.html
nu zie ik op mustangII.net deze link staan met voor en achterbumper
http://www.rodnrace.com/c63/Mustang-II-Body-Parts.htm
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
weet ik eindelijk waar ze die dingen vandaan halen waar ze het op het amerikaanse Mustang II forum altijd over hebben. lijken me prima dingen, maar je hebt er niets aan... als ze de binnenverstevigingen van metaal niet mee fabriceren. het kunststof van oude bumpers is niet het probleem, de het binnenwerk maar al te vaak wel. van wat ik heb gehoord schijnen die bumpers niet mooi te zijn. als je er een haalt ben ik benieuwd naar hoe het eruitziet in vergelijking met de originele urethaanbumpers.
harry
harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Ghia iets minder rot
nah, ben vandaag eens bij de garage wezen kijken. met de herstelwerkzaamheden vlot het aardig. jullie herinneren vast wel het gat in mijn linkerdeurstijl? dat gat werd steeds groter en er moest iets aan gedaan worden. gelukkig had ik een puik roestvrij reparatiestuk liggen en het hele ding is gister ingelast met puntlassen, nadat de oude stijl was uitgeslepen. de slotvanger ging er weer op en het ziet er goed uit. nu nog zilver spuiten en een lelijke lasnaad onderaan zien weg te werken.
verder moest er rond de kokerbalken gelast worden en de gaten in de bodemplaat, in de hoeken van de wielkasten, zijn nu dicht. dat moet verder afgewerkt worden allemaal, maar dan kan de Stang ook weer jaren mee. Onder de bestuurdersstoel is ook gelast, dus het gaat nog wat worden allemaal. Hoe dan ook, de Ghia is een stuk 'stijver'geworden. ik ga nog bekijken op welke termijn het rechter voorscherm vervangen gaat worden. het zal aan de hoogte van het bedrag dat daarmee gemoeid is liggen hoe snel dat gaat gebeuren.
Harry
verder moest er rond de kokerbalken gelast worden en de gaten in de bodemplaat, in de hoeken van de wielkasten, zijn nu dicht. dat moet verder afgewerkt worden allemaal, maar dan kan de Stang ook weer jaren mee. Onder de bestuurdersstoel is ook gelast, dus het gaat nog wat worden allemaal. Hoe dan ook, de Ghia is een stuk 'stijver'geworden. ik ga nog bekijken op welke termijn het rechter voorscherm vervangen gaat worden. het zal aan de hoogte van het bedrag dat daarmee gemoeid is liggen hoe snel dat gaat gebeuren.
Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)